본 논문의 목적은 초의 선사(草衣禪師, 1786~1866)의 다선일미 사상과 이로부터 파생된 다도교육의 교육학적 의의를 탐색하는 데에 있다. 초의는 18세기 말에서 19세기 초에 전남을 중심으로 활동한 선사로서 본명은 장의순이다. 그는 대흥사에서 선차를 복원하여 총림의 끽다거 전통을 세운 것으로 알려져 있다. 그간 불교계와 철학계 등에서는 초의 선사에 대한 연구를 꾸준히 이어왔다. 특히, 그의 대표작인 『동다송』을 중심으로 선 수행과 다도의 경지가 동일함을 밝혀왔다. 교육학계에서는 실용적 차원의 연구가 많이 이루어져 왔다. 다도교육 프로그램이 인성의 향상이나 정서적 안정에 큰 효과를 준다는 점을 밝혀 왔다. 본 연구는 이러한 선행연구를 바탕으로 다도교육의 교육학적 의의를 노작교육‧인성교육‧생태교육에 견주어 살펴보았다. 이들 담론을 논의의 대상으로 잡은 이유는 다음과 같다. 20세기 중반을 기점으로 인간의 활동이 지구의 환경을 심각하게 파괴함에 따라 ...
다선일미(茶禪一味) 사상과 다도교육의 교육학적 탐색 허 인 영
충북대학교 대학원 교육학과 교육사 및 교육철학 전공 지도교수 서 범 종
본 논문의 목적은 초의 선사(草衣禪師, 1786~1866)의 다선일미 사상과 이로부터 파생된 다도교육의 교육학적 의의를 탐색하는 데에 있다. 초의는 18세기 말에서 19세기 초에 전남을 중심으로 활동한 선사로서 본명은 장의순이다. 그는 대흥사에서 선차를 복원하여 총림의 끽다거 전통을 세운 것으로 알려져 있다. 그간 불교계와 철학계 등에서는 초의 선사에 대한 연구를 꾸준히 이어왔다. 특히, 그의 대표작인 『동다송』을 중심으로 선 수행과 다도의 경지가 동일함을 밝혀왔다. 교육학계에서는 실용적 차원의 연구가 많이 이루어져 왔다. 다도교육 프로그램이 인성의 향상이나 정서적 안정에 큰 효과를 준다는 점을 밝혀 왔다. 본 연구는 이러한 선행연구를 바탕으로 다도교육의 교육학적 의의를 노작교육‧인성교육‧생태교육에 견주어 살펴보았다. 이들 담론을 논의의 대상으로 잡은 이유는 다음과 같다. 20세기 중반을 기점으로 인간의 활동이 지구의 환경을 심각하게 파괴함에 따라 인류세 문제가 대두하였다. 특히, 지구온난화에 따라 극심한 더위와 가뭄 그 반작용으로서의 홍수와 폭우 등 이전에 볼 수 없었던 심각한 자연재해가 거주민의 삶을 위협하기에 이르렀다. 서구 사상가들은 이를 ‘취약성, 붕괴 가능성’ 등으로 개념화하였다. 이들은 인류세 문제를 해소하기 위해 자본주의적 사고와의 대결 끝에 생태적 사고를 내세우기에 이르렀다. 서구 사상가들의 문제의식이 자본주의와의 대결이라는 역사적 맥락에서 제기된 데에 비해, 선문의 다선일미 사상은 차를 마시는 일상적 행위 속에 생태적 사고가 들어있음을 보여준다. 이 특성에 주목한 교육가와 실천가들은 다도교육 프로그램을 개발‧보급해 왔다. 본 연구는 이러한 문제의식을 기반으로 초의 선사의 대표작인 『동다송』에 나타난 ‘화‧경‧청‧적’의 정신을 다도의 과정인 ‘채다-제다-행다-팽다-음다-장다’에 맞춰 재해석하고 그 교육학적 의의를 도출하였다. 먼저 ‘화‧경‧청‧적’이란 자연과 인간의 조화(화), 생태계에 대한 인간의 공경(경), 모든 생명체의 생존의 바탕인 맑고 깨끗한 환경(청), 자연의 질서에 순응하는 고요하고 안정된 삶(적)을 가리킨다. 이들 개념은 유기적으로 연결되어 생태적 사고를 지향한다. 다도 과정에서 채다란 차를 재배하고 찻잎을 따는 행위를, 제다란 차의 잎새로 차로 만드는 행위를, 행다란 형식을 갖추어 차를 준비하는 일을, 팽다란 차를 달이는 행위를, 음다란 차를 마시는 행위를, 장다는 차를 보관하는 행위를 가리킨다. 일련의 행위들은 씨를 뿌리고 재배하고 거두며 차를 만들고 우린 후 음미하고, 보관하는 자연의 순환 주기를 상징하는 바 본 연구는 『동다송』에 나타난 ‘화‧경‧청‧적’의 정신에 견주어 그 의의를 해석하였다. 이를 위해 우선 본 연구는 초의 선론의 형성과정을 살펴보았다. 9세기 신라 도의(道義) 선사가 조사선을 받아들였고, 홍척(洪陟)에 의해 본격적으로 발달하기 시작한 선종은 고려시대에 이르러 구산선문(九山禪門)으로 꽃을 피운다. 특히, 보조지눌(普照知訥, 1158~1210)이 간화선을 보급하면서 참선의 전통이 확립된다. 이러한 유구한 전통을 이어받은 초의 선사는 백파긍선(白坡亘璇, 1767~1852)과의 선 논쟁에서 선과 교의 융합 및 차를 통한 기와 체의 통일을 기반으로 일심을 이룰 수 있다고 보았다. 초의는 당대의 명사인 다산 정약용(1762~1836), 추사 김정희(1786~1856) 등과 교류하면서 차 문화를 보급하였다. 비록 일제의 무력으로 전통 차 문화가 일본 차 문화에 밀려났으나 사찰을 중심으로 오늘날까지 그 원형을 보존해 오고 있다. 다음으로 『동다송』에 나타난 ‘화‧경‧청‧적’의 이념을 살펴보았다. 『동다송』은 68구 7언의 고시체 송시로서 17송으로 단락이 구분되어 있다. 이 중 남국가수(제1송), 취금설(제2송), 천인구애(제3송), 운간월(제9송)은 ‘화’에, 수재전가(제8송), 미약겸양(제10송), 팔질환동(제11송), 구난사향(제12송)은 ‘경’에, 해성소면(제4송), 개황의뇌(제5송), 백진준영(제6송), 일염실진(제7송)은 ‘청’에, 총명사달(제13송), 녹아운근(제14송), 모분체신(제15송), 신상청경(제16송), 청한심성(제17송)은 ‘적’에 대응하는 것으로 해석하였다. 이러한 해석을 바탕으로 『동다송』의 교육학적 의의를 노작교육‧인성교육‧생태교육의 측면에서 고찰하였다. 첫째, 차를 재배하는 일과 차를 모으는 채다는 노작교육의 경험을 반영한다. 둘째, 차를 준비하는 행다와 차를 끓이는 팽다는 인성교육의 경험을 반영한다. 셋째, 차를 마시는 음다와 차를 보관하는 장다는 생태교육의 경험을 반영한다. 먼저 노작교육의 대표자인 존 듀이가 노작과 일반 노동의 차이를 구별하면서 그 사회적 의미를 파악하는 데에 주력했고, 발도로프 교육학에서 노작이 단순한 외적 세계에 대한 이해를 넘어 영혼의 세계로의 입문을 위한 수단으로 쓰여왔음은 잘 알려져 있다. 우리는 차를 모으고 재배하는 채다라는 노작을 통해 이러한 정신 모두를 자연스럽게 익힐 수 있다. 다음으로 전통사상은 유학에서의 ‘심법’(心法)을 활용하여 ‘지금-여기’를 추구하는 이상적 인간상을 추구해 왔다. 다도교육의 지향 또한 다르지 않다. 그러나 최근 「인성교육진흥법」을 필두로 한 인성교육에 대한 논의는 인성을 측정가능한 사회성으로 대체하고자 한다. 이는 인성교육의 본질인 인간상에 대한 논의를 간과하고 있다. 우리는 차를 준비하고 끓이는 경험을 통해 전통적인 인성의 의미를 되새기고 선 수행이 추구하는 이상적인 인간에 대해 논할 수 있다. 마지막으로 차를 마시고 보관하는 음다와 장다를 통해 생태교육이 추구하는 생태성을 이해할 수 있다. 2010년대 이후 대두된 세계적인 차원의 문제인 난민, 전쟁, 재난 등은 자연을 관리 대상으로 본 기존의 생태학이 가진 한계를 통렬히 지적하면서 인류세 논의를 점화하고 있다. 티머시 모턴을 비롯한 서구 사상가들이 이 문제를 돌파하기 위해 자본주의적 사고와의 대립 속에서 생태적 사고를 추구한다면, 다선일미 사상에 담긴 생태성은 일상에서 접하는 행위의 생태성을 깨닫게 해준다. 이상과 같이 『동다송』에 담긴 ‘화‧경‧청‧적’의 정신은 다도교육으로 구체화 되어 왔다. 우리는 이를 교육학적 지평 속에서 탐색할 수 있다. 생태적 위기, 전 지구적 위기를 맞은 오늘날 인류가 가꾸어 온 차 문화는 단순한 쾌락을 넘어 이처럼 생명 존중 사상과 자기 수양과 심신 안정, 나아가 인류 평화를 위한 염원을 담아 전개되고 있다. 이것의 의미를 교육학적으로 고찰하는 일은 서구사상에 침윤된 우리의 한계를 넘어 새로운 교육적 가능성을 여는 계기가 될 것이다.
주제어: 초의 선사, 다선일미, 『동다송』, 화‧경‧청‧적, 다도교육, 교육학적 의의, 생태적 사고.
다선일미(茶禪一味) 사상과 다도교육의 교육학적 탐색 허 인 영
충북대학교 대학원 교육학과 교육사 및 교육철학 전공 지도교수 서 범 종
본 논문의 목적은 초의 선사(草衣禪師, 1786~1866)의 다선일미 사상과 이로부터 파생된 다도교육의 교육학적 의의를 탐색하는 데에 있다. 초의는 18세기 말에서 19세기 초에 전남을 중심으로 활동한 선사로서 본명은 장의순이다. 그는 대흥사에서 선차를 복원하여 총림의 끽다거 전통을 세운 것으로 알려져 있다. 그간 불교계와 철학계 등에서는 초의 선사에 대한 연구를 꾸준히 이어왔다. 특히, 그의 대표작인 『동다송』을 중심으로 선 수행과 다도의 경지가 동일함을 밝혀왔다. 교육학계에서는 실용적 차원의 연구가 많이 이루어져 왔다. 다도교육 프로그램이 인성의 향상이나 정서적 안정에 큰 효과를 준다는 점을 밝혀 왔다. 본 연구는 이러한 선행연구를 바탕으로 다도교육의 교육학적 의의를 노작교육‧인성교육‧생태교육에 견주어 살펴보았다. 이들 담론을 논의의 대상으로 잡은 이유는 다음과 같다. 20세기 중반을 기점으로 인간의 활동이 지구의 환경을 심각하게 파괴함에 따라 인류세 문제가 대두하였다. 특히, 지구온난화에 따라 극심한 더위와 가뭄 그 반작용으로서의 홍수와 폭우 등 이전에 볼 수 없었던 심각한 자연재해가 거주민의 삶을 위협하기에 이르렀다. 서구 사상가들은 이를 ‘취약성, 붕괴 가능성’ 등으로 개념화하였다. 이들은 인류세 문제를 해소하기 위해 자본주의적 사고와의 대결 끝에 생태적 사고를 내세우기에 이르렀다. 서구 사상가들의 문제의식이 자본주의와의 대결이라는 역사적 맥락에서 제기된 데에 비해, 선문의 다선일미 사상은 차를 마시는 일상적 행위 속에 생태적 사고가 들어있음을 보여준다. 이 특성에 주목한 교육가와 실천가들은 다도교육 프로그램을 개발‧보급해 왔다. 본 연구는 이러한 문제의식을 기반으로 초의 선사의 대표작인 『동다송』에 나타난 ‘화‧경‧청‧적’의 정신을 다도의 과정인 ‘채다-제다-행다-팽다-음다-장다’에 맞춰 재해석하고 그 교육학적 의의를 도출하였다. 먼저 ‘화‧경‧청‧적’이란 자연과 인간의 조화(화), 생태계에 대한 인간의 공경(경), 모든 생명체의 생존의 바탕인 맑고 깨끗한 환경(청), 자연의 질서에 순응하는 고요하고 안정된 삶(적)을 가리킨다. 이들 개념은 유기적으로 연결되어 생태적 사고를 지향한다. 다도 과정에서 채다란 차를 재배하고 찻잎을 따는 행위를, 제다란 차의 잎새로 차로 만드는 행위를, 행다란 형식을 갖추어 차를 준비하는 일을, 팽다란 차를 달이는 행위를, 음다란 차를 마시는 행위를, 장다는 차를 보관하는 행위를 가리킨다. 일련의 행위들은 씨를 뿌리고 재배하고 거두며 차를 만들고 우린 후 음미하고, 보관하는 자연의 순환 주기를 상징하는 바 본 연구는 『동다송』에 나타난 ‘화‧경‧청‧적’의 정신에 견주어 그 의의를 해석하였다. 이를 위해 우선 본 연구는 초의 선론의 형성과정을 살펴보았다. 9세기 신라 도의(道義) 선사가 조사선을 받아들였고, 홍척(洪陟)에 의해 본격적으로 발달하기 시작한 선종은 고려시대에 이르러 구산선문(九山禪門)으로 꽃을 피운다. 특히, 보조지눌(普照知訥, 1158~1210)이 간화선을 보급하면서 참선의 전통이 확립된다. 이러한 유구한 전통을 이어받은 초의 선사는 백파긍선(白坡亘璇, 1767~1852)과의 선 논쟁에서 선과 교의 융합 및 차를 통한 기와 체의 통일을 기반으로 일심을 이룰 수 있다고 보았다. 초의는 당대의 명사인 다산 정약용(1762~1836), 추사 김정희(1786~1856) 등과 교류하면서 차 문화를 보급하였다. 비록 일제의 무력으로 전통 차 문화가 일본 차 문화에 밀려났으나 사찰을 중심으로 오늘날까지 그 원형을 보존해 오고 있다. 다음으로 『동다송』에 나타난 ‘화‧경‧청‧적’의 이념을 살펴보았다. 『동다송』은 68구 7언의 고시체 송시로서 17송으로 단락이 구분되어 있다. 이 중 남국가수(제1송), 취금설(제2송), 천인구애(제3송), 운간월(제9송)은 ‘화’에, 수재전가(제8송), 미약겸양(제10송), 팔질환동(제11송), 구난사향(제12송)은 ‘경’에, 해성소면(제4송), 개황의뇌(제5송), 백진준영(제6송), 일염실진(제7송)은 ‘청’에, 총명사달(제13송), 녹아운근(제14송), 모분체신(제15송), 신상청경(제16송), 청한심성(제17송)은 ‘적’에 대응하는 것으로 해석하였다. 이러한 해석을 바탕으로 『동다송』의 교육학적 의의를 노작교육‧인성교육‧생태교육의 측면에서 고찰하였다. 첫째, 차를 재배하는 일과 차를 모으는 채다는 노작교육의 경험을 반영한다. 둘째, 차를 준비하는 행다와 차를 끓이는 팽다는 인성교육의 경험을 반영한다. 셋째, 차를 마시는 음다와 차를 보관하는 장다는 생태교육의 경험을 반영한다. 먼저 노작교육의 대표자인 존 듀이가 노작과 일반 노동의 차이를 구별하면서 그 사회적 의미를 파악하는 데에 주력했고, 발도로프 교육학에서 노작이 단순한 외적 세계에 대한 이해를 넘어 영혼의 세계로의 입문을 위한 수단으로 쓰여왔음은 잘 알려져 있다. 우리는 차를 모으고 재배하는 채다라는 노작을 통해 이러한 정신 모두를 자연스럽게 익힐 수 있다. 다음으로 전통사상은 유학에서의 ‘심법’(心法)을 활용하여 ‘지금-여기’를 추구하는 이상적 인간상을 추구해 왔다. 다도교육의 지향 또한 다르지 않다. 그러나 최근 「인성교육진흥법」을 필두로 한 인성교육에 대한 논의는 인성을 측정가능한 사회성으로 대체하고자 한다. 이는 인성교육의 본질인 인간상에 대한 논의를 간과하고 있다. 우리는 차를 준비하고 끓이는 경험을 통해 전통적인 인성의 의미를 되새기고 선 수행이 추구하는 이상적인 인간에 대해 논할 수 있다. 마지막으로 차를 마시고 보관하는 음다와 장다를 통해 생태교육이 추구하는 생태성을 이해할 수 있다. 2010년대 이후 대두된 세계적인 차원의 문제인 난민, 전쟁, 재난 등은 자연을 관리 대상으로 본 기존의 생태학이 가진 한계를 통렬히 지적하면서 인류세 논의를 점화하고 있다. 티머시 모턴을 비롯한 서구 사상가들이 이 문제를 돌파하기 위해 자본주의적 사고와의 대립 속에서 생태적 사고를 추구한다면, 다선일미 사상에 담긴 생태성은 일상에서 접하는 행위의 생태성을 깨닫게 해준다. 이상과 같이 『동다송』에 담긴 ‘화‧경‧청‧적’의 정신은 다도교육으로 구체화 되어 왔다. 우리는 이를 교육학적 지평 속에서 탐색할 수 있다. 생태적 위기, 전 지구적 위기를 맞은 오늘날 인류가 가꾸어 온 차 문화는 단순한 쾌락을 넘어 이처럼 생명 존중 사상과 자기 수양과 심신 안정, 나아가 인류 평화를 위한 염원을 담아 전개되고 있다. 이것의 의미를 교육학적으로 고찰하는 일은 서구사상에 침윤된 우리의 한계를 넘어 새로운 교육적 가능성을 여는 계기가 될 것이다.
주제어: 초의 선사, 다선일미, 『동다송』, 화‧경‧청‧적, 다도교육, 교육학적 의의, 생태적 사고.
An Educational Exploring on Daseonilmi Thought and Tea Ceremony Lesson
Heo In Young
Major in History of Education and Philosophy of Education Department of Education Graduate School, Chungbuk National University Chungbuk, korea
Supervised...
Abstract
An Educational Exploring on Daseonilmi Thought and Tea Ceremony Lesson
Heo In Young
Major in History of Education and Philosophy of Education Department of Education Graduate School, Chungbuk National University Chungbuk, korea
Supervised by Professor Seo, Beom-jong.
The purpose of this thesis is to explore the pedagogical significance of Tea Ceremony lesson derived from the thought of Daseonilmi of Zen Master Choui (草衣禪師, 1786-1866). Choeui was a Seonian who was active in the late 18th century and early 19th century, mainly in Jeollanam-do. His real name is Jang Eui-soon. He is known for restoring Seoncha at Daeheungsa Temple and establishing the tradition of drinking tea in Chongrim. In the meantime, the Buddhist and philosophical worlds have continued to study Choui Seonsa. In particular, centered on his representative work 『Dongdasong』, it has been revealed that the state of Seon practice and tea ceremony are the same. In the field of education, many practical studies have been conducted. It has been revealed that the tea ceremony lesson program has a great effect on the improvement of personality and emotional stability. Based on these preceding studies, this study examined the pedagogical significance of tea ceremony lesson in comparison with labor education, character education, and ecological education. The reasons for choosing these discourses as subjects of discussion are as follows. Starting from the middle of the 20th century, the Anthropocene problem emerged as human activities seriously destroyed the earth's environment. In particular, serious natural disasters such as extreme heat, drought, and floods as a reaction to global warming have threatened the lives of residents. Western thinkers conceptualized this as ‘fragility, possibility of collapse’. In order to solve the problem of the Anthropocene, they came to put forward ecological thinking after a confrontation with capitalist thinking. While the critical mind of Western thinkers was raised in the historical context of confrontation with capitalism, the idea of Daseonilmi shows that ecological thinking is included in the daily act of drinking tea. Educators and practitioners who paid attention to this characteristic have developed and disseminated tea ceremony lesson programs. Based on this awareness of the problem, this study reinterprets the spirit of 'hwa·gyeong·cheong·jeok' in Choui Seonsa's representative work 『Dongdasong』 in line with the process of tea ceremony, 'picking-jeda-doing-plowing-eumda' and the pedagogical significance was derived. First of all, 'hwa·gyeong·cheong·jeok' means harmony between nature and humans (hwa), human respect for the ecosystem (gyeong), a clear and clean environment that is the basis for the survival of all living things (cheong), and compliance with the order of nature (jeok). It refers to a quiet and stable life. These concepts are organically connected and aim for ecological thinking. In the course of the tea ceremony, the act of cultivating green tea and picking tea leaves, the act of making tea from green tea leaves, the act of preparing tea in an orderly manner, the act of brewing fresh tea, and the act of brewing green tea The act of drinking refers to the act of storing tea. This series of actions symbolizes the cycle of sowing, reaping, appreciating, and preserving nature, and this study interprets their significance in comparison to the spirit of 'hwa·gyeong·cheong·jeok' shown in 『Dongdasong』. To this end, this study first examined the formation process of Seonron. In the 9th century, Seonsa Doui of Silla accepted Josa Seon. and Seon, which began to develop in earnest by Hongcheok, blossomed into Gusan Seonmun in Korea. In particular, the tradition of Seon was established as Bojojinul spread Ganhwa Seon. Seon Master Choeui, who inherited this long tradition, saw that one mind could be achieved based on the combination of Seon and doctrine and the unification of flag and body through tea in the Seon debate with Baekpa Geungseon. Choeui spread tea culture while interacting with prominent figures of the time, Dasan Jeong Yak-yong and Chusa Kim Jeong-hui. Although traditional tea culture was pushed aside by Japanese military force, the original form has been preserved to this day centered on temples. Next, I looked into the ideology of 'hwa·gyeong·cheong·jeok' in 『Dongdasong』. 『Dongdasong』 is a synchronic ode of 68 phrases and 7 words, and is divided into 17 paragraphs. Among them, Nam Guksu (Song 1), Chwigeumseol (Song 2), Courtship of a Thousand People (Song 3), Unganwol Song 9) are to 'hwa', Song of Sujae (Song 8), Poor humility (Song 8, Song 10), Palgwan Dong (Song 11), Rescue Musahyang (Song 12) to 'gyeong', Haeseong Somemyeon (Song 4), Gae Hwang's Brain (Song 5), White Jin Jun-Young (Song 6), Il-Yeomsiljin (Song 7) to 'cheong', Chongmyongsadal (Song 13), Nokungeun (Song 14), Mobunchesin (Song 15), Shinsangcheonggyeong (Song 16), Cheonghan Simseong (Song 17) was interpreted as corresponding to 'jeok'. Based on this interpretation, the educational significance of 『Dongdasong』 was examined in terms of labor education, character education, and ecological education. First, growing tea and collecting tea reflect the experience of labor education. Second, Haengda preparing tea and Pengda boiling tea reflect the experience of personality education. Third, drinking tea and storing tea reflect the experience of ecological education. First of all, John Dewey, a representative of labor education, distinguished the difference between labor work and general labor and concentrated on understanding its social meaning. It is well known that it has been used as a means. We can learn all of these spirits naturally through the labor of collecting and cultivating tea. Next, traditional thought has pursued an ideal human image that pursues 'now-here' by utilizing 'simbeop' in Confucianism. Tea ceremony education is no different. However, the recent discussion on character education, led by the 「Act on the Promotion of Personality Education」, seeks to replace personality with measurable sociality. This overlooks the discussion of the human image, the essence of character education. Through the experience of preparing and brewing tea, we can reflect on the traditional meaning of personality and discuss the ideal human beings pursued by Zen practice. Finally, we can understand the ecology pursued by ecological education through drinking and storing tea. Global problems that have emerged since the 2010s - refugees, wars, disasters, etc. - are igniting the Anthropocene discussion by sharply pointing out the limitations of the existing ecology that views nature as a management object. If Western thinkers, including Timothy Morton, pursue ecological thinking in confrontation with capitalist thinking in order to break through this problem, the ecology contained in the idea of Daseon-il-mi makes us realize the ecological nature of the behavior we encounter in everyday life. As mentioned above, the spirit of 'hwa·gyeong·cheong·jeok' contained in 『Dongdasong』 has been embodied in tea ceremony lesson. We can explore this in the pedagogical horizon. Faced with an ecological crisis and a global crisis, the tea culture cultivated by mankind goes beyond simple pleasure and is being developed with the ideology of respect for life, the spirit of self-cultivation, and the desire for peace among mankind. Pedagogically examining the meaning of this will be an opportunity to open up new educational possibilities beyond our limits infiltrated by Western thought.
An Educational Exploring on Daseonilmi Thought and Tea Ceremony Lesson
Heo In Young
Major in History of Education and Philosophy of Education Department of Education Graduate School, Chungbuk National University Chungbuk, korea
Supervised by Professor Seo, Beom-jong.
The purpose of this thesis is to explore the pedagogical significance of Tea Ceremony lesson derived from the thought of Daseonilmi of Zen Master Choui (草衣禪師, 1786-1866). Choeui was a Seonian who was active in the late 18th century and early 19th century, mainly in Jeollanam-do. His real name is Jang Eui-soon. He is known for restoring Seoncha at Daeheungsa Temple and establishing the tradition of drinking tea in Chongrim. In the meantime, the Buddhist and philosophical worlds have continued to study Choui Seonsa. In particular, centered on his representative work 『Dongdasong』, it has been revealed that the state of Seon practice and tea ceremony are the same. In the field of education, many practical studies have been conducted. It has been revealed that the tea ceremony lesson program has a great effect on the improvement of personality and emotional stability. Based on these preceding studies, this study examined the pedagogical significance of tea ceremony lesson in comparison with labor education, character education, and ecological education. The reasons for choosing these discourses as subjects of discussion are as follows. Starting from the middle of the 20th century, the Anthropocene problem emerged as human activities seriously destroyed the earth's environment. In particular, serious natural disasters such as extreme heat, drought, and floods as a reaction to global warming have threatened the lives of residents. Western thinkers conceptualized this as ‘fragility, possibility of collapse’. In order to solve the problem of the Anthropocene, they came to put forward ecological thinking after a confrontation with capitalist thinking. While the critical mind of Western thinkers was raised in the historical context of confrontation with capitalism, the idea of Daseonilmi shows that ecological thinking is included in the daily act of drinking tea. Educators and practitioners who paid attention to this characteristic have developed and disseminated tea ceremony lesson programs. Based on this awareness of the problem, this study reinterprets the spirit of 'hwa·gyeong·cheong·jeok' in Choui Seonsa's representative work 『Dongdasong』 in line with the process of tea ceremony, 'picking-jeda-doing-plowing-eumda' and the pedagogical significance was derived. First of all, 'hwa·gyeong·cheong·jeok' means harmony between nature and humans (hwa), human respect for the ecosystem (gyeong), a clear and clean environment that is the basis for the survival of all living things (cheong), and compliance with the order of nature (jeok). It refers to a quiet and stable life. These concepts are organically connected and aim for ecological thinking. In the course of the tea ceremony, the act of cultivating green tea and picking tea leaves, the act of making tea from green tea leaves, the act of preparing tea in an orderly manner, the act of brewing fresh tea, and the act of brewing green tea The act of drinking refers to the act of storing tea. This series of actions symbolizes the cycle of sowing, reaping, appreciating, and preserving nature, and this study interprets their significance in comparison to the spirit of 'hwa·gyeong·cheong·jeok' shown in 『Dongdasong』. To this end, this study first examined the formation process of Seonron. In the 9th century, Seonsa Doui of Silla accepted Josa Seon. and Seon, which began to develop in earnest by Hongcheok, blossomed into Gusan Seonmun in Korea. In particular, the tradition of Seon was established as Bojojinul spread Ganhwa Seon. Seon Master Choeui, who inherited this long tradition, saw that one mind could be achieved based on the combination of Seon and doctrine and the unification of flag and body through tea in the Seon debate with Baekpa Geungseon. Choeui spread tea culture while interacting with prominent figures of the time, Dasan Jeong Yak-yong and Chusa Kim Jeong-hui. Although traditional tea culture was pushed aside by Japanese military force, the original form has been preserved to this day centered on temples. Next, I looked into the ideology of 'hwa·gyeong·cheong·jeok' in 『Dongdasong』. 『Dongdasong』 is a synchronic ode of 68 phrases and 7 words, and is divided into 17 paragraphs. Among them, Nam Guksu (Song 1), Chwigeumseol (Song 2), Courtship of a Thousand People (Song 3), Unganwol Song 9) are to 'hwa', Song of Sujae (Song 8), Poor humility (Song 8, Song 10), Palgwan Dong (Song 11), Rescue Musahyang (Song 12) to 'gyeong', Haeseong Somemyeon (Song 4), Gae Hwang's Brain (Song 5), White Jin Jun-Young (Song 6), Il-Yeomsiljin (Song 7) to 'cheong', Chongmyongsadal (Song 13), Nokungeun (Song 14), Mobunchesin (Song 15), Shinsangcheonggyeong (Song 16), Cheonghan Simseong (Song 17) was interpreted as corresponding to 'jeok'. Based on this interpretation, the educational significance of 『Dongdasong』 was examined in terms of labor education, character education, and ecological education. First, growing tea and collecting tea reflect the experience of labor education. Second, Haengda preparing tea and Pengda boiling tea reflect the experience of personality education. Third, drinking tea and storing tea reflect the experience of ecological education. First of all, John Dewey, a representative of labor education, distinguished the difference between labor work and general labor and concentrated on understanding its social meaning. It is well known that it has been used as a means. We can learn all of these spirits naturally through the labor of collecting and cultivating tea. Next, traditional thought has pursued an ideal human image that pursues 'now-here' by utilizing 'simbeop' in Confucianism. Tea ceremony education is no different. However, the recent discussion on character education, led by the 「Act on the Promotion of Personality Education」, seeks to replace personality with measurable sociality. This overlooks the discussion of the human image, the essence of character education. Through the experience of preparing and brewing tea, we can reflect on the traditional meaning of personality and discuss the ideal human beings pursued by Zen practice. Finally, we can understand the ecology pursued by ecological education through drinking and storing tea. Global problems that have emerged since the 2010s - refugees, wars, disasters, etc. - are igniting the Anthropocene discussion by sharply pointing out the limitations of the existing ecology that views nature as a management object. If Western thinkers, including Timothy Morton, pursue ecological thinking in confrontation with capitalist thinking in order to break through this problem, the ecology contained in the idea of Daseon-il-mi makes us realize the ecological nature of the behavior we encounter in everyday life. As mentioned above, the spirit of 'hwa·gyeong·cheong·jeok' contained in 『Dongdasong』 has been embodied in tea ceremony lesson. We can explore this in the pedagogical horizon. Faced with an ecological crisis and a global crisis, the tea culture cultivated by mankind goes beyond simple pleasure and is being developed with the ideology of respect for life, the spirit of self-cultivation, and the desire for peace among mankind. Pedagogically examining the meaning of this will be an opportunity to open up new educational possibilities beyond our limits infiltrated by Western thought.
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