Food System 단계를 적용한 2022개정 가정과교육과정 ‘생활환경과 지속가능한 선택’ 영역 식생활 교수·학습과정안 개발 Development of Dietary Life Teaching and Learning Plan in the area of ‘Living Environment and Sustainable Choice’ of the 2022 revised Home Economics Curriculum Applying the Food System Stage원문보기
본 연구는 푸드시스템(Food System) 단계를 적용한 중학교 2022개정 가정과교육과정 ‘생활환경과 지속가능한 선택’ 영역 식생활 교수·학습과정안을 개발하는데 목적이 있다. 연구절차는 분석, 설계, 개발, 평가이며 4단계 순서에 따라 식생활 교수·학습과정안을 개발하였다. 본 연구를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 분석 단계에서는 지속가능발전목표와 지속가능발전목표 관련 식생활 교육목표를 분석한 후 본 연구의 지속가능한 식생활 교수·학습과정안 개발과 연관된 지속가능발전목표를 선정하였다. 선행 연구자들의 푸드시스템에 대한 정의를 토대로 본 연구에서는 푸드시스템 단계를 식품의 생산, 유통, 판매, 소비, 폐기, 폐기에서 생산으로의 순환적 과정으로 설정하였고, 학생참여 중심학습 및 창의와 혁신적 사고, 포용력을 위한 교수·학습방법의 이론적 배경 및 선행연구를 분석하였다. 2022개정 가정과교육과정 세부목표, ‘생활환경과 지속가능한 선택’ 영역의 학교급 간 연계 내용체계 분석을 통해 선정된 내용요소는 핵심개념을 중심으로 성취기준과 주제어, 푸드시스템 단계와 연계하였다. 둘째, 설계 단계에서는 푸드시스템 단계, 지속가능발전목표, 2022개정 가정과교육과정 핵심개념, 성취기준, 주제어, 학습주제, 교수·학습방법을 연계하여 교수·학습과정안을 설계하였다. 학습주제는 푸드시스템 생산단계에서는 지속가능한 선택과 관련한 대체 단백질, 유통단계에서는 생활자원과 관련된 ...
본 연구는 푸드시스템(Food System) 단계를 적용한 중학교 2022개정 가정과교육과정 ‘생활환경과 지속가능한 선택’ 영역 식생활 교수·학습과정안을 개발하는데 목적이 있다. 연구절차는 분석, 설계, 개발, 평가이며 4단계 순서에 따라 식생활 교수·학습과정안을 개발하였다. 본 연구를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 분석 단계에서는 지속가능발전목표와 지속가능발전목표 관련 식생활 교육목표를 분석한 후 본 연구의 지속가능한 식생활 교수·학습과정안 개발과 연관된 지속가능발전목표를 선정하였다. 선행 연구자들의 푸드시스템에 대한 정의를 토대로 본 연구에서는 푸드시스템 단계를 식품의 생산, 유통, 판매, 소비, 폐기, 폐기에서 생산으로의 순환적 과정으로 설정하였고, 학생참여 중심학습 및 창의와 혁신적 사고, 포용력을 위한 교수·학습방법의 이론적 배경 및 선행연구를 분석하였다. 2022개정 가정과교육과정 세부목표, ‘생활환경과 지속가능한 선택’ 영역의 학교급 간 연계 내용체계 분석을 통해 선정된 내용요소는 핵심개념을 중심으로 성취기준과 주제어, 푸드시스템 단계와 연계하였다. 둘째, 설계 단계에서는 푸드시스템 단계, 지속가능발전목표, 2022개정 가정과교육과정 핵심개념, 성취기준, 주제어, 학습주제, 교수·학습방법을 연계하여 교수·학습과정안을 설계하였다. 학습주제는 푸드시스템 생산단계에서는 지속가능한 선택과 관련한 대체 단백질, 유통단계에서는 생활자원과 관련된 탄소발자국, 판매단계에서는 생활환경을 고려한 지속가능한 식품판매, 소비단계에서는 그린워싱 미디어리터러시, 폐기단계에서는 음식물쓰레기, 폐기에서 생산으로의 단계에서는 푸드업싸이클링으로 선정하였다. 교수·학습방법은 디자인씽킹, 프로젝트 기반학습, 실천적 문제 중심학습, 체인지메이커, 플립러닝, 비주얼씽킹을 활용한 학생참여 활동중심으로 설계하였다. 셋째, 개발 단계에서는 푸드시스템 단계를 적용한 ‘생활환경과 지속가능한 선택’ 영역 식생활 교수·학습과정안을 위한 13차시의 교수·학습과정안 및 학습활동지와 전문가 타당도 평가지를 개발하였다. 넷째, 평가 단계에서는 가정과 교사 5인의 전문가를 통해 교수·학습과정안의 현장 적합성과 타당도를 검증받았다. 교수·학습과정안 및 학습활동지의 보완 및 수정할 부분 검증을 바탕으로 개선하여 최종 14차시의 식생활 교수·학습과정안으로 보완하였다. 본 연구는 푸드시스템 단계, 지속가능발전목표와 2022개정 교육과정을 연계하여 교육과정 중심의 지속가능한 식생활 교수·학습과정안을 개발하였다는 점에서 의의가 있다. 푸드시스템의 순환적 단계와 지속가능발전목표를 연계하여 교수·학습과정안을 개발함으로써, 푸드시스템의 단선적 흐름 중심의 기존 연구를 보완하였다. 또한, 2022개정 교육과정의 특징을 바탕으로 식생활교육 선행연구에서 부족했던 창의와 혁신, 공감 역량을 위한 디자인씽킹을 비롯한 학생참여 중심학습방법으로 구성하였다. 학습주제인 푸드업싸이클링은 본 연구에서 처음 다루어졌기 때문에 음식물쓰레기 감소와 가치 선택으로의 인식 전환, 소비 생활, 진로와도 연계할 수 있는 지속가능한 식생활을 위해 의미있는 학습내용으로 구성되었다고 여겨진다.
본 연구는 푸드시스템(Food System) 단계를 적용한 중학교 2022개정 가정과교육과정 ‘생활환경과 지속가능한 선택’ 영역 식생활 교수·학습과정안을 개발하는데 목적이 있다. 연구절차는 분석, 설계, 개발, 평가이며 4단계 순서에 따라 식생활 교수·학습과정안을 개발하였다. 본 연구를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 분석 단계에서는 지속가능발전목표와 지속가능발전목표 관련 식생활 교육목표를 분석한 후 본 연구의 지속가능한 식생활 교수·학습과정안 개발과 연관된 지속가능발전목표를 선정하였다. 선행 연구자들의 푸드시스템에 대한 정의를 토대로 본 연구에서는 푸드시스템 단계를 식품의 생산, 유통, 판매, 소비, 폐기, 폐기에서 생산으로의 순환적 과정으로 설정하였고, 학생참여 중심학습 및 창의와 혁신적 사고, 포용력을 위한 교수·학습방법의 이론적 배경 및 선행연구를 분석하였다. 2022개정 가정과교육과정 세부목표, ‘생활환경과 지속가능한 선택’ 영역의 학교급 간 연계 내용체계 분석을 통해 선정된 내용요소는 핵심개념을 중심으로 성취기준과 주제어, 푸드시스템 단계와 연계하였다. 둘째, 설계 단계에서는 푸드시스템 단계, 지속가능발전목표, 2022개정 가정과교육과정 핵심개념, 성취기준, 주제어, 학습주제, 교수·학습방법을 연계하여 교수·학습과정안을 설계하였다. 학습주제는 푸드시스템 생산단계에서는 지속가능한 선택과 관련한 대체 단백질, 유통단계에서는 생활자원과 관련된 탄소발자국, 판매단계에서는 생활환경을 고려한 지속가능한 식품판매, 소비단계에서는 그린워싱 미디어리터러시, 폐기단계에서는 음식물쓰레기, 폐기에서 생산으로의 단계에서는 푸드업싸이클링으로 선정하였다. 교수·학습방법은 디자인씽킹, 프로젝트 기반학습, 실천적 문제 중심학습, 체인지메이커, 플립러닝, 비주얼씽킹을 활용한 학생참여 활동중심으로 설계하였다. 셋째, 개발 단계에서는 푸드시스템 단계를 적용한 ‘생활환경과 지속가능한 선택’ 영역 식생활 교수·학습과정안을 위한 13차시의 교수·학습과정안 및 학습활동지와 전문가 타당도 평가지를 개발하였다. 넷째, 평가 단계에서는 가정과 교사 5인의 전문가를 통해 교수·학습과정안의 현장 적합성과 타당도를 검증받았다. 교수·학습과정안 및 학습활동지의 보완 및 수정할 부분 검증을 바탕으로 개선하여 최종 14차시의 식생활 교수·학습과정안으로 보완하였다. 본 연구는 푸드시스템 단계, 지속가능발전목표와 2022개정 교육과정을 연계하여 교육과정 중심의 지속가능한 식생활 교수·학습과정안을 개발하였다는 점에서 의의가 있다. 푸드시스템의 순환적 단계와 지속가능발전목표를 연계하여 교수·학습과정안을 개발함으로써, 푸드시스템의 단선적 흐름 중심의 기존 연구를 보완하였다. 또한, 2022개정 교육과정의 특징을 바탕으로 식생활교육 선행연구에서 부족했던 창의와 혁신, 공감 역량을 위한 디자인씽킹을 비롯한 학생참여 중심학습방법으로 구성하였다. 학습주제인 푸드업싸이클링은 본 연구에서 처음 다루어졌기 때문에 음식물쓰레기 감소와 가치 선택으로의 인식 전환, 소비 생활, 진로와도 연계할 수 있는 지속가능한 식생활을 위해 의미있는 학습내용으로 구성되었다고 여겨진다.
The purpose of this study is to develop a dietary life teaching-learning plan in the area of ‘living environment and sustainable choice’ of the 2022 revised home economics curriculum applying the food system stage for middle school students. Teaching and learning plans for dietary life were develope...
The purpose of this study is to develop a dietary life teaching-learning plan in the area of ‘living environment and sustainable choice’ of the 2022 revised home economics curriculum applying the food system stage for middle school students. Teaching and learning plans for dietary life were developed according to the four stages such as analysis, design, development, and evaluation. The summary of this study is as follows. First, in the analysis stage, after analyzing the sustainable development goals and dietary life education goals related to the sustainable development goals, the sustainable development goals related to the development of sustainable dietary teaching and learning plans in this study were selected. Based on the definition of the food system by previous researchers, this study set the food system stage as a circular process from production, distribution, sales, consumption, disposal, and disposal of food, and analyzed the theoretical background and prior research of teaching and learning methods for student participation. The detailed goals of the 2022 revised home economics curriculum and the content system analysis selected through the school-level linkage content system analysis in the 'living environment and sustainable choice' area were linked to achievement standards, keywords, and food system stages. Second, in the design stage, teaching and learning plans were designed by linking the food system stage, sustainable development goals, 2022 revised home economics curriculum core concepts, achievement standards, topics, learning topics, and teaching and learning methods. The learning topics were selected; alternative proteins related to sustainable selection in the food system production stage, carbon footprints related to living resources in the distribution stage, sustainable food sales in consideration of the living environment in the sales stage, greenwashing media literacy in the disposal stage, and food upcycling in the production stage. The teaching and learning method was designed focusing on the student participation activities applying design thinking, project-based learning, practical problem based learning, change-maker, flipped learning, and visual thinking. Third, in the development stage, 13 teaching and learning courses, learning activity sites, and expert feasibility evaluation papers were developed for dietary teaching and learning planning in the "living environment and sustainable choice" area using the food system stage. Fourth, in the evaluation stage, the teaching and learning plans were verified through five experts regarding the validity and applicability of classes. Based on the experts’ comments, teaching and learning plans and students’ work sheets were revised and finally, teaching and learning plans on the dietary life for 14 sessions were completed. This study is meaningful in that it developed a curriculum-centered sustainable diet life teaching and learning plans by linking the food system stage, the Sustainable Development Goals, and the 2022 revised curriculum. By developing a teaching and learning plan in connection with the cyclical stages of the food system and the Sustainable Development Goals, existing research focusing on the unilinear flow of the food system was supplemented. In addition, based on the characteristics of the 2022 revised curriculum, it was composed of student participation-centered learning methods, including design thinking for creativity, innovation, and empathy capabilities that were lacking in previous studies on dietary life education. Since food upcycling, a learning topic, was first dealt with in this study, it is considered to be composed of meaningful learning contents for sustainable eating habits that can be linked to food waste reduction, change of perception to value choice, consumption life, and career.
The purpose of this study is to develop a dietary life teaching-learning plan in the area of ‘living environment and sustainable choice’ of the 2022 revised home economics curriculum applying the food system stage for middle school students. Teaching and learning plans for dietary life were developed according to the four stages such as analysis, design, development, and evaluation. The summary of this study is as follows. First, in the analysis stage, after analyzing the sustainable development goals and dietary life education goals related to the sustainable development goals, the sustainable development goals related to the development of sustainable dietary teaching and learning plans in this study were selected. Based on the definition of the food system by previous researchers, this study set the food system stage as a circular process from production, distribution, sales, consumption, disposal, and disposal of food, and analyzed the theoretical background and prior research of teaching and learning methods for student participation. The detailed goals of the 2022 revised home economics curriculum and the content system analysis selected through the school-level linkage content system analysis in the 'living environment and sustainable choice' area were linked to achievement standards, keywords, and food system stages. Second, in the design stage, teaching and learning plans were designed by linking the food system stage, sustainable development goals, 2022 revised home economics curriculum core concepts, achievement standards, topics, learning topics, and teaching and learning methods. The learning topics were selected; alternative proteins related to sustainable selection in the food system production stage, carbon footprints related to living resources in the distribution stage, sustainable food sales in consideration of the living environment in the sales stage, greenwashing media literacy in the disposal stage, and food upcycling in the production stage. The teaching and learning method was designed focusing on the student participation activities applying design thinking, project-based learning, practical problem based learning, change-maker, flipped learning, and visual thinking. Third, in the development stage, 13 teaching and learning courses, learning activity sites, and expert feasibility evaluation papers were developed for dietary teaching and learning planning in the "living environment and sustainable choice" area using the food system stage. Fourth, in the evaluation stage, the teaching and learning plans were verified through five experts regarding the validity and applicability of classes. Based on the experts’ comments, teaching and learning plans and students’ work sheets were revised and finally, teaching and learning plans on the dietary life for 14 sessions were completed. This study is meaningful in that it developed a curriculum-centered sustainable diet life teaching and learning plans by linking the food system stage, the Sustainable Development Goals, and the 2022 revised curriculum. By developing a teaching and learning plan in connection with the cyclical stages of the food system and the Sustainable Development Goals, existing research focusing on the unilinear flow of the food system was supplemented. In addition, based on the characteristics of the 2022 revised curriculum, it was composed of student participation-centered learning methods, including design thinking for creativity, innovation, and empathy capabilities that were lacking in previous studies on dietary life education. Since food upcycling, a learning topic, was first dealt with in this study, it is considered to be composed of meaningful learning contents for sustainable eating habits that can be linked to food waste reduction, change of perception to value choice, consumption life, and career.
주제어
#푸드시스템 2022개정 가정과교육과정 지속가능발전목표(SDGs) 생활환경과 지속가능한 선택 푸드업싸이클링 식생활 교수·학습과정안
학위논문 정보
저자
정혜리
학위수여기관
고려대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
가정교육전공
지도교수
유난숙
발행연도
2023
총페이지
126 p
키워드
푸드시스템 2022개정 가정과교육과정 지속가능발전목표(SDGs) 생활환경과 지속가능한 선택 푸드업싸이클링 식생활 교수·학습과정안
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.