보육교사의 직무스트레스가 심리적 소진에 미치는 영향 : 자기자비, 우울의 매개효과 The Effect of Job Stress of Child care Teachers on Psychological Burnout Mediating Effects of Self-Compassion, Depression원문보기
본 연구는 보육교사의 직무스트레스가 심리적 소진에 미치는 영향에 대해 분석하고 자기자비와 우울의 매개효과를 검증함으로써 보육교사의 심리적 소진을 예방할 수 있는 학문적 변수를 밝히고 이를 통한 실무적 방안을 모색하는 기초자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이를 위해 서울, 경기, 인천 등 수도권 지역에 근무하고 있는 보육교사 602명의 유효한 설문조사 내용을 SPSS 28.0과 ...
본 연구는 보육교사의 직무스트레스가 심리적 소진에 미치는 영향에 대해 분석하고 자기자비와 우울의 매개효과를 검증함으로써 보육교사의 심리적 소진을 예방할 수 있는 학문적 변수를 밝히고 이를 통한 실무적 방안을 모색하는 기초자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이를 위해 서울, 경기, 인천 등 수도권 지역에 근무하고 있는 보육교사 602명의 유효한 설문조사 내용을 SPSS 28.0과 AMOS 28.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 직무스트레스가 심리적 소진에 정적 영향을 미치며, 보육교사의 직무스트레스 하위 요인 중에서 원장의 지도력 부족, 학부모 관계가 심리적 소진에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 보육교사의 직무스트레스는 자기자비에 부적 영향을 미치며, 우울에는 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 자기자비는 심리적 소진에 부적 영향을 미치며, 자기자비의 하위요인 중에서 자기친절, 자기판단이 심리적 소진에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 넷째, 보육교사의 우울은 심리적 소진에 정적 영향을 미치며, 우울의 하위 요인 중에서 우울감정, 신체둔화행동이 심리적 소진에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 다섯째, 보육교사의 자기자비는 보육교사의 직무스트레스와 심리적 소진의 관계에서 매개역할을 하는 것으로 확인되었다. 여섯째, 보육교사의 우울은 보육교사의 직무스트레스와 심리적 소진의 관계에서 매개역할을 하는 것으로 확인되었다. 따라서 본 연구를 통하여 보육교사의 직무스트레스가 높을수록 심리적 소진은 증가하며, 우울이 높을수록 스트레스 환경에서 심리적 소진 또한 높아지는 것을 알 수 있다. 그리고 자기자비 수준이 높을수록 심리적 소진과 직무스트레스가 감소되는 것을 알 수 있다. 본 연구는 자기자비, 우울이 보육교사의 직무스트레스와 심리적 소진사이에서 역할을 학문적으로 밝혔다는데 그 의미가 있다. 또한, 본 연구를 바탕으로 보육교사의 심리적 소진 예방을 위한 실무적 차원에서 방안을 모색할 수 있는 기초자료로 제공하였다는 점에서 의의가 있다.
본 연구는 보육교사의 직무스트레스가 심리적 소진에 미치는 영향에 대해 분석하고 자기자비와 우울의 매개효과를 검증함으로써 보육교사의 심리적 소진을 예방할 수 있는 학문적 변수를 밝히고 이를 통한 실무적 방안을 모색하는 기초자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이를 위해 서울, 경기, 인천 등 수도권 지역에 근무하고 있는 보육교사 602명의 유효한 설문조사 내용을 SPSS 28.0과 AMOS 28.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 직무스트레스가 심리적 소진에 정적 영향을 미치며, 보육교사의 직무스트레스 하위 요인 중에서 원장의 지도력 부족, 학부모 관계가 심리적 소진에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 보육교사의 직무스트레스는 자기자비에 부적 영향을 미치며, 우울에는 정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 보육교사의 자기자비는 심리적 소진에 부적 영향을 미치며, 자기자비의 하위요인 중에서 자기친절, 자기판단이 심리적 소진에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 넷째, 보육교사의 우울은 심리적 소진에 정적 영향을 미치며, 우울의 하위 요인 중에서 우울감정, 신체둔화행동이 심리적 소진에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 다섯째, 보육교사의 자기자비는 보육교사의 직무스트레스와 심리적 소진의 관계에서 매개역할을 하는 것으로 확인되었다. 여섯째, 보육교사의 우울은 보육교사의 직무스트레스와 심리적 소진의 관계에서 매개역할을 하는 것으로 확인되었다. 따라서 본 연구를 통하여 보육교사의 직무스트레스가 높을수록 심리적 소진은 증가하며, 우울이 높을수록 스트레스 환경에서 심리적 소진 또한 높아지는 것을 알 수 있다. 그리고 자기자비 수준이 높을수록 심리적 소진과 직무스트레스가 감소되는 것을 알 수 있다. 본 연구는 자기자비, 우울이 보육교사의 직무스트레스와 심리적 소진사이에서 역할을 학문적으로 밝혔다는데 그 의미가 있다. 또한, 본 연구를 바탕으로 보육교사의 심리적 소진 예방을 위한 실무적 차원에서 방안을 모색할 수 있는 기초자료로 제공하였다는 점에서 의의가 있다.
This study aims to provide basic data to identify academic variable s that can prevent psychological burnout of child care teachers by an alyzing the effect of job stress on psychological burnout and verifying the mediating effect of self-compassion and depression. For this purpose, the effective su...
This study aims to provide basic data to identify academic variable s that can prevent psychological burnout of child care teachers by an alyzing the effect of job stress on psychological burnout and verifying the mediating effect of self-compassion and depression. For this purpose, the effective survey contents of 602 child care teachers working in Seoul, Gyeonggi, Incheon and other metropolitan areas were analyzed using SPSS 28.0 and AMOS 28.0 programs. The results of this study are as follows. First, it was confirmed that the job stress of child care teachers had a positive effect on psychological burnout, and among the sub-factors of the job stress of child care teachers, the lack of the director's leadership and the relationship with the parent had an effect on psychological burnout. Second, it was found that the job stress of child care teachers had a negative effect on self-compassion and a positive effect on depression. Third, it was confirmed that self-compassion of child care teachers negatively affects psychological burnout, and among the sub-factors of self-compassion, self-kindness and self-judgment affect psychological burnout. Fourth, it was confirmed that depression of child care teachers had a positive effect on psychological burnout, and among the sub-factors of depression, depression emotion and physical slowing behavior had an effect on psychological burnout. Fifth, it was confirmed that child care teacher's self-compassion plays a mediating role in the relationship between child care teacher's job stress and psychological exhaustion. Sixth, it was confirmed that depression of child care teachers plays a mediating role in the relationship between job stress and psychological exhaustion of child care teachers. Therefore, through this study, it c an be seen that the higher the job stress of child care teachers, the higher the psychological exhaustion, and the higher the depression, the higher the psychological exhaustion in the stress environment. In addition, it can be seen that the higher the level of self-compassion, the lower the psychological burnout and job stress. This study is meaningful in that self-compassion and depression academically revealed the role between job stress and psychological exhaustion of child care teachers. In addition, based on this study, it is meaningful in that it provided basic data to seek practical measures to prevent psychological exhaustion of child care teachers.
This study aims to provide basic data to identify academic variable s that can prevent psychological burnout of child care teachers by an alyzing the effect of job stress on psychological burnout and verifying the mediating effect of self-compassion and depression. For this purpose, the effective survey contents of 602 child care teachers working in Seoul, Gyeonggi, Incheon and other metropolitan areas were analyzed using SPSS 28.0 and AMOS 28.0 programs. The results of this study are as follows. First, it was confirmed that the job stress of child care teachers had a positive effect on psychological burnout, and among the sub-factors of the job stress of child care teachers, the lack of the director's leadership and the relationship with the parent had an effect on psychological burnout. Second, it was found that the job stress of child care teachers had a negative effect on self-compassion and a positive effect on depression. Third, it was confirmed that self-compassion of child care teachers negatively affects psychological burnout, and among the sub-factors of self-compassion, self-kindness and self-judgment affect psychological burnout. Fourth, it was confirmed that depression of child care teachers had a positive effect on psychological burnout, and among the sub-factors of depression, depression emotion and physical slowing behavior had an effect on psychological burnout. Fifth, it was confirmed that child care teacher's self-compassion plays a mediating role in the relationship between child care teacher's job stress and psychological exhaustion. Sixth, it was confirmed that depression of child care teachers plays a mediating role in the relationship between job stress and psychological exhaustion of child care teachers. Therefore, through this study, it c an be seen that the higher the job stress of child care teachers, the higher the psychological exhaustion, and the higher the depression, the higher the psychological exhaustion in the stress environment. In addition, it can be seen that the higher the level of self-compassion, the lower the psychological burnout and job stress. This study is meaningful in that self-compassion and depression academically revealed the role between job stress and psychological exhaustion of child care teachers. In addition, based on this study, it is meaningful in that it provided basic data to seek practical measures to prevent psychological exhaustion of child care teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.