밀키트 제품 선택속성과 식생활 라이프스타일 유형이 구매만족도와 구매의도에 미치는 영향 : 브랜드이미지의 매개효과 중심으로 The Effect of Meal-kit Product Selection Attributes and Dietary Lifestyle Type on Purchase Satisfaction and Purchase Intention : Focusing on the mediating effect of brand image원문보기
본 연구는 밀키트 제품 소비자를 대상으로 밀키트 선택 속성과 식생활 라이프스타일 유형이 브랜드이미지, 구매만족도 및 구매의도에 미치는 영향을 분석하고 브랜드이미지가 밀키트 선택 속성과 식생활 라이프스타일 유형과 밀키트 제품 구매만족도와 구매의도 간의 관계를 매개하는가를 검정하고자 하였다.연구의 결과는 밀키트 제품 기업의 실무자에게 실질적인 도움을 줄수 있는 전략적 방안과 마케팅 운영 방향들을 제시가 가능할 것으로기대해 본다. 본 연구에서는 밀키트 선택 속성의 하위 변수인 편리성, 경제성, 품질 및 맛과 식생활 라이프스타일 유형의 간편추구형, 건강추구형, 안전추구형, 및 트렌드추구형을 ...
본 연구는 밀키트 제품 소비자를 대상으로 밀키트 선택 속성과 식생활 라이프스타일 유형이 브랜드이미지, 구매만족도 및 구매의도에 미치는 영향을 분석하고 브랜드이미지가 밀키트 선택 속성과 식생활 라이프스타일 유형과 밀키트 제품 구매만족도와 구매의도 간의 관계를 매개하는가를 검정하고자 하였다.연구의 결과는 밀키트 제품 기업의 실무자에게 실질적인 도움을 줄수 있는 전략적 방안과 마케팅 운영 방향들을 제시가 가능할 것으로기대해 본다. 본 연구에서는 밀키트 선택 속성의 하위 변수인 편리성, 경제성, 품질 및 맛과 식생활 라이프스타일 유형의 간편추구형, 건강추구형, 안전추구형, 및 트렌드추구형을 독립변수로, 구매만족도와 구매의도 각각을 종속변수로, 브랜드이미지를 매개변수로 설정하였다. 매개변수가 단수인 단순매개모형을 구성하여 분석하였다.연구의 목적과 범위에 부합하는 실증연구를 위해 선행연구에 근거한설문 문항을 작성하여 조사를 실시하였다. 밀키트 소비자를 대상으로 총 500부의 설문지를 배포하여 총 474부가 수집되었고 이 중에서 결측값을 포함하고 있거나 불성실한 답변이 포함된 설문지 25부를 제외한 449부를 분석에 사용하였다. SPSS Win Ver.22.0, PROCESS macro v4.0의 통계 도구를 이용하여 자료 분석을 실시하였다. 연구결과로는 첫째, 밀키트 선택 속성의 편리성, 품질, 및 맛과 라이프스타일 유형의 건강추구형, 안전추구형 및 트렌드추구형은 브랜드이미지에 미치는 영향은 유의적이고 경제성과 간편추구형은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 브랜드이미지는 구매만족도와 구매의도에유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 밀키트 선택 속성의 편리성, 경제성, 품질, 및 맛과 간편추구는 구매만족도에 유의한 영향을 미치나 건강추구, 안전추구, 트렌드추구가 미치는 영향은 유의하지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 밀키트 선택 속성의 편리성, 경제성, 맛과 간편추구는 구매의도에 정(+)의 영향을 미치고 품질과 건강추구, 안전추구 및 트렌드추구가 미치는 영향은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 다섯째, 브랜드이미지는 편리성, 품질, 맛, 안전추구, 트렌드추구와 구매 만족도 간을 매개하는 것으로 확인되었다. 반면에, 경제성, 간편추구, 트렌드추구와 구매만족도 간을 매개하지 않는 것으로 확인되었다. 경제성과 간편추구가 구매만족도에 미치는 영향은 유의적이나 브랜드이미지를 인지하면 경제성과 간편추구는 구매만족도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 여섯째, 브랜드이미지는 편리성, 품질, 맛, 안전추구, 트렌드추구와 구매의도 간을 매개하는 것으로 확인되었다. 반면에, 경제성, 간편추구, 트렌드추구와 구매의도 간을 매개하지 않는 것으로확인되었다. 경제성과 간편추구가 구매의도에 미치는 영향은 유의적이나 브랜드이미지를 인지하면 경제성과 간편추구는 구매의도에 영향을미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과는 밀키트 제품의 브랜드이미지를 강화시키기 위해 서는 안전추구를 위한 전략이 필요하다는 것을 시사한다. 구매만족도를 증가시키기 위해서는 편리성을 강조해야 하고 식생활 라이프스타일유형에 맞춘 전략대신 선택 속성에 맞춘 전략이 필요하다는 것을 시사한다. 맛이 구매의도를 높이기 위한 가장 중요한 요인임을 시사하고 있고, 구매의도를 증가시키기 위해서는 식생활 라이프스타일 유형에 맞춘전략보다는 선택 속성에 맞춘 전략이 필요하다는 것을 시사한다. 또한안전을 추구하고 트렌드를 추구하는 소비자의 구매만족도를 높이기 위해서는 브랜드이미지가 매우 중요한 요인임을 시사한다. 맛을 중요히 여기고 안전을 추구하고 트렌드를 추구하는 소비자의 구매의도를 높이기 위해서는 브랜드이미지가 매우 중요한 요인임을 시사하고 있다
본 연구는 밀키트 제품 소비자를 대상으로 밀키트 선택 속성과 식생활 라이프스타일 유형이 브랜드이미지, 구매만족도 및 구매의도에 미치는 영향을 분석하고 브랜드이미지가 밀키트 선택 속성과 식생활 라이프스타일 유형과 밀키트 제품 구매만족도와 구매의도 간의 관계를 매개하는가를 검정하고자 하였다.연구의 결과는 밀키트 제품 기업의 실무자에게 실질적인 도움을 줄수 있는 전략적 방안과 마케팅 운영 방향들을 제시가 가능할 것으로기대해 본다. 본 연구에서는 밀키트 선택 속성의 하위 변수인 편리성, 경제성, 품질 및 맛과 식생활 라이프스타일 유형의 간편추구형, 건강추구형, 안전추구형, 및 트렌드추구형을 독립변수로, 구매만족도와 구매의도 각각을 종속변수로, 브랜드이미지를 매개변수로 설정하였다. 매개변수가 단수인 단순매개모형을 구성하여 분석하였다.연구의 목적과 범위에 부합하는 실증연구를 위해 선행연구에 근거한설문 문항을 작성하여 조사를 실시하였다. 밀키트 소비자를 대상으로 총 500부의 설문지를 배포하여 총 474부가 수집되었고 이 중에서 결측값을 포함하고 있거나 불성실한 답변이 포함된 설문지 25부를 제외한 449부를 분석에 사용하였다. SPSS Win Ver.22.0, PROCESS macro v4.0의 통계 도구를 이용하여 자료 분석을 실시하였다. 연구결과로는 첫째, 밀키트 선택 속성의 편리성, 품질, 및 맛과 라이프스타일 유형의 건강추구형, 안전추구형 및 트렌드추구형은 브랜드이미지에 미치는 영향은 유의적이고 경제성과 간편추구형은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 둘째, 브랜드이미지는 구매만족도와 구매의도에유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 밀키트 선택 속성의 편리성, 경제성, 품질, 및 맛과 간편추구는 구매만족도에 유의한 영향을 미치나 건강추구, 안전추구, 트렌드추구가 미치는 영향은 유의하지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 밀키트 선택 속성의 편리성, 경제성, 맛과 간편추구는 구매의도에 정(+)의 영향을 미치고 품질과 건강추구, 안전추구 및 트렌드추구가 미치는 영향은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 다섯째, 브랜드이미지는 편리성, 품질, 맛, 안전추구, 트렌드추구와 구매 만족도 간을 매개하는 것으로 확인되었다. 반면에, 경제성, 간편추구, 트렌드추구와 구매만족도 간을 매개하지 않는 것으로 확인되었다. 경제성과 간편추구가 구매만족도에 미치는 영향은 유의적이나 브랜드이미지를 인지하면 경제성과 간편추구는 구매만족도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 여섯째, 브랜드이미지는 편리성, 품질, 맛, 안전추구, 트렌드추구와 구매의도 간을 매개하는 것으로 확인되었다. 반면에, 경제성, 간편추구, 트렌드추구와 구매의도 간을 매개하지 않는 것으로확인되었다. 경제성과 간편추구가 구매의도에 미치는 영향은 유의적이나 브랜드이미지를 인지하면 경제성과 간편추구는 구매의도에 영향을미치지 않는 것으로 나타났다. 이러한 분석결과는 밀키트 제품의 브랜드이미지를 강화시키기 위해 서는 안전추구를 위한 전략이 필요하다는 것을 시사한다. 구매만족도를 증가시키기 위해서는 편리성을 강조해야 하고 식생활 라이프스타일유형에 맞춘 전략대신 선택 속성에 맞춘 전략이 필요하다는 것을 시사한다. 맛이 구매의도를 높이기 위한 가장 중요한 요인임을 시사하고 있고, 구매의도를 증가시키기 위해서는 식생활 라이프스타일 유형에 맞춘전략보다는 선택 속성에 맞춘 전략이 필요하다는 것을 시사한다. 또한안전을 추구하고 트렌드를 추구하는 소비자의 구매만족도를 높이기 위해서는 브랜드이미지가 매우 중요한 요인임을 시사한다. 맛을 중요히 여기고 안전을 추구하고 트렌드를 추구하는 소비자의 구매의도를 높이기 위해서는 브랜드이미지가 매우 중요한 요인임을 시사하고 있다
The purpose of this study is to analyze the effects of the meal-kit product attributes and dietary lifestyle types on brand image, purchase satisfaction and purchase intention, and to examine whether the brand image mediates the relationship between the meal-kit product attributes, dietary lifestyle...
The purpose of this study is to analyze the effects of the meal-kit product attributes and dietary lifestyle types on brand image, purchase satisfaction and purchase intention, and to examine whether the brand image mediates the relationship between the meal-kit product attributes, dietary lifestyle types, and the meal-kit product purchase satisfaction, purchase intention. It is expected that the results of the study will be able to present strategic plans and marketing operation directions that can give practical help to the working-level workers of meal-kit product companies. In this study, convenience, economic feasibility, quality and taste, which are sub-variables of meal-kit product attributes, and simple-seeking type, health-seeking type, safety-seeking type, and trend-seeking type of dietary lifestyle types were used as independent variables, and purchase satisfaction and purchase satisfaction were used as dependent variables, and brand image as a mediator. A simple mediation model with a single mediator was constructed and analyzed. For the empirical study that meets the purpose and scope of the study, questionnaires based on previous studies were prepared and surveyed. A total of 500 questionnaires were distributed to meal-kit consumers, and a total of 474 questionnaires were collected. Of these, 449 questionnaires were used for analysis, excluding 25 questionnaires containing missing values or insincere answers. Data analysis was conducted using statistical tools of SPSS Win Ver.22.0 and PROCESS macro v4.0. The results of the study are as follows: First, the effects of convenience, quality, and taste of meal-kit product attributes and health-seeking type, safety-seeking type and trend-seeking type of lifestyle types on brand image were significant, and economical efficiency and simple-seeking types were not significant. Second, brand image had a significant effect on purchase satisfaction and purchase intention. Third, convenience, economical efficiency, quality, taste of meal-kit product attributes and simple-seeking had significant effects on purchase satisfaction, while health, safety, and trend seeking did not. Fourth, convenience, economical efficiency, taste of meal-kit product attributes and simple pursuit had a positive (+) effect on purchase intention, and the effect of quality, health pursuit, safety and trend seeking was not significant. Fifth, brand image mediated between convenience, quality, taste, safety-seeking, trend-seeking and purchase satisfaction. On the other hand, it was confirmed that the relationship between economical efficiency, simple-seeking, trend-seeking and purchase satisfaction was not mediated. Economical efficiency and simple-seeking have a significant effect on purchase satisfaction, but economical efficiency and simple-seeking do not have an effect on purchase satisfaction if they recognize brand image. Sixth, brand image mediated between convenience, quality, taste, safety-seeking, trend-seeking and purchase intention. On the other hand, economical efficiency, simple-seeking, trend-seeking and purchase intention did not mediate the relationship. Economical efficiency and simple-seeking have a significant effect on purchase intention, but economical efficiency and simple-seeking do not have an effect on purchase intention if they recognize brand image. These results suggest that strategies for safety-seeking are needed to strengthen the brand image of meal-kit products. In order to increase the purchase satisfaction, convenience should be emphasized and strategies tailored to product attributes are needed instead of strategies tailored to the type of life style. It suggests that taste is the most important factor to increase purchase intention, and it suggests that strategies tailored to product attributes are needed rather than strategies tailored to the type of dietary lifestyle to increase purchase intention. Also, it suggests that brand image is a very important factor to increase the satisfaction of consumers who are seeking safety and trends. It suggests that brand image is a very important factor in order to increase the purchase intention of consumers who value taste, safety-seeking, and trend-seeking.
The purpose of this study is to analyze the effects of the meal-kit product attributes and dietary lifestyle types on brand image, purchase satisfaction and purchase intention, and to examine whether the brand image mediates the relationship between the meal-kit product attributes, dietary lifestyle types, and the meal-kit product purchase satisfaction, purchase intention. It is expected that the results of the study will be able to present strategic plans and marketing operation directions that can give practical help to the working-level workers of meal-kit product companies. In this study, convenience, economic feasibility, quality and taste, which are sub-variables of meal-kit product attributes, and simple-seeking type, health-seeking type, safety-seeking type, and trend-seeking type of dietary lifestyle types were used as independent variables, and purchase satisfaction and purchase satisfaction were used as dependent variables, and brand image as a mediator. A simple mediation model with a single mediator was constructed and analyzed. For the empirical study that meets the purpose and scope of the study, questionnaires based on previous studies were prepared and surveyed. A total of 500 questionnaires were distributed to meal-kit consumers, and a total of 474 questionnaires were collected. Of these, 449 questionnaires were used for analysis, excluding 25 questionnaires containing missing values or insincere answers. Data analysis was conducted using statistical tools of SPSS Win Ver.22.0 and PROCESS macro v4.0. The results of the study are as follows: First, the effects of convenience, quality, and taste of meal-kit product attributes and health-seeking type, safety-seeking type and trend-seeking type of lifestyle types on brand image were significant, and economical efficiency and simple-seeking types were not significant. Second, brand image had a significant effect on purchase satisfaction and purchase intention. Third, convenience, economical efficiency, quality, taste of meal-kit product attributes and simple-seeking had significant effects on purchase satisfaction, while health, safety, and trend seeking did not. Fourth, convenience, economical efficiency, taste of meal-kit product attributes and simple pursuit had a positive (+) effect on purchase intention, and the effect of quality, health pursuit, safety and trend seeking was not significant. Fifth, brand image mediated between convenience, quality, taste, safety-seeking, trend-seeking and purchase satisfaction. On the other hand, it was confirmed that the relationship between economical efficiency, simple-seeking, trend-seeking and purchase satisfaction was not mediated. Economical efficiency and simple-seeking have a significant effect on purchase satisfaction, but economical efficiency and simple-seeking do not have an effect on purchase satisfaction if they recognize brand image. Sixth, brand image mediated between convenience, quality, taste, safety-seeking, trend-seeking and purchase intention. On the other hand, economical efficiency, simple-seeking, trend-seeking and purchase intention did not mediate the relationship. Economical efficiency and simple-seeking have a significant effect on purchase intention, but economical efficiency and simple-seeking do not have an effect on purchase intention if they recognize brand image. These results suggest that strategies for safety-seeking are needed to strengthen the brand image of meal-kit products. In order to increase the purchase satisfaction, convenience should be emphasized and strategies tailored to product attributes are needed instead of strategies tailored to the type of life style. It suggests that taste is the most important factor to increase purchase intention, and it suggests that strategies tailored to product attributes are needed rather than strategies tailored to the type of dietary lifestyle to increase purchase intention. Also, it suggests that brand image is a very important factor to increase the satisfaction of consumers who are seeking safety and trends. It suggests that brand image is a very important factor in order to increase the purchase intention of consumers who value taste, safety-seeking, and trend-seeking.
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