독서교실은 올바른 독서습관과 독서 태도의 형성, 평생교육을 위한 기초 형성, 독서 흥미 유발, 도서관 이용의 생활화 등에 그 목적이 있다.
방학 중 독서 교실을 통해 다양한 독서 활동을 경험하고, 학교도서관의 체계적인 독서교육 기반을 구축할 수 있다.
하지만, 대부분의 독서교실이 학교의 재량이나 상황에 따라 일관적이지 않게 실시되고 있으며, 독서프로그램처럼 다양한 우수사례나 객관적인 실태조사와 연구가 이루어지지 않고 있다. 이에 본 연구에서는 남양주 지역 10개 초등학교 도서관의 독서교실 사례를 분석하고 이용자 만...
독서교실은 올바른 독서습관과 독서 태도의 형성, 평생교육을 위한 기초 형성, 독서 흥미 유발, 도서관 이용의 생활화 등에 그 목적이 있다.
방학 중 독서 교실을 통해 다양한 독서 활동을 경험하고, 학교도서관의 체계적인 독서교육 기반을 구축할 수 있다.
하지만, 대부분의 독서교실이 학교의 재량이나 상황에 따라 일관적이지 않게 실시되고 있으며, 독서프로그램처럼 다양한 우수사례나 객관적인 실태조사와 연구가 이루어지지 않고 있다. 이에 본 연구에서는 남양주 지역 10개 초등학교 도서관의 독서교실 사례를 분석하고 이용자 만족도 설문조사와 전문가 면담을 시행하여, 독서교실을 지속적으로 유지할 수 있는 발전방안을 제시하였다.
초등학교 도서관의 독서교실 운영사례를 분석한 결과, 운영횟수와 시기, 운영기간, 운영대상, 운영장소, 목적, 프로그램의 세부 내용은 학교마다 매우 다양하였다. 이는 독서교실을 계획하는 주체인 사서의 재량이 매우 크게 작용함을 알 수 있었다.
이용자 만족도 설문조사 분석 결과, 학생의 독서교실 참가는 학부모의 영향력이 매우 크기 때문에 학생과 학부모에 대한 적극적인 홍보가 필요하다고 할 수 있다.
독서교실 참여 만족도는 참여자 대부분이 만족하고 있었고, 학생들에게 매우 긍정적인 영향을 주고 있음을 알 수 있었다. 향후 독서교실에서 하고 싶은 프로그램은 주제별 독서 활동(진로, 환경, 다문화 등)이 가장 높은 빈도를 보여 향후 독서교실 프로그램을 계획할 때 학생들의 선호도를 반영한 주제가 있는 독서교실을 운영할 필요가 있는 것으로 나타났다.
전문가 면담 결과, 운영자와 비운영자 모두 독서교실의 필요성에 공감하고 있으며, 긍정적인 인식을 갖고 있었다. 독서교실을 운영하기 위한 발전방안에 대해 인적 지원방안, 프로그램 지원방안, 제도적 지원방안을 제시하였다. 비운영자도 운영기반이 마련되어 기존의 문제를 해소한다면 운영하고 싶다는 의견을 보였다.
초등학교 독서교실 사례분석을 통한 발전방안은 다음과 같다.
첫째, 독서교실 운영체계를 마련하여야 한다.
둘째, 학생의 요구가 반영되어야 한다.
셋째, 사서의 역량을 강화해야 한다.
넷째, 공공도서관 및 지역사회와의 협력체제를 구축하여야 한다.
기존의 연구가 주로 독서교실 운영자를 대상으로 한 설문조사와 공공도서관의 독서교실 운영에 관한 연구가 많았다면, 본 연구는 실제 초등학교 도서관에서 시행되고 있는 독서교실의 운영사례를 바탕으로 발전방안을 도출하였다는데 의의가 있다.
독서교실은 올바른 독서습관과 독서 태도의 형성, 평생교육을 위한 기초 형성, 독서 흥미 유발, 도서관 이용의 생활화 등에 그 목적이 있다.
방학 중 독서 교실을 통해 다양한 독서 활동을 경험하고, 학교도서관의 체계적인 독서교육 기반을 구축할 수 있다.
하지만, 대부분의 독서교실이 학교의 재량이나 상황에 따라 일관적이지 않게 실시되고 있으며, 독서프로그램처럼 다양한 우수사례나 객관적인 실태조사와 연구가 이루어지지 않고 있다. 이에 본 연구에서는 남양주 지역 10개 초등학교 도서관의 독서교실 사례를 분석하고 이용자 만족도 설문조사와 전문가 면담을 시행하여, 독서교실을 지속적으로 유지할 수 있는 발전방안을 제시하였다.
초등학교 도서관의 독서교실 운영사례를 분석한 결과, 운영횟수와 시기, 운영기간, 운영대상, 운영장소, 목적, 프로그램의 세부 내용은 학교마다 매우 다양하였다. 이는 독서교실을 계획하는 주체인 사서의 재량이 매우 크게 작용함을 알 수 있었다.
이용자 만족도 설문조사 분석 결과, 학생의 독서교실 참가는 학부모의 영향력이 매우 크기 때문에 학생과 학부모에 대한 적극적인 홍보가 필요하다고 할 수 있다.
독서교실 참여 만족도는 참여자 대부분이 만족하고 있었고, 학생들에게 매우 긍정적인 영향을 주고 있음을 알 수 있었다. 향후 독서교실에서 하고 싶은 프로그램은 주제별 독서 활동(진로, 환경, 다문화 등)이 가장 높은 빈도를 보여 향후 독서교실 프로그램을 계획할 때 학생들의 선호도를 반영한 주제가 있는 독서교실을 운영할 필요가 있는 것으로 나타났다.
전문가 면담 결과, 운영자와 비운영자 모두 독서교실의 필요성에 공감하고 있으며, 긍정적인 인식을 갖고 있었다. 독서교실을 운영하기 위한 발전방안에 대해 인적 지원방안, 프로그램 지원방안, 제도적 지원방안을 제시하였다. 비운영자도 운영기반이 마련되어 기존의 문제를 해소한다면 운영하고 싶다는 의견을 보였다.
초등학교 독서교실 사례분석을 통한 발전방안은 다음과 같다.
첫째, 독서교실 운영체계를 마련하여야 한다.
둘째, 학생의 요구가 반영되어야 한다.
셋째, 사서의 역량을 강화해야 한다.
넷째, 공공도서관 및 지역사회와의 협력체제를 구축하여야 한다.
기존의 연구가 주로 독서교실 운영자를 대상으로 한 설문조사와 공공도서관의 독서교실 운영에 관한 연구가 많았다면, 본 연구는 실제 초등학교 도서관에서 시행되고 있는 독서교실의 운영사례를 바탕으로 발전방안을 도출하였다는데 의의가 있다.
The purpose of the reading class is to form correct reading habits and reading attitudes, form the basis for lifelong education, stimulate reading interest, and make library use a way of life.
Through reading classes during vacation, students can experience various reading activities and build a...
The purpose of the reading class is to form correct reading habits and reading attitudes, form the basis for lifelong education, stimulate reading interest, and make library use a way of life.
Through reading classes during vacation, students can experience various reading activities and build a foundation for systematic reading education in the school library.
However, most reading classes are conducted inconsistently according to the school's discretion or situation, and there are no various best practices or objective surveys and studies like reading programs. In this study, we analyzed the cases of reading classes in 10 elementary school libraries in Namyangju, Korea, and conducted user satisfaction surveys and expert interviews to propose developmental measures to sustain reading classes.
As a result of analyzing the reading class operation cases of elementary school libraries, the frequency and timing of operation, duration of operation, target audience, location, purpose, and program details varied widely from school to school. This shows that the discretion of the librarians, who plan the reading classes, is very important.
According to the analysis of the user satisfaction survey, parents' influence on students' participation in reading classes is very strong, so it is necessary to actively promote the program to students and parents.
Most of the participants were satisfied with their participation in the reading class, and it was found that it had a very positive impact on the students. In terms of what they would like to see in the future, thematic reading activities (career, environment, multicultural, etc.) were the most frequent, indicating that it is necessary to operate thematic reading classes that reflect students' preferences when planning future reading class programs.
According to the expert interviews, both operators and non-operators agreed on the need for reading classes and had positive perceptions of them. They suggested human support, program support, and institutional support for the development of reading classes. Non-operators also expressed that they would like to operate the program if the foundation for operation was established and the existing problems were resolved.
Based on the case analysis of elementary school reading classrooms, the recommendations for development are as follows.
First, an operating system should be prepared for the reading classroom.
Second, the needs of students should be reflected.
Third, the capacity of librarians should be strengthened.
Fourth, establish a cooperative system with public libraries and communities.
This study is significant in that it derives developmental measures based on the actual operation of reading clubs in elementary school libraries, while the existing studies are mainly surveys of reading club operators and studies on the operation of reading clubs in public libraries.
The purpose of the reading class is to form correct reading habits and reading attitudes, form the basis for lifelong education, stimulate reading interest, and make library use a way of life.
Through reading classes during vacation, students can experience various reading activities and build a foundation for systematic reading education in the school library.
However, most reading classes are conducted inconsistently according to the school's discretion or situation, and there are no various best practices or objective surveys and studies like reading programs. In this study, we analyzed the cases of reading classes in 10 elementary school libraries in Namyangju, Korea, and conducted user satisfaction surveys and expert interviews to propose developmental measures to sustain reading classes.
As a result of analyzing the reading class operation cases of elementary school libraries, the frequency and timing of operation, duration of operation, target audience, location, purpose, and program details varied widely from school to school. This shows that the discretion of the librarians, who plan the reading classes, is very important.
According to the analysis of the user satisfaction survey, parents' influence on students' participation in reading classes is very strong, so it is necessary to actively promote the program to students and parents.
Most of the participants were satisfied with their participation in the reading class, and it was found that it had a very positive impact on the students. In terms of what they would like to see in the future, thematic reading activities (career, environment, multicultural, etc.) were the most frequent, indicating that it is necessary to operate thematic reading classes that reflect students' preferences when planning future reading class programs.
According to the expert interviews, both operators and non-operators agreed on the need for reading classes and had positive perceptions of them. They suggested human support, program support, and institutional support for the development of reading classes. Non-operators also expressed that they would like to operate the program if the foundation for operation was established and the existing problems were resolved.
Based on the case analysis of elementary school reading classrooms, the recommendations for development are as follows.
First, an operating system should be prepared for the reading classroom.
Second, the needs of students should be reflected.
Third, the capacity of librarians should be strengthened.
Fourth, establish a cooperative system with public libraries and communities.
This study is significant in that it derives developmental measures based on the actual operation of reading clubs in elementary school libraries, while the existing studies are mainly surveys of reading club operators and studies on the operation of reading clubs in public libraries.
주제어
#"독서교실". "독서프로그램". "독서캠프". "학교도서관"
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.