한·중 공공박물관 문화상품에 나타난 문화적 요소에 대한 국민인식 특성 비교연구 : 한국 국립중앙박물관과 중국 베이징고궁박물관 사례를 중심으로 A comparative study on cultural factors appearing in cultural products of museums in public perception between Korea with China:Focusing on the National Museum of Korea and the Beijing Palace Museum in China원문보기
본 연구에서는 한국과 중국의 박물관 문화상품의 문화적 요소를 연구하기 위하여 한국과 중국의 박물관 사례를 대상으로 연구하였으며, 연구방법은 크게 사례분석과 설문조사로 구분하였다. 사례분석결과, 한국 박물관 문화상품은 박물관 소장품을 활용하여 개발한 경우가 많고 특별전시에 따른 상품개발을 별도로 하기 때문에 다양한 상품과 소장품을 접할 수 있다는 장점이 있는 것으로 나타났다. 또한, 소장품 외에 한국의 문화적 요소(단청 등)를 활용한 소장...
본 연구에서는 한국과 중국의 박물관 문화상품의 문화적 요소를 연구하기 위하여 한국과 중국의 박물관 사례를 대상으로 연구하였으며, 연구방법은 크게 사례분석과 설문조사로 구분하였다. 사례분석결과, 한국 박물관 문화상품은 박물관 소장품을 활용하여 개발한 경우가 많고 특별전시에 따른 상품개발을 별도로 하기 때문에 다양한 상품과 소장품을 접할 수 있다는 장점이 있는 것으로 나타났다. 또한, 소장품 외에 한국의 문화적 요소(단청 등)를 활용한 소장품을 개발하여 소비자의 심미적 요소까지 고려한다. 실증분석 결과, 박물관 문화상품 인식은 중국인에 비해 한국인 인식이 더 높은 것으로 나타났다. 그러나 평균값에 약간의 차이가 나타나긴 하였으나 양국 모두 문화상품을 단순한 기념품으로 인식하기 보다는 예술적, 역사적, 상징적, 문화적 요소를 내포하고 있는 상품으로 인식하는 것으로 볼 수 있다. 다음으로 박물관 문화상품의 문화적 요소 인식에 대한 분석결과, 한국인이 중국인에 비해 상대적으로 박물관 문화상품의 문화적 요소에 대한 인식이 높은 것으로 나타났는데 이는 한국인의 박물관 문화상품에 대한 인식이 상대적으로 단순한 기념품이 아닌 문화적 요소를 내포한 특수한 상품으로 나타나는 경향을 보인다고 볼 수 있다.
본 연구에서는 한국과 중국의 박물관 문화상품의 문화적 요소를 연구하기 위하여 한국과 중국의 박물관 사례를 대상으로 연구하였으며, 연구방법은 크게 사례분석과 설문조사로 구분하였다. 사례분석결과, 한국 박물관 문화상품은 박물관 소장품을 활용하여 개발한 경우가 많고 특별전시에 따른 상품개발을 별도로 하기 때문에 다양한 상품과 소장품을 접할 수 있다는 장점이 있는 것으로 나타났다. 또한, 소장품 외에 한국의 문화적 요소(단청 등)를 활용한 소장품을 개발하여 소비자의 심미적 요소까지 고려한다. 실증분석 결과, 박물관 문화상품 인식은 중국인에 비해 한국인 인식이 더 높은 것으로 나타났다. 그러나 평균값에 약간의 차이가 나타나긴 하였으나 양국 모두 문화상품을 단순한 기념품으로 인식하기 보다는 예술적, 역사적, 상징적, 문화적 요소를 내포하고 있는 상품으로 인식하는 것으로 볼 수 있다. 다음으로 박물관 문화상품의 문화적 요소 인식에 대한 분석결과, 한국인이 중국인에 비해 상대적으로 박물관 문화상품의 문화적 요소에 대한 인식이 높은 것으로 나타났는데 이는 한국인의 박물관 문화상품에 대한 인식이 상대적으로 단순한 기념품이 아닌 문화적 요소를 내포한 특수한 상품으로 나타나는 경향을 보인다고 볼 수 있다.
In this study, cases of museums in Korea and China were studied to study the cultural elements of museum cultural products in Korea and China, and research methods were largely divided into case analysis and surveys. As a result of case analysis, Korean museum cultural products are often develop...
In this study, cases of museums in Korea and China were studied to study the cultural elements of museum cultural products in Korea and China, and research methods were largely divided into case analysis and surveys. As a result of case analysis, Korean museum cultural products are often developed using museum collections and are developed separately according to special exhibitions, so they have the advantage of being able to access various products and collections. In addition to the collection, a collection using Korean cultural elements (dancheong, etc.) is developed to consider the aesthetic elements of consumers. As a result of empirical analysis, it was found that the perception of museum cultural products was higher for Koreans than for Chinese. However, although there is a slight difference in the average value, it can be seen that both countries recognize cultural products as products that contain artistic, historical, symbolic and cultural elements rather than just souvenirs. Next, an analysis of the perception of cultural elements of museum cultural products showed that Koreans have a relatively higher awareness of the cultural elements of museum cultural products than the Chinese, indicating that Koreans' perception of museum cultural products tends to appear as a special product containing cultural elements rather than just a souvenir.本研究以中国北京故宫博物馆和韩国国立中央博物馆案例为研究对象,研究中、韩两国博物馆文化商品中所出现的文化元素,本论文的研究方法主要分为事例分析法和问卷调查法。 根据事例分析法的分析结果显示,韩国国立中央博物馆文化商品利用博物馆内的收藏品来开发的情况对比中国北京故宫博物馆来说较多,而且韩国国立中央博物馆根据特别展览会另行开发商品,因此具有可以接触到多种商品和收藏品的优点。另外,除了收藏品外,韩国国立中央博物馆还开发利用韩国文化要素(古建彩绘等)的收藏品,并且考虑消费者的审美要素。 实证分析结果显示,相较于中国人,韩国人对博物馆文化商品的认识度更高。但是,虽然平均值略有差异,但两国都认为文化商品不仅仅是单纯的纪念品,而是包含艺术性、历史性、象征性、文化性要素的商品。其次,对于博物馆文化商品的文化要素认识的分析结果显示,与中国人相比,韩国人对博物馆文化商品的文化要素的认识相对较高,可以说,韩国人对博物馆文化商品的认识不是单纯的纪念品,而是包含文化要素的特殊商品。
In this study, cases of museums in Korea and China were studied to study the cultural elements of museum cultural products in Korea and China, and research methods were largely divided into case analysis and surveys. As a result of case analysis, Korean museum cultural products are often developed using museum collections and are developed separately according to special exhibitions, so they have the advantage of being able to access various products and collections. In addition to the collection, a collection using Korean cultural elements (dancheong, etc.) is developed to consider the aesthetic elements of consumers. As a result of empirical analysis, it was found that the perception of museum cultural products was higher for Koreans than for Chinese. However, although there is a slight difference in the average value, it can be seen that both countries recognize cultural products as products that contain artistic, historical, symbolic and cultural elements rather than just souvenirs. Next, an analysis of the perception of cultural elements of museum cultural products showed that Koreans have a relatively higher awareness of the cultural elements of museum cultural products than the Chinese, indicating that Koreans' perception of museum cultural products tends to appear as a special product containing cultural elements rather than just a souvenir.本研究以中国北京故宫博物馆和韩国国立中央博物馆案例为研究对象,研究中、韩两国博物馆文化商品中所出现的文化元素,本论文的研究方法主要分为事例分析法和问卷调查法。 根据事例分析法的分析结果显示,韩国国立中央博物馆文化商品利用博物馆内的收藏品来开发的情况对比中国北京故宫博物馆来说较多,而且韩国国立中央博物馆根据特别展览会另行开发商品,因此具有可以接触到多种商品和收藏品的优点。另外,除了收藏品外,韩国国立中央博物馆还开发利用韩国文化要素(古建彩绘等)的收藏品,并且考虑消费者的审美要素。 实证分析结果显示,相较于中国人,韩国人对博物馆文化商品的认识度更高。但是,虽然平均值略有差异,但两国都认为文化商品不仅仅是单纯的纪念品,而是包含艺术性、历史性、象征性、文化性要素的商品。其次,对于博物馆文化商品的文化要素认识的分析结果显示,与中国人相比,韩国人对博物馆文化商品的文化要素的认识相对较高,可以说,韩国人对博物馆文化商品的认识不是单纯的纪念品,而是包含文化要素的特殊商品。
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