JR동일본 철도회사(주)와 한국철도공사 부대사업 비교 연구 : 생활서비스와 민자역사를 중심으로 A Comparative study of JR East Railway Company Co.,Ltd. and Korea Railroad Corporation Subsidiary business (Focusing on living services and privately funded stations)원문보기
최근 서울 북부 역세권 개발, 오세훈 시장의 세운상가, 용산정비창 미래 신(新)중심지 국제업무지구 재탄생 등의 역세권 개발이 활발하게 논의되고 있다. 하지만 역세권 개발을 통한 철도와 연계된 부대사업과 운영방식은 부족한게 현실이다. 1987년 JR동일본 철도회사(주)는 민영화 후 생활서비스 사업을 통해 고령화와 저출산으로 인한 인구감소의 한계를 극복하고 있다. 반면에 한국은 1987년 영등포 민자역사를 시작으로 한국철도공사는 배당금 수익...
최근 서울 북부 역세권 개발, 오세훈 시장의 세운상가, 용산정비창 미래 신(新)중심지 국제업무지구 재탄생 등의 역세권 개발이 활발하게 논의되고 있다. 하지만 역세권 개발을 통한 철도와 연계된 부대사업과 운영방식은 부족한게 현실이다. 1987년 JR동일본 철도회사(주)는 민영화 후 생활서비스 사업을 통해 고령화와 저출산으로 인한 인구감소의 한계를 극복하고 있다. 반면에 한국은 1987년 영등포 민자역사를 시작으로 한국철도공사는 배당금 수익을 얻고 있다. 본 연구는 JR동일본 철도회사의 생활서비스와 한국철도공사의 민자역사를 비교 분석, 관련 정책 및 법률 규제완화 필요성, 역을 도시 재생에 활용한 도쿄역과 서울역의 사례분석을 통해 경영 개선 방안을 찾는데 목적이 있다. 연구방법은 문헌연구를 중심으로 JR동일본 철도회사 생활서비스 강화를 통한 경쟁력 확보, 역세권 개발에서 나아가 도시 재생과 도시 경쟁력을 향상하는 일본 정부의 정책과 한국의 민자역사와 정책을 도쿄역과 서울역 사례로 비교·분석하였다. 민자역사와 사업의 형태가 가장 비슷한 Atre, LUMINE 사업 위주로 비교 분석하였고 호텔, 빌딩, Suica/광고 사업은 벤치마킹을 하기 위해 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, JR동일본처럼 고령화와 저출산의 여객 수요가 감소하는 현실을 인식하고 부대사업인 생활서비스의 벤치마킹이 필요하다. 둘째, 역을 중심으로 도시가 경쟁력을 갖추도록 용적률 규제 완화, 역세권 복합개발을 위한 국가정책이 필요하다. 민자역사의 수익성과 한국철도공사의 공공성을 지키기 위해서는 용적률 확대 정책이 수반되어야 한다. 한국철도공사의 경영개선을 위해 부대사업인 민자역사는 JR동일본의 생활서비스처럼 중요한 역할을 해야 한다. 본 연구에서는 민자역사에 활용 가능한 JR동일본 철도회사(주)의 생활서비스 도입, 수익성과 공공성 양립을 위한 용적률 확대 중심의 규제완화, 민자역사 개선방안을 연구하고자 한다.
최근 서울 북부 역세권 개발, 오세훈 시장의 세운상가, 용산정비창 미래 신(新)중심지 국제업무지구 재탄생 등의 역세권 개발이 활발하게 논의되고 있다. 하지만 역세권 개발을 통한 철도와 연계된 부대사업과 운영방식은 부족한게 현실이다. 1987년 JR동일본 철도회사(주)는 민영화 후 생활서비스 사업을 통해 고령화와 저출산으로 인한 인구감소의 한계를 극복하고 있다. 반면에 한국은 1987년 영등포 민자역사를 시작으로 한국철도공사는 배당금 수익을 얻고 있다. 본 연구는 JR동일본 철도회사의 생활서비스와 한국철도공사의 민자역사를 비교 분석, 관련 정책 및 법률 규제완화 필요성, 역을 도시 재생에 활용한 도쿄역과 서울역의 사례분석을 통해 경영 개선 방안을 찾는데 목적이 있다. 연구방법은 문헌연구를 중심으로 JR동일본 철도회사 생활서비스 강화를 통한 경쟁력 확보, 역세권 개발에서 나아가 도시 재생과 도시 경쟁력을 향상하는 일본 정부의 정책과 한국의 민자역사와 정책을 도쿄역과 서울역 사례로 비교·분석하였다. 민자역사와 사업의 형태가 가장 비슷한 Atre, LUMINE 사업 위주로 비교 분석하였고 호텔, 빌딩, Suica/광고 사업은 벤치마킹을 하기 위해 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, JR동일본처럼 고령화와 저출산의 여객 수요가 감소하는 현실을 인식하고 부대사업인 생활서비스의 벤치마킹이 필요하다. 둘째, 역을 중심으로 도시가 경쟁력을 갖추도록 용적률 규제 완화, 역세권 복합개발을 위한 국가정책이 필요하다. 민자역사의 수익성과 한국철도공사의 공공성을 지키기 위해서는 용적률 확대 정책이 수반되어야 한다. 한국철도공사의 경영개선을 위해 부대사업인 민자역사는 JR동일본의 생활서비스처럼 중요한 역할을 해야 한다. 본 연구에서는 민자역사에 활용 가능한 JR동일본 철도회사(주)의 생활서비스 도입, 수익성과 공공성 양립을 위한 용적률 확대 중심의 규제완화, 민자역사 개선방안을 연구하고자 한다.
Recently, development of station influence areas in northern Seoul, Mayor Oh Se-hun's Sewoon Shopping Center, Yongsan maintenance window, and rebirth of international business district as a future new center are being actively discussed. However, the reality is that there is a lack of auxiliary proj...
Recently, development of station influence areas in northern Seoul, Mayor Oh Se-hun's Sewoon Shopping Center, Yongsan maintenance window, and rebirth of international business district as a future new center are being actively discussed. However, the reality is that there is a lack of auxiliary projects and operation methods related to railroads through the development of station influence areas. After privatization in 1987, JR East Railway Co., Ltd. is overcoming the limitations of population decline due to aging and low birth rate through the living service business. On the other hand, in Korea, Korea Railroad Corporation has been receiving dividend income since the Yeongdeungpo privately funded station in 1987. The purpose of this study is to find ways to improve management through a comparative analysis of the living service of JR East Railway Company and the privately funded station of Korea Railroad Corporation, the necessity of deregulation of related policies and laws, and the case analysis of Tokyo Station and Seoul Station that utilized stations for urban regeneration. The research method is a comparative analysis of the Japanese government's policy and Korea's privately funded station and policy to secure competitiveness through strengthening living services of JR East railway companies, and to improve urban regeneration and urban competitiveness, going beyond station area development, with a focus on literature research. Comparative analysis focused on Atre and LUMINE projects with the most similar business types to privately funded stations, and hotel, building, and Suica/advertising projects were analyzed for benchmarking. The results of the study are as follows. First, it is necessary to benchmark living service, an ancillary business, while recognizing the reality that the demand for passengers due to aging and low fertility is decreasing like JR East. Second, a national policy is needed for deregulation of floor area ratio and complex development of station areas so that cities can become competitive centered on stations. In order to protect the profitability of privately funded stations and the public nature of Korea Railroad Corporation, a policy to expand the floor area ratio must be accompanied. To improve the management of Korea Railroad Corporation, the privately funded station, an auxiliary project, should play an important role like the living service of JR East. In this study, the introduction of living services of JR East Railway Co., Ltd., which can be used in privately funded stations, deregulation centered on the expansion of the floor area ratio for both profitability and publicity, and research on privately funded station improvement plans.
Recently, development of station influence areas in northern Seoul, Mayor Oh Se-hun's Sewoon Shopping Center, Yongsan maintenance window, and rebirth of international business district as a future new center are being actively discussed. However, the reality is that there is a lack of auxiliary projects and operation methods related to railroads through the development of station influence areas. After privatization in 1987, JR East Railway Co., Ltd. is overcoming the limitations of population decline due to aging and low birth rate through the living service business. On the other hand, in Korea, Korea Railroad Corporation has been receiving dividend income since the Yeongdeungpo privately funded station in 1987. The purpose of this study is to find ways to improve management through a comparative analysis of the living service of JR East Railway Company and the privately funded station of Korea Railroad Corporation, the necessity of deregulation of related policies and laws, and the case analysis of Tokyo Station and Seoul Station that utilized stations for urban regeneration. The research method is a comparative analysis of the Japanese government's policy and Korea's privately funded station and policy to secure competitiveness through strengthening living services of JR East railway companies, and to improve urban regeneration and urban competitiveness, going beyond station area development, with a focus on literature research. Comparative analysis focused on Atre and LUMINE projects with the most similar business types to privately funded stations, and hotel, building, and Suica/advertising projects were analyzed for benchmarking. The results of the study are as follows. First, it is necessary to benchmark living service, an ancillary business, while recognizing the reality that the demand for passengers due to aging and low fertility is decreasing like JR East. Second, a national policy is needed for deregulation of floor area ratio and complex development of station areas so that cities can become competitive centered on stations. In order to protect the profitability of privately funded stations and the public nature of Korea Railroad Corporation, a policy to expand the floor area ratio must be accompanied. To improve the management of Korea Railroad Corporation, the privately funded station, an auxiliary project, should play an important role like the living service of JR East. In this study, the introduction of living services of JR East Railway Co., Ltd., which can be used in privately funded stations, deregulation centered on the expansion of the floor area ratio for both profitability and publicity, and research on privately funded station improvement plans.
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