본 연구는 북한 이탈 중년여성 학습자의 대학학습 경험에 나타난 학습의 내용과 의미, 학습 과정을 탐구하는 연구이다. 이를 위해 4년제 대학 경험이 있는 북한 이탈 중년여성 8인을 목적 표집을 하여 심층 면접하여 면담자료를 수집하였다. 수집된 자료는 Creswell의 사례 내, 사례 간 분석 방법을 통하 여 질적 분석하였다. 연구 문제를 중심으로 첫째, 북한 이탈 중년여성이 경험 한 대학학습의 내용을 알아보기 위해 연구 참여자의 진술을 바탕으로 분석한 결과 핵심 개념 182개, 하위범주 40개, 상위범주 8개로 도출하였다. 각 범주 의 특징은 네 단계의 학습 과정과 현상을 포함하고 있었다. 북한 이탈 중년 여성의 대학 학습경험의 특징을 종합한 결과 북한 이탈 중년여성들에게 대학 학습은 ‘잘 삶과 성장’으로 통합되었다. 연구 문제를 중심으로 첫째, 북한 이탈 중년여성이 경험한 대학학습의 범 주와 개념을 분석한 결과 그 내용과 의미를 발견하였다. 학습경험의 내용은 학습의 동기와 학습장벽, 학습의 지지체계, 변화와 성장으로 구성되었다. 이 에 따르면 북한 이탈 중년여성의 대학학습 동기는 ‘잘 삶’에 있었다. ‘잘 삶’ 은 안정적인 삶을 살기 위한 단순한 희망에서 반성적 사고와 성찰을 통해 잘 삶의 개념이 ‘사람다움’으로 변화하였다. 학습장벽은 크게 언어, 재정, 진로, 기초학업능력, 교우관계, 온라인 수업, 남북의 교육방식, 정서적 불안정 등으 로 구분되었고 이주민들이 겪는 ...
본 연구는 북한 이탈 중년여성 학습자의 대학학습 경험에 나타난 학습의 내용과 의미, 학습 과정을 탐구하는 연구이다. 이를 위해 4년제 대학 경험이 있는 북한 이탈 중년여성 8인을 목적 표집을 하여 심층 면접하여 면담자료를 수집하였다. 수집된 자료는 Creswell의 사례 내, 사례 간 분석 방법을 통하 여 질적 분석하였다. 연구 문제를 중심으로 첫째, 북한 이탈 중년여성이 경험 한 대학학습의 내용을 알아보기 위해 연구 참여자의 진술을 바탕으로 분석한 결과 핵심 개념 182개, 하위범주 40개, 상위범주 8개로 도출하였다. 각 범주 의 특징은 네 단계의 학습 과정과 현상을 포함하고 있었다. 북한 이탈 중년 여성의 대학 학습경험의 특징을 종합한 결과 북한 이탈 중년여성들에게 대학 학습은 ‘잘 삶과 성장’으로 통합되었다. 연구 문제를 중심으로 첫째, 북한 이탈 중년여성이 경험한 대학학습의 범 주와 개념을 분석한 결과 그 내용과 의미를 발견하였다. 학습경험의 내용은 학습의 동기와 학습장벽, 학습의 지지체계, 변화와 성장으로 구성되었다. 이 에 따르면 북한 이탈 중년여성의 대학학습 동기는 ‘잘 삶’에 있었다. ‘잘 삶’ 은 안정적인 삶을 살기 위한 단순한 희망에서 반성적 사고와 성찰을 통해 잘 삶의 개념이 ‘사람다움’으로 변화하였다. 학습장벽은 크게 언어, 재정, 진로, 기초학업능력, 교우관계, 온라인 수업, 남북의 교육방식, 정서적 불안정 등으 로 구분되었고 이주민들이 겪는 학습장애의 특징이 나타났다. 학습의 지지체 계는 국가의 법적 제도부터 지역사회의 인적자원으로 참여자들의 삶을 케어 하고 돕는 역할을 하였다. 국가적 지지체계는 국가기관의 제도권 기구를 의미하고 지역사회 지지체계 는 신앙공동체와 NGO 단체를 의미하고 있다. 학교생활 지지체계는 학습자인 참여자들이 소속한 학교의 관계자와 교수, 만학도 동기들을 의미하며 탈북민 사적 네트워크는 탈북민 주변의 지인들인 것으로 나타났다. 이들의 역할은 연구 참여자들의 학습 고충에 적극적으로 개입하거나 도움을 주는 역할을 하 며 참여자들 삶의 태도와 사고에 도전을 주는 것으로 나타났다. 변화와 성장은 학습의 장에서 어려움을 극복하고 내면의 변화와 학습 목표 의 변화, 삶의 가치관과 태도의 변화를 일으키면서 참여자들을 성장시키는 원동력으로 미래를 설계하는 에너지로 작용하였다. 학습 동기에 나타난 ‘성 장’이 담고 있는 의미가 아직 이루지 못한 것에 대한 희망적 ‘성장’이라면 학 습의 결과로 나타난 변화와 ‘성장’은 내면의 힘, 잠재력, 회복, 등으로 삶을 지속할 수 있는 에너지가 되었다. 학습경험을 통해 새롭게 접하게 된 내용은 복지라는 개념과 만학도, 인문학, 감사 등이 그것이다. 이러한 내용은 북한의 체제상 접하기 어려운 개념으로 문화적 충격으로 다가왔다고 하였다. 학습경험에 나타난 진로 적응의 과정은 진로 결정을 이루는 단계로 실질적 인 자격증 취득과 취업으로의 연결, 혹은 상급학교의 진학을 의미하고 학습 경험에 드러난 학습의 의미는 학습을 통해 인간다움을 실현하고 자신보다 타 인을 위해 사는 삶이 잘 사는 삶이라는 ‘잘 삶’과 ‘성장’으로 정의되었다. 둘째, 북한 이탈 중년여성의 학습경험에 나타난 학습 과정과 현상은 현실 인지 단계-기대와 혼란, 능동적 대처단계-관찰과 모방, 성찰 단계-비판적 사 고, 변화와 성장단계-변화와 성장으로 나타났다. 현실인지 단계는 대학에 진 입한 참여자가 학습의 장에서 부딪히는 현실 상황을 깨닫는 것으로 기대감과 혼란이 동시에 나타나는 것으로 드러났다. 능동적 대처단계는 새로운 환경에 대해 낙관적인 태도를 취함으로써 지지체계를 활용하여 관찰과 모방을 통해 어려움을 극복하는 단계이다. 성찰의 단계는 통합의 단계로 학습경험을 통해 도전받은 기존의 인식이 비판적인 사고를 통해 변화가 일어나는 단계로 삶의 태도와 가치관의 조정이 일어났다. 변화와 성장의 단계는 연구 참여자들의 학습 결과 새로운 도전을 꿈꾸거나 정체성을 확립하는 단계로 개인의 잘 삶 에서 타인의 성장을 돕는 사람다움을 추구하는 성장을 경험하게 되었다. 결과를 종합하면 인간의 학습경험은 삶의 전 영역에서 일어나며 삶의 전 영역에 영향을 미치고 있다. 북한 이탈 중년여성의 학습경험은 개인의 잘 삶 이라는 화두를 가지고 학습의 장에 왔으나 학습 과정을 통해 가치관과 삶의 태도가 재구성되면서 학습경험의 의미가 사람다움으로 확장되었음을 알 수 있었다. 따라서 북한 이탈 여성의 학습경험을 통해 재구조화되는 가치전환의 지향성에 대한 이론적 토대를 위해 철학적, 문화적, 사상적 배경에 근거한 후 속 연구가 필요성을 제언하고, 직업을 가진 중년여성들과 무직자 간의 학습 경험에 따른 진로 이행 과정을 연구할 것을 제언함으로 북한 이탈 중년여성 의 진로 문제에 답을 제공할 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 북한 이탈 중년여성 학습자의 대학학습 경험에 나타난 학습의 내용과 의미, 학습 과정을 탐구하는 연구이다. 이를 위해 4년제 대학 경험이 있는 북한 이탈 중년여성 8인을 목적 표집을 하여 심층 면접하여 면담자료를 수집하였다. 수집된 자료는 Creswell의 사례 내, 사례 간 분석 방법을 통하 여 질적 분석하였다. 연구 문제를 중심으로 첫째, 북한 이탈 중년여성이 경험 한 대학학습의 내용을 알아보기 위해 연구 참여자의 진술을 바탕으로 분석한 결과 핵심 개념 182개, 하위범주 40개, 상위범주 8개로 도출하였다. 각 범주 의 특징은 네 단계의 학습 과정과 현상을 포함하고 있었다. 북한 이탈 중년 여성의 대학 학습경험의 특징을 종합한 결과 북한 이탈 중년여성들에게 대학 학습은 ‘잘 삶과 성장’으로 통합되었다. 연구 문제를 중심으로 첫째, 북한 이탈 중년여성이 경험한 대학학습의 범 주와 개념을 분석한 결과 그 내용과 의미를 발견하였다. 학습경험의 내용은 학습의 동기와 학습장벽, 학습의 지지체계, 변화와 성장으로 구성되었다. 이 에 따르면 북한 이탈 중년여성의 대학학습 동기는 ‘잘 삶’에 있었다. ‘잘 삶’ 은 안정적인 삶을 살기 위한 단순한 희망에서 반성적 사고와 성찰을 통해 잘 삶의 개념이 ‘사람다움’으로 변화하였다. 학습장벽은 크게 언어, 재정, 진로, 기초학업능력, 교우관계, 온라인 수업, 남북의 교육방식, 정서적 불안정 등으 로 구분되었고 이주민들이 겪는 학습장애의 특징이 나타났다. 학습의 지지체 계는 국가의 법적 제도부터 지역사회의 인적자원으로 참여자들의 삶을 케어 하고 돕는 역할을 하였다. 국가적 지지체계는 국가기관의 제도권 기구를 의미하고 지역사회 지지체계 는 신앙공동체와 NGO 단체를 의미하고 있다. 학교생활 지지체계는 학습자인 참여자들이 소속한 학교의 관계자와 교수, 만학도 동기들을 의미하며 탈북민 사적 네트워크는 탈북민 주변의 지인들인 것으로 나타났다. 이들의 역할은 연구 참여자들의 학습 고충에 적극적으로 개입하거나 도움을 주는 역할을 하 며 참여자들 삶의 태도와 사고에 도전을 주는 것으로 나타났다. 변화와 성장은 학습의 장에서 어려움을 극복하고 내면의 변화와 학습 목표 의 변화, 삶의 가치관과 태도의 변화를 일으키면서 참여자들을 성장시키는 원동력으로 미래를 설계하는 에너지로 작용하였다. 학습 동기에 나타난 ‘성 장’이 담고 있는 의미가 아직 이루지 못한 것에 대한 희망적 ‘성장’이라면 학 습의 결과로 나타난 변화와 ‘성장’은 내면의 힘, 잠재력, 회복, 등으로 삶을 지속할 수 있는 에너지가 되었다. 학습경험을 통해 새롭게 접하게 된 내용은 복지라는 개념과 만학도, 인문학, 감사 등이 그것이다. 이러한 내용은 북한의 체제상 접하기 어려운 개념으로 문화적 충격으로 다가왔다고 하였다. 학습경험에 나타난 진로 적응의 과정은 진로 결정을 이루는 단계로 실질적 인 자격증 취득과 취업으로의 연결, 혹은 상급학교의 진학을 의미하고 학습 경험에 드러난 학습의 의미는 학습을 통해 인간다움을 실현하고 자신보다 타 인을 위해 사는 삶이 잘 사는 삶이라는 ‘잘 삶’과 ‘성장’으로 정의되었다. 둘째, 북한 이탈 중년여성의 학습경험에 나타난 학습 과정과 현상은 현실 인지 단계-기대와 혼란, 능동적 대처단계-관찰과 모방, 성찰 단계-비판적 사 고, 변화와 성장단계-변화와 성장으로 나타났다. 현실인지 단계는 대학에 진 입한 참여자가 학습의 장에서 부딪히는 현실 상황을 깨닫는 것으로 기대감과 혼란이 동시에 나타나는 것으로 드러났다. 능동적 대처단계는 새로운 환경에 대해 낙관적인 태도를 취함으로써 지지체계를 활용하여 관찰과 모방을 통해 어려움을 극복하는 단계이다. 성찰의 단계는 통합의 단계로 학습경험을 통해 도전받은 기존의 인식이 비판적인 사고를 통해 변화가 일어나는 단계로 삶의 태도와 가치관의 조정이 일어났다. 변화와 성장의 단계는 연구 참여자들의 학습 결과 새로운 도전을 꿈꾸거나 정체성을 확립하는 단계로 개인의 잘 삶 에서 타인의 성장을 돕는 사람다움을 추구하는 성장을 경험하게 되었다. 결과를 종합하면 인간의 학습경험은 삶의 전 영역에서 일어나며 삶의 전 영역에 영향을 미치고 있다. 북한 이탈 중년여성의 학습경험은 개인의 잘 삶 이라는 화두를 가지고 학습의 장에 왔으나 학습 과정을 통해 가치관과 삶의 태도가 재구성되면서 학습경험의 의미가 사람다움으로 확장되었음을 알 수 있었다. 따라서 북한 이탈 여성의 학습경험을 통해 재구조화되는 가치전환의 지향성에 대한 이론적 토대를 위해 철학적, 문화적, 사상적 배경에 근거한 후 속 연구가 필요성을 제언하고, 직업을 가진 중년여성들과 무직자 간의 학습 경험에 따른 진로 이행 과정을 연구할 것을 제언함으로 북한 이탈 중년여성 의 진로 문제에 답을 제공할 수 있을 것으로 기대된다.
This study explores the contents, meaning, and learning process of middle-aged North Korean female defectors' college learning experience. To this end, eight middle-aged women who defected from North Korea with four-year college experience were sampled and in-depth interviews were co...
This study explores the contents, meaning, and learning process of middle-aged North Korean female defectors' college learning experience. To this end, eight middle-aged women who defected from North Korea with four-year college experience were sampled and in-depth interviews were conducted to collect interview data. The collected data was qualitatively analyzed through Creswell's intra-case and inter-case analysis method. Focusing on the research problem, first, in order to investigate the contents of university learning experienced by middle-aged women who escaped from North Korea, 182 core concepts, 40 subcategories, and 8 upper categories were derived as a result of analysis based on the statements of the research participants. The characteristics of each category included four stages of learning processes and phenomena. As a result of synthesizing the characteristics of middle-aged North Korean female defectors' college learning experiences, college study brought about a result of ‘living well and growing’ for middle-aged North Korean female defectors. Focusing on research issues, first, as a result of analyzing the categories and concepts of university learning experienced by middle-aged North Korean women, the contents and meanings were found. The contents of the learning experience consisted of learning motivation, learning barriers, learning support system, and change and growth. According to this, middle-aged women who defected from North Korea were motivated to study at university because of a “good life.” The concept of ‘good life’ has changed from a simple hope for living a stable life to ‘humanity’ through reflective thinking and introspection. Learning barriers were largely classified into language, finances, career paths, basic academic skills, peer relationships, online classes, educational methods in South and North Korea, and emotional instability. The learning support system played a role in caring for and helping the lives of the participants ranging from the national legal system to the human resources of the local community. The national support system means institutional organizations of state institutions, and the community support system means faith communities and NGO organizations. The school life support system refers to the officials, professors, and classmates of the school to which the participants, who are learners, belong, and the private network of North Korean defectors is the acquaintances around the North Korean defectors. It was found that their role is to actively intervene in or help the study participants' learning difficulties and challenge the participants' attitudes and thinking. Change and growth acted as the energy to design the future as a driving force to grow participants by overcoming difficulties in the field of learning, changing their inner self and learning goals, and changing their values and attitudes in life. If the meaning of 'growth' shown in learning motivation is hopeful 'growth' for what has not yet been achieved, the changes and 'growth' that appear as a result of learning are the energy to continue life with inner strength, potential, recovery, etc. The contents newly encountered through the learning experience are the concept of welfare, Manhakdo (i.e. people who study at a later age), humanities, and gratitude. It was said that this content came as a cultural shock as it was a concept that was difficult to encounter in the North Korean system. The process of career adaptation shown in the learning experience is the stage of making a career decision, which means acquiring a practical license and connecting to employment, or going to a higher school. The meaning of learning is defined as realization of humanity and as ‘living well’ and ‘growth’ which means a life living for others is a good life. Second, the learning process and phenomena shown in the learning experiences of middle-aged women who defected from North Korea were reality recognition stage-expectation and confusion, active coping stage-observation and imitation, introspection stage-critical thinking, change and growth stage-change and growth. In the reality recognition stage, it was revealed that participants who entered college realized the real situation they encountered in the field of learning, and both anticipation and confusion appeared at the same time. The active coping stage is a stage of overcoming difficulties through observation and imitation by adopting an optimistic attitude toward the new environment and utilizing a support system. The stage of introspection is the stage of integration, in which the existing perceptions challenged through learning experiences are changed through critical thinking and the attitudes and values of life are adjusted. The stage of change and growth is the stage of dreaming of a new challenge or establishing an identity as a result of the learning of the research participants, and they experienced growth in pursuit of human qualities to help others grow in their personal well-being. Putting the results together, human learning experiences occur in and affect all areas of life. The learning experiences of middle-aged women who defected from North Korea came to the field of learning with the topic of personal well-being, but as values and life attitudes were reconstructed through the learning process, it was found that the meaning of the learning experience was expanded to humanness. Therefore, the need for follow-up research is suggested based on philosophical, cultural, and ideological backgrounds for the theoretical foundation of the orientation of value conversion that is restructured through the learning experiences of North Korean refugee women. Also, by proposing to study the career transition process based on the learning experience between middle-aged women with jobs and the unemployed, it is expected to provide answers to the career problems of middle-aged women who defected from North Korea.
This study explores the contents, meaning, and learning process of middle-aged North Korean female defectors' college learning experience. To this end, eight middle-aged women who defected from North Korea with four-year college experience were sampled and in-depth interviews were conducted to collect interview data. The collected data was qualitatively analyzed through Creswell's intra-case and inter-case analysis method. Focusing on the research problem, first, in order to investigate the contents of university learning experienced by middle-aged women who escaped from North Korea, 182 core concepts, 40 subcategories, and 8 upper categories were derived as a result of analysis based on the statements of the research participants. The characteristics of each category included four stages of learning processes and phenomena. As a result of synthesizing the characteristics of middle-aged North Korean female defectors' college learning experiences, college study brought about a result of ‘living well and growing’ for middle-aged North Korean female defectors. Focusing on research issues, first, as a result of analyzing the categories and concepts of university learning experienced by middle-aged North Korean women, the contents and meanings were found. The contents of the learning experience consisted of learning motivation, learning barriers, learning support system, and change and growth. According to this, middle-aged women who defected from North Korea were motivated to study at university because of a “good life.” The concept of ‘good life’ has changed from a simple hope for living a stable life to ‘humanity’ through reflective thinking and introspection. Learning barriers were largely classified into language, finances, career paths, basic academic skills, peer relationships, online classes, educational methods in South and North Korea, and emotional instability. The learning support system played a role in caring for and helping the lives of the participants ranging from the national legal system to the human resources of the local community. The national support system means institutional organizations of state institutions, and the community support system means faith communities and NGO organizations. The school life support system refers to the officials, professors, and classmates of the school to which the participants, who are learners, belong, and the private network of North Korean defectors is the acquaintances around the North Korean defectors. It was found that their role is to actively intervene in or help the study participants' learning difficulties and challenge the participants' attitudes and thinking. Change and growth acted as the energy to design the future as a driving force to grow participants by overcoming difficulties in the field of learning, changing their inner self and learning goals, and changing their values and attitudes in life. If the meaning of 'growth' shown in learning motivation is hopeful 'growth' for what has not yet been achieved, the changes and 'growth' that appear as a result of learning are the energy to continue life with inner strength, potential, recovery, etc. The contents newly encountered through the learning experience are the concept of welfare, Manhakdo (i.e. people who study at a later age), humanities, and gratitude. It was said that this content came as a cultural shock as it was a concept that was difficult to encounter in the North Korean system. The process of career adaptation shown in the learning experience is the stage of making a career decision, which means acquiring a practical license and connecting to employment, or going to a higher school. The meaning of learning is defined as realization of humanity and as ‘living well’ and ‘growth’ which means a life living for others is a good life. Second, the learning process and phenomena shown in the learning experiences of middle-aged women who defected from North Korea were reality recognition stage-expectation and confusion, active coping stage-observation and imitation, introspection stage-critical thinking, change and growth stage-change and growth. In the reality recognition stage, it was revealed that participants who entered college realized the real situation they encountered in the field of learning, and both anticipation and confusion appeared at the same time. The active coping stage is a stage of overcoming difficulties through observation and imitation by adopting an optimistic attitude toward the new environment and utilizing a support system. The stage of introspection is the stage of integration, in which the existing perceptions challenged through learning experiences are changed through critical thinking and the attitudes and values of life are adjusted. The stage of change and growth is the stage of dreaming of a new challenge or establishing an identity as a result of the learning of the research participants, and they experienced growth in pursuit of human qualities to help others grow in their personal well-being. Putting the results together, human learning experiences occur in and affect all areas of life. The learning experiences of middle-aged women who defected from North Korea came to the field of learning with the topic of personal well-being, but as values and life attitudes were reconstructed through the learning process, it was found that the meaning of the learning experience was expanded to humanness. Therefore, the need for follow-up research is suggested based on philosophical, cultural, and ideological backgrounds for the theoretical foundation of the orientation of value conversion that is restructured through the learning experiences of North Korean refugee women. Also, by proposing to study the career transition process based on the learning experience between middle-aged women with jobs and the unemployed, it is expected to provide answers to the career problems of middle-aged women who defected from North Korea.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.