본 연구는 유아 탄소중립교육에 대한 유치원 교사의 인식 및 요구에 대해 알아봄으로써 유아 탄소중립교육 발전 방향 및 프로그램 개발의 기초자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아 탄소중립교육에 대한 유치원 교사의 인식은 어떠한가? 1-1. 유아 탄소중립교육의 필요성에 대한 유치원 교사의 인식은 어떠한가? 1-2. 유아 탄소중립교육 교육과정에 대한 유치원 교사의 인식은 어떠한가?
2. 유아 탄소중립교육에 대한 유치원 교사의 요구는 어떠한가?
본 연구의 대상은 부산광역시에 소재한 유치원에 재직 중인 유치원 교사 324명을 대상으로 하였다. 온라인 설문지에 필수항목을 표시하여 불충분한 응답이 없었으며 총 324부(100%)를 최종 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 유치원 교사의 유아 탄소중립교육에 대한 인식 및 요구가 어떠한지 알아보기 위해 각 문항별로 ...
본 연구는 유아 탄소중립교육에 대한 유치원 교사의 인식 및 요구에 대해 알아봄으로써 유아 탄소중립교육 발전 방향 및 프로그램 개발의 기초자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아 탄소중립교육에 대한 유치원 교사의 인식은 어떠한가? 1-1. 유아 탄소중립교육의 필요성에 대한 유치원 교사의 인식은 어떠한가? 1-2. 유아 탄소중립교육 교육과정에 대한 유치원 교사의 인식은 어떠한가?
2. 유아 탄소중립교육에 대한 유치원 교사의 요구는 어떠한가?
본 연구의 대상은 부산광역시에 소재한 유치원에 재직 중인 유치원 교사 324명을 대상으로 하였다. 온라인 설문지에 필수항목을 표시하여 불충분한 응답이 없었으며 총 324부(100%)를 최종 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 유치원 교사의 유아 탄소중립교육에 대한 인식 및 요구가 어떠한지 알아보기 위해 각 문항별로 빈도분석을 이용하여 빈도와 백분율을 통해 살펴보았다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유아 탄소중립교육에 대한 유치원 교사의 인식을 살펴보면, 유아 탄소중립교육에 대한 필요성을 높게 인식하였고, 유아 탄소중립교육의 목표로 기후 환경에 대한 감수성과 배려의 태도 형성이 가장 적절하다고 인식하였다. 유아 탄소중립교육의 내용으로는 자원순환교육이 가장 높게 나타났고, 유아 탄소중립교육의 방법으로는 가정과 지역사회와 연계하여 실시하는 것이 가장 적합하다고 인식하였다. 유아 탄소중립교육의 활동형태로 견학, 체험학습이 높게 나타났고, 교수매체는 실물, 그림, 영상자료가 가장 높게 나타났다. 유아 탄소중립교육의 평가내용은 환경 감수성과 배려의 태도가 가장 중요하다고 보았고, 평가 방법은 유아들의 놀이기록이 가장 적합하다고 인식하였다.
둘째, 유아 탄소중립교육에 대한 유치원 교사의 요구를 살펴보면, 유아교육기관에서 유아 탄소중립교육을 실시함에 있어서 어려운 점은 교사 자신의 지식 및 기술 부족이 가장 크게 나타났다. 유아 탄소중립교육의 실행을 위한 지원으로는 유아의 발달 수준에 적합한 교수-학습 자료의 개발 및 보급이 가장 높게 인식하였다. 유아 탄소중립교육 연수의 필요성에 대한 인식이 높았으며 연수내용으로 유아 탄소중립교육에 대한 성공적인 실천 사례 및 현장적용 연수에 가장 참여하고 싶은 것으로 나타났다.
본 연구결과를 통해 유아 탄소중립교육이 효율적으로 이루어지기 위해서는 유아 탄소중립교육 프로그램 자료 개발 및 보급이 시급하고, 유아 탄소중립교육에 대한 연수를 강화하기 위하여 정부와 시·도교육청 등의 행정적·재정적 지원의 확대가 필요함을 제언하였다.
본 연구는 유아 탄소중립교육에 대한 유치원 교사의 인식 및 요구에 대해 알아봄으로써 유아 탄소중립교육 발전 방향 및 프로그램 개발의 기초자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 유아 탄소중립교육에 대한 유치원 교사의 인식은 어떠한가? 1-1. 유아 탄소중립교육의 필요성에 대한 유치원 교사의 인식은 어떠한가? 1-2. 유아 탄소중립교육 교육과정에 대한 유치원 교사의 인식은 어떠한가?
2. 유아 탄소중립교육에 대한 유치원 교사의 요구는 어떠한가?
본 연구의 대상은 부산광역시에 소재한 유치원에 재직 중인 유치원 교사 324명을 대상으로 하였다. 온라인 설문지에 필수항목을 표시하여 불충분한 응답이 없었으며 총 324부(100%)를 최종 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 유치원 교사의 유아 탄소중립교육에 대한 인식 및 요구가 어떠한지 알아보기 위해 각 문항별로 빈도분석을 이용하여 빈도와 백분율을 통해 살펴보았다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유아 탄소중립교육에 대한 유치원 교사의 인식을 살펴보면, 유아 탄소중립교육에 대한 필요성을 높게 인식하였고, 유아 탄소중립교육의 목표로 기후 환경에 대한 감수성과 배려의 태도 형성이 가장 적절하다고 인식하였다. 유아 탄소중립교육의 내용으로는 자원순환교육이 가장 높게 나타났고, 유아 탄소중립교육의 방법으로는 가정과 지역사회와 연계하여 실시하는 것이 가장 적합하다고 인식하였다. 유아 탄소중립교육의 활동형태로 견학, 체험학습이 높게 나타났고, 교수매체는 실물, 그림, 영상자료가 가장 높게 나타났다. 유아 탄소중립교육의 평가내용은 환경 감수성과 배려의 태도가 가장 중요하다고 보았고, 평가 방법은 유아들의 놀이기록이 가장 적합하다고 인식하였다.
둘째, 유아 탄소중립교육에 대한 유치원 교사의 요구를 살펴보면, 유아교육기관에서 유아 탄소중립교육을 실시함에 있어서 어려운 점은 교사 자신의 지식 및 기술 부족이 가장 크게 나타났다. 유아 탄소중립교육의 실행을 위한 지원으로는 유아의 발달 수준에 적합한 교수-학습 자료의 개발 및 보급이 가장 높게 인식하였다. 유아 탄소중립교육 연수의 필요성에 대한 인식이 높았으며 연수내용으로 유아 탄소중립교육에 대한 성공적인 실천 사례 및 현장적용 연수에 가장 참여하고 싶은 것으로 나타났다.
본 연구결과를 통해 유아 탄소중립교육이 효율적으로 이루어지기 위해서는 유아 탄소중립교육 프로그램 자료 개발 및 보급이 시급하고, 유아 탄소중립교육에 대한 연수를 강화하기 위하여 정부와 시·도교육청 등의 행정적·재정적 지원의 확대가 필요함을 제언하였다.
The purpose of this study is to provide basic data for the developmental direction of the early childhood carbon neutrality education and for the development in the program, by examining about the awareness and needs of kindergarten teachers for early childhood carbon neutrality education. The follo...
The purpose of this study is to provide basic data for the developmental direction of the early childhood carbon neutrality education and for the development in the program, by examining about the awareness and needs of kindergarten teachers for early childhood carbon neutrality education. The following are the research questions that were established in this study to achieve this research objective.
1. What about the perception of kindergarten teachers on the early childhood carbon neutrality education? 1-1. What about the awareness of kindergarten teachers on the necessity of the early childhood carbon neutrality education? 1-2. What about the recognition of kindergarten teachers on the curriculum of the early childhood carbon neutrality education?
2. What about the needs of kindergarten teachers for the early childhood carbon neutrality education?
The subjects of this study included 324 kindergarten teachers who are working at kindergartens where are located in Busan Metropolitan City. There was no insufficient response due to marking the required items on the online questionnaire. Totally 324 copies(100%) were used in the final analysis. The collected materials were checked through frequency and percentage by using the frequency analysis based on each item in order to figure out what about the awareness and needs of kindergarten teachers for early childhood carbon neutrality education? Summarizing the main results of this study, they are as follows.
First, looking into the awareness of kindergarten teachers on the early childhood carbon neutrality education, the necessity of early childhood carbon neutrality education was recognized highly. As a goal of early childhood carbon neutrality education, the formation of an attitude toward sensitivity and consideration for the climate environment was perceived to be most appropriate. As the contents of early childhood carbon neutrality education, the resource circulation education appeared to be the highest. A method of early childhood carbon neutrality education was recognized to be most suitable in conducting it in connection with the home and local community. An activity form of the early childhood carbon neutrality education was shown to be high in the field trip and the experience learning. In terms of instructional media, the real thing, picture, video material were seen to be the highest. As for the assessment content of the early childhood carbon neutrality education, the environmental sensitivity and considerate attitude were considered to be most important. Regarding an evaluation method, young children’s play record was realized to be most proper.
Second, figuring out the needs of kindergarten teachers for the early childhood carbon neutrality education, a difficulty for carrying out the early childhood carbon neutrality education in early childhood education institution was indicated to be the largest in the lack of knowledge and technique in teachers themselves. A support for executing the early childhood carbon neutrality education was perceived to be the highest in developing and supplying the teaching-learning materials suitable for young children’s development level. The necessity of training the early childhood carbon neutrality education was recognized highly. In terms of the training contents, it was seen that teachers desire mostly to participate in training the successful practice case and field application to the early childhood carbon neutrality education.
Through the results of this study, there was a suggestion for imminently developing and supplying the materials of the early childhood carbon neutrality education program in order to be efficiently carried out the early childhood carbon neutrality education and for needing to expand an administrative·financial support by the government and the Metropolitan and Provincial Offices of Education aiming to strengthen training the early childhood carbon neutrality education.
The purpose of this study is to provide basic data for the developmental direction of the early childhood carbon neutrality education and for the development in the program, by examining about the awareness and needs of kindergarten teachers for early childhood carbon neutrality education. The following are the research questions that were established in this study to achieve this research objective.
1. What about the perception of kindergarten teachers on the early childhood carbon neutrality education? 1-1. What about the awareness of kindergarten teachers on the necessity of the early childhood carbon neutrality education? 1-2. What about the recognition of kindergarten teachers on the curriculum of the early childhood carbon neutrality education?
2. What about the needs of kindergarten teachers for the early childhood carbon neutrality education?
The subjects of this study included 324 kindergarten teachers who are working at kindergartens where are located in Busan Metropolitan City. There was no insufficient response due to marking the required items on the online questionnaire. Totally 324 copies(100%) were used in the final analysis. The collected materials were checked through frequency and percentage by using the frequency analysis based on each item in order to figure out what about the awareness and needs of kindergarten teachers for early childhood carbon neutrality education? Summarizing the main results of this study, they are as follows.
First, looking into the awareness of kindergarten teachers on the early childhood carbon neutrality education, the necessity of early childhood carbon neutrality education was recognized highly. As a goal of early childhood carbon neutrality education, the formation of an attitude toward sensitivity and consideration for the climate environment was perceived to be most appropriate. As the contents of early childhood carbon neutrality education, the resource circulation education appeared to be the highest. A method of early childhood carbon neutrality education was recognized to be most suitable in conducting it in connection with the home and local community. An activity form of the early childhood carbon neutrality education was shown to be high in the field trip and the experience learning. In terms of instructional media, the real thing, picture, video material were seen to be the highest. As for the assessment content of the early childhood carbon neutrality education, the environmental sensitivity and considerate attitude were considered to be most important. Regarding an evaluation method, young children’s play record was realized to be most proper.
Second, figuring out the needs of kindergarten teachers for the early childhood carbon neutrality education, a difficulty for carrying out the early childhood carbon neutrality education in early childhood education institution was indicated to be the largest in the lack of knowledge and technique in teachers themselves. A support for executing the early childhood carbon neutrality education was perceived to be the highest in developing and supplying the teaching-learning materials suitable for young children’s development level. The necessity of training the early childhood carbon neutrality education was recognized highly. In terms of the training contents, it was seen that teachers desire mostly to participate in training the successful practice case and field application to the early childhood carbon neutrality education.
Through the results of this study, there was a suggestion for imminently developing and supplying the materials of the early childhood carbon neutrality education program in order to be efficiently carried out the early childhood carbon neutrality education and for needing to expand an administrative·financial support by the government and the Metropolitan and Provincial Offices of Education aiming to strengthen training the early childhood carbon neutrality education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.