한국교회의 예배 문화를 살펴볼 때 미디어 예배로의 방향은 피할 수 없는 강이다. TV에서는 많은 기독교 채널이 생겼고, 그 채널에서는 수많은 예배가 방영된다. 사람들에게 비대면 예배가 아닌 미디어 수단으로 예배가 전해진 것은 비단 지금의 일이 아니다. TV로 전해져오는 미디어 예배에는 점차 기술이 발전함에 따라 우리의 손안에 있는 컴퓨터, 핸드폰을 통해 전달되게 되었다. 이제는 TV에서 뿐만 아니라 핸드폰에서 각종 기기에서 예배를 접할 수 있게 됐다. 이러한 변화를 받아들이기가 쉽지 않을 때에, 코로나19라는 팬데믹 상황은 우리로 하여금 미디어 예배를 향해 급속도로 뛰어들게 만들었다. 전염병의 특성을 가졌기 때문에 정부에서는 코로나19에 대한 대처로 격리와 거리두기를 하였다. 하루 확진자는 점차 늘어났고 확진자 수가 한계치에 임박했을 때 정부는 거리두기에 단계를 격상 하였다. 교회와 같이 모임을 중시하는 모든 단체들의 내면 모임은 중단되게 되었고, 교회 뿐만 아니라 사람들이 모일 수 있는 집합 장소는 제한되었다. 또한 대면 예배가 제한되었는데 이로 인해 교회가 가질 수 있는 유일한 방안은 온라인으로 예배를 드리는 방식이었다. 코로나19에서 미디어 예배는 형식이나 방식에 문제를 넘어서서 모든 교회의 필수적인 상황이 되어버렸다. 그렇기에 아직 미디어 예배가 준비되어 있지 않은 교회나, 미디어로의 예배에 찬성 되지 않은 교회의 경우 계속해서 오프라인으로 예배를 드리는 모습도 나타났다. 이제는 더이상 미디어 예배가 멀게만 느껴지지는 않는다. 팬데믹 상황에서 우리에게 일상이 되어 버린 미디어 예배이다.
이렇게 미디어 예배가 급물살을 타고 우리의 일상 속으로 들어오게 되었을 때 예배로의 많은 문제를 가지고 왔다. 그 문제들은 준비되어 있지 않은 상황에서 미디어 예배를 드려야 하는 시기에 생긴 어려움이다. 기계적인 혹은 기술적인 문제의 어려움이나, 오프라인에서 들으시던 예배가 미디어로 넘어올 때에 구현되지 못하는 예배의 구성으로 인해서 예배의 정체성을 잃어버리는 경우도 나타났다. 교세가 작은 소형 교회의 경우 미디어 예배의 모든 책임이 담당 목회자에게 주어졌는데 교역자가 미디어 예배를 구현하기에 지식이 부족하거나 사용이 미숙한 부분에 대해서도 문제는 많이 나타났다. 또한 교회에서 미디어 예배를 드릴 수 있는 적당한 기기가 없는 경우, 미디어 예매를 시도조차 하지 못하는 이로 인해서 온라인으로 예배를 드리지 못해 예배를 지속적으로 드리지 못하고 끊어져 중단되어야 하는 가슴 아픈 일도 일어났다. 문제는 이것이 전부가 아니었다. 오프라인에서도 나타나던 예배의 문제가 미디어 예배에서도 나타나는 것이다. 그것이 가장 크게 나타나는 부분은 바로 빈부 격차 였다. 우리가 현실에서 만나고 있는 교회는 그 규모나 가지고 있는 재정 상황에 따라 매우 다른 상황과 형편을 나타낸다. 문제는 이것이 대형 교회 일수로 자금력이 풍부한 교회 일수록 사람들에게 더 효과적인 홍보가 이루어져서 대형 기회에 더 많은 사람들이 몰리게 되는 문제를 야기시킨다는 것이다. 이것이 문제가 되는 이유는 대형 교회는 사람들이 찾지 않아도 오는 반면 작은 소형 교회는 사람들이 가기에 부담스럽다는 데 있다. 빈익빈 부익부가 나타난다는 것이다. 시간이 지날수록 이상하리만치 사람들은 개인에 집중을 한다. 공동체 모임이나 소그룹 모임을 피하고 교회에서조차 자신의 신앙을 관리하는데 거부감을 드러낸다. 그저 주일예배 한 번만 드리는 것을 자신의 신앙생활에 전부로 생각하는 경향이 점차 드러난다. 이러한 모습이 빈익빈 부익부와 더해져 쾌적한 곳에서 간단히 한번 드리는 예배가 제공되는 곳으로 사람들이 몰리게 된다. 이러한 모습은 미디어 웹에서 조차 나타났다 미디어 예배의 대부분은 유튜브라는 플랫폼을 통해 성도들에게 제공되었다. 그런데 이 유튜브라는 플랫폼을 통해 예배가 제공될 때에 더 나은 기술 더 좋은 영상을 제공하는 교회의 많은 사람들의 조회수가 몰린다는 것이다. 이러한 모습들이 미디어 예배를 향해 급물살을 타는 지금 연구자의 눈에 나타나는 문제였다.
이러한 문제들은 미디어 예배를 향해서 수많은 물음표를 가지게 만들었다. 미디어 예배를 예배로 인정해야 하는지 근원적인 질문을 우리에게 던지게 되었다. 다음 세대가 맞이하고 있는 현실을 볼 때에 미디어에는 피할 수 없는 것이다. 그렇기에 미디어 예배로, 미디어 교회로 나아갈 때 예배 사역에서의 문제점이 개선되어야 하는 것이다. 미디어 예배 사역의 문제점이 점차 개선되어 질 때에 많은 사람들에게 미디어 예배의 또한 ‘예배’로 자리잡게 될 것이다.
그렇기 때문에 이러한 문제 앞에 한국교회 예배 공동체로서 어떻게 대처해야 할 것인지 생각해 보기로 한다. 미디어 교회, 미디어 예배를 말하는 지금 시대 한국 교회에 녹아 떠오르는 수많은 문제에 대해서 조금이나마 제시할 수 있는 해결의 실마리가 되길 바란다.
한국교회의 예배 문화를 살펴볼 때 미디어 예배로의 방향은 피할 수 없는 강이다. TV에서는 많은 기독교 채널이 생겼고, 그 채널에서는 수많은 예배가 방영된다. 사람들에게 비대면 예배가 아닌 미디어 수단으로 예배가 전해진 것은 비단 지금의 일이 아니다. TV로 전해져오는 미디어 예배에는 점차 기술이 발전함에 따라 우리의 손안에 있는 컴퓨터, 핸드폰을 통해 전달되게 되었다. 이제는 TV에서 뿐만 아니라 핸드폰에서 각종 기기에서 예배를 접할 수 있게 됐다. 이러한 변화를 받아들이기가 쉽지 않을 때에, 코로나19라는 팬데믹 상황은 우리로 하여금 미디어 예배를 향해 급속도로 뛰어들게 만들었다. 전염병의 특성을 가졌기 때문에 정부에서는 코로나19에 대한 대처로 격리와 거리두기를 하였다. 하루 확진자는 점차 늘어났고 확진자 수가 한계치에 임박했을 때 정부는 거리두기에 단계를 격상 하였다. 교회와 같이 모임을 중시하는 모든 단체들의 내면 모임은 중단되게 되었고, 교회 뿐만 아니라 사람들이 모일 수 있는 집합 장소는 제한되었다. 또한 대면 예배가 제한되었는데 이로 인해 교회가 가질 수 있는 유일한 방안은 온라인으로 예배를 드리는 방식이었다. 코로나19에서 미디어 예배는 형식이나 방식에 문제를 넘어서서 모든 교회의 필수적인 상황이 되어버렸다. 그렇기에 아직 미디어 예배가 준비되어 있지 않은 교회나, 미디어로의 예배에 찬성 되지 않은 교회의 경우 계속해서 오프라인으로 예배를 드리는 모습도 나타났다. 이제는 더이상 미디어 예배가 멀게만 느껴지지는 않는다. 팬데믹 상황에서 우리에게 일상이 되어 버린 미디어 예배이다.
이렇게 미디어 예배가 급물살을 타고 우리의 일상 속으로 들어오게 되었을 때 예배로의 많은 문제를 가지고 왔다. 그 문제들은 준비되어 있지 않은 상황에서 미디어 예배를 드려야 하는 시기에 생긴 어려움이다. 기계적인 혹은 기술적인 문제의 어려움이나, 오프라인에서 들으시던 예배가 미디어로 넘어올 때에 구현되지 못하는 예배의 구성으로 인해서 예배의 정체성을 잃어버리는 경우도 나타났다. 교세가 작은 소형 교회의 경우 미디어 예배의 모든 책임이 담당 목회자에게 주어졌는데 교역자가 미디어 예배를 구현하기에 지식이 부족하거나 사용이 미숙한 부분에 대해서도 문제는 많이 나타났다. 또한 교회에서 미디어 예배를 드릴 수 있는 적당한 기기가 없는 경우, 미디어 예매를 시도조차 하지 못하는 이로 인해서 온라인으로 예배를 드리지 못해 예배를 지속적으로 드리지 못하고 끊어져 중단되어야 하는 가슴 아픈 일도 일어났다. 문제는 이것이 전부가 아니었다. 오프라인에서도 나타나던 예배의 문제가 미디어 예배에서도 나타나는 것이다. 그것이 가장 크게 나타나는 부분은 바로 빈부 격차 였다. 우리가 현실에서 만나고 있는 교회는 그 규모나 가지고 있는 재정 상황에 따라 매우 다른 상황과 형편을 나타낸다. 문제는 이것이 대형 교회 일수로 자금력이 풍부한 교회 일수록 사람들에게 더 효과적인 홍보가 이루어져서 대형 기회에 더 많은 사람들이 몰리게 되는 문제를 야기시킨다는 것이다. 이것이 문제가 되는 이유는 대형 교회는 사람들이 찾지 않아도 오는 반면 작은 소형 교회는 사람들이 가기에 부담스럽다는 데 있다. 빈익빈 부익부가 나타난다는 것이다. 시간이 지날수록 이상하리만치 사람들은 개인에 집중을 한다. 공동체 모임이나 소그룹 모임을 피하고 교회에서조차 자신의 신앙을 관리하는데 거부감을 드러낸다. 그저 주일예배 한 번만 드리는 것을 자신의 신앙생활에 전부로 생각하는 경향이 점차 드러난다. 이러한 모습이 빈익빈 부익부와 더해져 쾌적한 곳에서 간단히 한번 드리는 예배가 제공되는 곳으로 사람들이 몰리게 된다. 이러한 모습은 미디어 웹에서 조차 나타났다 미디어 예배의 대부분은 유튜브라는 플랫폼을 통해 성도들에게 제공되었다. 그런데 이 유튜브라는 플랫폼을 통해 예배가 제공될 때에 더 나은 기술 더 좋은 영상을 제공하는 교회의 많은 사람들의 조회수가 몰린다는 것이다. 이러한 모습들이 미디어 예배를 향해 급물살을 타는 지금 연구자의 눈에 나타나는 문제였다.
이러한 문제들은 미디어 예배를 향해서 수많은 물음표를 가지게 만들었다. 미디어 예배를 예배로 인정해야 하는지 근원적인 질문을 우리에게 던지게 되었다. 다음 세대가 맞이하고 있는 현실을 볼 때에 미디어에는 피할 수 없는 것이다. 그렇기에 미디어 예배로, 미디어 교회로 나아갈 때 예배 사역에서의 문제점이 개선되어야 하는 것이다. 미디어 예배 사역의 문제점이 점차 개선되어 질 때에 많은 사람들에게 미디어 예배의 또한 ‘예배’로 자리잡게 될 것이다.
그렇기 때문에 이러한 문제 앞에 한국교회 예배 공동체로서 어떻게 대처해야 할 것인지 생각해 보기로 한다. 미디어 교회, 미디어 예배를 말하는 지금 시대 한국 교회에 녹아 떠오르는 수많은 문제에 대해서 조금이나마 제시할 수 있는 해결의 실마리가 되길 바란다.
The trend toward media worship is unavoidable when one considers the worship practices of Korean churches. On television, there are numerous Christian networks that regularly show church sessions. Even if swollen by the populace, worship has long been communicated as a media vehicle rather than a wo...
The trend toward media worship is unavoidable when one considers the worship practices of Korean churches. On television, there are numerous Christian networks that regularly show church sessions. Even if swollen by the populace, worship has long been communicated as a media vehicle rather than a worship event. The media worship we used to receive on television is now received through the computers and mobile phones we hold in our hands thanks to the progressive advancement of technology. It is now possible to access worship services through a number of devices, not just on TV but also on mobile phones. We are fawning over the Corona 19 pandemic issue in the media at a time when accepting such changes is difficult. The government's efforts to combat Corona 19 have included quarantine and distancing because of its contagious nature. The number of confirmed cases rose steadily throughout the day, and when it reached its maximum, the administration strengthened the distancing phase. All internal gatherings of organizations that place a strong emphasis on gathering, like churches, have been suspended, and public gathering spaces—not just churches—have been placed under restrictions. Additionally, it was forbidden to worship in person; instead, churches could only worship online. In Corona 19, media worship has transcended protocol and practice and has assimilated into every church. Because of this, some churches that do not currently offer media services or that disapprove of media services continue to hold services offline. Worship of the media no longer seems so far away. In the midst of the fandemic, it has become our daily ritual to worship the media.
Media worship has encountered several issues as a result of its intrusion into our daily lives. The issue that occurs when media worship must be delivered in unexpected situations is the problem. Worship has occasionally lost its character as a result of challenging mechanical or technical issues or because the framework of worship was not followed when the offline worship heard offline was transferred to the media. The charge pastor was granted complete authority over the media services in smaller churches. Additionally, if your church lacks the necessary tools to host media services, you can't even try to pre-sell the media, making it impossible to hold services online, sustainably, or indefinitely. Another instance involving chest pain had to be stopped. This alone wasn't the issue. Media worship suffers from the same issue as offline worship. The gap between the rich and the poor was the area where it was most obvious. Depending on their size and financial status, the churches we encounter in real life present extremely various situations. The issue is that this causes issues for larger church days and better-funded churches, where people receive more effective publicity and gather in greater numbers for significant events. This is problematic since people don't search for enormous churches, yet it's difficult for them to get to small mini churches. It implies the appearance of the rich, the rich, and the impoverished. People's questions as time passes center on particular people. avoids social and intimate meetings and exhibits reluctance to practice his faith, even at church. There is a propensity to believe that one's religious life is only supplied one service every week throughout time. When a person of this kind joins the binikbin sub-profit organization, people congregate in the convenient location where worship can be offered. Even the media web reported on these appearances. The Saints received the majority of the media worship services via the YouTube channel. By the way, this YouTube is rumored to attract views from many churchgoers who believe that better video is preferable to better technology when leading worship on a platform. Researchers saw an issue with these numbers since they are now riding a wave of media adoration. For the media's admiration, these concerns raise many unanswered questions. It raises the fundamental question of whether media worship ought to be classified as worship. When one considers the realities that the younger generation must deal with, the media is unavoidable. Therefore, as a media worshiper, you must address the issues in the work of worship when you visit a media church. It will be perceived as media worship or "worship" by many as the issue of media worship gradually becomes better. I shall therefore consider how the Korean church worship community should approach these issues. I'm hoping it will be a hint to solve the numerous issues that develop as a result of the merger of Korean churches in this day and age of media churches and media worship.
The trend toward media worship is unavoidable when one considers the worship practices of Korean churches. On television, there are numerous Christian networks that regularly show church sessions. Even if swollen by the populace, worship has long been communicated as a media vehicle rather than a worship event. The media worship we used to receive on television is now received through the computers and mobile phones we hold in our hands thanks to the progressive advancement of technology. It is now possible to access worship services through a number of devices, not just on TV but also on mobile phones. We are fawning over the Corona 19 pandemic issue in the media at a time when accepting such changes is difficult. The government's efforts to combat Corona 19 have included quarantine and distancing because of its contagious nature. The number of confirmed cases rose steadily throughout the day, and when it reached its maximum, the administration strengthened the distancing phase. All internal gatherings of organizations that place a strong emphasis on gathering, like churches, have been suspended, and public gathering spaces—not just churches—have been placed under restrictions. Additionally, it was forbidden to worship in person; instead, churches could only worship online. In Corona 19, media worship has transcended protocol and practice and has assimilated into every church. Because of this, some churches that do not currently offer media services or that disapprove of media services continue to hold services offline. Worship of the media no longer seems so far away. In the midst of the fandemic, it has become our daily ritual to worship the media.
Media worship has encountered several issues as a result of its intrusion into our daily lives. The issue that occurs when media worship must be delivered in unexpected situations is the problem. Worship has occasionally lost its character as a result of challenging mechanical or technical issues or because the framework of worship was not followed when the offline worship heard offline was transferred to the media. The charge pastor was granted complete authority over the media services in smaller churches. Additionally, if your church lacks the necessary tools to host media services, you can't even try to pre-sell the media, making it impossible to hold services online, sustainably, or indefinitely. Another instance involving chest pain had to be stopped. This alone wasn't the issue. Media worship suffers from the same issue as offline worship. The gap between the rich and the poor was the area where it was most obvious. Depending on their size and financial status, the churches we encounter in real life present extremely various situations. The issue is that this causes issues for larger church days and better-funded churches, where people receive more effective publicity and gather in greater numbers for significant events. This is problematic since people don't search for enormous churches, yet it's difficult for them to get to small mini churches. It implies the appearance of the rich, the rich, and the impoverished. People's questions as time passes center on particular people. avoids social and intimate meetings and exhibits reluctance to practice his faith, even at church. There is a propensity to believe that one's religious life is only supplied one service every week throughout time. When a person of this kind joins the binikbin sub-profit organization, people congregate in the convenient location where worship can be offered. Even the media web reported on these appearances. The Saints received the majority of the media worship services via the YouTube channel. By the way, this YouTube is rumored to attract views from many churchgoers who believe that better video is preferable to better technology when leading worship on a platform. Researchers saw an issue with these numbers since they are now riding a wave of media adoration. For the media's admiration, these concerns raise many unanswered questions. It raises the fundamental question of whether media worship ought to be classified as worship. When one considers the realities that the younger generation must deal with, the media is unavoidable. Therefore, as a media worshiper, you must address the issues in the work of worship when you visit a media church. It will be perceived as media worship or "worship" by many as the issue of media worship gradually becomes better. I shall therefore consider how the Korean church worship community should approach these issues. I'm hoping it will be a hint to solve the numerous issues that develop as a result of the merger of Korean churches in this day and age of media churches and media worship.
주제어
#디지털 시대 한국교회 예배사역
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