[학위논문]중국 대중문화 속 여성 캐릭터 연구 : 신중국 이후 영화와 드라마를 중심으로 A Study on the Female Characters in Chinese Mass Media Culture : Focused on Films and Drama Works after New China원문보기
중국 대중문화사에서 여성 캐릭터의 탄생과 성장은 중국 영화 및 드라마 작품의 중요한 부분을 차지해왔으며, 그 속에서 여성 캐릭터의 변화는 여성의 지위 향상과 의식의 변화를 잘 보여준다. 오늘날 문화 콘텐츠 산업의 확장과 함께 영화 및 드라마 속 ‘여성 캐릭터 만들기’는 은연중에 사람들의 성별 문제에 대한 인식에 영향을 미치고 있다. 최근 몇 년 동안 중국 영화/드라마 작품은 점점 더 다양한 주제를 다루고 있지만, 작품 속 여성 캐릭터는 여전히 고정화, 동질화, 그리고 비현실성을 보여주는 한계를 갖고 있다. 본 논문은 신중국 이후의 중국 영화/드라마 작품에서 여성 캐릭터의 변화 과정을 정리하고, 구체적인 ...
중국 대중문화사에서 여성 캐릭터의 탄생과 성장은 중국 영화 및 드라마 작품의 중요한 부분을 차지해왔으며, 그 속에서 여성 캐릭터의 변화는 여성의 지위 향상과 의식의 변화를 잘 보여준다. 오늘날 문화 콘텐츠 산업의 확장과 함께 영화 및 드라마 속 ‘여성 캐릭터 만들기’는 은연중에 사람들의 성별 문제에 대한 인식에 영향을 미치고 있다. 최근 몇 년 동안 중국 영화/드라마 작품은 점점 더 다양한 주제를 다루고 있지만, 작품 속 여성 캐릭터는 여전히 고정화, 동질화, 그리고 비현실성을 보여주는 한계를 갖고 있다. 본 논문은 신중국 이후의 중국 영화/드라마 작품에서 여성 캐릭터의 변화 과정을 정리하고, 구체적인 텍스트 분석을 통해 여성 이미지의 문제점을 분석하는 것을 목적으로 했다. 주로 라캉의 욕망 이론과 리쾨르의 삼중 미메시스 이론을 결합해 중국 영화/드라마 작품 속 여성 캐릭터의 특징과 한계를 고찰하고, 구체적인 문제점에 대한 원인을 찾아내었다. 연구 대상으로는 신중국 성립 이후 지금까지 대표적인 중국의 영화/드라마 작품 4편(<백모녀>(1950), <항구>(1972), <갈망>(1990), <겨우, 서른>(2020))을 선별하였다. 이들 작품 속 주인공 여성 캐릭터의 분석을 통해 그 변화 과정을 정리하였다. 이를 위해 문헌 연구과 텍스트 분석을 주요 연구 방법으로 해서 여성 캐릭터가 탄생한 시대적 배경과 시대별 주요 여성 캐릭터의 문제점을 해석하고 그 원인을 분석하였다. 라캉의 욕망 이론에 따르면 먼저 여성이 직면한 갖가지 가혹한 요구는 가부장적 사회에서 여성에게 가해지는 ‘타자’의 욕망을 근거한다는 것을 알 수 있다. 그래서 여성 캐릭터에 대한 이해는 여성의 사회적 지위와 시대적 배경을 참고해야 한다. 이어서 미메시스 이론을 통해 여성 캐릭터 속 성차의 불평등 현상은 가부장적 사회 속 여성에 대한 규제에서 비롯된다는 것을 알 수 있다. 이에 따라 신중국 성립 초기, 문화대혁명 시기, 개혁개방 이후, 그리고 21세기 이 대표적인 네 시기의 여성 캐릭터를 연구 대상으로 하여 시대적 특성과 결합해 시기별 여성 캐릭터의 특성과 문제점을 찾아냈다. 1950년의 영화 <백모녀> 속의 여주인공 희아는 비극적 운명 속에서 벗어난 ‘신여성(新女性)’의 이미지이다. 그는 해방과 혁명을 호소하는 선전 수단으로 도식화된 공허한 인물이다. 여기서 여성 캐릭터는 일종의 비성별화된 정치적 선전을 위한 가면의 역할로 등장한다. 1972년의 영화 <항구> 속 여주인공 방해진은 일견 리더십이 강하고 남성화된 여성 캐릭터이다. 그는 혁명의 길에 맹목적으로 뛰어든 ‘탈 여성화’를 표방하며, 성차를 모호하게 하는 방식으로 남녀평등이라는 구호의 악순환을 반복하는 형상이다. 반면에 1990년의 드라마 <갈망> 속 여주인공 유혜방은 온화하고 유순한 전통적인 여성 캐릭터이다. 그는 문화대혁명 기간 강화된 ‘탈 여성화’ 경향에 반하여 여성의 고유한 특질, 전통적 이미지를 회복하기 위한 형상이다. 유혜방은 남성의 이상향을 모두 집약한 남자들이 자신의 생리적, 심리적 욕망에 따라 만들어낸 상상 속의 여성 이미지이다. 한편 21세기의 드라마 <겨우, 서른> 속 여주인공 구가는 가정과 직장, 육아와 자신의 일 모두 성공한, 게다가 외모까지 화려한 도시 여성 캐릭터이다. 전통적인 여성 캐릭터와 달리 구가는 독립 의식과 힘 있는 여성 이미지를 보여주며 많은 인기를 얻었다. 하지만 이런 ‘슈퍼우먼’ 유형의 캐릭터는 여전히 이상적, 비현실적, 그리고 형식화의 문제를 갖고 있으며, 현실의 여성들에게 무언을 압력을 가한다. 현실 세계의 중국 여성이든, 영화/드라마 속 여성 캐릭터이든 모두 가부장적 사회 속 여성 이미지는 타자의 욕망 속에서 탄생한다. 현실 사회에서 여성에 대한 고정관념과 여성이 겪는 어려움은 영상 매체에서 그려진 여성 캐릭터의 이미지에서도 잘 드러나야 한다. 오늘날 영화/드라마는 시청자들이 여성에 대한 정체성 인식과 태도를 형성하는데 중요한 사회적 영향을 미친다. 그리고 영화/드라마 작품에서 여성 캐릭터 만들기는 현실 세계에서 여성의 발언권을 구축하고 확장시키기도 한다. 따라서 영화/드라마 제작자들은 차별이 아닌 차이로서의 성차를 인식하고, 보다 현실적인 여성의 실존을 보여주는 작품을 위해 매진해야 할 것이다.
중국 대중문화사에서 여성 캐릭터의 탄생과 성장은 중국 영화 및 드라마 작품의 중요한 부분을 차지해왔으며, 그 속에서 여성 캐릭터의 변화는 여성의 지위 향상과 의식의 변화를 잘 보여준다. 오늘날 문화 콘텐츠 산업의 확장과 함께 영화 및 드라마 속 ‘여성 캐릭터 만들기’는 은연중에 사람들의 성별 문제에 대한 인식에 영향을 미치고 있다. 최근 몇 년 동안 중국 영화/드라마 작품은 점점 더 다양한 주제를 다루고 있지만, 작품 속 여성 캐릭터는 여전히 고정화, 동질화, 그리고 비현실성을 보여주는 한계를 갖고 있다. 본 논문은 신중국 이후의 중국 영화/드라마 작품에서 여성 캐릭터의 변화 과정을 정리하고, 구체적인 텍스트 분석을 통해 여성 이미지의 문제점을 분석하는 것을 목적으로 했다. 주로 라캉의 욕망 이론과 리쾨르의 삼중 미메시스 이론을 결합해 중국 영화/드라마 작품 속 여성 캐릭터의 특징과 한계를 고찰하고, 구체적인 문제점에 대한 원인을 찾아내었다. 연구 대상으로는 신중국 성립 이후 지금까지 대표적인 중국의 영화/드라마 작품 4편(<백모녀>(1950), <항구>(1972), <갈망>(1990), <겨우, 서른>(2020))을 선별하였다. 이들 작품 속 주인공 여성 캐릭터의 분석을 통해 그 변화 과정을 정리하였다. 이를 위해 문헌 연구과 텍스트 분석을 주요 연구 방법으로 해서 여성 캐릭터가 탄생한 시대적 배경과 시대별 주요 여성 캐릭터의 문제점을 해석하고 그 원인을 분석하였다. 라캉의 욕망 이론에 따르면 먼저 여성이 직면한 갖가지 가혹한 요구는 가부장적 사회에서 여성에게 가해지는 ‘타자’의 욕망을 근거한다는 것을 알 수 있다. 그래서 여성 캐릭터에 대한 이해는 여성의 사회적 지위와 시대적 배경을 참고해야 한다. 이어서 미메시스 이론을 통해 여성 캐릭터 속 성차의 불평등 현상은 가부장적 사회 속 여성에 대한 규제에서 비롯된다는 것을 알 수 있다. 이에 따라 신중국 성립 초기, 문화대혁명 시기, 개혁개방 이후, 그리고 21세기 이 대표적인 네 시기의 여성 캐릭터를 연구 대상으로 하여 시대적 특성과 결합해 시기별 여성 캐릭터의 특성과 문제점을 찾아냈다. 1950년의 영화 <백모녀> 속의 여주인공 희아는 비극적 운명 속에서 벗어난 ‘신여성(新女性)’의 이미지이다. 그는 해방과 혁명을 호소하는 선전 수단으로 도식화된 공허한 인물이다. 여기서 여성 캐릭터는 일종의 비성별화된 정치적 선전을 위한 가면의 역할로 등장한다. 1972년의 영화 <항구> 속 여주인공 방해진은 일견 리더십이 강하고 남성화된 여성 캐릭터이다. 그는 혁명의 길에 맹목적으로 뛰어든 ‘탈 여성화’를 표방하며, 성차를 모호하게 하는 방식으로 남녀평등이라는 구호의 악순환을 반복하는 형상이다. 반면에 1990년의 드라마 <갈망> 속 여주인공 유혜방은 온화하고 유순한 전통적인 여성 캐릭터이다. 그는 문화대혁명 기간 강화된 ‘탈 여성화’ 경향에 반하여 여성의 고유한 특질, 전통적 이미지를 회복하기 위한 형상이다. 유혜방은 남성의 이상향을 모두 집약한 남자들이 자신의 생리적, 심리적 욕망에 따라 만들어낸 상상 속의 여성 이미지이다. 한편 21세기의 드라마 <겨우, 서른> 속 여주인공 구가는 가정과 직장, 육아와 자신의 일 모두 성공한, 게다가 외모까지 화려한 도시 여성 캐릭터이다. 전통적인 여성 캐릭터와 달리 구가는 독립 의식과 힘 있는 여성 이미지를 보여주며 많은 인기를 얻었다. 하지만 이런 ‘슈퍼우먼’ 유형의 캐릭터는 여전히 이상적, 비현실적, 그리고 형식화의 문제를 갖고 있으며, 현실의 여성들에게 무언을 압력을 가한다. 현실 세계의 중국 여성이든, 영화/드라마 속 여성 캐릭터이든 모두 가부장적 사회 속 여성 이미지는 타자의 욕망 속에서 탄생한다. 현실 사회에서 여성에 대한 고정관념과 여성이 겪는 어려움은 영상 매체에서 그려진 여성 캐릭터의 이미지에서도 잘 드러나야 한다. 오늘날 영화/드라마는 시청자들이 여성에 대한 정체성 인식과 태도를 형성하는데 중요한 사회적 영향을 미친다. 그리고 영화/드라마 작품에서 여성 캐릭터 만들기는 현실 세계에서 여성의 발언권을 구축하고 확장시키기도 한다. 따라서 영화/드라마 제작자들은 차별이 아닌 차이로서의 성차를 인식하고, 보다 현실적인 여성의 실존을 보여주는 작품을 위해 매진해야 할 것이다.
In the history of Chinese mass media culture, the birth and growth of female characters has been an important part of Chinese film and drama works, and the change of female characters in them shows the improvement of women's status and the change of consciousness. Today, along with the expansion of ...
In the history of Chinese mass media culture, the birth and growth of female characters has been an important part of Chinese film and drama works, and the change of female characters in them shows the improvement of women's status and the change of consciousness. Today, along with the expansion of the cultural content industry, 'creating female characters' in films and dramas is implicitly affecting people's awareness of gender issues. In recent years, Chinese film/drama works deal with more and more diverse subjects, but the female characters in the works still have limitations showing fixedness, homogenization, and unreality. The purpose of this thesis is to organize the change process of female characters in Chinese film/drama works after New China and to analyze the problems of female images through detailed text analysis. Mainly, by combining Lacan's theory of desire and Ricoeur's theory of triple mimesis, the characteristics and limitations of female characters in Chinese films/drama works were considered, and the causes of specific problems were found. As subjects of the study, 4 representative Chinese film/drama works((1950), (1972), (1990) and (2020)) were selected from the founding of New China until he 21st century. Through the analysis of the main female characters in these works, the process of change was summarized. To this end, literature research and text analysis were used as the main research methods to interpret the background of the birth of female characters and the problems of major female characters by era, and analyze the causes. According to Lacan's theory of desire, first of all, it can be seen that various harsh demands faced by women are based on the desire of 'Others' imposed on women in a patriarchal society. Therefore, understanding of female characters should refer to women's social status and historical background. Subsequently, through the theory of mimesis, it can be seen that the phenomenon of gender inequality in female characters originates from the regulation of women in a patriarchal society. Accordingly, female characters from the early days of the founding of New China, the period of the Cultural Revolution, post-reform and opening, and the 21st century were studied, and the characteristics and problems of female characters were found by combining them with the characteristics of the times. The heroine Xi er in the 1950 film is the image of a 'new woman' who escaped from a tragic fate. She is an empty figure schematized as a means of propaganda calling for liberation and revolution. Here the female character appears as a mask for de-gendered political propaganda. Fang Haizhen, the heroine in the 1972 film , is a female character with strong leadership and masculinized at first glance. She is a figure repeating the vicious cycle of the slogan of gender equality in a way that obscures gender differences, claiming to be 'defeminization' that has blindly jumped into the path of revolution. On the other hand, Liu Huifang, the heroine in the 1990 drama , is a traditional female character who is gentle and docile. She is a figure to restore the unique characteristics and traditional image of women against the trend of 'defeminization' that was strengthened during the Cultural Revolution. Liu Huifang is an imaginary female image created by men who have integrated all of male ideals according to their physiological and psychological desires. Meanwhile, Gu Jia, the heroine in the 21st century drama is an urban female character who has succeeded in home, work, childcare, and her own work, and has a gorgeous appearance as well. Unlike traditional female characters, Gu Jia gained a lot of popularity by showing a sense of independence and a powerful female image. However, this 'superwoman' type of character still has problems of idealism, unrealism, and formality, and puts pressure on real women. Whether it is a Chinese woman in the real world or a female character in a film/drama works, the female image in a patriarchal society is born from the desire of 'Others'. The stereotypes of women and the difficulties women face in real society should be well revealed in the images of female characters drawn in video media. Today, films/dramas have an important social influence in shaping the identity and attitude toward women. And making female characters in film/drama works builds and expands women's voice in the real world. Therefore, film/drama producers should recognize gender difference as a difference, not discrimination, and strive for works that show the existence of women in a more realistic way.
In the history of Chinese mass media culture, the birth and growth of female characters has been an important part of Chinese film and drama works, and the change of female characters in them shows the improvement of women's status and the change of consciousness. Today, along with the expansion of the cultural content industry, 'creating female characters' in films and dramas is implicitly affecting people's awareness of gender issues. In recent years, Chinese film/drama works deal with more and more diverse subjects, but the female characters in the works still have limitations showing fixedness, homogenization, and unreality. The purpose of this thesis is to organize the change process of female characters in Chinese film/drama works after New China and to analyze the problems of female images through detailed text analysis. Mainly, by combining Lacan's theory of desire and Ricoeur's theory of triple mimesis, the characteristics and limitations of female characters in Chinese films/drama works were considered, and the causes of specific problems were found. As subjects of the study, 4 representative Chinese film/drama works((1950), (1972), (1990) and (2020)) were selected from the founding of New China until he 21st century. Through the analysis of the main female characters in these works, the process of change was summarized. To this end, literature research and text analysis were used as the main research methods to interpret the background of the birth of female characters and the problems of major female characters by era, and analyze the causes. According to Lacan's theory of desire, first of all, it can be seen that various harsh demands faced by women are based on the desire of 'Others' imposed on women in a patriarchal society. Therefore, understanding of female characters should refer to women's social status and historical background. Subsequently, through the theory of mimesis, it can be seen that the phenomenon of gender inequality in female characters originates from the regulation of women in a patriarchal society. Accordingly, female characters from the early days of the founding of New China, the period of the Cultural Revolution, post-reform and opening, and the 21st century were studied, and the characteristics and problems of female characters were found by combining them with the characteristics of the times. The heroine Xi er in the 1950 film is the image of a 'new woman' who escaped from a tragic fate. She is an empty figure schematized as a means of propaganda calling for liberation and revolution. Here the female character appears as a mask for de-gendered political propaganda. Fang Haizhen, the heroine in the 1972 film , is a female character with strong leadership and masculinized at first glance. She is a figure repeating the vicious cycle of the slogan of gender equality in a way that obscures gender differences, claiming to be 'defeminization' that has blindly jumped into the path of revolution. On the other hand, Liu Huifang, the heroine in the 1990 drama , is a traditional female character who is gentle and docile. She is a figure to restore the unique characteristics and traditional image of women against the trend of 'defeminization' that was strengthened during the Cultural Revolution. Liu Huifang is an imaginary female image created by men who have integrated all of male ideals according to their physiological and psychological desires. Meanwhile, Gu Jia, the heroine in the 21st century drama is an urban female character who has succeeded in home, work, childcare, and her own work, and has a gorgeous appearance as well. Unlike traditional female characters, Gu Jia gained a lot of popularity by showing a sense of independence and a powerful female image. However, this 'superwoman' type of character still has problems of idealism, unrealism, and formality, and puts pressure on real women. Whether it is a Chinese woman in the real world or a female character in a film/drama works, the female image in a patriarchal society is born from the desire of 'Others'. The stereotypes of women and the difficulties women face in real society should be well revealed in the images of female characters drawn in video media. Today, films/dramas have an important social influence in shaping the identity and attitude toward women. And making female characters in film/drama works builds and expands women's voice in the real world. Therefore, film/drama producers should recognize gender difference as a difference, not discrimination, and strive for works that show the existence of women in a more realistic way.
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학위논문 정보
저자
장시언
학위수여기관
국민대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술학전공
지도교수
조유선
발행연도
2022
총페이지
vi, 64
키워드
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