장애통합 중재프로그램이 유아의 사회·정서발달에 미치는 효과에 대한 메타분석 Meta-Analysis of the Effects of Intervention Programs in Inclusive Settings on Social and Emotional Development of Young Children원문보기
본 연구는 장애통합 중재프로그램이 유아의 사회·정서발달에 미치는 효과를 규명하는 데 목적이 있다. 연구목적을 수행하기 위해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 비교집단설계 연구에서 장애통합 중재프로그램이 유아의 사회·정서발달에 미치는 전체 효과 크기는 어떠한가? 둘째, 비교집단설계 연구에서 유아의 사회성발달과 정서발달에 미치는 장애통합 중재프로그램의 효과 크기는 어떠한가? 셋째, 비교집단설계 연구에서 연구주제에 따른 장애통합 중재프로그램의 효과 크기는 어떠한가? 넷째, 비교집단설계 연구에서 장애통합 중재프로그램이 유아의 사회·정서발달에 미치는 효과 크기는 조절변인(유아연령, 장애유형, 표본크기, 중재기간, 처치횟수)에 따라 차이가 있는가? 다섯째, 단일대상설계 연구에서 장애통합 중재프로그램이 장애유아의 사회성발달에 미치는 효과는 어떠한가? 이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 2000년부터 2022년 8월 30일까지 국내에서 발표된 박사학위 논문과 연구재단등재지 논문을 중심으로 유아의 사회·정서발달을 목표로 장애통합 중재프로그램을 수행하고 그 효과를 검증한 연구 중 자료 선정기준에 부합되는 총 56편(비교집단설계 21편, 단일대상설계 35편)의 논문이 최종분석에 사용되었으며, 여기서 총 334개의 사례 수에 대한 ...
본 연구는 장애통합 중재프로그램이 유아의 사회·정서발달에 미치는 효과를 규명하는 데 목적이 있다. 연구목적을 수행하기 위해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 비교집단설계 연구에서 장애통합 중재프로그램이 유아의 사회·정서발달에 미치는 전체 효과 크기는 어떠한가? 둘째, 비교집단설계 연구에서 유아의 사회성발달과 정서발달에 미치는 장애통합 중재프로그램의 효과 크기는 어떠한가? 셋째, 비교집단설계 연구에서 연구주제에 따른 장애통합 중재프로그램의 효과 크기는 어떠한가? 넷째, 비교집단설계 연구에서 장애통합 중재프로그램이 유아의 사회·정서발달에 미치는 효과 크기는 조절변인(유아연령, 장애유형, 표본크기, 중재기간, 처치횟수)에 따라 차이가 있는가? 다섯째, 단일대상설계 연구에서 장애통합 중재프로그램이 장애유아의 사회성발달에 미치는 효과는 어떠한가? 이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 2000년부터 2022년 8월 30일까지 국내에서 발표된 박사학위 논문과 연구재단등재지 논문을 중심으로 유아의 사회·정서발달을 목표로 장애통합 중재프로그램을 수행하고 그 효과를 검증한 연구 중 자료 선정기준에 부합되는 총 56편(비교집단설계 21편, 단일대상설계 35편)의 논문이 최종분석에 사용되었으며, 여기서 총 334개의 사례 수에 대한 메타분석을 실시하였다. 자료 분석은 비교집단설계는 R 프로그램을 적용하여 분석하였고, 단일대상설계에서는 PND 방법과 IRD 방법을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 비교집단설계 연구에서 장애통합 중재프로그램은 유아의 사회·정서발달에 의미 있는 효과 크기를 나타냈다. 연구대상별로 볼 때, 장애유아에 비하여 일반유아의 효과 크기가 더 큰 것으로 나타났다. 즉, 장애통합 중재프로그램은 장애유아보다 일반유아에게 더 효과적임을 알 수 있다. 둘째, 비교집단설계 연구에서 장애통합 중재프로그램이 유아의 사회성발달과 정서발달에 미치는 효과 크기는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이를 일반유아와 장애유아로 구분하여 살펴보면, 일반유아의 경우 장애통합 중재프로그램의 효과는 정서발달보다 사회성발달에 미치는 효과가 크게 나타난 반면, 장애유아의 경우에는 사회성발달과 정서발달 효과 크기의 차이가 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 셋째, 비교집단설계 연구에서 장애통합 중재프로그램의 연구주제에 따른 효과 크기는 통합놀이, 협력교수, 협동학습, 또래교수, 장애이해활동의 순으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이를 일반유아와 장애유아로 구분해서 살펴볼 때, 일반유아의 경우 장애통합 중재프로그램의 연구주제별 효과 크기는 통합놀이, 협력교수, 또래교수, 장애이해활동 순으로 효과 크기의 유의한 차이가 있었다. 장애유아의 경우 장애통합 중재프로그램의 연구주제별 효과 크기의 차이는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 넷째, 비교집단설계 연구에서 조절변인인 유아연령, 장애유형, 표본 크기, 중재기간, 처치횟수에서 통계적 차이를 나타냈다. 유아연령은 만 3세의 효과 크기가 가장 크게 나타났으며, 장애유형의 경우 장애위험유아, 일반유아, 지적장애, 자폐성 장애, 혼합장애 순으로 효과 크기가 나타났다. 또한, 표본크기에 따른 장애통합 중재프로그램의 효과는 실시 인원수가 증가할수록 효과 크기는 감소하는 것으로 나타났다. 한편 장애통합 중재프로그램의 중재기간은 그 기간이 증가함에 따라 중재기간의 효과는 증가하는 것으로 나타났다. 그리고 처치횟수는 효과 크기의 차이가 없는 것으로 나타났다. 다섯째, 단일대상설계 연구에서 장애통합 중재프로그램이 사회성발달에 미치는 효과는 종속변인, 연구주제, 장애유형별로 통계적 차이가 나타났다. 장애통합 중재프로그램의 종속변인에 따른 효과 분석 결과 종속변인에 정서발달은 없고 사회성발달은 효과적 중재로 나타났다. 장애통합 중재프로그램의 연구주제에 따른 효과분석 결과 PND 값과 IRD 값은 모두 연구 설계별로 유의한 차이가 있었다. PND 값은 협력 교수와 또래교수는 매우 효과적 중재이고, 통합놀이와 가치있는역할수행은 효과적 중재가 있는 것으로 검증되었다. 장애유형의 전체 효과에서는 정서·행동장애, 장애위험유아는 매우 높은 효과를 보였으며, 발달지체, 지적장애, 의사소통 장애, 자폐성 장애 순으로 모두 효과를 나타냈다. 이러한 연구결과는 장애통합 중재프로그램이 유아의 사회·정서발달을 향상시키고 검증한 연구들을 통해 장애유아와 일반유아 모두에게 사회·정서발달에 효과가 있음을 증명하게 되었다. 일반적으로 장애통합 중재프로그램은 일반유아보다 장애유아에게 더 효과적이라는 인식이 크나, 본 연구에서는 일반유아에게 더 효과적이라는 결과가 도출되어 장애통합교육 현장에서는 일반유아에게 장애통합의 경험을 많이 제공함으로써 일반유아의 사회·정서발달에 영향을 미칠 수 있다는 이론적 근거를 제시하게 되었다. 장애통합 중재프로그램이 일반유아의 사회·정서발달의 하위요인 중에서 장애인식 및 수용도가 가장 큰 효과가 나타났다. 이러한 결과를 토대로, 장애통합의 현장에서는 일반유아의 장애인식 및 수용도를 키워줄 수 있는 다양한 주제, 다양한 형태 등의 장애통합 중재프로그램의 개발이 필요하다. 국내에서 실시된 장애통합 중재프로그램이 일반유아와 장애유아의 통합놀이에서 효과적이라는 것은 개정누리교육과정에서 중요시하는 놀이중심 교육의 효과성을 증명하는 중요한 결과임을 알 수 있다. 이에 따라 장애통합교육에 이러한 장애통합 중재프로그램들이 적극적으로 적용되어야 하는 근거를 제시하였다. 마지막으로 조절변인인 유아연령에서는 만 3세가 가장 큰 효과가 있는 것으로 나타났고, 장애통합 중재프로그램의 중재기간은 길수록 더 효과적이라는 결과는 장애통합교육은 최대한 일찍 실시할수록 효과적이며, 조기에 시작하는 것이 효과적이라는 것을 증명하였다. 그리고 장애유형은 장애위험유아가 가장 큰 효과가 있는 것으로 이러한 결과는 장애판정을 받지 않은 장애위험유아들에 대한 장애통합의 필요성과 정부에서 지원금을 늘리겠다는 정책과 일맥상통하는 결과로서 앞으로 장애영유아를 조기에 발견하여 빠르게 치료를 할 수 있도록 장애영유아에 대한 의무교육 실행 정책이 적극적으로 반영이 되어야 함을 시사하는 바이다.
본 연구는 장애통합 중재프로그램이 유아의 사회·정서발달에 미치는 효과를 규명하는 데 목적이 있다. 연구목적을 수행하기 위해 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 비교집단설계 연구에서 장애통합 중재프로그램이 유아의 사회·정서발달에 미치는 전체 효과 크기는 어떠한가? 둘째, 비교집단설계 연구에서 유아의 사회성발달과 정서발달에 미치는 장애통합 중재프로그램의 효과 크기는 어떠한가? 셋째, 비교집단설계 연구에서 연구주제에 따른 장애통합 중재프로그램의 효과 크기는 어떠한가? 넷째, 비교집단설계 연구에서 장애통합 중재프로그램이 유아의 사회·정서발달에 미치는 효과 크기는 조절변인(유아연령, 장애유형, 표본크기, 중재기간, 처치횟수)에 따라 차이가 있는가? 다섯째, 단일대상설계 연구에서 장애통합 중재프로그램이 장애유아의 사회성발달에 미치는 효과는 어떠한가? 이러한 연구 문제를 해결하기 위하여 2000년부터 2022년 8월 30일까지 국내에서 발표된 박사학위 논문과 연구재단등재지 논문을 중심으로 유아의 사회·정서발달을 목표로 장애통합 중재프로그램을 수행하고 그 효과를 검증한 연구 중 자료 선정기준에 부합되는 총 56편(비교집단설계 21편, 단일대상설계 35편)의 논문이 최종분석에 사용되었으며, 여기서 총 334개의 사례 수에 대한 메타분석을 실시하였다. 자료 분석은 비교집단설계는 R 프로그램을 적용하여 분석하였고, 단일대상설계에서는 PND 방법과 IRD 방법을 활용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 비교집단설계 연구에서 장애통합 중재프로그램은 유아의 사회·정서발달에 의미 있는 효과 크기를 나타냈다. 연구대상별로 볼 때, 장애유아에 비하여 일반유아의 효과 크기가 더 큰 것으로 나타났다. 즉, 장애통합 중재프로그램은 장애유아보다 일반유아에게 더 효과적임을 알 수 있다. 둘째, 비교집단설계 연구에서 장애통합 중재프로그램이 유아의 사회성발달과 정서발달에 미치는 효과 크기는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이를 일반유아와 장애유아로 구분하여 살펴보면, 일반유아의 경우 장애통합 중재프로그램의 효과는 정서발달보다 사회성발달에 미치는 효과가 크게 나타난 반면, 장애유아의 경우에는 사회성발달과 정서발달 효과 크기의 차이가 통계적으로 유의하지 않은 것으로 나타났다. 셋째, 비교집단설계 연구에서 장애통합 중재프로그램의 연구주제에 따른 효과 크기는 통합놀이, 협력교수, 협동학습, 또래교수, 장애이해활동의 순으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이를 일반유아와 장애유아로 구분해서 살펴볼 때, 일반유아의 경우 장애통합 중재프로그램의 연구주제별 효과 크기는 통합놀이, 협력교수, 또래교수, 장애이해활동 순으로 효과 크기의 유의한 차이가 있었다. 장애유아의 경우 장애통합 중재프로그램의 연구주제별 효과 크기의 차이는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 넷째, 비교집단설계 연구에서 조절변인인 유아연령, 장애유형, 표본 크기, 중재기간, 처치횟수에서 통계적 차이를 나타냈다. 유아연령은 만 3세의 효과 크기가 가장 크게 나타났으며, 장애유형의 경우 장애위험유아, 일반유아, 지적장애, 자폐성 장애, 혼합장애 순으로 효과 크기가 나타났다. 또한, 표본크기에 따른 장애통합 중재프로그램의 효과는 실시 인원수가 증가할수록 효과 크기는 감소하는 것으로 나타났다. 한편 장애통합 중재프로그램의 중재기간은 그 기간이 증가함에 따라 중재기간의 효과는 증가하는 것으로 나타났다. 그리고 처치횟수는 효과 크기의 차이가 없는 것으로 나타났다. 다섯째, 단일대상설계 연구에서 장애통합 중재프로그램이 사회성발달에 미치는 효과는 종속변인, 연구주제, 장애유형별로 통계적 차이가 나타났다. 장애통합 중재프로그램의 종속변인에 따른 효과 분석 결과 종속변인에 정서발달은 없고 사회성발달은 효과적 중재로 나타났다. 장애통합 중재프로그램의 연구주제에 따른 효과분석 결과 PND 값과 IRD 값은 모두 연구 설계별로 유의한 차이가 있었다. PND 값은 협력 교수와 또래교수는 매우 효과적 중재이고, 통합놀이와 가치있는역할수행은 효과적 중재가 있는 것으로 검증되었다. 장애유형의 전체 효과에서는 정서·행동장애, 장애위험유아는 매우 높은 효과를 보였으며, 발달지체, 지적장애, 의사소통 장애, 자폐성 장애 순으로 모두 효과를 나타냈다. 이러한 연구결과는 장애통합 중재프로그램이 유아의 사회·정서발달을 향상시키고 검증한 연구들을 통해 장애유아와 일반유아 모두에게 사회·정서발달에 효과가 있음을 증명하게 되었다. 일반적으로 장애통합 중재프로그램은 일반유아보다 장애유아에게 더 효과적이라는 인식이 크나, 본 연구에서는 일반유아에게 더 효과적이라는 결과가 도출되어 장애통합교육 현장에서는 일반유아에게 장애통합의 경험을 많이 제공함으로써 일반유아의 사회·정서발달에 영향을 미칠 수 있다는 이론적 근거를 제시하게 되었다. 장애통합 중재프로그램이 일반유아의 사회·정서발달의 하위요인 중에서 장애인식 및 수용도가 가장 큰 효과가 나타났다. 이러한 결과를 토대로, 장애통합의 현장에서는 일반유아의 장애인식 및 수용도를 키워줄 수 있는 다양한 주제, 다양한 형태 등의 장애통합 중재프로그램의 개발이 필요하다. 국내에서 실시된 장애통합 중재프로그램이 일반유아와 장애유아의 통합놀이에서 효과적이라는 것은 개정누리교육과정에서 중요시하는 놀이중심 교육의 효과성을 증명하는 중요한 결과임을 알 수 있다. 이에 따라 장애통합교육에 이러한 장애통합 중재프로그램들이 적극적으로 적용되어야 하는 근거를 제시하였다. 마지막으로 조절변인인 유아연령에서는 만 3세가 가장 큰 효과가 있는 것으로 나타났고, 장애통합 중재프로그램의 중재기간은 길수록 더 효과적이라는 결과는 장애통합교육은 최대한 일찍 실시할수록 효과적이며, 조기에 시작하는 것이 효과적이라는 것을 증명하였다. 그리고 장애유형은 장애위험유아가 가장 큰 효과가 있는 것으로 이러한 결과는 장애판정을 받지 않은 장애위험유아들에 대한 장애통합의 필요성과 정부에서 지원금을 늘리겠다는 정책과 일맥상통하는 결과로서 앞으로 장애영유아를 조기에 발견하여 빠르게 치료를 할 수 있도록 장애영유아에 대한 의무교육 실행 정책이 적극적으로 반영이 되어야 함을 시사하는 바이다.
The purpose of this study is to identify the effects of intervention programs in inclusive settings on young children's social and emotional development. To carry out the purpose of the study, the following research questions were set. First, What is the overall effect size of the intervention p...
The purpose of this study is to identify the effects of intervention programs in inclusive settings on young children's social and emotional development. To carry out the purpose of the study, the following research questions were set. First, What is the overall effect size of the intervention programs in inclusive settings on young children's social and emotional development in comparative group design studies? Second, What is the effect size of the intervention programs in inclusive settings on young children's social and emotional development in comparative group design studies? ThIRD, In comparative group design studies, is the effect size of the intervention programs in inclusive settings on the social and emotional development of young children different among the research topics? Fourth, In comparative group design studies, is the effect size of the intervention programs in inclusive settings on social and emotional development of young children different between the moderator variables(child age, type of disability, sample size, duration of intervention, number of treatments)? Fifth, What is the effect of the intervention programs in inclusive education settings on young children’s social and emotional development in single subject design studies? In order to examine these research questions, 56 studies(21 comparative group designs, 35 single subject designs) of doctoral degree and those published in Research Foundation in Korea (from 2000 to August 30, 2022) that met the data selection criteria and that intervention programs in inclusive settings were conducted to develop social and emotional development of children effectively were cited in this study. Among those papers, totally 334 study cases were used for meta-analysis. The comparative group design studies were analyzed by R program, and the single subject design studies were analyzed using the PND method and the IRD method. The result of this study is as below. First, In the comparative group design studies, the intervention programs in inclusive settings had the significant effect size on young children's social and emotional development. As a result of analyzing the effect size of subjects, the effect size for each subject was larger for children without special needs than for children with special needs. That means, the intervention programs in inclusive settings are more effective for children without special needs than for children with special needs. Second, In the comparative group design studies, the intervention programs in inclusive settings had no difference in the effect size on the social and emotional development of young children. As a result of analyzing the effect size of subjects, it can be said that the intervention programs in inclusive settings have larger effect on emotional development than on social development in the case of children without special needs. As for the effect size of each sub-factor of social and emotional development of children without special needs, but it has no statistically significant differences between social and emotional development in the case of children with special needs. ThIRD, in the comparison group design studies, the effect size according to the research topics of the intervention programs in inclusive settings was found to be statistically significant. In other words, the size of the effect depends on the research topics of the intervention programs in inclusive settings. In addition, the size of the research topic effect of each intervention program in inclusive settings was found to be effective in the order of inclusive play, cooperative teaching, cooperative learning, peer teaching, and activities to understand disability. Fourth, in the comparison group design studies, the statistical differences of the moderator variables(child age, type of disability, sample size, duration of intervention, number of treatments) were confirmed. Child age, type of disability, and duration of intervention are proportional to the effect size and sample size is inversely proportional to the effect size. Otherwise, the number of treatments showed no difference in effect size. Fifth, in a single subject design studies, statistical differences in the effect that the intervention programs in inclusive settings had on social development were confirmed between the role of the dependent variable, the research topic, and the type of disability. The result of the analysis according to the dependent variable of the intervention programs in inclusive settings confirms social development is a significant moderator, no emotional development in the variable. The result of the analysis according to the research topic of the intervention programs in inclusive settings confirms significant difference both on PND and on IRD. Co-instruction and peer instruction are very significant moderator, and inclusive play and variable role playing is a significant moderator. In the overall effect of the type of disability, emotional and behavioral disorders and at-risk children showed very high effects, and developmental delays, intellectual disabilities, communication disorders, and autism spectrum disorder all showed effects in order. According to the results of this study it was proved that the intervention programs in inclusive settings might improve children's social and emotional development and can be effective in social and emotional development for both children with and without special needs through verified studies. In general, it is recognized that education in inclusive settings is more effective for children with special needs than children without special needs. However, in this study, the program was shown to be more effective for children without special needs. Therefore, the theoretical basis that education in inclusive settings can affect the social and emotional development of children without special needs by providing a lot of experience of inclusive education to children without special needs. The intervention programs in inclusive settings showed the significant effect on disability awareness and acceptance among the sub-factors of social and emotional development of children without special needs. According to the results of this study, it is necessary to develop intervention programs in inclusive settings with various topics and various types that can raise awareness and acceptance of disabilities in children without special needs. It can be seen that the intervention programs in inclusive settings conducted in Korea are effective for inclusive play between children with and without special needs, which is an important result proving the effectiveness of play-based learning, which is emphasized in the revised Nuri curriculum. Accordingly, evidence for the active application of the intervention programs inclusive settings was presented. Finally, child age, the moderator variable, showed that the age of three had the greatest effect. In addition, the result of "the longer the duration of intervention is, the more effective it is" proves that inclusion is effective the earlier it is implemented, and that starting early is effective. In the case of the type of disability, at-risk children have the greatest effect, and these results are in accordance with the demand for inclusion for at-risk children who have not been diagnosed with disabilities and the government's policy to increase funds. Therefore, it is suggested that the implementation policy for compulsory education for infants and young children with special needs should be actively reflected so that infants and young children with special needs can be detected early and treated quickly.
The purpose of this study is to identify the effects of intervention programs in inclusive settings on young children's social and emotional development. To carry out the purpose of the study, the following research questions were set. First, What is the overall effect size of the intervention programs in inclusive settings on young children's social and emotional development in comparative group design studies? Second, What is the effect size of the intervention programs in inclusive settings on young children's social and emotional development in comparative group design studies? ThIRD, In comparative group design studies, is the effect size of the intervention programs in inclusive settings on the social and emotional development of young children different among the research topics? Fourth, In comparative group design studies, is the effect size of the intervention programs in inclusive settings on social and emotional development of young children different between the moderator variables(child age, type of disability, sample size, duration of intervention, number of treatments)? Fifth, What is the effect of the intervention programs in inclusive education settings on young children’s social and emotional development in single subject design studies? In order to examine these research questions, 56 studies(21 comparative group designs, 35 single subject designs) of doctoral degree and those published in Research Foundation in Korea (from 2000 to August 30, 2022) that met the data selection criteria and that intervention programs in inclusive settings were conducted to develop social and emotional development of children effectively were cited in this study. Among those papers, totally 334 study cases were used for meta-analysis. The comparative group design studies were analyzed by R program, and the single subject design studies were analyzed using the PND method and the IRD method. The result of this study is as below. First, In the comparative group design studies, the intervention programs in inclusive settings had the significant effect size on young children's social and emotional development. As a result of analyzing the effect size of subjects, the effect size for each subject was larger for children without special needs than for children with special needs. That means, the intervention programs in inclusive settings are more effective for children without special needs than for children with special needs. Second, In the comparative group design studies, the intervention programs in inclusive settings had no difference in the effect size on the social and emotional development of young children. As a result of analyzing the effect size of subjects, it can be said that the intervention programs in inclusive settings have larger effect on emotional development than on social development in the case of children without special needs. As for the effect size of each sub-factor of social and emotional development of children without special needs, but it has no statistically significant differences between social and emotional development in the case of children with special needs. ThIRD, in the comparison group design studies, the effect size according to the research topics of the intervention programs in inclusive settings was found to be statistically significant. In other words, the size of the effect depends on the research topics of the intervention programs in inclusive settings. In addition, the size of the research topic effect of each intervention program in inclusive settings was found to be effective in the order of inclusive play, cooperative teaching, cooperative learning, peer teaching, and activities to understand disability. Fourth, in the comparison group design studies, the statistical differences of the moderator variables(child age, type of disability, sample size, duration of intervention, number of treatments) were confirmed. Child age, type of disability, and duration of intervention are proportional to the effect size and sample size is inversely proportional to the effect size. Otherwise, the number of treatments showed no difference in effect size. Fifth, in a single subject design studies, statistical differences in the effect that the intervention programs in inclusive settings had on social development were confirmed between the role of the dependent variable, the research topic, and the type of disability. The result of the analysis according to the dependent variable of the intervention programs in inclusive settings confirms social development is a significant moderator, no emotional development in the variable. The result of the analysis according to the research topic of the intervention programs in inclusive settings confirms significant difference both on PND and on IRD. Co-instruction and peer instruction are very significant moderator, and inclusive play and variable role playing is a significant moderator. In the overall effect of the type of disability, emotional and behavioral disorders and at-risk children showed very high effects, and developmental delays, intellectual disabilities, communication disorders, and autism spectrum disorder all showed effects in order. According to the results of this study it was proved that the intervention programs in inclusive settings might improve children's social and emotional development and can be effective in social and emotional development for both children with and without special needs through verified studies. In general, it is recognized that education in inclusive settings is more effective for children with special needs than children without special needs. However, in this study, the program was shown to be more effective for children without special needs. Therefore, the theoretical basis that education in inclusive settings can affect the social and emotional development of children without special needs by providing a lot of experience of inclusive education to children without special needs. The intervention programs in inclusive settings showed the significant effect on disability awareness and acceptance among the sub-factors of social and emotional development of children without special needs. According to the results of this study, it is necessary to develop intervention programs in inclusive settings with various topics and various types that can raise awareness and acceptance of disabilities in children without special needs. It can be seen that the intervention programs in inclusive settings conducted in Korea are effective for inclusive play between children with and without special needs, which is an important result proving the effectiveness of play-based learning, which is emphasized in the revised Nuri curriculum. Accordingly, evidence for the active application of the intervention programs inclusive settings was presented. Finally, child age, the moderator variable, showed that the age of three had the greatest effect. In addition, the result of "the longer the duration of intervention is, the more effective it is" proves that inclusion is effective the earlier it is implemented, and that starting early is effective. In the case of the type of disability, at-risk children have the greatest effect, and these results are in accordance with the demand for inclusion for at-risk children who have not been diagnosed with disabilities and the government's policy to increase funds. Therefore, it is suggested that the implementation policy for compulsory education for infants and young children with special needs should be actively reflected so that infants and young children with special needs can be detected early and treated quickly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.