2008년 중동-아프리카에코리아 tv 코리아 TV 한국 드라마, 예능, 노래를 방송하는 채널이다.
가 송출되기 시작하며 한류열풍이 불었고 한국 문화와 한국어에 관심이 있는 사람들이 증가하고 있다. 이 때문에 한국어를 배우고자 하는 아랍권 학습자들이 늘었다. 여러 아랍국가에서 세종학당과 한국어과를 설립하여 한국어 교육이나 한국어 교재에 관한 연구의 필요성도 높아졌다.
특히 아랍권 학습자의 대표적인 학습 목적이 유창한 한국어 의사소통 능력을 갖추는 것이기 때문에 한국어 말하기 교재 개발이...
2008년 중동-아프리카에코리아 tv 코리아 TV 한국 드라마, 예능, 노래를 방송하는 채널이다.
가 송출되기 시작하며 한류열풍이 불었고 한국 문화와 한국어에 관심이 있는 사람들이 증가하고 있다. 이 때문에 한국어를 배우고자 하는 아랍권 학습자들이 늘었다. 여러 아랍국가에서 세종학당과 한국어과를 설립하여 한국어 교육이나 한국어 교재에 관한 연구의 필요성도 높아졌다.
특히 아랍권 학습자의 대표적인 학습 목적이 유창한 한국어 의사소통 능력을 갖추는 것이기 때문에 한국어 말하기 교재 개발이 시급하다고 할 수 있다. 따라서 본고는 요르단의 한국어 학습자를 위한 한국어 중급 말하기 교재 개발 방안을 마련하는 데에 그 목적이 있다. 이를 위하여 아랍권 학습자를 위한 한국어 교육 연구 및 한국어 말하기에 관한 연구를 살펴보았고, 요르단 내 한국어 교육의 문제점을 분석하기 위한 요르단에서의 한국어 교육 역사, 요르단대학교 한국어학과 과목과 교육법 및 암만 세종학당의 교육 현황을 살펴보았다. 그리고 요르단대학교에서 한국어를 전공하는 학생들 및 교사를 대상으로 요구조사를 실시하였다. 한국어과의 한국어 교육과정 만족도 및 학습자의 요구를 중심으로 교재 개발에 필요한 것이 무엇인지, 한국어 학습자의 요구가 무엇인지를 알아보는 것을 목적으로 요구조사를 실시하였고 더 구체적인 응답을 얻기 위해 한국어학과 3학년 학생 3명, 졸업한 학생 3명 및 교사 1명 총 7명을 대상으로 인터뷰를 진행하였다. 조사 결과를 바탕으로 말하기 교재 방안을 마련하였다.
요구조사 결과에 따라 요르단 내 한국어 중급 말하기 교재 개발의 기준 및 요르단대학 한국어학과 말하기 교재 구성 목표, 실제성, 다양성을 중심으로 분석하였다. 또한 의사소통이 목적인 말하기 교재의 단원마다 제시되는 (주제, 문법, 어휘) 학습 내용 및 목표를 살펴보았다.
본 연구에서 논의된 학습자 요구조사 및 말하기 교재 분석을 바탕으로, 아랍권 학습자를 위한 중급 말하기 교재 단원의 예시를 [학습 목표 – 도입 - 대화문 1편 - 어휘 및 문법 – 연습 활동 – 읽기 자료 1편 – 과제]의 순서로 구성하였다.
결론적으로 개발한 교재는 한국어학과에서 실제로 사용될 수 있도록 현지 상황과 교육과정을 고려하여 개발하였다. 교재는 말하기 수업에서 활용적으로 진행될 수 있도록 학습자들의 요구를 중심으로 개발하였고 실제적 과제와 자료를 바탕으로 구성하여 수업에서 학습한 내용을 실제 언어생활에서 사용할 수 있도록 과제를 수행하였다. 또한 이번 말하기 교재 개발은 듣기, 읽기, 쓰기 기능과 통합하여 말하기 능력을 점진적으로 심화시키는 데 초점을 두었다.
2008년 중동-아프리카에코리아 tv 코리아 TV 한국 드라마, 예능, 노래를 방송하는 채널이다.
가 송출되기 시작하며 한류열풍이 불었고 한국 문화와 한국어에 관심이 있는 사람들이 증가하고 있다. 이 때문에 한국어를 배우고자 하는 아랍권 학습자들이 늘었다. 여러 아랍국가에서 세종학당과 한국어과를 설립하여 한국어 교육이나 한국어 교재에 관한 연구의 필요성도 높아졌다.
특히 아랍권 학습자의 대표적인 학습 목적이 유창한 한국어 의사소통 능력을 갖추는 것이기 때문에 한국어 말하기 교재 개발이 시급하다고 할 수 있다. 따라서 본고는 요르단의 한국어 학습자를 위한 한국어 중급 말하기 교재 개발 방안을 마련하는 데에 그 목적이 있다. 이를 위하여 아랍권 학습자를 위한 한국어 교육 연구 및 한국어 말하기에 관한 연구를 살펴보았고, 요르단 내 한국어 교육의 문제점을 분석하기 위한 요르단에서의 한국어 교육 역사, 요르단대학교 한국어학과 과목과 교육법 및 암만 세종학당의 교육 현황을 살펴보았다. 그리고 요르단대학교에서 한국어를 전공하는 학생들 및 교사를 대상으로 요구조사를 실시하였다. 한국어과의 한국어 교육과정 만족도 및 학습자의 요구를 중심으로 교재 개발에 필요한 것이 무엇인지, 한국어 학습자의 요구가 무엇인지를 알아보는 것을 목적으로 요구조사를 실시하였고 더 구체적인 응답을 얻기 위해 한국어학과 3학년 학생 3명, 졸업한 학생 3명 및 교사 1명 총 7명을 대상으로 인터뷰를 진행하였다. 조사 결과를 바탕으로 말하기 교재 방안을 마련하였다.
요구조사 결과에 따라 요르단 내 한국어 중급 말하기 교재 개발의 기준 및 요르단대학 한국어학과 말하기 교재 구성 목표, 실제성, 다양성을 중심으로 분석하였다. 또한 의사소통이 목적인 말하기 교재의 단원마다 제시되는 (주제, 문법, 어휘) 학습 내용 및 목표를 살펴보았다.
본 연구에서 논의된 학습자 요구조사 및 말하기 교재 분석을 바탕으로, 아랍권 학습자를 위한 중급 말하기 교재 단원의 예시를 [학습 목표 – 도입 - 대화문 1편 - 어휘 및 문법 – 연습 활동 – 읽기 자료 1편 – 과제]의 순서로 구성하였다.
결론적으로 개발한 교재는 한국어학과에서 실제로 사용될 수 있도록 현지 상황과 교육과정을 고려하여 개발하였다. 교재는 말하기 수업에서 활용적으로 진행될 수 있도록 학습자들의 요구를 중심으로 개발하였고 실제적 과제와 자료를 바탕으로 구성하여 수업에서 학습한 내용을 실제 언어생활에서 사용할 수 있도록 과제를 수행하였다. 또한 이번 말하기 교재 개발은 듣기, 읽기, 쓰기 기능과 통합하여 말하기 능력을 점진적으로 심화시키는 데 초점을 두었다.
The Hallyu wave began in 2008 when Korea TV, a channel that broadcasts Korean dramas, variety shows, and songs, began broadcasting in the Middle East and Africa. This has led to an increase in people interested in Korean culture and Korean. As a result, the number of Arab learners who want to learn ...
The Hallyu wave began in 2008 when Korea TV, a channel that broadcasts Korean dramas, variety shows, and songs, began broadcasting in the Middle East and Africa. This has led to an increase in people interested in Korean culture and Korean. As a result, the number of Arab learners who want to learn Korean has increased. Several Arab countries have established Sejong Institutes and Korean departments, and the need for research on Korean education and Korean textbooks has also increased.
Especially, since the representative learning purpose of Arab learners is fluent communication in Korean, it is urgent to develop a Korean speaking textbook. Therefore, this paper aims to develop a plan for developing an intermediate Korean speaking textbook for Korean learners in Jordan. To this end, we examined research on Korean education for Arab learnersand research on Korean speaking, and we examined the history of Korean education in Jordan, the subjects and teaching methods of the Korean department at the University of Jordan, and the educational situation of the Sejong Institute in Amman. We also conducted a demand survey of students majoring in Korean at the University of Jordan. The survey was conducted to find out what kind of textbook development is needed and what are the needs of Korean learners, focusing on the satisfaction of the Korean education curriculum of the Korean department and the needs of the learners. To obtain more detailed answers, we interviewed 6 students, 3 u
ndergraduate and 3 graduates, majoring in Korean at the University of Jordan. We developed a speaking textbook plan based on the survey results.
According to the survey results, we analyzed the criteria for developing an intermediate Korean speaking textbook in Jordan, and the goals, reality, and diversity of the speaking textbook composition of the Korean department at the University of Jordan. We also looked at the learning content
and goals (topics, grammar, vocabulary) presented in each unit of the speaking textbook whose purpose is communication.
Based on the learner demand survey and speaking textbook analysis discussed in this study, we organized the units of the intermediate speakingtextbook for Arab learners in the following order: [Learning goal - Introduction - Dialogue 1 - Vocabulary and grammar - Practice activities – Reading material 1 - Task activities].
In conclusion, the developed textbook was developed considering the local situation and curriculum so that it can be actually used in the Korean department. The textbook was developed centered on the needs of the learners so that the speaking classes can be conducted in a practical way, and the tasks were performed based on real-world tasks and materials so that the contents learned in class can be used in real language life. Fourth, this speaking textbook development focuses on gradually deepening sp
eaking ability by integrating listening, reading, and writing other elements.
The Hallyu wave began in 2008 when Korea TV, a channel that broadcasts Korean dramas, variety shows, and songs, began broadcasting in the Middle East and Africa. This has led to an increase in people interested in Korean culture and Korean. As a result, the number of Arab learners who want to learn Korean has increased. Several Arab countries have established Sejong Institutes and Korean departments, and the need for research on Korean education and Korean textbooks has also increased.
Especially, since the representative learning purpose of Arab learners is fluent communication in Korean, it is urgent to develop a Korean speaking textbook. Therefore, this paper aims to develop a plan for developing an intermediate Korean speaking textbook for Korean learners in Jordan. To this end, we examined research on Korean education for Arab learnersand research on Korean speaking, and we examined the history of Korean education in Jordan, the subjects and teaching methods of the Korean department at the University of Jordan, and the educational situation of the Sejong Institute in Amman. We also conducted a demand survey of students majoring in Korean at the University of Jordan. The survey was conducted to find out what kind of textbook development is needed and what are the needs of Korean learners, focusing on the satisfaction of the Korean education curriculum of the Korean department and the needs of the learners. To obtain more detailed answers, we interviewed 6 students, 3 u
ndergraduate and 3 graduates, majoring in Korean at the University of Jordan. We developed a speaking textbook plan based on the survey results.
According to the survey results, we analyzed the criteria for developing an intermediate Korean speaking textbook in Jordan, and the goals, reality, and diversity of the speaking textbook composition of the Korean department at the University of Jordan. We also looked at the learning content
and goals (topics, grammar, vocabulary) presented in each unit of the speaking textbook whose purpose is communication.
Based on the learner demand survey and speaking textbook analysis discussed in this study, we organized the units of the intermediate speakingtextbook for Arab learners in the following order: [Learning goal - Introduction - Dialogue 1 - Vocabulary and grammar - Practice activities – Reading material 1 - Task activities].
In conclusion, the developed textbook was developed considering the local situation and curriculum so that it can be actually used in the Korean department. The textbook was developed centered on the needs of the learners so that the speaking classes can be conducted in a practical way, and the tasks were performed based on real-world tasks and materials so that the contents learned in class can be used in real language life. Fourth, this speaking textbook development focuses on gradually deepening sp
eaking ability by integrating listening, reading, and writing other elements.
주제어
#말하기 교재 개발 요르단 한국어 학습자 요르단대학교의 교육 현황
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.