본 연구는 1994년에서 2022년까지의 국내 유아교육분야의 교권 관련 연구를 분석하여 유아교사들의 교권 신장을 방안을 위한 향후 연구에 대한 기초자료를 제시하는데 연구의 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1) 국내 유아교육 분야의 교권 관련 연구의 시기별 동향은 어떠한가? 2) 국내 유아교육 분야의 교권 관련 연구의 방법, 자료 분석방법별 동향은 어떠한가? 3) 국내 유아교육 분야의 교권과 관련 연구의 대상별 동향은 어떠한가? 4) 국내 유아교육 분야의 교권과 관련 연구의 내용은 어떠한가?
이를 위해 1994년에서 2022년까지의 유아교육분야의 교권과 관련된 석ㆍ박사 학위논문 37편과 학술지 21편을 선정하였다. 선정된 논문을 문헌 연구방법을 사용하여 연구시기, 연구방법, 연구대상, 연구내용별로 빈도와 백분율을 산출하여 경향성을 살펴보았다. 국내 유아교육분야의 교권 관련 연구동향을 분석한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 유아교육분야의 교권과 관련된 연구 시기별 연구 동향을 살펴보면 1994년부터 2022년까지 관련 연구가 지속되어 이루어졌음을 알 수 있다. 특히 총 수집 논문의 84.4%(49편) 이상이 2015년 이후에 발표 될 만큼 연구가 활발히 진행되었으며, 이는 유어교사의 권익 실태와 보호에 대해 많은 관심을 가지고 있다는 것을 알 수 있다. 둘째, 국내 유아교육분야의 교권과 관련된 연구방법별 동향을 분석한 결과 68.97%의 과반수 이상의 연구가 질문지법을 활용하여 연구가 이루어졌다. 더불어 ...
본 연구는 1994년에서 2022년까지의 국내 유아교육분야의 교권 관련 연구를 분석하여 유아교사들의 교권 신장을 방안을 위한 향후 연구에 대한 기초자료를 제시하는데 연구의 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1) 국내 유아교육 분야의 교권 관련 연구의 시기별 동향은 어떠한가? 2) 국내 유아교육 분야의 교권 관련 연구의 방법, 자료 분석방법별 동향은 어떠한가? 3) 국내 유아교육 분야의 교권과 관련 연구의 대상별 동향은 어떠한가? 4) 국내 유아교육 분야의 교권과 관련 연구의 내용은 어떠한가?
이를 위해 1994년에서 2022년까지의 유아교육분야의 교권과 관련된 석ㆍ박사 학위논문 37편과 학술지 21편을 선정하였다. 선정된 논문을 문헌 연구방법을 사용하여 연구시기, 연구방법, 연구대상, 연구내용별로 빈도와 백분율을 산출하여 경향성을 살펴보았다. 국내 유아교육분야의 교권 관련 연구동향을 분석한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 유아교육분야의 교권과 관련된 연구 시기별 연구 동향을 살펴보면 1994년부터 2022년까지 관련 연구가 지속되어 이루어졌음을 알 수 있다. 특히 총 수집 논문의 84.4%(49편) 이상이 2015년 이후에 발표 될 만큼 연구가 활발히 진행되었으며, 이는 유어교사의 권익 실태와 보호에 대해 많은 관심을 가지고 있다는 것을 알 수 있다. 둘째, 국내 유아교육분야의 교권과 관련된 연구방법별 동향을 분석한 결과 68.97%의 과반수 이상의 연구가 질문지법을 활용하여 연구가 이루어졌다. 더불어 질적 연구, 문헌 연구, 혼합 연구 방법을 활용한 연구도 꾸준히 이루어지고 있으며 다양한 연구방법으로 교권에 대한 목소리를 높이는 모습이 나타나고 있음을 알 수 있다. 셋째, 국내 유아교육분야의 교권과 관련된 연구대상별 동향을 분석한 결과 교사를 대상으로 한 연구가 48편으로 총 연구물 중 70.59%로 가장 많았다. 특히 보육교사를 대상으로 하는 연구들 총 26편 중 2019년부터 2022년까지 21편(80%)의 연구가 이루어졌을 정도로 최근 보육교사의 교권에 대한 관심이 증가하였음을 알 수 있다. 넷째, 국내 유아교육분야의 교권과 관련된 연구내용별 동향을 분석한 결과 교권에 관한 연구는 주로 교권실태 즉, 교권에 대한 유아교사 인식 및 이미지, 교권 실행의 실태와 경험, 교권 침해의 실태와 현황을 알아보는 연구가 이루어짐을 알 수 있다. 이상의 결과를 바탕으로 유아교사의 권익을 증진 시킬 수 있는 방안과 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 유아교사 스스로의 교권인식 방향을 위한 방안이 필요하다. 둘째, 유아교사를 위한 유치원과 어린이집의 통합적이고 독립적인 법적・제도적 장치가 필요하다. 셋째, 유아교사의 교권에 큰 영향을 미치는 관리자인 원장과 영유아 교육・보육기관의 수요자인 학부모의 인식을 개선 시킬 수 있는 방안이 필요하다. 본 연구에서는 유아교육분야의 교권 관련 연구의 동향을 살펴봄으로써 연구 시기별, 연구 방법별, 연구 대상별, 연구 내용에 있어 어느 정도의 연구가 진행되었는지 알 수 있었다. 이를 토대로 유아교육분야의 교권 관련 연구의 과제와 전망을 파악하고 유아교사의 권익향상을 돕는 발전적인 정책과 방향을 제시하는데 활용되기를 기대해본다.
본 연구는 1994년에서 2022년까지의 국내 유아교육분야의 교권 관련 연구를 분석하여 유아교사들의 교권 신장을 방안을 위한 향후 연구에 대한 기초자료를 제시하는데 연구의 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1) 국내 유아교육 분야의 교권 관련 연구의 시기별 동향은 어떠한가? 2) 국내 유아교육 분야의 교권 관련 연구의 방법, 자료 분석방법별 동향은 어떠한가? 3) 국내 유아교육 분야의 교권과 관련 연구의 대상별 동향은 어떠한가? 4) 국내 유아교육 분야의 교권과 관련 연구의 내용은 어떠한가?
이를 위해 1994년에서 2022년까지의 유아교육분야의 교권과 관련된 석ㆍ박사 학위논문 37편과 학술지 21편을 선정하였다. 선정된 논문을 문헌 연구방법을 사용하여 연구시기, 연구방법, 연구대상, 연구내용별로 빈도와 백분율을 산출하여 경향성을 살펴보았다. 국내 유아교육분야의 교권 관련 연구동향을 분석한 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 유아교육분야의 교권과 관련된 연구 시기별 연구 동향을 살펴보면 1994년부터 2022년까지 관련 연구가 지속되어 이루어졌음을 알 수 있다. 특히 총 수집 논문의 84.4%(49편) 이상이 2015년 이후에 발표 될 만큼 연구가 활발히 진행되었으며, 이는 유어교사의 권익 실태와 보호에 대해 많은 관심을 가지고 있다는 것을 알 수 있다. 둘째, 국내 유아교육분야의 교권과 관련된 연구방법별 동향을 분석한 결과 68.97%의 과반수 이상의 연구가 질문지법을 활용하여 연구가 이루어졌다. 더불어 질적 연구, 문헌 연구, 혼합 연구 방법을 활용한 연구도 꾸준히 이루어지고 있으며 다양한 연구방법으로 교권에 대한 목소리를 높이는 모습이 나타나고 있음을 알 수 있다. 셋째, 국내 유아교육분야의 교권과 관련된 연구대상별 동향을 분석한 결과 교사를 대상으로 한 연구가 48편으로 총 연구물 중 70.59%로 가장 많았다. 특히 보육교사를 대상으로 하는 연구들 총 26편 중 2019년부터 2022년까지 21편(80%)의 연구가 이루어졌을 정도로 최근 보육교사의 교권에 대한 관심이 증가하였음을 알 수 있다. 넷째, 국내 유아교육분야의 교권과 관련된 연구내용별 동향을 분석한 결과 교권에 관한 연구는 주로 교권실태 즉, 교권에 대한 유아교사 인식 및 이미지, 교권 실행의 실태와 경험, 교권 침해의 실태와 현황을 알아보는 연구가 이루어짐을 알 수 있다. 이상의 결과를 바탕으로 유아교사의 권익을 증진 시킬 수 있는 방안과 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 유아교사 스스로의 교권인식 방향을 위한 방안이 필요하다. 둘째, 유아교사를 위한 유치원과 어린이집의 통합적이고 독립적인 법적・제도적 장치가 필요하다. 셋째, 유아교사의 교권에 큰 영향을 미치는 관리자인 원장과 영유아 교육・보육기관의 수요자인 학부모의 인식을 개선 시킬 수 있는 방안이 필요하다. 본 연구에서는 유아교육분야의 교권 관련 연구의 동향을 살펴봄으로써 연구 시기별, 연구 방법별, 연구 대상별, 연구 내용에 있어 어느 정도의 연구가 진행되었는지 알 수 있었다. 이를 토대로 유아교육분야의 교권 관련 연구의 과제와 전망을 파악하고 유아교사의 권익향상을 돕는 발전적인 정책과 방향을 제시하는데 활용되기를 기대해본다.
The purpose of this study was to analyze research of teachers' authority in the early childhood education sector of Korea that were put out somewhere between 1994 and 2022, ultimately providing basic information useful for further research to find out ways of improving early childhood teachers' auth...
The purpose of this study was to analyze research of teachers' authority in the early childhood education sector of Korea that were put out somewhere between 1994 and 2022, ultimately providing basic information useful for further research to find out ways of improving early childhood teachers' authority. For the purpose, the study set up the following questions. 1) How was research trends of teachers' authority in Korea's sector of early childhood education by time period? 2) What methods of research and data analysis were used under the foresaid trends? 3) Which subjects were targeted by the research of early childhood teachers' authority in Korea? 4) What was focused on as content of the aforementioned teachers' authority research? To answer the above questions, this study selected 37 master or doctor's theses and 21 academic journal articles that were published between 1994 and 2022 working on teachers' authority in the sector of early childhood education. The study examined the selected materials in terms of time period, research method, subject and content. For the examination, a particular literature analysis technique was used, through which frequency and percentage were calculated. The findings of this study can be summarized as follows. First, in terms of period, research on early childhood teachers' authority constantly continued in Korea during the time from 1994 to 2022. Notably, 84.4%(49 pieces) of the papers selected for this study turned out to be published since 2015, suggesting that more and more attention was being paid to the current state and protection of early childhood teachers' authority. Second, when it comes to research method, a majority or 68.97% of all the theses or articles examined in this study used questionnaire survey. Besides, there were many other methods used to voice aloud teachers' authority, which included qualitative research, literature review and mixed research. Third, as to subject, most of all the research materials selected here or 48 pieces(70.59%) put their lenses on none other than teachers. Of the 26 pieces of work on child care teachers, especially, 21(80%) were published between 2019 and 2022, indicating a recent increase in attention to the authority of child care teachers. And fourth, in terms of content, more of the research selected and analyzed here provided information regarding the current state of teachers' authority in this nation's sector of early childhood education, or more specifically, early childhood teachers' perception and imagery of that authority, execution and experiential practice of such right and infringement of the authority. The above findings have some following implications for promoting early childhood teachers' authority. First, ways of leading early childhood teachers to perceive and recognize their authority in a positive direction are needed. Second, legal and institutional systems that are applied in an occasionally inclusive or individualized fashion should be built to support kindergarten or nursery teachers. And third, it's needed to develop ways to make significant parties positively perceive early childhood teachers' authority. Those parties are the director of early childhood education institute who have a large impact on that authority and parents who are the customers of educational establishments for young children. This study decently determined how research of early childhood teachers' authority has been made by examining trends of the research in terms of time period, research method, subject and content. Hopefully, the study is expected to help predict the future tasks and prospect of such research and develop a direction or policies that contribute to early childhood teachers' enhanced rights and interests.
The purpose of this study was to analyze research of teachers' authority in the early childhood education sector of Korea that were put out somewhere between 1994 and 2022, ultimately providing basic information useful for further research to find out ways of improving early childhood teachers' authority. For the purpose, the study set up the following questions. 1) How was research trends of teachers' authority in Korea's sector of early childhood education by time period? 2) What methods of research and data analysis were used under the foresaid trends? 3) Which subjects were targeted by the research of early childhood teachers' authority in Korea? 4) What was focused on as content of the aforementioned teachers' authority research? To answer the above questions, this study selected 37 master or doctor's theses and 21 academic journal articles that were published between 1994 and 2022 working on teachers' authority in the sector of early childhood education. The study examined the selected materials in terms of time period, research method, subject and content. For the examination, a particular literature analysis technique was used, through which frequency and percentage were calculated. The findings of this study can be summarized as follows. First, in terms of period, research on early childhood teachers' authority constantly continued in Korea during the time from 1994 to 2022. Notably, 84.4%(49 pieces) of the papers selected for this study turned out to be published since 2015, suggesting that more and more attention was being paid to the current state and protection of early childhood teachers' authority. Second, when it comes to research method, a majority or 68.97% of all the theses or articles examined in this study used questionnaire survey. Besides, there were many other methods used to voice aloud teachers' authority, which included qualitative research, literature review and mixed research. Third, as to subject, most of all the research materials selected here or 48 pieces(70.59%) put their lenses on none other than teachers. Of the 26 pieces of work on child care teachers, especially, 21(80%) were published between 2019 and 2022, indicating a recent increase in attention to the authority of child care teachers. And fourth, in terms of content, more of the research selected and analyzed here provided information regarding the current state of teachers' authority in this nation's sector of early childhood education, or more specifically, early childhood teachers' perception and imagery of that authority, execution and experiential practice of such right and infringement of the authority. The above findings have some following implications for promoting early childhood teachers' authority. First, ways of leading early childhood teachers to perceive and recognize their authority in a positive direction are needed. Second, legal and institutional systems that are applied in an occasionally inclusive or individualized fashion should be built to support kindergarten or nursery teachers. And third, it's needed to develop ways to make significant parties positively perceive early childhood teachers' authority. Those parties are the director of early childhood education institute who have a large impact on that authority and parents who are the customers of educational establishments for young children. This study decently determined how research of early childhood teachers' authority has been made by examining trends of the research in terms of time period, research method, subject and content. Hopefully, the study is expected to help predict the future tasks and prospect of such research and develop a direction or policies that contribute to early childhood teachers' enhanced rights and interests.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.