숏폼 동영상 서비스 “인스타그램 릴스(인스타 릴스)” 이용동기 및 지속 사용의도에 미치는 영향 요인 연구 : -베트남 청소년 대상으로 A Study on The Effect of Motivation to Use “Instagram Reels” on Satisfaction and Continuous Use Intention (focused on Vietnamese adolescents)원문보기
모바일 비디오 회사는 모바일 인터넷이 발전함에 따라 호황을 누리고 있다. 사용자는 모바일 동영상 앱을 통해 간편하게 짧은 동영상을 촬영하거나 짧은 동영상을 즐길 수 있다. 이는 새로운 소셜 네트워크 서비스가 시장에서 화두로 떠오르고 있으며 특히 젊은 사용자들이 주목하고 있다 .틱톡(TikTok)이 대세가 되면서 이에 페이스북과 유튜브가 경쟁력을 높이기 위해 알고리즘 개편 및 ...
모바일 비디오 회사는 모바일 인터넷이 발전함에 따라 호황을 누리고 있다. 사용자는 모바일 동영상 앱을 통해 간편하게 짧은 동영상을 촬영하거나 짧은 동영상을 즐길 수 있다. 이는 새로운 소셜 네트워크 서비스가 시장에서 화두로 떠오르고 있으며 특히 젊은 사용자들이 주목하고 있다 .틱톡(TikTok)이 대세가 되면서 이에 페이스북과 유튜브가 경쟁력을 높이기 위해 알고리즘 개편 및 콘텐츠 전달 정책 개선에 나서고 있으며, 2020년 8월에 출시된 인스타 릴스를 통해 경쟁을 이어가고 있다. 완전히 별도의 플랫폼을 만드는 대신, 인스타그램은 매달 10 억 명 이상이 인스타그램을 사용하는 자체적으로 큰 성공을 거두고 있는 기존 앱에 기능을 추가하는 방식을 선정하며 이용자 수를 급속히 상승하고 있다. 본 연구의 목적은 이와 같은 현실을 기반으로 인스타 릴스의 이용 동기가 이용 만족도 및 지속 사용의도에 미치는 영향에 관해 탐색을 했다. 연구 결과에 따라 이용 동기 중에서는 이용자 중심 동기인 시간 보내기, 정보추구, 오락 추구, 자기 표현 동기 및 플랫폼 중심 동기인 크리에이터 전문성, 플랫폼 융합 동기가 이용 만족도에 정적인 영향을 미치다는 것을 확인되었다. 또한 인스타 릴스 이용 만족은 지속적 사용의도에 정적인 영향을 미치는 것으로 확인했다. 이에 따라 새로운 숏폼 영상 플랫폼을 탐구하는 것은 마케팅 미래 참고 자료로 하고 플랫폼 발전에 이론적 기초를 제공하는 데 기여한다.
모바일 비디오 회사는 모바일 인터넷이 발전함에 따라 호황을 누리고 있다. 사용자는 모바일 동영상 앱을 통해 간편하게 짧은 동영상을 촬영하거나 짧은 동영상을 즐길 수 있다. 이는 새로운 소셜 네트워크 서비스가 시장에서 화두로 떠오르고 있으며 특히 젊은 사용자들이 주목하고 있다 .틱톡(TikTok)이 대세가 되면서 이에 페이스북과 유튜브가 경쟁력을 높이기 위해 알고리즘 개편 및 콘텐츠 전달 정책 개선에 나서고 있으며, 2020년 8월에 출시된 인스타 릴스를 통해 경쟁을 이어가고 있다. 완전히 별도의 플랫폼을 만드는 대신, 인스타그램은 매달 10 억 명 이상이 인스타그램을 사용하는 자체적으로 큰 성공을 거두고 있는 기존 앱에 기능을 추가하는 방식을 선정하며 이용자 수를 급속히 상승하고 있다. 본 연구의 목적은 이와 같은 현실을 기반으로 인스타 릴스의 이용 동기가 이용 만족도 및 지속 사용의도에 미치는 영향에 관해 탐색을 했다. 연구 결과에 따라 이용 동기 중에서는 이용자 중심 동기인 시간 보내기, 정보추구, 오락 추구, 자기 표현 동기 및 플랫폼 중심 동기인 크리에이터 전문성, 플랫폼 융합 동기가 이용 만족도에 정적인 영향을 미치다는 것을 확인되었다. 또한 인스타 릴스 이용 만족은 지속적 사용의도에 정적인 영향을 미치는 것으로 확인했다. 이에 따라 새로운 숏폼 영상 플랫폼을 탐구하는 것은 마케팅 미래 참고 자료로 하고 플랫폼 발전에 이론적 기초를 제공하는 데 기여한다.
Mobile video companies are booming as mobile Internet advances. Users can easily take short videos or enjoy short videos through the mobile video app. This is because new social network services are emerging as a hot topic in the market, especially among young users. As TikTok has become a trend, Fa...
Mobile video companies are booming as mobile Internet advances. Users can easily take short videos or enjoy short videos through the mobile video app. This is because new social network services are emerging as a hot topic in the market, especially among young users. As TikTok has become a trend, Facebook and YouTube are reorganizing their algorithms and improving their content delivery policies to increase their competitiveness, and they are continuing to compete through Instagram Reels, which was released in August 2020. Instead of creating a completely separate platform, Instagram is rapidly increasing its number of users, selecting a way to add features to its own hugely successful existing apps, where more than 1 billion people use Instagram every month. Based on this reality, this study explored the effect of Insta Reels's use motivation on user satisfaction and continuous use intention. According to the results of the study, it was confirmed that user focused motivations such as habitual pastime, information-seeking, entertainment-seeking, self-expression motivation and platform focused motivations such as creator expertise, and platform convergence motivation have a positive effect on users’ satisfaction. In addition, it was found that satisfaction in using Instagram Reels had a positive effect on user’s intention to continue using the platform. Accordingly, exploring a new shortform video platform serves as a marketing future reference and contributes to providing a theoretical basis for platform development.
Mobile video companies are booming as mobile Internet advances. Users can easily take short videos or enjoy short videos through the mobile video app. This is because new social network services are emerging as a hot topic in the market, especially among young users. As TikTok has become a trend, Facebook and YouTube are reorganizing their algorithms and improving their content delivery policies to increase their competitiveness, and they are continuing to compete through Instagram Reels, which was released in August 2020. Instead of creating a completely separate platform, Instagram is rapidly increasing its number of users, selecting a way to add features to its own hugely successful existing apps, where more than 1 billion people use Instagram every month. Based on this reality, this study explored the effect of Insta Reels's use motivation on user satisfaction and continuous use intention. According to the results of the study, it was confirmed that user focused motivations such as habitual pastime, information-seeking, entertainment-seeking, self-expression motivation and platform focused motivations such as creator expertise, and platform convergence motivation have a positive effect on users’ satisfaction. In addition, it was found that satisfaction in using Instagram Reels had a positive effect on user’s intention to continue using the platform. Accordingly, exploring a new shortform video platform serves as a marketing future reference and contributes to providing a theoretical basis for platform development.
주제어
#숏폼 동영상 인스타그램 인스타 릴스 1인 미디어 릴스 이용동기 이용만족 영향 연구 지속 이용의도 베트남 청소년 짧은 영상 숏 비디오
학위논문 정보
저자
팜권느
학위수여기관
숭실대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
언론홍보학과(일원) 방송학
지도교수
박창희
발행연도
2023
총페이지
101
키워드
숏폼 동영상 인스타그램 인스타 릴스 1인 미디어 릴스 이용동기 이용만족 영향 연구 지속 이용의도 베트남 청소년 짧은 영상 숏 비디오
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