[학위논문]상품 구매결정요인과 소셜미디어 정보특성요인을 활용한 한국 프로축구 구단 머천다이징 상품 활성화 방안 The plan for promotion the merchandising product of Korea professional football clubs using purchase decision factors of product and information characteristic factors of social media원문보기
이 연구는 국내 프로축구단의 머천다이징 상품 구매결정요인을 기반으로 한 상품 기획 측면과 소셜미디어의 정보특성요인을 기반으로 한 상품 홍보 측면으로 나누어 요인별 상대적 우선순위와 문제점 해결을 위한 접근으로 머천다이징 상품의 수익 창출 경로를 탐색하고 구축하여 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 국내 프로축구단의 상품을 구매한 경험이 있고 구단의 소셜미디어를 통해 머천다이징 상품의 정보를 받고 있는 팬을 대상으로 Google 설문조사 플랫폼을 활용하여 국내 프로축구단의 머천다이징 상품 소셜미디어 정보특성요인에 대한 중요도와 만족도, 상품 구매결정요인의 중요도와 만족도에 대한 온라인 설문조사를 실시하였다. 소셜미디어를 통하여 연구 설명문, 참여 동의서 및 설문 문항이 담긴 설문조사 링크를 게재하고 배포하여 설문에 참여해줄 것을 요청하였고 최종적으로 199개의 응답 데이터를 연구에 활용하였다. 스포츠팬을 대상으로 한 설문조사를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 스포츠팬이 구단 머천다이징 상품을 구매하는 데 있어 ‘품질’, ‘상표’, ‘디자인’에 대한 상대적인 중요도와 만족도는 모두 높은 것으로 나타났다. ‘가격’은 중요도는 높지만 만족도는 낮은 것으로 나타났다. ‘기능’, ‘광고’, ‘판매하는 위치’, ‘희소성’은 만족도와 중요도가 모두 낮게 나타났다. ‘판매하는 직원의 친절’은 만족도는 높지만 중요도는 낮게 나타났다. 구매결정요인의 중요도와 만족도 차이를 분석한 결과, ‘기능’과 ‘판매직원의 친절’을 제외하고 유의한 차이가 있었으며 중요도에 비해 만족도가 낮게 나타났다. 둘째, 스포츠팬이 소셜미디어를 통해 구단 머천다이징 상품 정보를 얻는데 있어 ‘간결성’과 ‘정확성’에 대한 상대적인 중요도와 만족도가 모두 높은 것으로 나타났다. ‘최신성’은 중요도는 높은데 비해 만족도는 낮게 나타났다. ‘상호작용성’은 중요도와 만족도가 전반적으로 낮게 나타났다. 정보의 ‘유희성’과 ‘신뢰성’은 중요도는 낮은데 비해 만족도가 높은 것으로 나타났다. 소셜미디어 정보특성요인의 중요도와 만족도 차이를 분석한 결과, 모든 항목에서 유의한 차이가 나타났으며 중요도보다 만족도가 낮은 것으로 나타났다. 이후 설문조사 분석 결과에 대한 이해를 높이고 실제 현장에 도움이 되는 연구결과를 제시하고자 구단 머천다이징 상품 담당자 및 소셜미디어 담당자와의심층면담을 진행하였으며 이를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 프로축구단의 머천다이징 상품 매출 규모는 구단의 전체 수입에 비해 큰 비중을 차지하고 있지는 않았다. 그러나 머천다이징 상품 매출 변화 추이를 통해 국내 프로축구 머천다이징 상품 산업은 아직 미미하지만 성장 가능성이 있는 영역임을 확인할 수 있었다. 또한 구단에서는 팬들의 구매 욕구를 자극하기 위해 소비자가 진정으로 필요로 하는 상품을 제작하고자 설문조사를 실시한 적이 있으나 시간 및 관리인력 부족의 이유로 머천다이징 상품의 단독적인 마케팅 조사가 지속적으로 이루어지고 있지 않은 상황임을 확인할 수 있었다. 머천다이징 상품 담당자들이 공통적으로 어려움을 토로한 부분은 한정된 예산으로 상품의 제작 수량이 적어 상품의 다양성이 떨어지게 되고 가격이 높아지는 구조임을 확인하였다. 이는 곧 스포츠팬의 머천다이징 상품 구매결정에 있어 가격 만족도를 낮추는 직접적인 원인이 되기 때문에 우선적으로 ...
이 연구는 국내 프로축구단의 머천다이징 상품 구매결정요인을 기반으로 한 상품 기획 측면과 소셜미디어의 정보특성요인을 기반으로 한 상품 홍보 측면으로 나누어 요인별 상대적 우선순위와 문제점 해결을 위한 접근으로 머천다이징 상품의 수익 창출 경로를 탐색하고 구축하여 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 국내 프로축구단의 상품을 구매한 경험이 있고 구단의 소셜미디어를 통해 머천다이징 상품의 정보를 받고 있는 팬을 대상으로 Google 설문조사 플랫폼을 활용하여 국내 프로축구단의 머천다이징 상품 소셜미디어 정보특성요인에 대한 중요도와 만족도, 상품 구매결정요인의 중요도와 만족도에 대한 온라인 설문조사를 실시하였다. 소셜미디어를 통하여 연구 설명문, 참여 동의서 및 설문 문항이 담긴 설문조사 링크를 게재하고 배포하여 설문에 참여해줄 것을 요청하였고 최종적으로 199개의 응답 데이터를 연구에 활용하였다. 스포츠팬을 대상으로 한 설문조사를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 스포츠팬이 구단 머천다이징 상품을 구매하는 데 있어 ‘품질’, ‘상표’, ‘디자인’에 대한 상대적인 중요도와 만족도는 모두 높은 것으로 나타났다. ‘가격’은 중요도는 높지만 만족도는 낮은 것으로 나타났다. ‘기능’, ‘광고’, ‘판매하는 위치’, ‘희소성’은 만족도와 중요도가 모두 낮게 나타났다. ‘판매하는 직원의 친절’은 만족도는 높지만 중요도는 낮게 나타났다. 구매결정요인의 중요도와 만족도 차이를 분석한 결과, ‘기능’과 ‘판매직원의 친절’을 제외하고 유의한 차이가 있었으며 중요도에 비해 만족도가 낮게 나타났다. 둘째, 스포츠팬이 소셜미디어를 통해 구단 머천다이징 상품 정보를 얻는데 있어 ‘간결성’과 ‘정확성’에 대한 상대적인 중요도와 만족도가 모두 높은 것으로 나타났다. ‘최신성’은 중요도는 높은데 비해 만족도는 낮게 나타났다. ‘상호작용성’은 중요도와 만족도가 전반적으로 낮게 나타났다. 정보의 ‘유희성’과 ‘신뢰성’은 중요도는 낮은데 비해 만족도가 높은 것으로 나타났다. 소셜미디어 정보특성요인의 중요도와 만족도 차이를 분석한 결과, 모든 항목에서 유의한 차이가 나타났으며 중요도보다 만족도가 낮은 것으로 나타났다. 이후 설문조사 분석 결과에 대한 이해를 높이고 실제 현장에 도움이 되는 연구결과를 제시하고자 구단 머천다이징 상품 담당자 및 소셜미디어 담당자와의심층면담을 진행하였으며 이를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 프로축구단의 머천다이징 상품 매출 규모는 구단의 전체 수입에 비해 큰 비중을 차지하고 있지는 않았다. 그러나 머천다이징 상품 매출 변화 추이를 통해 국내 프로축구 머천다이징 상품 산업은 아직 미미하지만 성장 가능성이 있는 영역임을 확인할 수 있었다. 또한 구단에서는 팬들의 구매 욕구를 자극하기 위해 소비자가 진정으로 필요로 하는 상품을 제작하고자 설문조사를 실시한 적이 있으나 시간 및 관리인력 부족의 이유로 머천다이징 상품의 단독적인 마케팅 조사가 지속적으로 이루어지고 있지 않은 상황임을 확인할 수 있었다. 머천다이징 상품 담당자들이 공통적으로 어려움을 토로한 부분은 한정된 예산으로 상품의 제작 수량이 적어 상품의 다양성이 떨어지게 되고 가격이 높아지는 구조임을 확인하였다. 이는 곧 스포츠팬의 머천다이징 상품 구매결정에 있어 가격 만족도를 낮추는 직접적인 원인이 되기 때문에 우선적으로 해결방안을 마련할 필요가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 소셜미디어를 통해 스포츠팬에게 머천다이징 상품을 홍보하고 있지만 어느 채널을 통해서 구매까지 이어졌는지의 정확한 데이터 집계는 이루어지고 있지 않고 있으며, 소셜미디어 채널별 특성을 고려하여 운영하지 못하는 주된 이유로 관리 인력의 부족이 도출되었다. 소셜미디어 환경에서 머천다이징 상품 판매를 의도적으로 드러내는 게시물의 성격보다는 자연스럽게 구매로 이어질 수 있게 하기 위한 콘텐츠 구성이 필요한 것으로 나타났다. 이 연구는 설문조사에서 얻어진 양적자료와 심층면담을 통한 질적자료를 통합하는 Creswell의 설명적 순차 설계 모형을 기반으로 혼합연구방법을 적용하였다. 구매자인 스포츠팬과 기획자이자 판매자인 구단 머천다이징 상품 담당자 및 소셜미디어 담당자의 입장을 다각도로 반영하여 국내 프로축구단의 머천다이징 상품 산업의 활성화를 위한 방안을 모색했다는 데 의의가 있다.
이 연구는 국내 프로축구단의 머천다이징 상품 구매결정요인을 기반으로 한 상품 기획 측면과 소셜미디어의 정보특성요인을 기반으로 한 상품 홍보 측면으로 나누어 요인별 상대적 우선순위와 문제점 해결을 위한 접근으로 머천다이징 상품의 수익 창출 경로를 탐색하고 구축하여 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 연구 목적을 달성하기 위하여 국내 프로축구단의 상품을 구매한 경험이 있고 구단의 소셜미디어를 통해 머천다이징 상품의 정보를 받고 있는 팬을 대상으로 Google 설문조사 플랫폼을 활용하여 국내 프로축구단의 머천다이징 상품 소셜미디어 정보특성요인에 대한 중요도와 만족도, 상품 구매결정요인의 중요도와 만족도에 대한 온라인 설문조사를 실시하였다. 소셜미디어를 통하여 연구 설명문, 참여 동의서 및 설문 문항이 담긴 설문조사 링크를 게재하고 배포하여 설문에 참여해줄 것을 요청하였고 최종적으로 199개의 응답 데이터를 연구에 활용하였다. 스포츠팬을 대상으로 한 설문조사를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 스포츠팬이 구단 머천다이징 상품을 구매하는 데 있어 ‘품질’, ‘상표’, ‘디자인’에 대한 상대적인 중요도와 만족도는 모두 높은 것으로 나타났다. ‘가격’은 중요도는 높지만 만족도는 낮은 것으로 나타났다. ‘기능’, ‘광고’, ‘판매하는 위치’, ‘희소성’은 만족도와 중요도가 모두 낮게 나타났다. ‘판매하는 직원의 친절’은 만족도는 높지만 중요도는 낮게 나타났다. 구매결정요인의 중요도와 만족도 차이를 분석한 결과, ‘기능’과 ‘판매직원의 친절’을 제외하고 유의한 차이가 있었으며 중요도에 비해 만족도가 낮게 나타났다. 둘째, 스포츠팬이 소셜미디어를 통해 구단 머천다이징 상품 정보를 얻는데 있어 ‘간결성’과 ‘정확성’에 대한 상대적인 중요도와 만족도가 모두 높은 것으로 나타났다. ‘최신성’은 중요도는 높은데 비해 만족도는 낮게 나타났다. ‘상호작용성’은 중요도와 만족도가 전반적으로 낮게 나타났다. 정보의 ‘유희성’과 ‘신뢰성’은 중요도는 낮은데 비해 만족도가 높은 것으로 나타났다. 소셜미디어 정보특성요인의 중요도와 만족도 차이를 분석한 결과, 모든 항목에서 유의한 차이가 나타났으며 중요도보다 만족도가 낮은 것으로 나타났다. 이후 설문조사 분석 결과에 대한 이해를 높이고 실제 현장에 도움이 되는 연구결과를 제시하고자 구단 머천다이징 상품 담당자 및 소셜미디어 담당자와의심층면담을 진행하였으며 이를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 프로축구단의 머천다이징 상품 매출 규모는 구단의 전체 수입에 비해 큰 비중을 차지하고 있지는 않았다. 그러나 머천다이징 상품 매출 변화 추이를 통해 국내 프로축구 머천다이징 상품 산업은 아직 미미하지만 성장 가능성이 있는 영역임을 확인할 수 있었다. 또한 구단에서는 팬들의 구매 욕구를 자극하기 위해 소비자가 진정으로 필요로 하는 상품을 제작하고자 설문조사를 실시한 적이 있으나 시간 및 관리인력 부족의 이유로 머천다이징 상품의 단독적인 마케팅 조사가 지속적으로 이루어지고 있지 않은 상황임을 확인할 수 있었다. 머천다이징 상품 담당자들이 공통적으로 어려움을 토로한 부분은 한정된 예산으로 상품의 제작 수량이 적어 상품의 다양성이 떨어지게 되고 가격이 높아지는 구조임을 확인하였다. 이는 곧 스포츠팬의 머천다이징 상품 구매결정에 있어 가격 만족도를 낮추는 직접적인 원인이 되기 때문에 우선적으로 해결방안을 마련할 필요가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 소셜미디어를 통해 스포츠팬에게 머천다이징 상품을 홍보하고 있지만 어느 채널을 통해서 구매까지 이어졌는지의 정확한 데이터 집계는 이루어지고 있지 않고 있으며, 소셜미디어 채널별 특성을 고려하여 운영하지 못하는 주된 이유로 관리 인력의 부족이 도출되었다. 소셜미디어 환경에서 머천다이징 상품 판매를 의도적으로 드러내는 게시물의 성격보다는 자연스럽게 구매로 이어질 수 있게 하기 위한 콘텐츠 구성이 필요한 것으로 나타났다. 이 연구는 설문조사에서 얻어진 양적자료와 심층면담을 통한 질적자료를 통합하는 Creswell의 설명적 순차 설계 모형을 기반으로 혼합연구방법을 적용하였다. 구매자인 스포츠팬과 기획자이자 판매자인 구단 머천다이징 상품 담당자 및 소셜미디어 담당자의 입장을 다각도로 반영하여 국내 프로축구단의 머천다이징 상품 산업의 활성화를 위한 방안을 모색했다는 데 의의가 있다.
The purpose of this study is to provide basic data by exploring and establishing the profit generation path of merchandising product as an approach to solve relative priorities and problems by dividing into product planning based on the merchandising product purchase decision factors of Korea profes...
The purpose of this study is to provide basic data by exploring and establishing the profit generation path of merchandising product as an approach to solve relative priorities and problems by dividing into product planning based on the merchandising product purchase decision factors of Korea professional football clubs and product promotion based on information characteristic factors of social media. In order to achieve the purpose of this study, an online survey was conducted on the importance and satisfaction of social media information characteristics and product purchase decision factors of merchandising product of Korea professional football clubs using the Google form for sports fans who have purchased merchandising product and received information on merchandising product through social media of clubs. Through social media, a survey link containing research explanations, participation agreements, and survey questions was posted and distributed to request participation in the survey. Finally, 199 responses were used. Results from the survey of sports fans are as follows: First, the relative importance and satisfaction of ‘Quality’, ‘Brand’, ‘Design’ were all high when sports fan purchased the club merchandising product. ‘Price’ was high importance but low satisfaction. ‘Function’, ‘Advertisement’, ‘Selling location’, ‘Scarcity’ were low satisfaction and importance. ‘Kindness of sales staff’ was high satisfaction but low importance. As a result of analyzing the difference between the importance and satisfaction of the merchandising product purchase decision factors, there was a significant difference except for the ‘Function’ and ‘Kindness of the sales staff’. and the satisfaction, was lower than the importance. Second, when sports fans obtained information about merchandising product through social media, both relative importance and satisfaction with ‘Simplicity’ and ‘Accuracy’ were high, while ‘Timeliness’ was high, but satisfaction was low. ‘Interactivity’ showed low importance and satisfaction in general, and information ‘Playfulness’ and ‘Reliability’ showed high satisfaction in spite of low importance. As a result of analyzing the difference of importance and satisfaction of social media information characteristic factors, there was a significant difference in all items and satisfaction, was lower than importance. Next, In order to improve the understanding of the results of the survey analysis and to present the results of the research that are helpful to the actual field, In-depth interview with club merchandising product managers and social media managers were conducted. The results are as follows: First, the sales volume of merchandising product did not account for a large portion compared to the total income of the club. However, through the trend of sales of merchandising product, it was confirmed that the merchandising product industry of Korea professional football is still insignificant but has growth potential. In addition, the marketing survey of merchandising product has not been continuously conducted due to lack of time and management personnel. It was confirmed that the common difficulty of merchandising product managers is that the diversity of product is reduced and the price is increased due to the limited number of product produced with a limited budget. This is a direct cause of lowering the price satisfaction in sports fan's merchandising product purchase decision, so it is necessary to prepare a solution first. Second, although merchandising product were promoted through social media, accurate data on which channels have led to their purchase has not been collected, and the lack of management personnel has been drawn as the main reason for not being able to operate considering the characteristics of each social media channel. In the social media, content composition is needed to naturally lead to purchase rather than the nature of posts that intentionally reveal the sale of merchandising product. In this study, a mixed research method was applied based on Creswell's Explanatory sequential design model, which integrates quantitative data obtained from survey and qualitative data through in-depth interview. This study is meaningful that to propose of promotion plan the merchandising product industry of Korea professional football clubs by reflecting the positions of sports fans, team merchandising product managers and social media managers.
The purpose of this study is to provide basic data by exploring and establishing the profit generation path of merchandising product as an approach to solve relative priorities and problems by dividing into product planning based on the merchandising product purchase decision factors of Korea professional football clubs and product promotion based on information characteristic factors of social media. In order to achieve the purpose of this study, an online survey was conducted on the importance and satisfaction of social media information characteristics and product purchase decision factors of merchandising product of Korea professional football clubs using the Google form for sports fans who have purchased merchandising product and received information on merchandising product through social media of clubs. Through social media, a survey link containing research explanations, participation agreements, and survey questions was posted and distributed to request participation in the survey. Finally, 199 responses were used. Results from the survey of sports fans are as follows: First, the relative importance and satisfaction of ‘Quality’, ‘Brand’, ‘Design’ were all high when sports fan purchased the club merchandising product. ‘Price’ was high importance but low satisfaction. ‘Function’, ‘Advertisement’, ‘Selling location’, ‘Scarcity’ were low satisfaction and importance. ‘Kindness of sales staff’ was high satisfaction but low importance. As a result of analyzing the difference between the importance and satisfaction of the merchandising product purchase decision factors, there was a significant difference except for the ‘Function’ and ‘Kindness of the sales staff’. and the satisfaction, was lower than the importance. Second, when sports fans obtained information about merchandising product through social media, both relative importance and satisfaction with ‘Simplicity’ and ‘Accuracy’ were high, while ‘Timeliness’ was high, but satisfaction was low. ‘Interactivity’ showed low importance and satisfaction in general, and information ‘Playfulness’ and ‘Reliability’ showed high satisfaction in spite of low importance. As a result of analyzing the difference of importance and satisfaction of social media information characteristic factors, there was a significant difference in all items and satisfaction, was lower than importance. Next, In order to improve the understanding of the results of the survey analysis and to present the results of the research that are helpful to the actual field, In-depth interview with club merchandising product managers and social media managers were conducted. The results are as follows: First, the sales volume of merchandising product did not account for a large portion compared to the total income of the club. However, through the trend of sales of merchandising product, it was confirmed that the merchandising product industry of Korea professional football is still insignificant but has growth potential. In addition, the marketing survey of merchandising product has not been continuously conducted due to lack of time and management personnel. It was confirmed that the common difficulty of merchandising product managers is that the diversity of product is reduced and the price is increased due to the limited number of product produced with a limited budget. This is a direct cause of lowering the price satisfaction in sports fan's merchandising product purchase decision, so it is necessary to prepare a solution first. Second, although merchandising product were promoted through social media, accurate data on which channels have led to their purchase has not been collected, and the lack of management personnel has been drawn as the main reason for not being able to operate considering the characteristics of each social media channel. In the social media, content composition is needed to naturally lead to purchase rather than the nature of posts that intentionally reveal the sale of merchandising product. In this study, a mixed research method was applied based on Creswell's Explanatory sequential design model, which integrates quantitative data obtained from survey and qualitative data through in-depth interview. This study is meaningful that to propose of promotion plan the merchandising product industry of Korea professional football clubs by reflecting the positions of sports fans, team merchandising product managers and social media managers.
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