본 연구는 입시 중심의 교육 환경에서 청소년 독서교육의 한계를 극복하기 위해, 청소년을 독자로 바라보고, 독자 유형에 따라 북 큐레이션을 제공하는 것을 목표로 독자 유형별 북 큐레이션 선호도와 인식에 관해 연구하였다. 연구 대상인 중학생을 대상으로 설문조사를 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 애독자와 간헐적 독자가 대부분이었으며, 비독자는 적은 비율을 차지하는 것을 확인하였다. 이는 다른 시기보다 청소년 시기에 학교 체제의 독서...
본 연구는 입시 중심의 교육 환경에서 청소년 독서교육의 한계를 극복하기 위해, 청소년을 독자로 바라보고, 독자 유형에 따라 북 큐레이션을 제공하는 것을 목표로 독자 유형별 북 큐레이션 선호도와 인식에 관해 연구하였다. 연구 대상인 중학생을 대상으로 설문조사를 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 애독자와 간헐적 독자가 대부분이었으며, 비독자는 적은 비율을 차지하는 것을 확인하였다. 이는 다른 시기보다 청소년 시기에 학교 체제의 독서교육이 더욱 중요함을 시사한다. 따라서, 학교 체제의 독서교육 주체들은 학생들의 독서에 대한 흥미와 동기를 유발하는 요소를 파악하고 적극적으로 지원해야 하여, 기존의 독자층을 확대하고 비독자를 독자로 전환시킬 수 있도록 힘써야 한다. 둘째, 독자 유형에 따른 북 큐레이션 도서 추천 기준의 선호도 조사에서, 청소년은 주제 분야나 장르에 따른 선호도는 유사하지만, 스토리 라인, 캐릭터, 소재 등에서는 독자 유형에 따라 차이를 보였다. 따라서, 독자 유형별 선호도를 고려한 북 큐레이션을 제공하여, 청소년 독자의 관심과 요구를 최대한 반영해야 한다. 셋째, 독자 유형에 따른 북 큐레이션 운영에 대한 인식 조사 결과에서, 애독자와 간헐적 독자는 비독자에 비해 북 큐레이션에 대한 인식이 높은 것으로 나타났다. 이는 학교도서관은 특히, 비독자를 중점적인 독자 개발의 대상으로 놓고 그들을 고려한 다양한 추천과 접근 방법을 제공이 필요함을 시사한다. 이러한 노력을 통해, 학교도서관은 청소년 독자에게 자신의 관심과 흥미가 반영된 책에 대한 발견성을 높일 수 있는 독서환경을 마련해 주고, 청소년 독자가 독서 흥미를 잃지 않고 긍정적인 독서 경험을 넓혀감으로 평생 독자로 성장할 수 있도록 기여해야 한다.
본 연구는 입시 중심의 교육 환경에서 청소년 독서교육의 한계를 극복하기 위해, 청소년을 독자로 바라보고, 독자 유형에 따라 북 큐레이션을 제공하는 것을 목표로 독자 유형별 북 큐레이션 선호도와 인식에 관해 연구하였다. 연구 대상인 중학생을 대상으로 설문조사를 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 애독자와 간헐적 독자가 대부분이었으며, 비독자는 적은 비율을 차지하는 것을 확인하였다. 이는 다른 시기보다 청소년 시기에 학교 체제의 독서교육이 더욱 중요함을 시사한다. 따라서, 학교 체제의 독서교육 주체들은 학생들의 독서에 대한 흥미와 동기를 유발하는 요소를 파악하고 적극적으로 지원해야 하여, 기존의 독자층을 확대하고 비독자를 독자로 전환시킬 수 있도록 힘써야 한다. 둘째, 독자 유형에 따른 북 큐레이션 도서 추천 기준의 선호도 조사에서, 청소년은 주제 분야나 장르에 따른 선호도는 유사하지만, 스토리 라인, 캐릭터, 소재 등에서는 독자 유형에 따라 차이를 보였다. 따라서, 독자 유형별 선호도를 고려한 북 큐레이션을 제공하여, 청소년 독자의 관심과 요구를 최대한 반영해야 한다. 셋째, 독자 유형에 따른 북 큐레이션 운영에 대한 인식 조사 결과에서, 애독자와 간헐적 독자는 비독자에 비해 북 큐레이션에 대한 인식이 높은 것으로 나타났다. 이는 학교도서관은 특히, 비독자를 중점적인 독자 개발의 대상으로 놓고 그들을 고려한 다양한 추천과 접근 방법을 제공이 필요함을 시사한다. 이러한 노력을 통해, 학교도서관은 청소년 독자에게 자신의 관심과 흥미가 반영된 책에 대한 발견성을 높일 수 있는 독서환경을 마련해 주고, 청소년 독자가 독서 흥미를 잃지 않고 긍정적인 독서 경험을 넓혀감으로 평생 독자로 성장할 수 있도록 기여해야 한다.
This study aimed to provide book curation by viewing adolescents as readers and classifying them by reader type, to overcome the limitations of youth reading education in an educational environment centered on entrance examinations. The goal was to research the preference and perception of book cura...
This study aimed to provide book curation by viewing adolescents as readers and classifying them by reader type, to overcome the limitations of youth reading education in an educational environment centered on entrance examinations. The goal was to research the preference and perception of book curation by reader type. A survey was conducted with middle school students as research subjects, and the results are as follows. First, it was found that the majority were avid readers or intermittent readers, and the proportion of non-readers was small, highlighting the importance of reading education in adolescence in the school system. Therefore, those in charge of reading education in the school system should identify and actively support factors that induce students' interest and motivation in reading, and contribute to expanding the existing readership and calling non-readers to readers. Second, in the preference survey for book curation book recommendation criteria by reader type, teenagers had similar preferences depending on the subject field or genre, but differences were observed depending on the reader type in elements such as storyline, character, and material. Therefore, book curations that take into account the preferences of each type of reader should be provided to reflect the interests and needs of young readers as much as possible. Third, based on the perception survey of book curation operation by reader type, avid readers and intermittent readers had a higher perception of book curation than non-readers. This suggests that the school library, in particular, should provide various recommendations and approaches considering non-readers as its focus on self-development. Through these efforts, the school library should create a reading environment that can enhance the discoverability of books that reflect the interests and preferences of young readers, and contribute to the growth of young readers into lifelong readers by expanding their positive reading experience without losing interest.
This study aimed to provide book curation by viewing adolescents as readers and classifying them by reader type, to overcome the limitations of youth reading education in an educational environment centered on entrance examinations. The goal was to research the preference and perception of book curation by reader type. A survey was conducted with middle school students as research subjects, and the results are as follows. First, it was found that the majority were avid readers or intermittent readers, and the proportion of non-readers was small, highlighting the importance of reading education in adolescence in the school system. Therefore, those in charge of reading education in the school system should identify and actively support factors that induce students' interest and motivation in reading, and contribute to expanding the existing readership and calling non-readers to readers. Second, in the preference survey for book curation book recommendation criteria by reader type, teenagers had similar preferences depending on the subject field or genre, but differences were observed depending on the reader type in elements such as storyline, character, and material. Therefore, book curations that take into account the preferences of each type of reader should be provided to reflect the interests and needs of young readers as much as possible. Third, based on the perception survey of book curation operation by reader type, avid readers and intermittent readers had a higher perception of book curation than non-readers. This suggests that the school library, in particular, should provide various recommendations and approaches considering non-readers as its focus on self-development. Through these efforts, the school library should create a reading environment that can enhance the discoverability of books that reflect the interests and preferences of young readers, and contribute to the growth of young readers into lifelong readers by expanding their positive reading experience without losing interest.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.