본 연구는 MZ세대의 스크린골프 참여동기와 자아존중감 및 심리적 행복감 간의 관계를 분석하고 규명하기 위한 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 MZ세대에 해당하는 1980년부터 2004년 사이 에 출생한 스크린골프 참여자를 연구 대상으로 선정하였다. 이에 서울·경기·충남권 MZ세대 스크린골프 참여자 300명을 대상으로 설문지를 배포하여 누락이 되거나 불 성실하게 응답한 답변을 제외한 275명의 설문지를 본 연구에 사용하였다. 자료처리 는 ...
본 연구는 MZ세대의 스크린골프 참여동기와 자아존중감 및 심리적 행복감 간의 관계를 분석하고 규명하기 위한 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 MZ세대에 해당하는 1980년부터 2004년 사이 에 출생한 스크린골프 참여자를 연구 대상으로 선정하였다. 이에 서울·경기·충남권 MZ세대 스크린골프 참여자 300명을 대상으로 설문지를 배포하여 누락이 되거나 불 성실하게 응답한 답변을 제외한 275명의 설문지를 본 연구에 사용하였다. 자료처리 는 SPSS Version 29.0을 활용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 독립변 수 t-검정, 일원배치 분산분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 통해 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, MZ세대 스크린골프 참여자의 인구통계학적 특성에 따라 참여동기, 자아존 중감, 심리적 행복감에서 부분적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, MZ세대 스크린골프 참여자의 참여동기는 자아존중감에 유의한 영향을 미치 는 것으로 나타났다. 셋째, MZ세대 스크린골프 참여자의 참여동기는 심리적 행복감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, MZ세대 스크린골프 참여자의 자아존중감은 심리적 행복감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 종합해보면 MZ세대의 스크린골프 참여동기와 자아존중감 및 심리 적 행복감은 유의한 관계가 있는 것으로 나타났다.
본 연구는 MZ세대의 스크린골프 참여동기와 자아존중감 및 심리적 행복감 간의 관계를 분석하고 규명하기 위한 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 MZ세대에 해당하는 1980년부터 2004년 사이 에 출생한 스크린골프 참여자를 연구 대상으로 선정하였다. 이에 서울·경기·충남권 MZ세대 스크린골프 참여자 300명을 대상으로 설문지를 배포하여 누락이 되거나 불 성실하게 응답한 답변을 제외한 275명의 설문지를 본 연구에 사용하였다. 자료처리 는 SPSS Version 29.0을 활용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 독립변 수 t-검정, 일원배치 분산분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 통해 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, MZ세대 스크린골프 참여자의 인구통계학적 특성에 따라 참여동기, 자아존 중감, 심리적 행복감에서 부분적으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, MZ세대 스크린골프 참여자의 참여동기는 자아존중감에 유의한 영향을 미치 는 것으로 나타났다. 셋째, MZ세대 스크린골프 참여자의 참여동기는 심리적 행복감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, MZ세대 스크린골프 참여자의 자아존중감은 심리적 행복감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 종합해보면 MZ세대의 스크린골프 참여동기와 자아존중감 및 심리 적 행복감은 유의한 관계가 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to analyze and clarify the relationship between the MZ generation's participation motivation in screen golf, self-esteem, and psychological happiness. To reach the goals of this study, screen golf participants born between 1980 and 2004, which is the MZ g...
The purpose of this study is to analyze and clarify the relationship between the MZ generation's participation motivation in screen golf, self-esteem, and psychological happiness. To reach the goals of this study, screen golf participants born between 1980 and 2004, which is the MZ generation, were selected for this study. Accordingly, a questionnaire was distributed to 300 MZ generation screen golf participants in Seoul, Gyeonggi, and Chungnam, and 275 questionnaires were used for this study, excluding the answers that were omitted or unfaithful. The SPSS Version 29.0 was used to show frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, independent variable t-test, One-Way ANOVA, correlation analysis, and multiple regression analysis of the research. The results of this study are as follows:
First, depending on the demographic characteristics of MZ generation screen golf participants, there were partial differences in participation motivation, self-esteem, and psychological happiness.. Second, it was found that the participation motivation of MZ generation screen golf participants had significant effects on self-esteem. Third, it was found that the participation motivation of MZ generation screen golf participants had significant effects on psychological happiness. Fourth, it was found that the self-esteem of MZ generation screen golf participants had significant effects on psychological happiness. Summarizing the above results, it was found that there was a significant relationship between the MZ generation screen golf participant's participation motivation, self-esteem, and psychological happiness.
The purpose of this study is to analyze and clarify the relationship between the MZ generation's participation motivation in screen golf, self-esteem, and psychological happiness. To reach the goals of this study, screen golf participants born between 1980 and 2004, which is the MZ generation, were selected for this study. Accordingly, a questionnaire was distributed to 300 MZ generation screen golf participants in Seoul, Gyeonggi, and Chungnam, and 275 questionnaires were used for this study, excluding the answers that were omitted or unfaithful. The SPSS Version 29.0 was used to show frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, independent variable t-test, One-Way ANOVA, correlation analysis, and multiple regression analysis of the research. The results of this study are as follows:
First, depending on the demographic characteristics of MZ generation screen golf participants, there were partial differences in participation motivation, self-esteem, and psychological happiness.. Second, it was found that the participation motivation of MZ generation screen golf participants had significant effects on self-esteem. Third, it was found that the participation motivation of MZ generation screen golf participants had significant effects on psychological happiness. Fourth, it was found that the self-esteem of MZ generation screen golf participants had significant effects on psychological happiness. Summarizing the above results, it was found that there was a significant relationship between the MZ generation screen golf participant's participation motivation, self-esteem, and psychological happiness.
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