본 연구는 대학에서 사용하고 있는 교재에서 가장 많은 출현 빈도를 보인 생활문화 항목에 대하여 조사 분석한 후 한국어교재 속에 나타난 문화교육 내용을 새로운 기준으로 분류하고 구체적인 내용을 설계하여 교육하는 방안을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 현재 대학에서 출간한 4종의 교재에서 항목별 빈도수를 추출하고 결과를 가지고 교재별, 출간 시기별, 급수별로 비교 분석하였다. 이와는 별도로 생활문화 항목의 내용을 설계하기 위하여 군산대학교, 전북대학교, 고려대학교 세종캠퍼스 국제교류원 등 세 곳에서 학습하고 있는 초·중·고 한국어 학습자 130명의 설문지를 통해 교재 및 문화교육 만족도와 수업 요구를 통계처리하고 분석하였다. 설문 조사결과와 교재분석 결과를 바탕으로 학습자들이 선호하는 생활문화 내용을 추출하였으며, 생활문화 내용을 세분화하여 설계하여 제시하였다 1장에서는 한국어 교육에서 문화교육에 관한 연구 목적과 방법 및 선행연구를 검토하였다. 2장에서는 이론적 배경으로 한국어 교육에서 문화교육의 중요성을 인식하여 문화의 개념과 한국어 교육기관에서 활용되고 있는 문화교육 유형과 문제점에 관하여 살펴보았다. 아울러 문화요소의 선정기준과 목표에 관해서도 제시하였다. 3장에서는 대학 내에서 사용하고 있는 한국어 통합교재를 생활문화, 가치문화, 제도문화, 정신문화의 기준으로 4종의 교재 33권을 분 석하였다. 기존의 교재가 최근 출간된 교재보다 더 많은 문화요소를 소개하고 있음을 알 수 있었다. 비중이 높은 생활문화 항목을 세부적으로 살펴보았다. 또한, 국제통용 한국어 ...
본 연구는 대학에서 사용하고 있는 교재에서 가장 많은 출현 빈도를 보인 생활문화 항목에 대하여 조사 분석한 후 한국어교재 속에 나타난 문화교육 내용을 새로운 기준으로 분류하고 구체적인 내용을 설계하여 교육하는 방안을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 현재 대학에서 출간한 4종의 교재에서 항목별 빈도수를 추출하고 결과를 가지고 교재별, 출간 시기별, 급수별로 비교 분석하였다. 이와는 별도로 생활문화 항목의 내용을 설계하기 위하여 군산대학교, 전북대학교, 고려대학교 세종캠퍼스 국제교류원 등 세 곳에서 학습하고 있는 초·중·고 한국어 학습자 130명의 설문지를 통해 교재 및 문화교육 만족도와 수업 요구를 통계처리하고 분석하였다. 설문 조사결과와 교재분석 결과를 바탕으로 학습자들이 선호하는 생활문화 내용을 추출하였으며, 생활문화 내용을 세분화하여 설계하여 제시하였다 1장에서는 한국어 교육에서 문화교육에 관한 연구 목적과 방법 및 선행연구를 검토하였다. 2장에서는 이론적 배경으로 한국어 교육에서 문화교육의 중요성을 인식하여 문화의 개념과 한국어 교육기관에서 활용되고 있는 문화교육 유형과 문제점에 관하여 살펴보았다. 아울러 문화요소의 선정기준과 목표에 관해서도 제시하였다. 3장에서는 대학 내에서 사용하고 있는 한국어 통합교재를 생활문화, 가치문화, 제도문화, 정신문화의 기준으로 4종의 교재 33권을 분 석하였다. 기존의 교재가 최근 출간된 교재보다 더 많은 문화요소를 소개하고 있음을 알 수 있었다. 비중이 높은 생활문화 항목을 세부적으로 살펴보았다. 또한, 국제통용 한국어 표준 모형 개발 4단계(2017)와 비교하여 한국어교재 내의 문화 항목 교육에 대한 문제점 및 개선 방향에 대해서도 언급하였다. 4장에서는 설문 조사를 통하여 관심 있는 생활문화 항목을 추출하고, 학습자들이 문화교육에 대해 가지고 있는 문화 수업 요구도와 교재 만족도 등을 통계 처리하였다. 그 결과 베트남인이 중국인보다 만족도와 요구가 높았으며, 학습 기간이 길수록, 한국어 취득 급수가 높을수록, 거주기간이 길수록 만족도가 낮고 문화수업 요구도는 높게 나타났다. 5장에서는 가장 많은 빈도수를 보이는 생활문화 항목의 내용을 언어문화, 일상문화, 학업 문화, 직장문화로 나누어 설계하여 제시하였으며 문화교육을 학습목적별, 학습자의 수준별, 국적별로 세분화하여 교육할 것을 제안하였다. 생활문화 교육은 학습목적별로 내용이 잘 설계되고 수준에 맞는 단계별 학습으로 문화권별로 다르게 교육하는 방안을 구체적으로 제안하였다.
본 연구는 대학에서 사용하고 있는 교재에서 가장 많은 출현 빈도를 보인 생활문화 항목에 대하여 조사 분석한 후 한국어교재 속에 나타난 문화교육 내용을 새로운 기준으로 분류하고 구체적인 내용을 설계하여 교육하는 방안을 제시하는 것을 목적으로 하였다. 현재 대학에서 출간한 4종의 교재에서 항목별 빈도수를 추출하고 결과를 가지고 교재별, 출간 시기별, 급수별로 비교 분석하였다. 이와는 별도로 생활문화 항목의 내용을 설계하기 위하여 군산대학교, 전북대학교, 고려대학교 세종캠퍼스 국제교류원 등 세 곳에서 학습하고 있는 초·중·고 한국어 학습자 130명의 설문지를 통해 교재 및 문화교육 만족도와 수업 요구를 통계처리하고 분석하였다. 설문 조사결과와 교재분석 결과를 바탕으로 학습자들이 선호하는 생활문화 내용을 추출하였으며, 생활문화 내용을 세분화하여 설계하여 제시하였다 1장에서는 한국어 교육에서 문화교육에 관한 연구 목적과 방법 및 선행연구를 검토하였다. 2장에서는 이론적 배경으로 한국어 교육에서 문화교육의 중요성을 인식하여 문화의 개념과 한국어 교육기관에서 활용되고 있는 문화교육 유형과 문제점에 관하여 살펴보았다. 아울러 문화요소의 선정기준과 목표에 관해서도 제시하였다. 3장에서는 대학 내에서 사용하고 있는 한국어 통합교재를 생활문화, 가치문화, 제도문화, 정신문화의 기준으로 4종의 교재 33권을 분 석하였다. 기존의 교재가 최근 출간된 교재보다 더 많은 문화요소를 소개하고 있음을 알 수 있었다. 비중이 높은 생활문화 항목을 세부적으로 살펴보았다. 또한, 국제통용 한국어 표준 모형 개발 4단계(2017)와 비교하여 한국어교재 내의 문화 항목 교육에 대한 문제점 및 개선 방향에 대해서도 언급하였다. 4장에서는 설문 조사를 통하여 관심 있는 생활문화 항목을 추출하고, 학습자들이 문화교육에 대해 가지고 있는 문화 수업 요구도와 교재 만족도 등을 통계 처리하였다. 그 결과 베트남인이 중국인보다 만족도와 요구가 높았으며, 학습 기간이 길수록, 한국어 취득 급수가 높을수록, 거주기간이 길수록 만족도가 낮고 문화수업 요구도는 높게 나타났다. 5장에서는 가장 많은 빈도수를 보이는 생활문화 항목의 내용을 언어문화, 일상문화, 학업 문화, 직장문화로 나누어 설계하여 제시하였으며 문화교육을 학습목적별, 학습자의 수준별, 국적별로 세분화하여 교육할 것을 제안하였다. 생활문화 교육은 학습목적별로 내용이 잘 설계되고 수준에 맞는 단계별 학습으로 문화권별로 다르게 교육하는 방안을 구체적으로 제안하였다.
The purpose of this study is to propose an educational method for the Korean language learners by classifying the culture education content in Korean textbooks with a new standard and designing specific content. For this, living culture items, the greatest frequency of appearance in college textbook...
The purpose of this study is to propose an educational method for the Korean language learners by classifying the culture education content in Korean textbooks with a new standard and designing specific content. For this, living culture items, the greatest frequency of appearance in college textbooks, were analyzed. The frequency of each item was counted from the four college textbooks, and the results were compared and analyzed according to the textbook, publication date, and grade level from 1st to 6th. In order to design the living culture's contents, the total number of 130 questionnaires of survey results were collected from the grade level of entry, intermediate, and advanced Korean language learners studying at Kunsan National University, Chonbuk National University, and Korea University Sejong Campus International Exchange institution and analyzed the satisfaction degree and required lessons. Based on the results of the questionnaire survey and the results of the textbook analysis, preferred contents of living culture were abstracted, segmented, and presented. In Chapter 1, the purpose, methodology and precedent research on cultural education in Korean language education were reviewed. In Chapter 2, based on some theoretical background, with consideration the importance of cultural education in Korean language education, the concept of culture and the types and problems of cultural education progressed in Korean educational institutions were reviewed. Also, the selection criteria and goals of cultural elements were also presented. In Chapter 3, I analyzed 33 textbooks with 4 kinds of criteria that is living culture, value culture, system culture, and moral culture. It was found that the previously published textbook introduces more cultural elements than the recently published textbooks. Among them, the items of living culture with high weight were studied in detail. In addition, the problems and improvement direction of cultural item education in Korean textbooks were reviewed by comparing with the internationally used “The 4 steps of Korean Standard Model Development (2017)”. In chapter 4, this research surveyed what kind of living culture items they are interested in and statically processed the contents about the need for culture lesson and the level of satisfaction about their textbook. As a result, the satisfaction level and demand from Vietnamese was higher than that of Chinese. And, the longer the study period, the level of Korean language was high. In addition, the longer the residence period, the satisfaction level was low and the demand about culture lesson was high. In Chapter 5, the most frequently appeared living culture items in the textbook are divided into language culture, living culture, study culture, and workplace culture, and it is suggested that culture education should be classified according to learning purpose, level of learners, and nationality to educate them properly. Finally, this study suggested the living culture education should be designed according to the purpose of learning and the education methods should be different according to their level and culture.
The purpose of this study is to propose an educational method for the Korean language learners by classifying the culture education content in Korean textbooks with a new standard and designing specific content. For this, living culture items, the greatest frequency of appearance in college textbooks, were analyzed. The frequency of each item was counted from the four college textbooks, and the results were compared and analyzed according to the textbook, publication date, and grade level from 1st to 6th. In order to design the living culture's contents, the total number of 130 questionnaires of survey results were collected from the grade level of entry, intermediate, and advanced Korean language learners studying at Kunsan National University, Chonbuk National University, and Korea University Sejong Campus International Exchange institution and analyzed the satisfaction degree and required lessons. Based on the results of the questionnaire survey and the results of the textbook analysis, preferred contents of living culture were abstracted, segmented, and presented. In Chapter 1, the purpose, methodology and precedent research on cultural education in Korean language education were reviewed. In Chapter 2, based on some theoretical background, with consideration the importance of cultural education in Korean language education, the concept of culture and the types and problems of cultural education progressed in Korean educational institutions were reviewed. Also, the selection criteria and goals of cultural elements were also presented. In Chapter 3, I analyzed 33 textbooks with 4 kinds of criteria that is living culture, value culture, system culture, and moral culture. It was found that the previously published textbook introduces more cultural elements than the recently published textbooks. Among them, the items of living culture with high weight were studied in detail. In addition, the problems and improvement direction of cultural item education in Korean textbooks were reviewed by comparing with the internationally used “The 4 steps of Korean Standard Model Development (2017)”. In chapter 4, this research surveyed what kind of living culture items they are interested in and statically processed the contents about the need for culture lesson and the level of satisfaction about their textbook. As a result, the satisfaction level and demand from Vietnamese was higher than that of Chinese. And, the longer the study period, the level of Korean language was high. In addition, the longer the residence period, the satisfaction level was low and the demand about culture lesson was high. In Chapter 5, the most frequently appeared living culture items in the textbook are divided into language culture, living culture, study culture, and workplace culture, and it is suggested that culture education should be classified according to learning purpose, level of learners, and nationality to educate them properly. Finally, this study suggested the living culture education should be designed according to the purpose of learning and the education methods should be different according to their level and culture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.