본 연구는 초급 한국어 학습자를 위한 온라인 말하기 과제 활동을 제안하는 것에 목적이 있다. 온라인 수업에 관한 연구는 주로 MOOC 등 비실시간 강의에 대한 연구와 온라인 수업에 대한 인지 조사, 만족도 조사가 주를 이루어졌는데 실시간 온라인 과제 활동에 대한 연구가 미비한 것은 사실이다. 또한, 선행 연구에서 살펴본 현재 온라인 수업의 제일 큰 문제는 상호작용이 부족하다는 점을 보완하기 위해 본 연구는 초급 한국어 학습자를 대상으로 온라인 말하기 과제 활동을 제안하고자 하였다. 이에 의하여 본고에서는 온라인 수업의 개념, 과제의 개념 및 구성요소, 말하기 과제의 유형을 고찰하였다. 온라인 말하기 과제 활동을 제안하기 위하여 설문조사를 실행했는데 유효한 설문지는 총 190부이다. 효과적인 온라인 말하기 과제 활동을 구성할 수 있도록 온라인 말하기 과제 활동을 설정했을 때 학습용 플랫폼의 기능과 결합하여 고안했다. 또한, 오프라인 수업의 과제 활동과 비교하여 오프라인 수업의 과제 활동을 어떻게 개선하면 온라인 수업 환경에도 적용할 수 있는지를 고찰했으며 온라인 수업에서의 과제 활동을 진행할 때 어떤 점을 주의해야 하는지를 제시했다. Ⅱ장에서는 먼저 '온라인 수업에 대한 개념, 과제의 개념, 구성요소, 말하기 과제의 유형' 등을 살펴보고 과제 활동은 수업 중의 과제 활동과 수업 후의 과제 활동도 포함한 과제 활동으로 정의했다. Ⅲ장에서는 온라인 수업에 대해 학습자 조사를 실시했다. 설문 조사 결과에 따르면 학습자들은 현재 말하기 수업 방식에 대해 보편적으로 만족하고는 있으나, 수업 시의 상호작용에 대해서 만족하지 못한다는 결과가 나왔다. 또한, 학생이 수업 과제 활동에 대한 요구 부분에서도 상호작용을 높일 수 있는 과제 활동이 있었으면 좋겠다는 의견을 있었다. Ⅵ장에서는 앞 장의 설문조사 결과를 바탕으로 온라인 말하기 과제 활동을 제안하였다. 온라인 말하기 과제 활동은 온라인이라는 조건으로 인해 많은 제한을 받고 있으므로 과제 활동 수행에 도움이 되는 온라인 학습용 플랫폼을 함께 소개하였다. 또한, 온라인 과제 활동의 제안은 현 단계에서 새로운 것을 찾는 것이 아니라 오프라인의 과제 활동과 비교하여 어떻게 개선해야 온라인 환경에 적용할 수 있는지를 고안했다. 수업 후의 과제 활동으로는 학습자의 능동성과 과제의 실제성을 고려하여 '동영상을 찍는 과제 활동, 녹음하는 과제 활동'을 제시하였다. 수업 후의 과제 활동이 초급 학습자에게 어렵지만, 학습자의 한국어 학습 흥미와 능동성을 유발할 수 있는 점에 유의미한 과제 활동으로 볼 수 있다. 본 연구는 ...
본 연구는 초급 한국어 학습자를 위한 온라인 말하기 과제 활동을 제안하는 것에 목적이 있다. 온라인 수업에 관한 연구는 주로 MOOC 등 비실시간 강의에 대한 연구와 온라인 수업에 대한 인지 조사, 만족도 조사가 주를 이루어졌는데 실시간 온라인 과제 활동에 대한 연구가 미비한 것은 사실이다. 또한, 선행 연구에서 살펴본 현재 온라인 수업의 제일 큰 문제는 상호작용이 부족하다는 점을 보완하기 위해 본 연구는 초급 한국어 학습자를 대상으로 온라인 말하기 과제 활동을 제안하고자 하였다. 이에 의하여 본고에서는 온라인 수업의 개념, 과제의 개념 및 구성요소, 말하기 과제의 유형을 고찰하였다. 온라인 말하기 과제 활동을 제안하기 위하여 설문조사를 실행했는데 유효한 설문지는 총 190부이다. 효과적인 온라인 말하기 과제 활동을 구성할 수 있도록 온라인 말하기 과제 활동을 설정했을 때 학습용 플랫폼의 기능과 결합하여 고안했다. 또한, 오프라인 수업의 과제 활동과 비교하여 오프라인 수업의 과제 활동을 어떻게 개선하면 온라인 수업 환경에도 적용할 수 있는지를 고찰했으며 온라인 수업에서의 과제 활동을 진행할 때 어떤 점을 주의해야 하는지를 제시했다. Ⅱ장에서는 먼저 '온라인 수업에 대한 개념, 과제의 개념, 구성요소, 말하기 과제의 유형' 등을 살펴보고 과제 활동은 수업 중의 과제 활동과 수업 후의 과제 활동도 포함한 과제 활동으로 정의했다. Ⅲ장에서는 온라인 수업에 대해 학습자 조사를 실시했다. 설문 조사 결과에 따르면 학습자들은 현재 말하기 수업 방식에 대해 보편적으로 만족하고는 있으나, 수업 시의 상호작용에 대해서 만족하지 못한다는 결과가 나왔다. 또한, 학생이 수업 과제 활동에 대한 요구 부분에서도 상호작용을 높일 수 있는 과제 활동이 있었으면 좋겠다는 의견을 있었다. Ⅵ장에서는 앞 장의 설문조사 결과를 바탕으로 온라인 말하기 과제 활동을 제안하였다. 온라인 말하기 과제 활동은 온라인이라는 조건으로 인해 많은 제한을 받고 있으므로 과제 활동 수행에 도움이 되는 온라인 학습용 플랫폼을 함께 소개하였다. 또한, 온라인 과제 활동의 제안은 현 단계에서 새로운 것을 찾는 것이 아니라 오프라인의 과제 활동과 비교하여 어떻게 개선해야 온라인 환경에 적용할 수 있는지를 고안했다. 수업 후의 과제 활동으로는 학습자의 능동성과 과제의 실제성을 고려하여 '동영상을 찍는 과제 활동, 녹음하는 과제 활동'을 제시하였다. 수업 후의 과제 활동이 초급 학습자에게 어렵지만, 학습자의 한국어 학습 흥미와 능동성을 유발할 수 있는 점에 유의미한 과제 활동으로 볼 수 있다. 본 연구는 온라인 교육의 시작 단계에서 현재 온라인 수업이 상호작용의 부족으로 인하여 수업의 효과성이 떨어지는 것을 보완하기 위해 초급 학습자에게 적용할 수 있는 온라인 과제 활동을 제안하는 데에 유의미하다. 또한, 현재 교육의 발전 방향을 관찰하면 온라인 교육이 점점 교육의 중요한 위치에 차지하게 된다. 한국어 교육도 마찬가지이다. 본고에서 제시한 온라인 수업의 과제 활동은 향후 온라인 과제 연구 또는 온라인 교육 실제에 활용될 수 있다는 점에서 의미를 가진다.
본 연구는 초급 한국어 학습자를 위한 온라인 말하기 과제 활동을 제안하는 것에 목적이 있다. 온라인 수업에 관한 연구는 주로 MOOC 등 비실시간 강의에 대한 연구와 온라인 수업에 대한 인지 조사, 만족도 조사가 주를 이루어졌는데 실시간 온라인 과제 활동에 대한 연구가 미비한 것은 사실이다. 또한, 선행 연구에서 살펴본 현재 온라인 수업의 제일 큰 문제는 상호작용이 부족하다는 점을 보완하기 위해 본 연구는 초급 한국어 학습자를 대상으로 온라인 말하기 과제 활동을 제안하고자 하였다. 이에 의하여 본고에서는 온라인 수업의 개념, 과제의 개념 및 구성요소, 말하기 과제의 유형을 고찰하였다. 온라인 말하기 과제 활동을 제안하기 위하여 설문조사를 실행했는데 유효한 설문지는 총 190부이다. 효과적인 온라인 말하기 과제 활동을 구성할 수 있도록 온라인 말하기 과제 활동을 설정했을 때 학습용 플랫폼의 기능과 결합하여 고안했다. 또한, 오프라인 수업의 과제 활동과 비교하여 오프라인 수업의 과제 활동을 어떻게 개선하면 온라인 수업 환경에도 적용할 수 있는지를 고찰했으며 온라인 수업에서의 과제 활동을 진행할 때 어떤 점을 주의해야 하는지를 제시했다. Ⅱ장에서는 먼저 '온라인 수업에 대한 개념, 과제의 개념, 구성요소, 말하기 과제의 유형' 등을 살펴보고 과제 활동은 수업 중의 과제 활동과 수업 후의 과제 활동도 포함한 과제 활동으로 정의했다. Ⅲ장에서는 온라인 수업에 대해 학습자 조사를 실시했다. 설문 조사 결과에 따르면 학습자들은 현재 말하기 수업 방식에 대해 보편적으로 만족하고는 있으나, 수업 시의 상호작용에 대해서 만족하지 못한다는 결과가 나왔다. 또한, 학생이 수업 과제 활동에 대한 요구 부분에서도 상호작용을 높일 수 있는 과제 활동이 있었으면 좋겠다는 의견을 있었다. Ⅵ장에서는 앞 장의 설문조사 결과를 바탕으로 온라인 말하기 과제 활동을 제안하였다. 온라인 말하기 과제 활동은 온라인이라는 조건으로 인해 많은 제한을 받고 있으므로 과제 활동 수행에 도움이 되는 온라인 학습용 플랫폼을 함께 소개하였다. 또한, 온라인 과제 활동의 제안은 현 단계에서 새로운 것을 찾는 것이 아니라 오프라인의 과제 활동과 비교하여 어떻게 개선해야 온라인 환경에 적용할 수 있는지를 고안했다. 수업 후의 과제 활동으로는 학습자의 능동성과 과제의 실제성을 고려하여 '동영상을 찍는 과제 활동, 녹음하는 과제 활동'을 제시하였다. 수업 후의 과제 활동이 초급 학습자에게 어렵지만, 학습자의 한국어 학습 흥미와 능동성을 유발할 수 있는 점에 유의미한 과제 활동으로 볼 수 있다. 본 연구는 온라인 교육의 시작 단계에서 현재 온라인 수업이 상호작용의 부족으로 인하여 수업의 효과성이 떨어지는 것을 보완하기 위해 초급 학습자에게 적용할 수 있는 온라인 과제 활동을 제안하는 데에 유의미하다. 또한, 현재 교육의 발전 방향을 관찰하면 온라인 교육이 점점 교육의 중요한 위치에 차지하게 된다. 한국어 교육도 마찬가지이다. 본고에서 제시한 온라인 수업의 과제 활동은 향후 온라인 과제 연구 또는 온라인 교육 실제에 활용될 수 있다는 점에서 의미를 가진다.
This study aims to propose online speaking task activities for beginner Korean learners. Research on online classes was mainly conducted on non-real-time lectures such as MOOC, cognitive surveys on online classes, and satisfaction surveys, but it is true that research on real-time online task ac...
This study aims to propose online speaking task activities for beginner Korean learners. Research on online classes was mainly conducted on non-real-time lectures such as MOOC, cognitive surveys on online classes, and satisfaction surveys, but it is true that research on real-time online task activities is insufficient. Furthermore, given that the biggest problem of online classes is the lack of interaction in prior studies, this study sought to propose online speaking task activities for beginner Korean learners. Accordingly, this paper considered the concepts of online teaching, the concepts and components of the project, and the types of speaking tasks. A survey was conducted to suggest online speaking task activities, with a total of 190 valid questionnaires. We devised in combination with the capabilities of the learning platform when setting up online speaking task activities to enable the construction of effective online speaking task activities. In addition, we proposed what to be cautious about when conducting task activities in online classes, considering how improving task activities in offline classes can also be applied to online class environments. Chapter 2 first examined 'concepts of online classes, concepts of tasks, components, and types of speaking tasks' and defined task activities, including task activities during and after classes. Chapter 3 conducted a learner survey of online classes. According to the survey results, learners are generally satisfied with the current way of speaking classes, but they are not satisfied with the interaction during classes. In addition, it was noted that it is desirable for students to have task activities that can increase interaction in the requirements for class task activities. Chapter 4 proposes online speaking task activities based on the survey results from the previous chapter. Since online speaking task activities are heavily restricted to online conditions, we also introduce a platform for online learning to help perform task activities. Furthermore, we devise how the proposals of online task activities should be improved compared to offline task activities rather than finding new ones at this stage. For post-class task activities, we presented 'task activities for filming videos, task activities for recording' in consideration of learners' activity and the practicality of the task. We consider post-class task activities to be significant task activities that are difficult for beginner learners, but can cause learners' interest in learning Korean and activeness. This work is significant in proposing online task activities that can be applied to beginner learners at the beginning of online training at a starting point that compensates for the lack of current online class interactions. Furthermore, observing the direction of development of current education makes online education increasingly important. The same goes for Korean language education. It can be found meaningful in that the task activities of online classes presented in this high school can be utilized in future online task research or online training practice.
This study aims to propose online speaking task activities for beginner Korean learners. Research on online classes was mainly conducted on non-real-time lectures such as MOOC, cognitive surveys on online classes, and satisfaction surveys, but it is true that research on real-time online task activities is insufficient. Furthermore, given that the biggest problem of online classes is the lack of interaction in prior studies, this study sought to propose online speaking task activities for beginner Korean learners. Accordingly, this paper considered the concepts of online teaching, the concepts and components of the project, and the types of speaking tasks. A survey was conducted to suggest online speaking task activities, with a total of 190 valid questionnaires. We devised in combination with the capabilities of the learning platform when setting up online speaking task activities to enable the construction of effective online speaking task activities. In addition, we proposed what to be cautious about when conducting task activities in online classes, considering how improving task activities in offline classes can also be applied to online class environments. Chapter 2 first examined 'concepts of online classes, concepts of tasks, components, and types of speaking tasks' and defined task activities, including task activities during and after classes. Chapter 3 conducted a learner survey of online classes. According to the survey results, learners are generally satisfied with the current way of speaking classes, but they are not satisfied with the interaction during classes. In addition, it was noted that it is desirable for students to have task activities that can increase interaction in the requirements for class task activities. Chapter 4 proposes online speaking task activities based on the survey results from the previous chapter. Since online speaking task activities are heavily restricted to online conditions, we also introduce a platform for online learning to help perform task activities. Furthermore, we devise how the proposals of online task activities should be improved compared to offline task activities rather than finding new ones at this stage. For post-class task activities, we presented 'task activities for filming videos, task activities for recording' in consideration of learners' activity and the practicality of the task. We consider post-class task activities to be significant task activities that are difficult for beginner learners, but can cause learners' interest in learning Korean and activeness. This work is significant in proposing online task activities that can be applied to beginner learners at the beginning of online training at a starting point that compensates for the lack of current online class interactions. Furthermore, observing the direction of development of current education makes online education increasingly important. The same goes for Korean language education. It can be found meaningful in that the task activities of online classes presented in this high school can be utilized in future online task research or online training practice.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.