인류의 역사에서 차는 고유의 문화를 형성하며 다양한 제다방법과 음용법으로 변화, 발전해 왔다. 차의 기능과 역할이 매우 부각되어지고 있는 것 또한 사실이다. 20세기 말에 이르러, 한국의 차문화는 세계화의 영향을 받아 다양한 변화를 겪었다. 전통적인 한국 차뿐만 아니라 다양한 국가의 차문화가 소개되었으며, 이를 바탕으로 다양한 차 음료와 문화가 발전하였다. 그럼에도 불구하고 한국 차 산업은 현재 침체기와 정체기를 반복하며 생산과 유통 과정에서의 비효율성이나 시장 접근성 문제로 인해 급속도로 차 산업이 쇠퇴하고 있는 실정에 직면해 있다. 본 논문은 이러한 문제점을 조금이나마 극복하고자 하는 노력에서 출발하였다. 연구자가 선택한 연구 과제는 후발효차이다. 본 연구는 중국에 국한되어 생산되고 있는 후발효차의 장기 저장성과 기호성, 영양학적 특징 및 장점을 인식한 바, 한국 찻잎을 활용한 후발효차 생산을 목적으로 연구를 시작하게 되었다. 이러한 대안으로 한국 차(茶) 품종의 독특한 특성과 가치를 살린 후발효차 생산을 통해 시장의 차별화를 모색할 수 있고 이를 위해 지역 특산품인 차의 연구와 ...
인류의 역사에서 차는 고유의 문화를 형성하며 다양한 제다방법과 음용법으로 변화, 발전해 왔다. 차의 기능과 역할이 매우 부각되어지고 있는 것 또한 사실이다. 20세기 말에 이르러, 한국의 차문화는 세계화의 영향을 받아 다양한 변화를 겪었다. 전통적인 한국 차뿐만 아니라 다양한 국가의 차문화가 소개되었으며, 이를 바탕으로 다양한 차 음료와 문화가 발전하였다. 그럼에도 불구하고 한국 차 산업은 현재 침체기와 정체기를 반복하며 생산과 유통 과정에서의 비효율성이나 시장 접근성 문제로 인해 급속도로 차 산업이 쇠퇴하고 있는 실정에 직면해 있다. 본 논문은 이러한 문제점을 조금이나마 극복하고자 하는 노력에서 출발하였다. 연구자가 선택한 연구 과제는 후발효차이다. 본 연구는 중국에 국한되어 생산되고 있는 후발효차의 장기 저장성과 기호성, 영양학적 특징 및 장점을 인식한 바, 한국 찻잎을 활용한 후발효차 생산을 목적으로 연구를 시작하게 되었다. 이러한 대안으로 한국 차(茶) 품종의 독특한 특성과 가치를 살린 후발효차 생산을 통해 시장의 차별화를 모색할 수 있고 이를 위해 지역 특산품인 차의 연구와 제품 개발, 그리고 고품질의 차 생산에 집중할 필요가 있다고 보았다. 특히 한국 기후 및 환경에 맞는 후발효차 제품을 개발할 목적으로, 그 재료가 되는 흑모차(黑毛茶)는 다 자란 성숙한 굵고 거친 노엽까지도 충분히 활용할 수 있는 장점이 있다. 한국에는 후발효차에 포함할 수 있는 범주의 차는 없었지만, 오래전부터 만들어 온 장흥의 청태전, 돈차, 떡차가 장기간 보관으로 인한 산화 숙성(발효) 즉, 폴리페놀 산화 효소에 의한 자동 숙성(발효)된 차가 있지만 제품 개발에는 한계가 있다. 본 연구자는 한국 차산업의 활성화 방안을 모색하는 과정에서 중국 후발효차가 꾸준히 중국 차시장을 지켜온 것에서 힌트를 얻을 수 있었다. 중국의 대표적인 후발효차의 특성을 고찰해 이런 과정에 대한 연구를 추후 지속적으로 발전 보완시키면 훌륭한 후발효차가 생산될 수 있을 것이라 사료된다.
인류의 역사에서 차는 고유의 문화를 형성하며 다양한 제다방법과 음용법으로 변화, 발전해 왔다. 차의 기능과 역할이 매우 부각되어지고 있는 것 또한 사실이다. 20세기 말에 이르러, 한국의 차문화는 세계화의 영향을 받아 다양한 변화를 겪었다. 전통적인 한국 차뿐만 아니라 다양한 국가의 차문화가 소개되었으며, 이를 바탕으로 다양한 차 음료와 문화가 발전하였다. 그럼에도 불구하고 한국 차 산업은 현재 침체기와 정체기를 반복하며 생산과 유통 과정에서의 비효율성이나 시장 접근성 문제로 인해 급속도로 차 산업이 쇠퇴하고 있는 실정에 직면해 있다. 본 논문은 이러한 문제점을 조금이나마 극복하고자 하는 노력에서 출발하였다. 연구자가 선택한 연구 과제는 후발효차이다. 본 연구는 중국에 국한되어 생산되고 있는 후발효차의 장기 저장성과 기호성, 영양학적 특징 및 장점을 인식한 바, 한국 찻잎을 활용한 후발효차 생산을 목적으로 연구를 시작하게 되었다. 이러한 대안으로 한국 차(茶) 품종의 독특한 특성과 가치를 살린 후발효차 생산을 통해 시장의 차별화를 모색할 수 있고 이를 위해 지역 특산품인 차의 연구와 제품 개발, 그리고 고품질의 차 생산에 집중할 필요가 있다고 보았다. 특히 한국 기후 및 환경에 맞는 후발효차 제품을 개발할 목적으로, 그 재료가 되는 흑모차(黑毛茶)는 다 자란 성숙한 굵고 거친 노엽까지도 충분히 활용할 수 있는 장점이 있다. 한국에는 후발효차에 포함할 수 있는 범주의 차는 없었지만, 오래전부터 만들어 온 장흥의 청태전, 돈차, 떡차가 장기간 보관으로 인한 산화 숙성(발효) 즉, 폴리페놀 산화 효소에 의한 자동 숙성(발효)된 차가 있지만 제품 개발에는 한계가 있다. 본 연구자는 한국 차산업의 활성화 방안을 모색하는 과정에서 중국 후발효차가 꾸준히 중국 차시장을 지켜온 것에서 힌트를 얻을 수 있었다. 중국의 대표적인 후발효차의 특성을 고찰해 이런 과정에 대한 연구를 추후 지속적으로 발전 보완시키면 훌륭한 후발효차가 생산될 수 있을 것이라 사료된다.
Human history saw tea creating its own culture and developing how to make and use tea in various ways. It is true to highlight the function and the role of tea. Until the end of the 20th century Korean tea cultures have not experienced a lot of changes due to globalization. Tea cultures from many na...
Human history saw tea creating its own culture and developing how to make and use tea in various ways. It is true to highlight the function and the role of tea. Until the end of the 20th century Korean tea cultures have not experienced a lot of changes due to globalization. Tea cultures from many nations as well as Korean traditional tea culture were introduced, which lead to the development of diverse cultures of tea and beverage. Nevertheless, Korean tea industry has suffered stagnations and recessions and is in a serious decline due to inefficient production or distribution and approach to markets. This study started at an attempt to overcome these problems. The task of this study was Post-Fermented tea. This study acknowledged long-term storage, preference and nutritious characteristics or merits of Post-Fermented tea, which has been produced and made only in China. This study was set to produce Post-Fermented tea using leaves in Korea. As an alternative, Post-Fermented tea can differentiate markets. For the purpose, this study concentrated on investigating tea, developing products and producing high-quality tea. In particular, dark tea is a material of products for Post-Fermented tea, which is suitable for Korean climate and environment. The tea has an advantage using mature and rough old leaves. Korea has not had a range of Post-Fermented tea but had Cheongtaejeon, Don tea, Ddeok tea and oxidated-ripening tea(automatic-fermented by polyphenol). However, it is hard to develop products. This study investigated that Post-Fermented tea has maintained markets in China by searching ways to activate Korean markets. Excellent Post-Fermented tea is expected to be produced by examining traits of the tea and supplementing researches for the process in the future.
Human history saw tea creating its own culture and developing how to make and use tea in various ways. It is true to highlight the function and the role of tea. Until the end of the 20th century Korean tea cultures have not experienced a lot of changes due to globalization. Tea cultures from many nations as well as Korean traditional tea culture were introduced, which lead to the development of diverse cultures of tea and beverage. Nevertheless, Korean tea industry has suffered stagnations and recessions and is in a serious decline due to inefficient production or distribution and approach to markets. This study started at an attempt to overcome these problems. The task of this study was Post-Fermented tea. This study acknowledged long-term storage, preference and nutritious characteristics or merits of Post-Fermented tea, which has been produced and made only in China. This study was set to produce Post-Fermented tea using leaves in Korea. As an alternative, Post-Fermented tea can differentiate markets. For the purpose, this study concentrated on investigating tea, developing products and producing high-quality tea. In particular, dark tea is a material of products for Post-Fermented tea, which is suitable for Korean climate and environment. The tea has an advantage using mature and rough old leaves. Korea has not had a range of Post-Fermented tea but had Cheongtaejeon, Don tea, Ddeok tea and oxidated-ripening tea(automatic-fermented by polyphenol). However, it is hard to develop products. This study investigated that Post-Fermented tea has maintained markets in China by searching ways to activate Korean markets. Excellent Post-Fermented tea is expected to be produced by examining traits of the tea and supplementing researches for the process in the future.
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