본 연구의 목적은 스마트러닝을 활용한 음악창작수업 지도안을 개발하고 적용하여 중학생의 음악수업 만족도와 창작능력에 미치는 영향을 알아보는 것에 있다. 이를 위하여 서울특별시 소재의 A 중학교 1학년 학생 100명(N=100)의 연구대상에게 서울특별시 교육청에서 제공하는 디지털기기 ‘디벗’을 활용하여 총 10차시의 음악창작수업을 진행하였다. 본 연구에서 개발한 음악창작수업 지도안의 음악수업 만족도와 창작능력을 알아보기 위하여 양적연구와 질적연구를 실시하였다. 양적연구로는 수업 전, 후에 설문지와 창작능력 실기평가를 실시하여 분석하였고, 질적 연구로는 수업 녹취파일 및 교수학습 활동지, 창작품, 창작 음원, 교사의 관찰일지 등을 실시하였다. 이에 대한 본 연구의 결론을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 학생의 사전·사후 설문지 및 창작능력 실기평가를 독립표본 t-test로 분석한 결과, 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다(p<.001). 즉, 스마트러닝을 활용한 음악창작수업을 통해 음악수업 만족도의 구성요인인 학습동기, ...
본 연구의 목적은 스마트러닝을 활용한 음악창작수업 지도안을 개발하고 적용하여 중학생의 음악수업 만족도와 창작능력에 미치는 영향을 알아보는 것에 있다. 이를 위하여 서울특별시 소재의 A 중학교 1학년 학생 100명(N=100)의 연구대상에게 서울특별시 교육청에서 제공하는 디지털기기 ‘디벗’을 활용하여 총 10차시의 음악창작수업을 진행하였다. 본 연구에서 개발한 음악창작수업 지도안의 음악수업 만족도와 창작능력을 알아보기 위하여 양적연구와 질적연구를 실시하였다. 양적연구로는 수업 전, 후에 설문지와 창작능력 실기평가를 실시하여 분석하였고, 질적 연구로는 수업 녹취파일 및 교수학습 활동지, 창작품, 창작 음원, 교사의 관찰일지 등을 실시하였다. 이에 대한 본 연구의 결론을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 학생의 사전·사후 설문지 및 창작능력 실기평가를 독립표본 t-test로 분석한 결과, 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다(p<.001). 즉, 스마트러닝을 활용한 음악창작수업을 통해 음악수업 만족도의 구성요인인 학습동기, 상호작용성, 스마트기기활용에 대한 인식과 창작능력의 구성요인인 음악적 지식 습득이 향상되었으며, 창작능력 실기평가에서도 리듬과 선율영역에서 향상된 결과를 나타냈다. 둘째, 교사의 관찰평가와 교수학습 활동지, 차시별 창작 작품을 분석한 결과 스마트러닝을 활용한 음악창작수업이 음악수업 만족도와 창작능력 향상에 긍정적인 영향을 주었다. 차시별 교사의 관찰평가와 교수학습 활동지를 분석한 결과, 음악수업 만족도에 해당하는 학습동기, 상호작용성, 스마트기기 활용에 대한 인식이 높아졌다. 또한 차시별 창작능력 변화과정을 알아보기 위해 창작작품을 분석한 결과, 리듬창작 활동과 선율창작 활동에서 초기에는 리듬이나 선율의 흐름을 정확하게 이해하지 못했지만 중기에는 정확한 박자에 맞추어 리듬을 기보하는 등 완성도 높은 선율이 창작되었다. 애플리케이션을 활용한 연주 및 녹음 활동에서도 자신들이 창작한 작품을 피아노, 드럼 등의 악기를 사용하여 녹음하고 연주하여 표현하고자 하는 모둠별 창작 작품을 완성하였다. 연구 결과 ‘디벗’은 스마트러닝을 활용한 음악창작수업에 효과적인 수업 도구임을 알 수 있었다. 따라서 스마트러닝을 활용한 음악창작수업은 본 연구대상인 중학생 1학년뿐만 아니라 학교급별 다양한 학생들을 대상으로 연구가 이루어져야 하며, 스마트기기 활용 조작이 어려울 수 있기에 이에 대해 연구하여 효과적인 학습이 가능하도록 해야 한다. 또한 교사는 수업 계획 시 매체 활용에 대한 시간과 시수를 세분화하여 제시해야 하며, 학생들의 능동적인 학습을 위한 디지털 리터러시와 디지털 소양을 키워주기 위한 지속적인 연구 또한 필요함을 제언하였다.
본 연구의 목적은 스마트러닝을 활용한 음악창작수업 지도안을 개발하고 적용하여 중학생의 음악수업 만족도와 창작능력에 미치는 영향을 알아보는 것에 있다. 이를 위하여 서울특별시 소재의 A 중학교 1학년 학생 100명(N=100)의 연구대상에게 서울특별시 교육청에서 제공하는 디지털기기 ‘디벗’을 활용하여 총 10차시의 음악창작수업을 진행하였다. 본 연구에서 개발한 음악창작수업 지도안의 음악수업 만족도와 창작능력을 알아보기 위하여 양적연구와 질적연구를 실시하였다. 양적연구로는 수업 전, 후에 설문지와 창작능력 실기평가를 실시하여 분석하였고, 질적 연구로는 수업 녹취파일 및 교수학습 활동지, 창작품, 창작 음원, 교사의 관찰일지 등을 실시하였다. 이에 대한 본 연구의 결론을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 학생의 사전·사후 설문지 및 창작능력 실기평가를 독립표본 t-test로 분석한 결과, 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다(p<.001). 즉, 스마트러닝을 활용한 음악창작수업을 통해 음악수업 만족도의 구성요인인 학습동기, 상호작용성, 스마트기기활용에 대한 인식과 창작능력의 구성요인인 음악적 지식 습득이 향상되었으며, 창작능력 실기평가에서도 리듬과 선율영역에서 향상된 결과를 나타냈다. 둘째, 교사의 관찰평가와 교수학습 활동지, 차시별 창작 작품을 분석한 결과 스마트러닝을 활용한 음악창작수업이 음악수업 만족도와 창작능력 향상에 긍정적인 영향을 주었다. 차시별 교사의 관찰평가와 교수학습 활동지를 분석한 결과, 음악수업 만족도에 해당하는 학습동기, 상호작용성, 스마트기기 활용에 대한 인식이 높아졌다. 또한 차시별 창작능력 변화과정을 알아보기 위해 창작작품을 분석한 결과, 리듬창작 활동과 선율창작 활동에서 초기에는 리듬이나 선율의 흐름을 정확하게 이해하지 못했지만 중기에는 정확한 박자에 맞추어 리듬을 기보하는 등 완성도 높은 선율이 창작되었다. 애플리케이션을 활용한 연주 및 녹음 활동에서도 자신들이 창작한 작품을 피아노, 드럼 등의 악기를 사용하여 녹음하고 연주하여 표현하고자 하는 모둠별 창작 작품을 완성하였다. 연구 결과 ‘디벗’은 스마트러닝을 활용한 음악창작수업에 효과적인 수업 도구임을 알 수 있었다. 따라서 스마트러닝을 활용한 음악창작수업은 본 연구대상인 중학생 1학년뿐만 아니라 학교급별 다양한 학생들을 대상으로 연구가 이루어져야 하며, 스마트기기 활용 조작이 어려울 수 있기에 이에 대해 연구하여 효과적인 학습이 가능하도록 해야 한다. 또한 교사는 수업 계획 시 매체 활용에 대한 시간과 시수를 세분화하여 제시해야 하며, 학생들의 능동적인 학습을 위한 디지털 리터러시와 디지털 소양을 키워주기 위한 지속적인 연구 또한 필요함을 제언하였다.
The purpose of this study is to develop and apply a music creation class guidance plan using smart learning to find out the impact on middle school students' satisfaction with music classes and creative ability. To this end, a total of 10 music creation classes were conducted on 100 first-year stude...
The purpose of this study is to develop and apply a music creation class guidance plan using smart learning to find out the impact on middle school students' satisfaction with music classes and creative ability. To this end, a total of 10 music creation classes were conducted on 100 first-year students of A Middle School (N=100) in Seoul using the digital device ‘Dibeot’ provided by the Seoul Metropolitan Office of Education. Quantitative and qualitative studies were conducted to find out the changes in satisfaction of music classes and creative ability through the music creation class guidance plan developed in this study. As for quantitative research, questionnaires and practical evaluations of creative skills were conducted and analyzed before and after class, and as qualitative research, class recording files, teaching and learning activities, creations, creative sound sources, and teacher observation logs were conducted. The conclusions of this study are summarized as follows. First, as a result of analyzing students' pre- and post-questionnaires and practical evaluations of creative ability with independent sample t-test, there was a statistically significant difference (p<.001). In other words, through music creation classes using smart learning, learning motivation, interaction, awareness of smart device use, and musical knowledge acquisition, which is a component of creative ability, are improved. In practical evaluations of creative ability, students’ understanding of rhythm and melody is also improved. Second, an analysis result of teachers' observation evaluation, teaching and learning activities, and creative works per class is that music creation classes using smart learning had a positive effect on improving music class satisfaction and creative ability. Analyzing the observation evaluation and teaching and learning activity worksheets per class, learning motivation, interaction, and awareness of smart device utilization corresponding to music class satisfaction have increased. In addition, analyzing creative works to find out the process of change in creative ability per class, high-quality melodies were created in the middle phase of research, different from the early phase when students couldn’t fully understand the rhythm or melody flow. In the performance and recording activities using the application, the creative works of each group were completed by playing and recording the works they created using instruments such as piano and drums. As a result of the study, it was found that 'Dibeot' is an effective teaching tool for music creation classes using smart learning. Therefore, music creation classes using smart learning should be studied not only for the first year of middle school but also for various students at schools of different level. Also, it may be difficult to operate smart devices, so teachers should study on how to operate them well so that effective learning can be facilitated. In addition, it was suggested that teachers should subdivide and present the time and number of media use when planning classes, and that continuous research is also needed to develop digital literacy and digital abilities for students' active learning.
The purpose of this study is to develop and apply a music creation class guidance plan using smart learning to find out the impact on middle school students' satisfaction with music classes and creative ability. To this end, a total of 10 music creation classes were conducted on 100 first-year students of A Middle School (N=100) in Seoul using the digital device ‘Dibeot’ provided by the Seoul Metropolitan Office of Education. Quantitative and qualitative studies were conducted to find out the changes in satisfaction of music classes and creative ability through the music creation class guidance plan developed in this study. As for quantitative research, questionnaires and practical evaluations of creative skills were conducted and analyzed before and after class, and as qualitative research, class recording files, teaching and learning activities, creations, creative sound sources, and teacher observation logs were conducted. The conclusions of this study are summarized as follows. First, as a result of analyzing students' pre- and post-questionnaires and practical evaluations of creative ability with independent sample t-test, there was a statistically significant difference (p<.001). In other words, through music creation classes using smart learning, learning motivation, interaction, awareness of smart device use, and musical knowledge acquisition, which is a component of creative ability, are improved. In practical evaluations of creative ability, students’ understanding of rhythm and melody is also improved. Second, an analysis result of teachers' observation evaluation, teaching and learning activities, and creative works per class is that music creation classes using smart learning had a positive effect on improving music class satisfaction and creative ability. Analyzing the observation evaluation and teaching and learning activity worksheets per class, learning motivation, interaction, and awareness of smart device utilization corresponding to music class satisfaction have increased. In addition, analyzing creative works to find out the process of change in creative ability per class, high-quality melodies were created in the middle phase of research, different from the early phase when students couldn’t fully understand the rhythm or melody flow. In the performance and recording activities using the application, the creative works of each group were completed by playing and recording the works they created using instruments such as piano and drums. As a result of the study, it was found that 'Dibeot' is an effective teaching tool for music creation classes using smart learning. Therefore, music creation classes using smart learning should be studied not only for the first year of middle school but also for various students at schools of different level. Also, it may be difficult to operate smart devices, so teachers should study on how to operate them well so that effective learning can be facilitated. In addition, it was suggested that teachers should subdivide and present the time and number of media use when planning classes, and that continuous research is also needed to develop digital literacy and digital abilities for students' active learning.
주제어
#스마트러닝 음악창작수업 음악수업 만족도 창작능력 smart learning music creation class music class satisfaction and creative ability
학위논문 정보
저자
박소현
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육 전공
지도교수
장지원
발행연도
2023
총페이지
vii, 88장
키워드
스마트러닝 음악창작수업 음악수업 만족도 창작능력 smart learning music creation class music class satisfaction and creative ability
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