본 연구는 한국수어 교재에 반드시 담겨져야 할 내용이 분류사라는 입장을 견지하면서 남기현(2022)이 제시한 8개로 유형화한 분류사 개념과 하위 20개 분류사 요소들을 검토하였다. 이를 농인 당사자인 본 연구자의 선험적 판단에 따라 11개 요소로 분석 기준을 형성하여 농인 당사자이면서 강의 경력이 풍부한 농인 연구 참여자 3명으로부터 의견을 도출하여 교재에 ...
본 연구는 한국수어 교재에 반드시 담겨져야 할 내용이 분류사라는 입장을 견지하면서 남기현(2022)이 제시한 8개로 유형화한 분류사 개념과 하위 20개 분류사 요소들을 검토하였다. 이를 농인 당사자인 본 연구자의 선험적 판단에 따라 11개 요소로 분석 기준을 형성하여 농인 당사자이면서 강의 경력이 풍부한 농인 연구 참여자 3명으로부터 의견을 도출하여 교재에 담겨진 분류사 내용을 구체적으로 파악하였다. 그 결과 본 연구의 목적이었던 수어교육 교재인 「재미있게 배우는 한국수어Ⅰ」에 나타난 분류사 교육내용의 실체를 살펴볼 수 있었다. 특기할 만한 결과로는 분류사의 8가지 유형 중 기술적 분류사의 빈도가 149개로 나올 정도로 사물과 사람의 실체적인 형상을 구현하는 표현이 두드러졌다. 본 연구의 결과를 바탕으로 몇 가지 제언을 하였다. 첫째, 「재미있게 배우는 한국수어Ⅰ」입문용 교재의 차례를 재구성할 필요가 있다. 둘째, 수어 학습자로 하여금 분류사를 표현하는 능력을 함양하게끔 해야 한다. 셋째, 교사용 지도서를 개발해야 한다. 넷째, 수어를 처음 배울 때부터 ‘분류사’ 용어를 알아야 한다.
본 연구는 한국수어 교재에 반드시 담겨져야 할 내용이 분류사라는 입장을 견지하면서 남기현(2022)이 제시한 8개로 유형화한 분류사 개념과 하위 20개 분류사 요소들을 검토하였다. 이를 농인 당사자인 본 연구자의 선험적 판단에 따라 11개 요소로 분석 기준을 형성하여 농인 당사자이면서 강의 경력이 풍부한 농인 연구 참여자 3명으로부터 의견을 도출하여 교재에 담겨진 분류사 내용을 구체적으로 파악하였다. 그 결과 본 연구의 목적이었던 수어교육 교재인 「재미있게 배우는 한국수어Ⅰ」에 나타난 분류사 교육내용의 실체를 살펴볼 수 있었다. 특기할 만한 결과로는 분류사의 8가지 유형 중 기술적 분류사의 빈도가 149개로 나올 정도로 사물과 사람의 실체적인 형상을 구현하는 표현이 두드러졌다. 본 연구의 결과를 바탕으로 몇 가지 제언을 하였다. 첫째, 「재미있게 배우는 한국수어Ⅰ」입문용 교재의 차례를 재구성할 필요가 있다. 둘째, 수어 학습자로 하여금 분류사를 표현하는 능력을 함양하게끔 해야 한다. 셋째, 교사용 지도서를 개발해야 한다. 넷째, 수어를 처음 배울 때부터 ‘분류사’ 용어를 알아야 한다.
This study reviewed the concepts of eight types of classifiers and elements of 20 sub-classifiers, which were proposed by Nam (2022), from the perspective that KSL textbooks should include contents on classifiers. It specifically examined contents on classifiers in 「Learning KSL with Fun Ⅰ」, a teach...
This study reviewed the concepts of eight types of classifiers and elements of 20 sub-classifiers, which were proposed by Nam (2022), from the perspective that KSL textbooks should include contents on classifiers. It specifically examined contents on classifiers in 「Learning KSL with Fun Ⅰ」, a teaching material for KSL that was targeted for this research. To this end, 11 analysis standards were established based on a priori judgment of this researcher as a person with hearing impairment. Subsequently, the opinions of three research participants, who are individuals with hearing impairment and vast teaching experience as lecturers, were gathered. As a result, this study identified the characteristic nature of teaching contents on classifiers included in the target textbook. It is particularly noteworthy that descriptive classifiers were used the most frequently among the eight types of classifiers with 149 occurrences. In other words, expressions for describing the actual shapes of objects and people appeared predominantly. Based on the analytic results, this study presents the following suggestions. First, the table of contents of 「Learning KSL with Fun Ⅰ」, which is a textbook for beginners for KSL, should be reorganized. Second, this textbook should be revised to help KSL learners enhance their capabilities for using classifiers. Third, a guidebook for teachers should be additionally developed. Finally, KSL learners should be informed about the terms of classifiers from the early learning stage.
This study reviewed the concepts of eight types of classifiers and elements of 20 sub-classifiers, which were proposed by Nam (2022), from the perspective that KSL textbooks should include contents on classifiers. It specifically examined contents on classifiers in 「Learning KSL with Fun Ⅰ」, a teaching material for KSL that was targeted for this research. To this end, 11 analysis standards were established based on a priori judgment of this researcher as a person with hearing impairment. Subsequently, the opinions of three research participants, who are individuals with hearing impairment and vast teaching experience as lecturers, were gathered. As a result, this study identified the characteristic nature of teaching contents on classifiers included in the target textbook. It is particularly noteworthy that descriptive classifiers were used the most frequently among the eight types of classifiers with 149 occurrences. In other words, expressions for describing the actual shapes of objects and people appeared predominantly. Based on the analytic results, this study presents the following suggestions. First, the table of contents of 「Learning KSL with Fun Ⅰ」, which is a textbook for beginners for KSL, should be reorganized. Second, this textbook should be revised to help KSL learners enhance their capabilities for using classifiers. Third, a guidebook for teachers should be additionally developed. Finally, KSL learners should be informed about the terms of classifiers from the early learning stage.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.