본 연구는 중학교 2학년 학생들 대상으로 또래들과의 상호작용을 통하여 또래 집단 독서 토론 요법이 학업 성취에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 총16차시 또래독서토론요법 프로그램을 개발하고 실제 수업에 적용하여 검증 하였다. 양적 분석으로 학업적 자기효능감과 학업적 성취동기의 효과성을 밝히기 위해 프로그램 실시전과 후에 검사지를 사용하여 분석하고 실험집단 및 통제집단 비교 분석 하였다. 질적 분석으로 프로그램을 진행 하면서 매 차시 활동에 대한 활동지, ‘3주 나와의 약속’실천, 토론 후 동료평가 및 자기평가 실시하였고 사후에 소감문 작성, 학업적 ...
본 연구는 중학교 2학년 학생들 대상으로 또래들과의 상호작용을 통하여 또래 집단 독서 토론 요법이 학업 성취에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 총16차시 또래독서토론요법 프로그램을 개발하고 실제 수업에 적용하여 검증 하였다. 양적 분석으로 학업적 자기효능감과 학업적 성취동기의 효과성을 밝히기 위해 프로그램 실시전과 후에 검사지를 사용하여 분석하고 실험집단 및 통제집단 비교 분석 하였다. 질적 분석으로 프로그램을 진행 하면서 매 차시 활동에 대한 활동지, ‘3주 나와의 약속’실천, 토론 후 동료평가 및 자기평가 실시하였고 사후에 소감문 작성, 학업적 자기효능감과 학업적 성취동기에 대한 자기평가 작성하여 그 결과들을 분석을 하였으며 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 질직 분석은 큰 효과가 있었다. 또래 독서토론요법에서 사용한 도서를 통해 동일시, 통찰, 카타르시스를 느끼면서 또래들끼리 상호작용을 경험함으로써 자기에 대해 정립하였다. 자신과 타인을 이해하고 경청하면서 상호 작용인 토론을 통해 외적요인에 의한 비본질 동기(외적동기)보다는 자신의 본질 동기(내적동기)에 깨닫게 되고 수업동기의 중요성과 그것을 지금 실생활 속 에서 계속 실천 하려는 계속 동기까지 학생들은 노력을 했다. 또래끼리 이야기 하면서 자신의 부정적이고 소극적인 부분을 깨려고 했고 ‘3주 나와의 약속’에서는 학업향상을 위해 자신이 지키고자 하는 약속을 적고 실천 하면서 학업적 성취동기가 향상 되었다. 학업적 성취동기가 영향을 끼치면서 자신감이 생기기 시작하면서 더불어 정신이 성숙해져서 신중함이 생겼고 과제난이도에 대한 두려움도 많이 사라지는 등 학업적 자기효능감도 증가 되었다. 양적 분석은 미비한 효과가 있었다. 중학생 2학년 특성상 중학교 첫 지필고사를 보는데 4월말 중간고사, 6월 말 기말고사를 본다. 사전 검사지를 작성한 4월에는 쉽고, 편하게, 아무 생각 없이 작성하였고 사후 검사지는 시험을 한 번 치고 기말고사를 준비하던 6월이었다. 사후 검사지는 학생들이 학업에 대해 신중해 지면서 사후 점수가 낮았다. 사전-사후 점수 비교 시 실험집단은 학업적 자기효능감은 6명중 중 1명만 높았고 학업적 성취동기는 6명중 2명만 높았다. 통제집단와 실험집단의 사전-사후 점수 비교 시 통제집단은 크게 내려갔다. 실험집단은 사전-사후 학업적 자기효능감 점수가 작은 폭으로 내려갔지만 통제집단은 큰 폭으로 내려갔다. 사전-사후 학업적 성취동기는 실험집단은 동점이었지만 통제집단은 내려갔다. 즉 실험집단은 사전-사후 검사지에 대한 미비한 효과가 있었다. 이를 바탕으로 또래 독서 토론 요법 프로그램을 독서 및 교과 과정에 재구성 하여 지속적으로 활용 한다면 중학생들에게 학업적 자기효능감 및 학업적 성취동기 향상에 긍정적 영향을 미칠 것이라 기대한다.
본 연구는 중학교 2학년 학생들 대상으로 또래들과의 상호작용을 통하여 또래 집단 독서 토론 요법이 학업 성취에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 총16차시 또래독서토론요법 프로그램을 개발하고 실제 수업에 적용하여 검증 하였다. 양적 분석으로 학업적 자기효능감과 학업적 성취동기의 효과성을 밝히기 위해 프로그램 실시전과 후에 검사지를 사용하여 분석하고 실험집단 및 통제집단 비교 분석 하였다. 질적 분석으로 프로그램을 진행 하면서 매 차시 활동에 대한 활동지, ‘3주 나와의 약속’실천, 토론 후 동료평가 및 자기평가 실시하였고 사후에 소감문 작성, 학업적 자기효능감과 학업적 성취동기에 대한 자기평가 작성하여 그 결과들을 분석을 하였으며 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 질직 분석은 큰 효과가 있었다. 또래 독서토론요법에서 사용한 도서를 통해 동일시, 통찰, 카타르시스를 느끼면서 또래들끼리 상호작용을 경험함으로써 자기에 대해 정립하였다. 자신과 타인을 이해하고 경청하면서 상호 작용인 토론을 통해 외적요인에 의한 비본질 동기(외적동기)보다는 자신의 본질 동기(내적동기)에 깨닫게 되고 수업동기의 중요성과 그것을 지금 실생활 속 에서 계속 실천 하려는 계속 동기까지 학생들은 노력을 했다. 또래끼리 이야기 하면서 자신의 부정적이고 소극적인 부분을 깨려고 했고 ‘3주 나와의 약속’에서는 학업향상을 위해 자신이 지키고자 하는 약속을 적고 실천 하면서 학업적 성취동기가 향상 되었다. 학업적 성취동기가 영향을 끼치면서 자신감이 생기기 시작하면서 더불어 정신이 성숙해져서 신중함이 생겼고 과제난이도에 대한 두려움도 많이 사라지는 등 학업적 자기효능감도 증가 되었다. 양적 분석은 미비한 효과가 있었다. 중학생 2학년 특성상 중학교 첫 지필고사를 보는데 4월말 중간고사, 6월 말 기말고사를 본다. 사전 검사지를 작성한 4월에는 쉽고, 편하게, 아무 생각 없이 작성하였고 사후 검사지는 시험을 한 번 치고 기말고사를 준비하던 6월이었다. 사후 검사지는 학생들이 학업에 대해 신중해 지면서 사후 점수가 낮았다. 사전-사후 점수 비교 시 실험집단은 학업적 자기효능감은 6명중 중 1명만 높았고 학업적 성취동기는 6명중 2명만 높았다. 통제집단와 실험집단의 사전-사후 점수 비교 시 통제집단은 크게 내려갔다. 실험집단은 사전-사후 학업적 자기효능감 점수가 작은 폭으로 내려갔지만 통제집단은 큰 폭으로 내려갔다. 사전-사후 학업적 성취동기는 실험집단은 동점이었지만 통제집단은 내려갔다. 즉 실험집단은 사전-사후 검사지에 대한 미비한 효과가 있었다. 이를 바탕으로 또래 독서 토론 요법 프로그램을 독서 및 교과 과정에 재구성 하여 지속적으로 활용 한다면 중학생들에게 학업적 자기효능감 및 학업적 성취동기 향상에 긍정적 영향을 미칠 것이라 기대한다.
The purpose of this study was to investigate the effects of peer reading discussion therapy on academic achievement through interaction with peers among second-year middle school students. To this end, a 16-period peer reading discussion therapy program was developed and validated by applying it to ...
The purpose of this study was to investigate the effects of peer reading discussion therapy on academic achievement through interaction with peers among second-year middle school students. To this end, a 16-period peer reading discussion therapy program was developed and validated by applying it to actual classes. Quantitative analysis was conducted to determine the effectiveness of academic self-efficacy and academic achievement motivation using questionnaires before and after the program, and the experimental and control groups were compared. For the qualitative analysis, we analyzed the results of the activity sheets for each session, the implementation of the '3 Weeks Promise', peer evaluation and self-evaluation after the discussion, and self-evaluation of academic self-efficacy and academic achievement motivation after the program, and summarized the results of the study as follows. Quantitative analysis was not effective. As a second-year junior high school student, I took my first paper-based test in junior high school at the end of April and the final exam at the end of June. In April, the pretest was easy, casual, and unthinking, and the posttest was in June, when they had taken one test and were preparing for the final exam. The post-test scores were lower as students became more cautious about their work. Comparing pre- and post-test scores, the experimental group had only one in six academic self-efficacy and two in six academic achievement motivation. When comparing the pre-post scores of the control group and the experimental group, the control group had a significant drop. The experimental group had a small decrease in academic self-efficacy from pre to post, but the control group had a large decrease. Pre-post academic achievement motivation was tied for the experimental group but decreased for the control group, indicating that the experimental group had a small effect on the pre-post test. The qualitative analysis had a significant effect: peer interaction with books used in peer book discussion therapy led to identification, insight, and catharsis. Through understanding and listening to themselves and others, they realized their intrinsic motivation rather than non-intrinsic motivation caused by external factors through interactive discussions, and made efforts to understand the importance of class motivation and the motivation to continue to practice it in real life. They tried to break their negative and passive parts by talking with their peers, and improved their academic achievement motivation by writing down and practicing the promises they wanted to keep for academic improvement in '3 Weeks Promise to Me'. As his academic motivation improved, he began to feel more confident, and his academic self-efficacy also increased, as he became more cautious and less afraid of difficult tasks due to his mental maturity. Based on these findings, we expect that if the peer reading discussion therapy program is used continuously by restructuring reading and curriculum lessons, it will have a positive impact on improving academic self-efficacy and motivation to achieve in the future.
The purpose of this study was to investigate the effects of peer reading discussion therapy on academic achievement through interaction with peers among second-year middle school students. To this end, a 16-period peer reading discussion therapy program was developed and validated by applying it to actual classes. Quantitative analysis was conducted to determine the effectiveness of academic self-efficacy and academic achievement motivation using questionnaires before and after the program, and the experimental and control groups were compared. For the qualitative analysis, we analyzed the results of the activity sheets for each session, the implementation of the '3 Weeks Promise', peer evaluation and self-evaluation after the discussion, and self-evaluation of academic self-efficacy and academic achievement motivation after the program, and summarized the results of the study as follows. Quantitative analysis was not effective. As a second-year junior high school student, I took my first paper-based test in junior high school at the end of April and the final exam at the end of June. In April, the pretest was easy, casual, and unthinking, and the posttest was in June, when they had taken one test and were preparing for the final exam. The post-test scores were lower as students became more cautious about their work. Comparing pre- and post-test scores, the experimental group had only one in six academic self-efficacy and two in six academic achievement motivation. When comparing the pre-post scores of the control group and the experimental group, the control group had a significant drop. The experimental group had a small decrease in academic self-efficacy from pre to post, but the control group had a large decrease. Pre-post academic achievement motivation was tied for the experimental group but decreased for the control group, indicating that the experimental group had a small effect on the pre-post test. The qualitative analysis had a significant effect: peer interaction with books used in peer book discussion therapy led to identification, insight, and catharsis. Through understanding and listening to themselves and others, they realized their intrinsic motivation rather than non-intrinsic motivation caused by external factors through interactive discussions, and made efforts to understand the importance of class motivation and the motivation to continue to practice it in real life. They tried to break their negative and passive parts by talking with their peers, and improved their academic achievement motivation by writing down and practicing the promises they wanted to keep for academic improvement in '3 Weeks Promise to Me'. As his academic motivation improved, he began to feel more confident, and his academic self-efficacy also increased, as he became more cautious and less afraid of difficult tasks due to his mental maturity. Based on these findings, we expect that if the peer reading discussion therapy program is used continuously by restructuring reading and curriculum lessons, it will have a positive impact on improving academic self-efficacy and motivation to achieve in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.