본 연구의 주목적은 코미디 프로그램에서의 사회초년생 여성 재현 양상과 세대 갈등 발현 양상을 살펴보는 것이다. 이를 위해 <SNL 코리아 시즌 3>의 코너 중 하나인 <MZ 오피스>에 대한 해석적 텍스트 분석을 실시했다. 먼저 코너 내 이야기의 구성과 기술적 코드를 분석하고 등장인물의 각 캐릭터적 특징을 탐색했다. 이후 남성과 여성의 재현 양상 비교를 통해 여성 재현에 대한 <MZ 오피스>의 시선을 확인하고, 사회초년생 여성을 중심으로 한 세대 갈등 발현 양상을 고찰했다. 연구 결과, <MZ 오피스> 내 반복적으로 노출되는 특정 이야기 구조와 기술적 코드가 존재했으며 그 안에는 인물들 간의 갈등이 주를 이루고 있었다. 특히 겉으로 드러나지 않는 인물의 감정과 생각을 표현하기 위해 내레이션과 같은 음향 코드와 클로즈업 혹은 바스트 숏, 그리고 눈높이 앵글과 같은 기술적 코드를 주로 선택 및 활용하고 있는 것으로 나타났다. 다음, 남성과 여성의 재현 양상은 공통점과 차이점이 모두 있는 것으로 확인되었다. 그중 가장 특징적인 것은 <MZ 오피스>는 새로운 젠더상을 보여주며 탈전통적인 젠더 재현을 시도하는 듯 보이지만, 여전히 지배적이고 왜곡된 젠더 이미지를 중심 서사에 배치함으로써 기존의 이데올로기를 전복하지 못했다는 것이다. 마지막으로 남성 인물과 비교하여 여성 인물은 갈등을 유발하는 존재로 묘사되고 있는 것으로 나타났다. 이러한 양상은 특히 MZ세대 사회초년생 여성에게서 확인할 수 있었다. 이를 달리 해석하면 사회초년생 MZ세대로 대변되는 여성 인물이 곧 갈등 발현의 주체가 된다는 것이다. <MZ 오피스>는 이들을 통해 세대 간 갈등 장면을 코미디로 희화화하며 청중으로 하여금 이를 자연스러운 유머와 공감으로 받아들이게 유도하고 있었다. 본 연구는 코미디 프로그램의 재현과 실제 우리 사회에 부여되는 젠더 및 세대 이미지가 일치하는 지점을 도출하였다. 웃음이라는 무기 아래 재현되는 왜곡된 젠더 이미지는 여성의 이미지를 다시 한번 억압하고 고착화하는 것을 넘어 세대 갈등 주체로서의 여성 이미지를 생산할 수 있다. 본 연구는 이러한 부분을 파악하고 천착함으로써 사회초년생 여성이 재현될 때 나타나는 특정 패턴과 이들이 갈등의 주체로 발현될 때 나타나는 양상을 살펴봤다는 점, 그리고 수용자가 ...
본 연구의 주목적은 코미디 프로그램에서의 사회초년생 여성 재현 양상과 세대 갈등 발현 양상을 살펴보는 것이다. 이를 위해 <SNL 코리아 시즌 3>의 코너 중 하나인 <MZ 오피스>에 대한 해석적 텍스트 분석을 실시했다. 먼저 코너 내 이야기의 구성과 기술적 코드를 분석하고 등장인물의 각 캐릭터적 특징을 탐색했다. 이후 남성과 여성의 재현 양상 비교를 통해 여성 재현에 대한 <MZ 오피스>의 시선을 확인하고, 사회초년생 여성을 중심으로 한 세대 갈등 발현 양상을 고찰했다. 연구 결과, <MZ 오피스> 내 반복적으로 노출되는 특정 이야기 구조와 기술적 코드가 존재했으며 그 안에는 인물들 간의 갈등이 주를 이루고 있었다. 특히 겉으로 드러나지 않는 인물의 감정과 생각을 표현하기 위해 내레이션과 같은 음향 코드와 클로즈업 혹은 바스트 숏, 그리고 눈높이 앵글과 같은 기술적 코드를 주로 선택 및 활용하고 있는 것으로 나타났다. 다음, 남성과 여성의 재현 양상은 공통점과 차이점이 모두 있는 것으로 확인되었다. 그중 가장 특징적인 것은 <MZ 오피스>는 새로운 젠더상을 보여주며 탈전통적인 젠더 재현을 시도하는 듯 보이지만, 여전히 지배적이고 왜곡된 젠더 이미지를 중심 서사에 배치함으로써 기존의 이데올로기를 전복하지 못했다는 것이다. 마지막으로 남성 인물과 비교하여 여성 인물은 갈등을 유발하는 존재로 묘사되고 있는 것으로 나타났다. 이러한 양상은 특히 MZ세대 사회초년생 여성에게서 확인할 수 있었다. 이를 달리 해석하면 사회초년생 MZ세대로 대변되는 여성 인물이 곧 갈등 발현의 주체가 된다는 것이다. <MZ 오피스>는 이들을 통해 세대 간 갈등 장면을 코미디로 희화화하며 청중으로 하여금 이를 자연스러운 유머와 공감으로 받아들이게 유도하고 있었다. 본 연구는 코미디 프로그램의 재현과 실제 우리 사회에 부여되는 젠더 및 세대 이미지가 일치하는 지점을 도출하였다. 웃음이라는 무기 아래 재현되는 왜곡된 젠더 이미지는 여성의 이미지를 다시 한번 억압하고 고착화하는 것을 넘어 세대 갈등 주체로서의 여성 이미지를 생산할 수 있다. 본 연구는 이러한 부분을 파악하고 천착함으로써 사회초년생 여성이 재현될 때 나타나는 특정 패턴과 이들이 갈등의 주체로 발현될 때 나타나는 양상을 살펴봤다는 점, 그리고 수용자가 콘텐츠를 보다 비판적으로 인식할 수 있게 함과 동시에 미디어 콘텐츠 제작자에게 경각심과 새로운 시각을 제공한다는 점에서 의의가 있다.
본 연구의 주목적은 코미디 프로그램에서의 사회초년생 여성 재현 양상과 세대 갈등 발현 양상을 살펴보는 것이다. 이를 위해 <SNL 코리아 시즌 3>의 코너 중 하나인 <MZ 오피스>에 대한 해석적 텍스트 분석을 실시했다. 먼저 코너 내 이야기의 구성과 기술적 코드를 분석하고 등장인물의 각 캐릭터적 특징을 탐색했다. 이후 남성과 여성의 재현 양상 비교를 통해 여성 재현에 대한 <MZ 오피스>의 시선을 확인하고, 사회초년생 여성을 중심으로 한 세대 갈등 발현 양상을 고찰했다. 연구 결과, <MZ 오피스> 내 반복적으로 노출되는 특정 이야기 구조와 기술적 코드가 존재했으며 그 안에는 인물들 간의 갈등이 주를 이루고 있었다. 특히 겉으로 드러나지 않는 인물의 감정과 생각을 표현하기 위해 내레이션과 같은 음향 코드와 클로즈업 혹은 바스트 숏, 그리고 눈높이 앵글과 같은 기술적 코드를 주로 선택 및 활용하고 있는 것으로 나타났다. 다음, 남성과 여성의 재현 양상은 공통점과 차이점이 모두 있는 것으로 확인되었다. 그중 가장 특징적인 것은 <MZ 오피스>는 새로운 젠더상을 보여주며 탈전통적인 젠더 재현을 시도하는 듯 보이지만, 여전히 지배적이고 왜곡된 젠더 이미지를 중심 서사에 배치함으로써 기존의 이데올로기를 전복하지 못했다는 것이다. 마지막으로 남성 인물과 비교하여 여성 인물은 갈등을 유발하는 존재로 묘사되고 있는 것으로 나타났다. 이러한 양상은 특히 MZ세대 사회초년생 여성에게서 확인할 수 있었다. 이를 달리 해석하면 사회초년생 MZ세대로 대변되는 여성 인물이 곧 갈등 발현의 주체가 된다는 것이다. <MZ 오피스>는 이들을 통해 세대 간 갈등 장면을 코미디로 희화화하며 청중으로 하여금 이를 자연스러운 유머와 공감으로 받아들이게 유도하고 있었다. 본 연구는 코미디 프로그램의 재현과 실제 우리 사회에 부여되는 젠더 및 세대 이미지가 일치하는 지점을 도출하였다. 웃음이라는 무기 아래 재현되는 왜곡된 젠더 이미지는 여성의 이미지를 다시 한번 억압하고 고착화하는 것을 넘어 세대 갈등 주체로서의 여성 이미지를 생산할 수 있다. 본 연구는 이러한 부분을 파악하고 천착함으로써 사회초년생 여성이 재현될 때 나타나는 특정 패턴과 이들이 갈등의 주체로 발현될 때 나타나는 양상을 살펴봤다는 점, 그리고 수용자가 콘텐츠를 보다 비판적으로 인식할 수 있게 함과 동시에 미디어 콘텐츠 제작자에게 경각심과 새로운 시각을 제공한다는 점에서 의의가 있다.
The main purpose of this study is to analyze the portrayal of women who are freshly out of college and the depiction of generational conflicts in comedy shows. In order to achieve this objective, a qualitative textual analysis on MZ Office section in SNL Korea Season 3 was conducted. Then, the narra...
The main purpose of this study is to analyze the portrayal of women who are freshly out of college and the depiction of generational conflicts in comedy shows. In order to achieve this objective, a qualitative textual analysis on MZ Office section in SNL Korea Season 3 was conducted. Then, the narrative structure and technical codes within the segment were analyzed, as well as examine the characteristics of each character. Furthermore, by comparing the representation of males and females, the study aims to identify the perspectives of MZ Office in terms of female portrayals and the generational conflicts centered around women who are new to the workplace. The research findings indicate that in MZ Office, conflicts between different characters are depicted through a repetitive story structure and the use of specific technical codes. Particularly, when portraying Ju Hyeon-yeong, a freshly graduated female character representing MZ generation, and the conflict involving other characters, sound codes such as narration, along with visual techniques like close-up shots, bust shots, and eye-level shots, are employed. Additionally, the study highlights both similarities and differences in the current patterns of female and male representation. However, the most significant aspect is that while MZ Office incorporates non-traditional gender representations, it ultimately reinforces dominant gender stereotypes and distorts gender roles. Consequently, the program fails to challenge existing ideologies and subvert prevailing gender norms. Lastly, when compared to male characters, female characters are depicted as the center of conflicts, particularly within the context of fresh graduated females from MZ generation. These female characters become subjects of conflicts within the show. MZ Office utilizes comedy as a means to satirize these generational conflicts, thereby making the content more relatable and humorous for the audience. In conclusion, this study finds that despite MZ Office representing both the traditional and changing gender norms, it still predominantly reinforces gender stereotypes prevalent in current social conflicts. The distorted gender images perpetuated through humor not only marginalize female representation but also portray females as subjects of generational conflicts. The significance of this study lies in identifying and raising awareness regarding the points discussed. By examining the patterns and characteristics in the portrayal of females who are new to the workforce as subjects of generational conflict, this study offers viewers a critical perspective and content creators valuable insights.
The main purpose of this study is to analyze the portrayal of women who are freshly out of college and the depiction of generational conflicts in comedy shows. In order to achieve this objective, a qualitative textual analysis on MZ Office section in SNL Korea Season 3 was conducted. Then, the narrative structure and technical codes within the segment were analyzed, as well as examine the characteristics of each character. Furthermore, by comparing the representation of males and females, the study aims to identify the perspectives of MZ Office in terms of female portrayals and the generational conflicts centered around women who are new to the workplace. The research findings indicate that in MZ Office, conflicts between different characters are depicted through a repetitive story structure and the use of specific technical codes. Particularly, when portraying Ju Hyeon-yeong, a freshly graduated female character representing MZ generation, and the conflict involving other characters, sound codes such as narration, along with visual techniques like close-up shots, bust shots, and eye-level shots, are employed. Additionally, the study highlights both similarities and differences in the current patterns of female and male representation. However, the most significant aspect is that while MZ Office incorporates non-traditional gender representations, it ultimately reinforces dominant gender stereotypes and distorts gender roles. Consequently, the program fails to challenge existing ideologies and subvert prevailing gender norms. Lastly, when compared to male characters, female characters are depicted as the center of conflicts, particularly within the context of fresh graduated females from MZ generation. These female characters become subjects of conflicts within the show. MZ Office utilizes comedy as a means to satirize these generational conflicts, thereby making the content more relatable and humorous for the audience. In conclusion, this study finds that despite MZ Office representing both the traditional and changing gender norms, it still predominantly reinforces gender stereotypes prevalent in current social conflicts. The distorted gender images perpetuated through humor not only marginalize female representation but also portray females as subjects of generational conflicts. The significance of this study lies in identifying and raising awareness regarding the points discussed. By examining the patterns and characteristics in the portrayal of females who are new to the workforce as subjects of generational conflict, this study offers viewers a critical perspective and content creators valuable insights.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.