1. 유아들의 환경친화적 태도 변화를 위한 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육의 실행연구의 실행과정은 어떠한가? 2. 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육을 통해 나타난 유아들의 변화는 어떠한가?
본 연구는 2022년 12월 30일부터 2023년 4월 25일까지 경기도에 있는 H국공립 병설 유치원 만 5세 학급 유아 19명을 대상으로 실시하였으며, 자료는 일화 기록, 녹음기록, 동영상과 사진 자료, 유아의 환경친화적 태도검사 결과지, 교사의 반성적 저널, 교사의 환경친화적 태도 검사 등의 방법을 활용해 자료를 수집하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 먼저, 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육의 교육적 의미 측면에서 보면 다음과 같다. 첫째, 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육은 유아의 환경친화적 태도 증진에 긍정적인 영향이 있는 것으로 밝혀졌다. 환경친화적 태도의 하위영역인 동식물 보호, 생명존중, 자연친화적 태도, 생활습관에서 사전·사후검사 결과를 비교 분석할 결과 유의하게 증가된 것으로 나타났다. 이는 플로깅을 활용한 유아탄소중립교육이 유아의 환경친화적태도 개선과 ...
본 연구는 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아들의 환경친화적 태도 변화를 위한 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육의 실행연구의 실행과정은 어떠한가? 2. 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육을 통해 나타난 유아들의 변화는 어떠한가?
본 연구는 2022년 12월 30일부터 2023년 4월 25일까지 경기도에 있는 H국공립 병설 유치원 만 5세 학급 유아 19명을 대상으로 실시하였으며, 자료는 일화 기록, 녹음기록, 동영상과 사진 자료, 유아의 환경친화적 태도검사 결과지, 교사의 반성적 저널, 교사의 환경친화적 태도 검사 등의 방법을 활용해 자료를 수집하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 먼저, 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육의 교육적 의미 측면에서 보면 다음과 같다. 첫째, 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육은 유아의 환경친화적 태도 증진에 긍정적인 영향이 있는 것으로 밝혀졌다. 환경친화적 태도의 하위영역인 동식물 보호, 생명존중, 자연친화적 태도, 생활습관에서 사전·사후검사 결과를 비교 분석할 결과 유의하게 증가된 것으로 나타났다. 이는 플로깅을 활용한 유아탄소중립교육이 유아의 환경친화적태도 개선과 기후변화 이해 발달에 긍정적인 영향을 주었음을 의미한다. 둘째, 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육은 유아로 하여금 자연의 생동감 있는 특성을 직접 경험하고 유아의 삶 속에서 상호작용함으로써 유아의 전인적인 발달과 성장을 도모하였다.
다음으로 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육의 발달적 가치 측면에서 보면 다음과 같다. 첫째, 유아들의 신체·운동발달 측면에서 긍정적인 영향을 받았다. 주기적인 플로깅 활동을 통해 학교 주변을 주기적으로 산책하며 걷기, 빠른 걸음으로 걷기, 뛰기, 멈추기 등 다양한 운동능력을 경험할 수 있었다. 따라서 플로깅 자체의 경험 뿐만아니라 탄소중립적 경험을 통해 도전했던 다양한 경험은 유아의 자발적인 탐색욕구를 충족해주고 스스로 손·발을 활용하여 경험하므로 대·소근육의 정교화를 경험하게 된다. 둘째, 유아들의 정서발달 측면에서 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육은 유아들에게 긍정적인 경험을 제공했다. 먼저, 유아가 소속된 ‘학교’라는 공간을 깨끗하게 만드는 경험을 통해 내가 학교를 위해 무언가 좋은 영향력을 미쳤다는 뿌듯함과 성취감을 느낄 수 있었다. 또한, 학교 구석구석을 플로깅 하며 ‘우리 학교’에 관심과 애정을 갖게 되었고, 연구과정 속에서 경험한 총체적인 사회적 상호작용의 경험들 속에서 스스로 생각을 다양하게 표현할 수 있었다.따라서, 유아들은 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육 과정을 속에서 문제해결력, 의사소통, 자아존중감, 성취감, 소속감, 공동체 의식 등을 경험할 수 있었다. 셋째, 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육의 교수방법이 실천중심적이고 유아가 주도적으로 직접 체험할 수 있었던 점과 가정연계를 활용한 교육방법을 통해 유아의 긍정적인 환경 친화적 태도와 환경 가치관을 형성하는데 영향을 미쳤다. 넷째, 유아들의 사회성 발달 측면에서 긍정적인 영향을 제공하였다. 유아들은 주기적으로 유아가 소속 된 학교를 산책하면 플로깅 활동을 실행하였고 그 과정에서 다양한 사회적 상호작용들을 경험하게 되었다. 플로깅을 하며 또래와의 상호작용을 통해 타인에 대한 관심과 나와 다른 의견을 경험해 볼 수 있었고 다름 또한 존중해야 함을 경험할 수 있었다.
마지막으로 교사의 변화측면에서 서술하면 다음과 같다. 첫째, 환경에 대한 중요성을 인식하고 일상생활 속 다양한 탄소중립을 위한 실천방안에 대한 관심과 이해가 높아진 교사로서 변화하였다. 둘째, 플로깅이라는 매개체 뿐만 아니라 유아의 관심과 흥미를 포착하여 놀이중심·유아중심의 유아 탄소중립교육을 적극적으로 지원하는 교사로 변화하였다. 즉, 유아 탄소중립교육에 대한 인식이 변화하고, 유아 탄소중립교육 활동에 대한 전문적 지식을 익히기 위해 자료를 찾아보며, 유아들의 생활 속 놀이를 관찰하고 유아들의 관심과 흥미를 반영하여 유아 탄소중립교육을 지원해주게 되었다.
본 연구는 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아들의 환경친화적 태도 변화를 위한 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육의 실행연구의 실행과정은 어떠한가? 2. 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육을 통해 나타난 유아들의 변화는 어떠한가?
본 연구는 2022년 12월 30일부터 2023년 4월 25일까지 경기도에 있는 H국공립 병설 유치원 만 5세 학급 유아 19명을 대상으로 실시하였으며, 자료는 일화 기록, 녹음기록, 동영상과 사진 자료, 유아의 환경친화적 태도검사 결과지, 교사의 반성적 저널, 교사의 환경친화적 태도 검사 등의 방법을 활용해 자료를 수집하였다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 먼저, 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육의 교육적 의미 측면에서 보면 다음과 같다. 첫째, 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육은 유아의 환경친화적 태도 증진에 긍정적인 영향이 있는 것으로 밝혀졌다. 환경친화적 태도의 하위영역인 동식물 보호, 생명존중, 자연친화적 태도, 생활습관에서 사전·사후검사 결과를 비교 분석할 결과 유의하게 증가된 것으로 나타났다. 이는 플로깅을 활용한 유아탄소중립교육이 유아의 환경친화적태도 개선과 기후변화 이해 발달에 긍정적인 영향을 주었음을 의미한다. 둘째, 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육은 유아로 하여금 자연의 생동감 있는 특성을 직접 경험하고 유아의 삶 속에서 상호작용함으로써 유아의 전인적인 발달과 성장을 도모하였다.
다음으로 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육의 발달적 가치 측면에서 보면 다음과 같다. 첫째, 유아들의 신체·운동발달 측면에서 긍정적인 영향을 받았다. 주기적인 플로깅 활동을 통해 학교 주변을 주기적으로 산책하며 걷기, 빠른 걸음으로 걷기, 뛰기, 멈추기 등 다양한 운동능력을 경험할 수 있었다. 따라서 플로깅 자체의 경험 뿐만아니라 탄소중립적 경험을 통해 도전했던 다양한 경험은 유아의 자발적인 탐색욕구를 충족해주고 스스로 손·발을 활용하여 경험하므로 대·소근육의 정교화를 경험하게 된다. 둘째, 유아들의 정서발달 측면에서 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육은 유아들에게 긍정적인 경험을 제공했다. 먼저, 유아가 소속된 ‘학교’라는 공간을 깨끗하게 만드는 경험을 통해 내가 학교를 위해 무언가 좋은 영향력을 미쳤다는 뿌듯함과 성취감을 느낄 수 있었다. 또한, 학교 구석구석을 플로깅 하며 ‘우리 학교’에 관심과 애정을 갖게 되었고, 연구과정 속에서 경험한 총체적인 사회적 상호작용의 경험들 속에서 스스로 생각을 다양하게 표현할 수 있었다.따라서, 유아들은 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육 과정을 속에서 문제해결력, 의사소통, 자아존중감, 성취감, 소속감, 공동체 의식 등을 경험할 수 있었다. 셋째, 플로깅을 활용한 유아 탄소중립교육의 교수방법이 실천중심적이고 유아가 주도적으로 직접 체험할 수 있었던 점과 가정연계를 활용한 교육방법을 통해 유아의 긍정적인 환경 친화적 태도와 환경 가치관을 형성하는데 영향을 미쳤다. 넷째, 유아들의 사회성 발달 측면에서 긍정적인 영향을 제공하였다. 유아들은 주기적으로 유아가 소속 된 학교를 산책하면 플로깅 활동을 실행하였고 그 과정에서 다양한 사회적 상호작용들을 경험하게 되었다. 플로깅을 하며 또래와의 상호작용을 통해 타인에 대한 관심과 나와 다른 의견을 경험해 볼 수 있었고 다름 또한 존중해야 함을 경험할 수 있었다.
마지막으로 교사의 변화측면에서 서술하면 다음과 같다. 첫째, 환경에 대한 중요성을 인식하고 일상생활 속 다양한 탄소중립을 위한 실천방안에 대한 관심과 이해가 높아진 교사로서 변화하였다. 둘째, 플로깅이라는 매개체 뿐만 아니라 유아의 관심과 흥미를 포착하여 놀이중심·유아중심의 유아 탄소중립교육을 적극적으로 지원하는 교사로 변화하였다. 즉, 유아 탄소중립교육에 대한 인식이 변화하고, 유아 탄소중립교육 활동에 대한 전문적 지식을 익히기 위해 자료를 찾아보며, 유아들의 생활 속 놀이를 관찰하고 유아들의 관심과 흥미를 반영하여 유아 탄소중립교육을 지원해주게 되었다.
To this end, research questions were set as follows:
1. What is the implementation process of early childhood carbon neutral education using flogging to change infants' environmentally friendly attitudes? 2. What is the change in infants through early childhood carbon neutral education ...
To this end, research questions were set as follows:
1. What is the implementation process of early childhood carbon neutral education using flogging to change infants' environmentally friendly attitudes? 2. What is the change in infants through early childhood carbon neutral education using flogging?
This study was conducted targeting five-year-old children at H Kindergarten located in Gyeonggi Province. It was carried out from December 30, 2022 to April 25, 2023 using a method of action research, and data was collected through methods such as anecdotal records, interviews with children and parents, children's result of activity and photos, video recordings, questionnaires using children's eco-friendly attitude measurement tools, and recorded interviews with children. The carbon-neutral education for children using plogging was conducted over two rounds, The results of the study are as follows: To begin with, from the educational significance aspect of carbon-neutral education for children using plogging: First, The carbon-neutral education for children using plogging had a positive impact on promoting children's eco-friendly attitudes. When comparing pre and post test results in the sub-areas of eco-friendly attitudes such as protection of plants and animals, respect for life, natural-friendly attitudes, and living habits, it was found to be significantly increased. This means that carbon-neutral education for children by plogging had a positive effect on improving children's eco-friendly attitudes and understanding climate change. Next, in terms of the developmental value of early childhood carbon neutral education using flogging, it is as follows. First, it was positively influenced in terms of physical and motor development of infants. Through regular flogging activities, I was able to experience various athletic abilities such as walking, walking with fast steps, running, and stopping while taking a regular walk around the school. Therefore, not only the flogging itself but also the various experiences that were challenged through carbon-neutral experiences satisfy the infants' voluntary search needs and experience themselves using their hands and feet, so they experience the elaboration of large and small muscles. Second, in terms of emotional development of infants, early childhood carbon neutral education using flogging provided children with a positive experience. First, through the experience of making the space called "school" to which infants belong, I could feel proud and fulfilled that I had a good influence for the school. In addition, I became interested in and affection for "our school" by flogging every corner of the school, and I was able to express my thoughts in various ways in the experience of overall social interaction experienced in the research process.Therefore, infants were able to experience problem-solving skills, communication, self-esteem, achievement, belonging, and community consciousness in the early childhood carbon-neutral curriculum using flogging. Third, the teaching method of early childhood carbon-neutral education using flogging was action-oriented and could be experienced directly by infants, and it influenced the formation of infants' positive environmental-friendly attitudes and environmental values through educational methods using family connections. Fourth, it provided a positive impact on the social development of infants. Infants regularly walked around the school to which they belonged, and they carried out flogging activities and experienced various social interactions in the process. Through interaction with peers while flogging, I was able to experience interest in others and opinions different from mine, and I was able to experience that differences should also be respected. Finally, the description in terms of teacher change is as follows. First, he recognized the importance of the environment and changed as a teacher with increased interest and understanding of various carbon neutralization practices in daily life. Second, it has become a teacher who actively supports play-oriented and infant-centered early childhood carbon-neutral education by capturing the interests and interests of infants as well as a medium called flogging. In other words, the perception of early childhood carbon-neutral education changed, data were searched to learn professional knowledge of early childhood carbon-neutral education activities, and early childhood carbon-neutral education was supported by observing infants' play in their lives and reflecting their interests and interests. During the research process, the problem of early childhood carbon neutral education, which is far from the life of infants, was discovered, and in the research process conducted to improve it, the teacher repeated the process of constant observation, reflection, and re-execution.
To this end, research questions were set as follows:
1. What is the implementation process of early childhood carbon neutral education using flogging to change infants' environmentally friendly attitudes? 2. What is the change in infants through early childhood carbon neutral education using flogging?
This study was conducted targeting five-year-old children at H Kindergarten located in Gyeonggi Province. It was carried out from December 30, 2022 to April 25, 2023 using a method of action research, and data was collected through methods such as anecdotal records, interviews with children and parents, children's result of activity and photos, video recordings, questionnaires using children's eco-friendly attitude measurement tools, and recorded interviews with children. The carbon-neutral education for children using plogging was conducted over two rounds, The results of the study are as follows: To begin with, from the educational significance aspect of carbon-neutral education for children using plogging: First, The carbon-neutral education for children using plogging had a positive impact on promoting children's eco-friendly attitudes. When comparing pre and post test results in the sub-areas of eco-friendly attitudes such as protection of plants and animals, respect for life, natural-friendly attitudes, and living habits, it was found to be significantly increased. This means that carbon-neutral education for children by plogging had a positive effect on improving children's eco-friendly attitudes and understanding climate change. Next, in terms of the developmental value of early childhood carbon neutral education using flogging, it is as follows. First, it was positively influenced in terms of physical and motor development of infants. Through regular flogging activities, I was able to experience various athletic abilities such as walking, walking with fast steps, running, and stopping while taking a regular walk around the school. Therefore, not only the flogging itself but also the various experiences that were challenged through carbon-neutral experiences satisfy the infants' voluntary search needs and experience themselves using their hands and feet, so they experience the elaboration of large and small muscles. Second, in terms of emotional development of infants, early childhood carbon neutral education using flogging provided children with a positive experience. First, through the experience of making the space called "school" to which infants belong, I could feel proud and fulfilled that I had a good influence for the school. In addition, I became interested in and affection for "our school" by flogging every corner of the school, and I was able to express my thoughts in various ways in the experience of overall social interaction experienced in the research process.Therefore, infants were able to experience problem-solving skills, communication, self-esteem, achievement, belonging, and community consciousness in the early childhood carbon-neutral curriculum using flogging. Third, the teaching method of early childhood carbon-neutral education using flogging was action-oriented and could be experienced directly by infants, and it influenced the formation of infants' positive environmental-friendly attitudes and environmental values through educational methods using family connections. Fourth, it provided a positive impact on the social development of infants. Infants regularly walked around the school to which they belonged, and they carried out flogging activities and experienced various social interactions in the process. Through interaction with peers while flogging, I was able to experience interest in others and opinions different from mine, and I was able to experience that differences should also be respected. Finally, the description in terms of teacher change is as follows. First, he recognized the importance of the environment and changed as a teacher with increased interest and understanding of various carbon neutralization practices in daily life. Second, it has become a teacher who actively supports play-oriented and infant-centered early childhood carbon-neutral education by capturing the interests and interests of infants as well as a medium called flogging. In other words, the perception of early childhood carbon-neutral education changed, data were searched to learn professional knowledge of early childhood carbon-neutral education activities, and early childhood carbon-neutral education was supported by observing infants' play in their lives and reflecting their interests and interests. During the research process, the problem of early childhood carbon neutral education, which is far from the life of infants, was discovered, and in the research process conducted to improve it, the teacher repeated the process of constant observation, reflection, and re-execution.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.