로봇 활용 인공지능교육 프로그램이 초등학생의 인공지능 기술 태도에 미치는 영향 Effects of Artificial Intelligence Education Program Using Robots on Attitudes toward Artificial Intelligence Technology in Elementary School Students원문보기
이 연구는 초등학교 6학년 학생을 대상으로 로봇 활용 인공지능교육 프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램이 초등학생의 인공지능 기술 태도에 미치는 효과를 알아보기 위하여 수행하였다. 이를 위해 교육부와 한국과학창의재단의 ‘초·중등 인공지능 교육 내용 기준’과 2015 개정 실과 교육과정 분석을 통해 로봇 활용 인공지능 교육과 관련이 있는 내용 요소들을 추출하여 6회기(12차시) 분량의 프로그램을 개발하였다. 개발한 프로그램의 효과를 알아보...
이 연구는 초등학교 6학년 학생을 대상으로 로봇 활용 인공지능교육 프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램이 초등학생의 인공지능 기술 태도에 미치는 효과를 알아보기 위하여 수행하였다. 이를 위해 교육부와 한국과학창의재단의 ‘초·중등 인공지능 교육 내용 기준’과 2015 개정 실과 교육과정 분석을 통해 로봇 활용 인공지능 교육과 관련이 있는 내용 요소들을 추출하여 6회기(12차시) 분량의 프로그램을 개발하였다. 개발한 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 서울특별시 마포구 소재 C초등학교 6학년 21명을 대상으로 단일집단 사전사후 검사 방법으로 실과 교과 시간을 활용하여 로봇 활용 인공지능교육 프로그램을 적용하였다. 총 6개 영역(인공지능 기술에 대한 흥미, 인공지능 기술의 중요성과 영향, 인공지능 기술 접근 용이성, 인공지능 기술과 학교 수업, 인공지능 기술 관련 진로, 인공지능 기술과 창의적 활동)으로 문항이 구성된 검사도구를 사용하여 인공지능 기술에 대한 태도 검사를 실시하였다. 이 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 로봇 활용 인공지능교육 프로그램을 개발하였다. 이 프로그램은 인공지능, 로봇, 로봇을 활용한 인공지능을 다루며, 놀이와 체험 중심의 인공지능 교육이 되도록 구성하였다. 둘째, 로봇 활용 인공지능교육 프로그램은 초등학생의 인공지능 기술 태도에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다(p<0.01). 하위역역을 살펴보면 인공지능 기술에 대한 흥미, 인공지능 기술 접근 용이성, 인공지능 기술과 학교 수업, 인공지능 기술 관련 진로, 인공지능 기술과 창의적 활동의 5개 영역에서 통계적으로 유의미한 신장이 나타났다. 이러한 결과로부터 로봇 활용 인공지능교육 프로그램은 초등학교 6학년 학생의 인공지능 기술 태도 신장에 긍정적인 효과가 있음을 확인할 수 있었다. 이 연구에서 개발한 로봇 활용 인공지능교육 프로그램은 로봇이라는 흥미로운 도구가 인공지능과 어우러져 교육에 활용되었다는 측면에서 다양한 인공지능 교육 교수·학습 프로그램의 개발을 위한 참고 자료로서 활용 가치가 클 것이라 기대된다.
이 연구는 초등학교 6학년 학생을 대상으로 로봇 활용 인공지능교육 프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램이 초등학생의 인공지능 기술 태도에 미치는 효과를 알아보기 위하여 수행하였다. 이를 위해 교육부와 한국과학창의재단의 ‘초·중등 인공지능 교육 내용 기준’과 2015 개정 실과 교육과정 분석을 통해 로봇 활용 인공지능 교육과 관련이 있는 내용 요소들을 추출하여 6회기(12차시) 분량의 프로그램을 개발하였다. 개발한 프로그램의 효과를 알아보기 위하여 서울특별시 마포구 소재 C초등학교 6학년 21명을 대상으로 단일집단 사전사후 검사 방법으로 실과 교과 시간을 활용하여 로봇 활용 인공지능교육 프로그램을 적용하였다. 총 6개 영역(인공지능 기술에 대한 흥미, 인공지능 기술의 중요성과 영향, 인공지능 기술 접근 용이성, 인공지능 기술과 학교 수업, 인공지능 기술 관련 진로, 인공지능 기술과 창의적 활동)으로 문항이 구성된 검사도구를 사용하여 인공지능 기술에 대한 태도 검사를 실시하였다. 이 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 로봇 활용 인공지능교육 프로그램을 개발하였다. 이 프로그램은 인공지능, 로봇, 로봇을 활용한 인공지능을 다루며, 놀이와 체험 중심의 인공지능 교육이 되도록 구성하였다. 둘째, 로봇 활용 인공지능교육 프로그램은 초등학생의 인공지능 기술 태도에 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있었다(p<0.01). 하위역역을 살펴보면 인공지능 기술에 대한 흥미, 인공지능 기술 접근 용이성, 인공지능 기술과 학교 수업, 인공지능 기술 관련 진로, 인공지능 기술과 창의적 활동의 5개 영역에서 통계적으로 유의미한 신장이 나타났다. 이러한 결과로부터 로봇 활용 인공지능교육 프로그램은 초등학교 6학년 학생의 인공지능 기술 태도 신장에 긍정적인 효과가 있음을 확인할 수 있었다. 이 연구에서 개발한 로봇 활용 인공지능교육 프로그램은 로봇이라는 흥미로운 도구가 인공지능과 어우러져 교육에 활용되었다는 측면에서 다양한 인공지능 교육 교수·학습 프로그램의 개발을 위한 참고 자료로서 활용 가치가 클 것이라 기대된다.
This study was conducted to develop an artificial intelligence education program using robots for 6th grade students in elementary school, and to find out the effect of the developed program on the attitude of elementary school students to artificial intelligence technology. To this end, content ele...
This study was conducted to develop an artificial intelligence education program using robots for 6th grade students in elementary school, and to find out the effect of the developed program on the attitude of elementary school students to artificial intelligence technology. To this end, content elements related to artificial intelligence education using robots were extracted through the 'Artificial Intelligence Education Content Standards for Elementary and Secondary Schools' of the Ministry of Education and the Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity and the 2015 revised room and curriculum analysis, program was developed. In order to examine the effect of the developed program, an artificial intelligence education program using robots was applied to 21 6th graders at C elementary school located in Mapo-gu, Seoul as a single group pre-post test method. The questions consist of a total of six areas (interest in AI technology, importance and impact of AI technology, accessibility to AI technology, AI technology and school classes, AI technology-related careers, AI technology and creative activities). An attitude test on artificial intelligence technology was conducted using a test tool. The results of this study are as follows. First, an artificial intelligence education program using robots was developed. This program deals with the understanding and use of artificial intelligence, the understanding and use of robots, and artificial intelligence using robots, and is designed to be a play and experience-oriented artificial intelligence education. Second, it was found that the artificial intelligence education program using robots had a positive effect on elementary school students' attitude toward artificial intelligence technology (p<0.01). Looking at the sub-regions, statistically significant growth was found in five areas: interest in AI technology, ease of access to AI technology, AI technology and school classes, AI technology-related careers, and AI technology and creative activities. From these results, it was confirmed that the robot-using AI education program had a positive effect on the development of AI technology attitudes in 6th grade elementary school students. The artificial intelligence education program using robots developed in this study is expected to be of great value as a reference material for the development of teaching and learning programs for various artificial intelligence education in that an interesting tool called robot is used in harmony with artificial intelligence.
This study was conducted to develop an artificial intelligence education program using robots for 6th grade students in elementary school, and to find out the effect of the developed program on the attitude of elementary school students to artificial intelligence technology. To this end, content elements related to artificial intelligence education using robots were extracted through the 'Artificial Intelligence Education Content Standards for Elementary and Secondary Schools' of the Ministry of Education and the Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity and the 2015 revised room and curriculum analysis, program was developed. In order to examine the effect of the developed program, an artificial intelligence education program using robots was applied to 21 6th graders at C elementary school located in Mapo-gu, Seoul as a single group pre-post test method. The questions consist of a total of six areas (interest in AI technology, importance and impact of AI technology, accessibility to AI technology, AI technology and school classes, AI technology-related careers, AI technology and creative activities). An attitude test on artificial intelligence technology was conducted using a test tool. The results of this study are as follows. First, an artificial intelligence education program using robots was developed. This program deals with the understanding and use of artificial intelligence, the understanding and use of robots, and artificial intelligence using robots, and is designed to be a play and experience-oriented artificial intelligence education. Second, it was found that the artificial intelligence education program using robots had a positive effect on elementary school students' attitude toward artificial intelligence technology (p<0.01). Looking at the sub-regions, statistically significant growth was found in five areas: interest in AI technology, ease of access to AI technology, AI technology and school classes, AI technology-related careers, and AI technology and creative activities. From these results, it was confirmed that the robot-using AI education program had a positive effect on the development of AI technology attitudes in 6th grade elementary school students. The artificial intelligence education program using robots developed in this study is expected to be of great value as a reference material for the development of teaching and learning programs for various artificial intelligence education in that an interesting tool called robot is used in harmony with artificial intelligence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.