오늘날 기업의 사회적 책임활동은 기업이 사회에 끼치는 역할과 선한 영향력을 소비자에게 각인시켜, 결국은 기업성과에 반영시키고자 하는 기업의 지속가능한 경영전략이다. 따라서 기업의 사회적 책임활동이 기업성과와 기업 내부의 조직역량에 미치는 영향에 대한 다양한 연구성과들이 있었다. 하지만 기업경영에서 조직역량의 중요성이 커지고 있고, 성장형 팀마인드셋을 기반으로 조직의 성과를 높이고자 하는 연구들이 해외에서 다양하게 진행되고 있지만, 국내에서는 그러한 연구들이 진행된 바가 없었다. 특히 사교육기업은 시시각각 변화하는 입시제도로 인해 기업 조직원들과 강사들에게 성장형 팀마인드셋에서 요구하는 팀원 간의 학습과 피드백을 통해 조직의 혁신과 성장이 필수적인 기업이다. 따라서 본 연구는 사교육기업의 사회적 책임활동이 기업성과에 미치는 영향을 밝히고, 나아가 사교육기업의 사회적 책임활동과 기업성과와의 관계에서 팀마인드셋의 매개효과와 기업 규모에 따른 성장형 팀마인드셋의 ...
오늘날 기업의 사회적 책임활동은 기업이 사회에 끼치는 역할과 선한 영향력을 소비자에게 각인시켜, 결국은 기업성과에 반영시키고자 하는 기업의 지속가능한 경영전략이다. 따라서 기업의 사회적 책임활동이 기업성과와 기업 내부의 조직역량에 미치는 영향에 대한 다양한 연구성과들이 있었다. 하지만 기업경영에서 조직역량의 중요성이 커지고 있고, 성장형 팀마인드셋을 기반으로 조직의 성과를 높이고자 하는 연구들이 해외에서 다양하게 진행되고 있지만, 국내에서는 그러한 연구들이 진행된 바가 없었다. 특히 사교육기업은 시시각각 변화하는 입시제도로 인해 기업 조직원들과 강사들에게 성장형 팀마인드셋에서 요구하는 팀원 간의 학습과 피드백을 통해 조직의 혁신과 성장이 필수적인 기업이다. 따라서 본 연구는 사교육기업의 사회적 책임활동이 기업성과에 미치는 영향을 밝히고, 나아가 사교육기업의 사회적 책임활동과 기업성과와의 관계에서 팀마인드셋의 매개효과와 기업 규모에 따른 성장형 팀마인드셋의 조절된 매개효과를 검증하고자 했다. 위 연구목적을 확인하기 위해 연구대상을 전국의 사교육기업에 종사하는 기업대표(학원장), 중간관리자, 학원 강사, 행정 직원으로 선정했고, 온라인 설문지를 통해 설문조사를 진행했다. 총 350개의 자료를 수집했고, 최종적으로 334개의 자료가 분석에 활용되었다. 설문분석을 위해 IBM SPSS Statistics 28과 AMOS 28 프로그램을 사용하였다. 구체적으로 설문문항의 신뢰도를 측정하기 위해 Cronbach’s α를 통해 분석했고, 변수들간의 관계를 확인하기 위해 상관분석을 실시하였다. 또한 변인들의 타당성을 검토하기 위해 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였다. 그리고 변수 간의 연구모형을 분석하기 위해 구조방정식 모델링(SEM)을 실시하였고, 매개효과를 검증하기 위해 부트스트래핑(bootstrapping) 방법을 사용해 분석하였다. 그리고 조절된 매개효과를 분석하기 위해 Hayes의 Process Model 14번을 사용하여 분석하였다. 위의 설문문항 분석을 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사교육기업의 사회적 책임활동은 기업성과에 유의미한 정(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, 사교육기업의 사회적 책임활동은 성장형 팀마인드셋에 유의미한 정(+)의 영향을 미쳤다. 하지만 고정형 팀마인드셋에는 부(-)의 영향을 미쳤다. 셋째, 성장형 팀마인드셋은 기업성과에 유의한 영향을 미쳤으나, 고정형 팀마인드셋은 기업성과에 유의한 영향을 미치지 않았다. 넷째, 사교육기업의 사회적 책임활동과 기업성과와의 관계에서 성장형 팀마인드셋의 매개효과를 분석한 결과 성장형 팀마인드셋의 매개효과는 있었으나, 고정형 팀마인드셋은 매개효과가 없는 것으로 나타났다. 다섯째, 성장형 팀마인드셋과 기업성과와의 관계에 있어 성장형 팀마인드셋의 매개효과가 사교육기업의 종사자의 수(기업의 규모)에 의해 조절된 매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 즉, 사교육기업의 종사자 수가 증가할수록 성장형 팀마인드셋과 기업성과 사이에 조절된 매개효과가 커져서 기업성과 역시 증가하는 양상을 보였다. 따라서 이상의 결과를 토대로 본 연구는 사교육기업의 사회적 책임활동과 기업성과 그리고 성장형 팀마인드셋의 매개효과 및 조절된 매개효과에 대한 학문적 그리고 실무적인 시사점을 제시하였고, 나아가 본 연구의 한계점을 근거로 향후 추가적인 연구의 방향성을 제시하였다.
오늘날 기업의 사회적 책임활동은 기업이 사회에 끼치는 역할과 선한 영향력을 소비자에게 각인시켜, 결국은 기업성과에 반영시키고자 하는 기업의 지속가능한 경영전략이다. 따라서 기업의 사회적 책임활동이 기업성과와 기업 내부의 조직역량에 미치는 영향에 대한 다양한 연구성과들이 있었다. 하지만 기업경영에서 조직역량의 중요성이 커지고 있고, 성장형 팀마인드셋을 기반으로 조직의 성과를 높이고자 하는 연구들이 해외에서 다양하게 진행되고 있지만, 국내에서는 그러한 연구들이 진행된 바가 없었다. 특히 사교육기업은 시시각각 변화하는 입시제도로 인해 기업 조직원들과 강사들에게 성장형 팀마인드셋에서 요구하는 팀원 간의 학습과 피드백을 통해 조직의 혁신과 성장이 필수적인 기업이다. 따라서 본 연구는 사교육기업의 사회적 책임활동이 기업성과에 미치는 영향을 밝히고, 나아가 사교육기업의 사회적 책임활동과 기업성과와의 관계에서 팀마인드셋의 매개효과와 기업 규모에 따른 성장형 팀마인드셋의 조절된 매개효과를 검증하고자 했다. 위 연구목적을 확인하기 위해 연구대상을 전국의 사교육기업에 종사하는 기업대표(학원장), 중간관리자, 학원 강사, 행정 직원으로 선정했고, 온라인 설문지를 통해 설문조사를 진행했다. 총 350개의 자료를 수집했고, 최종적으로 334개의 자료가 분석에 활용되었다. 설문분석을 위해 IBM SPSS Statistics 28과 AMOS 28 프로그램을 사용하였다. 구체적으로 설문문항의 신뢰도를 측정하기 위해 Cronbach’s α를 통해 분석했고, 변수들간의 관계를 확인하기 위해 상관분석을 실시하였다. 또한 변인들의 타당성을 검토하기 위해 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였다. 그리고 변수 간의 연구모형을 분석하기 위해 구조방정식 모델링(SEM)을 실시하였고, 매개효과를 검증하기 위해 부트스트래핑(bootstrapping) 방법을 사용해 분석하였다. 그리고 조절된 매개효과를 분석하기 위해 Hayes의 Process Model 14번을 사용하여 분석하였다. 위의 설문문항 분석을 통해 얻은 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사교육기업의 사회적 책임활동은 기업성과에 유의미한 정(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, 사교육기업의 사회적 책임활동은 성장형 팀마인드셋에 유의미한 정(+)의 영향을 미쳤다. 하지만 고정형 팀마인드셋에는 부(-)의 영향을 미쳤다. 셋째, 성장형 팀마인드셋은 기업성과에 유의한 영향을 미쳤으나, 고정형 팀마인드셋은 기업성과에 유의한 영향을 미치지 않았다. 넷째, 사교육기업의 사회적 책임활동과 기업성과와의 관계에서 성장형 팀마인드셋의 매개효과를 분석한 결과 성장형 팀마인드셋의 매개효과는 있었으나, 고정형 팀마인드셋은 매개효과가 없는 것으로 나타났다. 다섯째, 성장형 팀마인드셋과 기업성과와의 관계에 있어 성장형 팀마인드셋의 매개효과가 사교육기업의 종사자의 수(기업의 규모)에 의해 조절된 매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 즉, 사교육기업의 종사자 수가 증가할수록 성장형 팀마인드셋과 기업성과 사이에 조절된 매개효과가 커져서 기업성과 역시 증가하는 양상을 보였다. 따라서 이상의 결과를 토대로 본 연구는 사교육기업의 사회적 책임활동과 기업성과 그리고 성장형 팀마인드셋의 매개효과 및 조절된 매개효과에 대한 학문적 그리고 실무적인 시사점을 제시하였고, 나아가 본 연구의 한계점을 근거로 향후 추가적인 연구의 방향성을 제시하였다.
Today, corporate social responsibility activities are a company's sustainable management strategy to imprint its role and positive influence on society on consumers and eventually, corporate social responsibility activities are reflected in corporate performance. Therefore, many scholars...
Today, corporate social responsibility activities are a company's sustainable management strategy to imprint its role and positive influence on society on consumers and eventually, corporate social responsibility activities are reflected in corporate performance. Therefore, many scholars have conducted the studies in regard to the effects of corporate social responsibility activities on corporate performance, and there have been various research results. However, the importance of organizational capabilities in corporate management is growing, and various studies are being conducted abroad to improve organizational performance based on team growth mindset, but such studies have been difficult to find in Korea. In particular, private education companies are companies that require organizational innovation and growth through learning and feedback between team members required by team growth mindset for corporate members and instructors due to the ever-changing entrance examination system. Therefore, this study sought to clarify the impact of private education companies' social responsibility activities on corporate performance and to verify the mediating effect of team mindsets and the moderated mediation effect of team growth mindset according to company size. To confirm the purpose of the above study, the research subjects were selected as corporate representatives(academia principals), middle managers, academy instructors, and administrative employees working in private education companies across the country, and a survey was conducted through an online questionnaire. A total of 350 data were collected, and 334 data were finally used for analysis. IBM SPSS Statistics 28 and AMOS 28 programs were used for questionnaire analysis. Specifically, it was analyzed through Cronbach's α to measure the reliability of the questionnaire, and correlation analysis was conducted to confirm the relationship between variables. In addition, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were conducted to examine the validity of the variables. In addition, structural equation modeling(SEM) was conducted to analyze the research model between variables, and it was analyzed using the bootstrapping method to verify the mediating effect. In addition, Hayes' Process Model No. 14 was used to analyze the moderated mediation effect. The research results obtained through the analysis of the above questionnaire are as follows. First, the social responsibility activities of private education companies had a significant positive(+) effect on corporate performance. Second, the social responsibility activities of private education companies had a significant positive(+) effect on team growth mindset. However, it did not have a significant impact on team fixed mindset. Third, team growth mindset had a significant impact on corporate performance, but team fixed mindset did not have a significant impact on corporate performance. Fourth, according to an analysis of the mediating effect of the two types of team mindsets in the relationship between social responsibility activities and corporate performance of private education companies, there was a mediating effect of team growth mindset, but team fixed mindset had no mediating effect. Fifth, in the relationship between team growth mindset and corporate performance, the mediating effect of team growth mindset was found to have a mediating effect moderated by the number of employees(the size of the company) of private education companies. In other words, as the number of employees of private education companies increased, the moderated mediation effect between team growth mindset and corporate performance increased, and corporate performance also increased. Therefore, based on the above results, this study presented academic and practical implications for the social responsibility activities and corporate performance of private education companies, and the mediating and moderated mediation effects of team growth mindset.
Today, corporate social responsibility activities are a company's sustainable management strategy to imprint its role and positive influence on society on consumers and eventually, corporate social responsibility activities are reflected in corporate performance. Therefore, many scholars have conducted the studies in regard to the effects of corporate social responsibility activities on corporate performance, and there have been various research results. However, the importance of organizational capabilities in corporate management is growing, and various studies are being conducted abroad to improve organizational performance based on team growth mindset, but such studies have been difficult to find in Korea. In particular, private education companies are companies that require organizational innovation and growth through learning and feedback between team members required by team growth mindset for corporate members and instructors due to the ever-changing entrance examination system. Therefore, this study sought to clarify the impact of private education companies' social responsibility activities on corporate performance and to verify the mediating effect of team mindsets and the moderated mediation effect of team growth mindset according to company size. To confirm the purpose of the above study, the research subjects were selected as corporate representatives(academia principals), middle managers, academy instructors, and administrative employees working in private education companies across the country, and a survey was conducted through an online questionnaire. A total of 350 data were collected, and 334 data were finally used for analysis. IBM SPSS Statistics 28 and AMOS 28 programs were used for questionnaire analysis. Specifically, it was analyzed through Cronbach's α to measure the reliability of the questionnaire, and correlation analysis was conducted to confirm the relationship between variables. In addition, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were conducted to examine the validity of the variables. In addition, structural equation modeling(SEM) was conducted to analyze the research model between variables, and it was analyzed using the bootstrapping method to verify the mediating effect. In addition, Hayes' Process Model No. 14 was used to analyze the moderated mediation effect. The research results obtained through the analysis of the above questionnaire are as follows. First, the social responsibility activities of private education companies had a significant positive(+) effect on corporate performance. Second, the social responsibility activities of private education companies had a significant positive(+) effect on team growth mindset. However, it did not have a significant impact on team fixed mindset. Third, team growth mindset had a significant impact on corporate performance, but team fixed mindset did not have a significant impact on corporate performance. Fourth, according to an analysis of the mediating effect of the two types of team mindsets in the relationship between social responsibility activities and corporate performance of private education companies, there was a mediating effect of team growth mindset, but team fixed mindset had no mediating effect. Fifth, in the relationship between team growth mindset and corporate performance, the mediating effect of team growth mindset was found to have a mediating effect moderated by the number of employees(the size of the company) of private education companies. In other words, as the number of employees of private education companies increased, the moderated mediation effect between team growth mindset and corporate performance increased, and corporate performance also increased. Therefore, based on the above results, this study presented academic and practical implications for the social responsibility activities and corporate performance of private education companies, and the mediating and moderated mediation effects of team growth mindset.
주제어
#사교육 기업의 사회적 책임(CSR) 기업성과 성장형 팀마인드셋(team growth mindset) 고정형 팀마인드셋(team fixed mindset) private education corporate social responsibility(CSR) corporate performance
학위논문 정보
저자
정낙현
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
평생교육경영 전공
지도교수
한수정
발행연도
2023
총페이지
ix, 113 p.
키워드
사교육 기업의 사회적 책임(CSR) 기업성과 성장형 팀마인드셋(team growth mindset) 고정형 팀마인드셋(team fixed mindset) private education corporate social responsibility(CSR) corporate performance
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