[학위논문]중국인 유학생 대상 한국 문화 교재 개선 방안 연구 : - 한국 문화 인식을 중심으로 - A Study on the improvement of Korean culture educational materials for Chinese students : Focusing on Korean cultural awareness원문보기
외국어 학습자들이 실생활에서 진정한 의사소통 능력을 습득하기 위해서는 문화교육이 필수적이다. 본 연구는 중국인 유학생을 위한 한국어 문화 교육 방안 제시를 위해 중국인 유학생의 한국의 문화에 대한 인식과 시중 판매하는 한국어 교재에서 나타난 한국어 문화 교육 내용을 분석하였다. 우선 문화 교육에 관한 선행연구를 통해 개념과 유형을 정리하였다. 그리고 문화인식에 대한 개념 및 한국어 문화인식 분류에 대한 선행연구 고찰을 진행하였다. 한국어 문화 교육 내용을 분석하고자, 서울대학교, 연세대학교, 이화여자대학교 출판사 한국어 교재를 선정하여, 교재에서 나타난 문화교육 내용을 분석하였다. 분석결과 이화여자대학교 출판사 교재가 문화교육의 내용이 가장 많았고, 다양한 유형의 문화교육 내용을 담고 있었다. 중국인 유학생을 대상으로 실시한 한국 문화인식 조사에서는 중국인 유학생이 한국 문화에 대해 긍정적 인식을 갖고 있으며, 특히 한국 문화가 신선하고 매력적인 문화라고 생각하는 비중이 제일 높았다. 양국 문화 호감도 분석에서는 ‘한국문화는 중국 문화와 비슷해서 재미없다.’ 및 ‘한국 문화는 중국의 정서와 비슷하다.’ 항목이 유의미한 결과를 나타내었는데, 양국의 문화가 유사성을 갖고 있는 만큼 교육 내용 선정에서 이 부분을 고려하여 지루하지 않게 구성할 수 있도록 생각해 보아야 한다. 교재분석과 ...
외국어 학습자들이 실생활에서 진정한 의사소통 능력을 습득하기 위해서는 문화교육이 필수적이다. 본 연구는 중국인 유학생을 위한 한국어 문화 교육 방안 제시를 위해 중국인 유학생의 한국의 문화에 대한 인식과 시중 판매하는 한국어 교재에서 나타난 한국어 문화 교육 내용을 분석하였다. 우선 문화 교육에 관한 선행연구를 통해 개념과 유형을 정리하였다. 그리고 문화인식에 대한 개념 및 한국어 문화인식 분류에 대한 선행연구 고찰을 진행하였다. 한국어 문화 교육 내용을 분석하고자, 서울대학교, 연세대학교, 이화여자대학교 출판사 한국어 교재를 선정하여, 교재에서 나타난 문화교육 내용을 분석하였다. 분석결과 이화여자대학교 출판사 교재가 문화교육의 내용이 가장 많았고, 다양한 유형의 문화교육 내용을 담고 있었다. 중국인 유학생을 대상으로 실시한 한국 문화인식 조사에서는 중국인 유학생이 한국 문화에 대해 긍정적 인식을 갖고 있으며, 특히 한국 문화가 신선하고 매력적인 문화라고 생각하는 비중이 제일 높았다. 양국 문화 호감도 분석에서는 ‘한국문화는 중국 문화와 비슷해서 재미없다.’ 및 ‘한국 문화는 중국의 정서와 비슷하다.’ 항목이 유의미한 결과를 나타내었는데, 양국의 문화가 유사성을 갖고 있는 만큼 교육 내용 선정에서 이 부분을 고려하여 지루하지 않게 구성할 수 있도록 생각해 보아야 한다. 교재분석과 요구분석 내용을 기반으로, 유사성이 있다고 보는 전통문화 및 새롭다고 인식하는 현대문화를 적절히 활용할 필요가 있으며 인사말, 음식 문화뿐만 아니라, 한국인이 정서와 가치관에 등 실생활에서 필요한 문화 내용을 교재에서 많이 제시하는 것이 효과적이라고 생각한다. 또한, 한국 문화를 소개하는 내용에서 학습자들에게 중국의 문화와 비슷하거나 반대되는 내용을 소개하거나 독특한 문화를 소개할 수 있도록 수업에서 참여 기회를 부여함으로써 학습 참여도를 높일 수 있다고 생각한다.
주제어 : 한국어 교육, 문화교육, 한국 문화인식, 한국어 교재, 중국인 유학생
외국어 학습자들이 실생활에서 진정한 의사소통 능력을 습득하기 위해서는 문화교육이 필수적이다. 본 연구는 중국인 유학생을 위한 한국어 문화 교육 방안 제시를 위해 중국인 유학생의 한국의 문화에 대한 인식과 시중 판매하는 한국어 교재에서 나타난 한국어 문화 교육 내용을 분석하였다. 우선 문화 교육에 관한 선행연구를 통해 개념과 유형을 정리하였다. 그리고 문화인식에 대한 개념 및 한국어 문화인식 분류에 대한 선행연구 고찰을 진행하였다. 한국어 문화 교육 내용을 분석하고자, 서울대학교, 연세대학교, 이화여자대학교 출판사 한국어 교재를 선정하여, 교재에서 나타난 문화교육 내용을 분석하였다. 분석결과 이화여자대학교 출판사 교재가 문화교육의 내용이 가장 많았고, 다양한 유형의 문화교육 내용을 담고 있었다. 중국인 유학생을 대상으로 실시한 한국 문화인식 조사에서는 중국인 유학생이 한국 문화에 대해 긍정적 인식을 갖고 있으며, 특히 한국 문화가 신선하고 매력적인 문화라고 생각하는 비중이 제일 높았다. 양국 문화 호감도 분석에서는 ‘한국문화는 중국 문화와 비슷해서 재미없다.’ 및 ‘한국 문화는 중국의 정서와 비슷하다.’ 항목이 유의미한 결과를 나타내었는데, 양국의 문화가 유사성을 갖고 있는 만큼 교육 내용 선정에서 이 부분을 고려하여 지루하지 않게 구성할 수 있도록 생각해 보아야 한다. 교재분석과 요구분석 내용을 기반으로, 유사성이 있다고 보는 전통문화 및 새롭다고 인식하는 현대문화를 적절히 활용할 필요가 있으며 인사말, 음식 문화뿐만 아니라, 한국인이 정서와 가치관에 등 실생활에서 필요한 문화 내용을 교재에서 많이 제시하는 것이 효과적이라고 생각한다. 또한, 한국 문화를 소개하는 내용에서 학습자들에게 중국의 문화와 비슷하거나 반대되는 내용을 소개하거나 독특한 문화를 소개할 수 있도록 수업에서 참여 기회를 부여함으로써 학습 참여도를 높일 수 있다고 생각한다.
Cultural education is essential for foreign language learners to acquire true communication skills in real life. This study analyzed the perception of Korean culture of Chinese international students and the contents of Korean culture education in Korean language textbooks sold in the market in orde...
Cultural education is essential for foreign language learners to acquire true communication skills in real life. This study analyzed the perception of Korean culture of Chinese international students and the contents of Korean culture education in Korean language textbooks sold in the market in order to suggest a plan for Korean language culture education for Chinese students studying abroad. First of all, concepts and types were organized through previous studies on cultural education. In addition, previous studies on the concept of cultural awareness and the classification of Korean cultural awareness were reviewed. In order to analyze the contents of Korean culture education, Korean language textbooks published by Seoul National University, Yonsei University, and Ewha Womans University were selected and the contents of cultural education appeared in the textbooks were analyzed. As a result of the analysis, textbooks published by Ewha Womans University had the most contents of cultural education, and contained various types of cultural education contents. According to a survey on Korean cultural awareness conducted among Chinese students, Chinese students positively perceive Korean culture and are very interested in Korean culture. Based on the analysis of cultural awareness and textbook analysis, it is recognized that some coherent traditional and fresh modern cultures need to be adopted. The content of textbook is to introduce not only the food culture of Koreans but also cultural content that is helpful to live, such as their emotions and values. Furthermore, when introducing Korean culture, the data suggest that learning engagement can be enhanced by providing learners with opportunities to participate in classroom performance, such as introducing some Chinese cultures that are similar to or opposite to Korean culture.
Key words: Korean language education, Culture education, Awareness of Korean culture, Korean textbook, Chinese international student
Cultural education is essential for foreign language learners to acquire true communication skills in real life. This study analyzed the perception of Korean culture of Chinese international students and the contents of Korean culture education in Korean language textbooks sold in the market in order to suggest a plan for Korean language culture education for Chinese students studying abroad. First of all, concepts and types were organized through previous studies on cultural education. In addition, previous studies on the concept of cultural awareness and the classification of Korean cultural awareness were reviewed. In order to analyze the contents of Korean culture education, Korean language textbooks published by Seoul National University, Yonsei University, and Ewha Womans University were selected and the contents of cultural education appeared in the textbooks were analyzed. As a result of the analysis, textbooks published by Ewha Womans University had the most contents of cultural education, and contained various types of cultural education contents. According to a survey on Korean cultural awareness conducted among Chinese students, Chinese students positively perceive Korean culture and are very interested in Korean culture. Based on the analysis of cultural awareness and textbook analysis, it is recognized that some coherent traditional and fresh modern cultures need to be adopted. The content of textbook is to introduce not only the food culture of Koreans but also cultural content that is helpful to live, such as their emotions and values. Furthermore, when introducing Korean culture, the data suggest that learning engagement can be enhanced by providing learners with opportunities to participate in classroom performance, such as introducing some Chinese cultures that are similar to or opposite to Korean culture.
Key words: Korean language education, Culture education, Awareness of Korean culture, Korean textbook, Chinese international student
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.