중국이 ‘대국(大国)’이라는 이미지는 ‘국토’와 ‘인구’에서 형성되었다. 인구와 관련하여 중국은 1949년 신중국이 설립된 이래 꾸준히 다양한 인구정책을 통해 인구증가 억제정책을 실시해 왔음에도 불구하고, 2022년인 오늘날 중국의 인구는 14억을 넘어섰다. 전세계 인구가 70억이라고 보면, 약 20%를 차지한다. 그동안 중국의 인구정책은 줄곧 ‘늦게 혼인하여, 늦게 출산하고, 1명의 자녀 양육’을 견지해왔다. 하지만, 2000년 중국은 고령화 사회에 접어들었고, 2021년에는 고령사회, 2029년 초고령 사회에 접어들 것으로 예상되면서 노동인구의 갑작스런 감소로 중국경제를 떠받치던 청·장년층의 인구가 눈에 띄게 감소하였다. 이에 2010년 후반에 들어서는 ‘두 자녀 정책’, ‘세 자녀 정책’으로 변화하고 있는 추세이다. 하지만, 여전히 출산제한 정책에는 변함이 없다. 인구감소로 인한 ‘신인구정책’에서 두드러지는 것은 기존의 ‘한 자녀 정책’을 완화한 ‘두 자녀’, ‘세 자녀’로 바뀌었고, 남성은 60세, 여성은 55세였던 정년정책을 연장함으로써 부족한 노동인구를 채우고 있다. 인구문제는 ‘혼인-출산-육아-일과 가정-사회보장’으로 이어지기에 국민적 관심도 매우 높다. 한편으로 인구문제는 단순한 정책의 결과가 아니다. 인구문제는 매우 복잡한 사회문제와 관련되기 때문이다. 사람은 출생하는 순간부터 사망에 이르기까지 가족, 국가, 문화, 경제, 정치 등의 사회적 관계를 맺게 된다. 또 사회가 발전하는 과정에서 경제활동의 주체가 되고, 정부의 정책이나 행정시스템에 따라 많은 영향을 받기 때문에 한 국가의 인구정책은 개인의 발전에 영향을 미칠 뿐만 아니라, 과학·문화·체육·예술 등의 인적자원에도 많은 영향을 끼친다. 즉, 인구정책은 사회의 ...
중국이 ‘대국(大国)’이라는 이미지는 ‘국토’와 ‘인구’에서 형성되었다. 인구와 관련하여 중국은 1949년 신중국이 설립된 이래 꾸준히 다양한 인구정책을 통해 인구증가 억제정책을 실시해 왔음에도 불구하고, 2022년인 오늘날 중국의 인구는 14억을 넘어섰다. 전세계 인구가 70억이라고 보면, 약 20%를 차지한다. 그동안 중국의 인구정책은 줄곧 ‘늦게 혼인하여, 늦게 출산하고, 1명의 자녀 양육’을 견지해왔다. 하지만, 2000년 중국은 고령화 사회에 접어들었고, 2021년에는 고령사회, 2029년 초고령 사회에 접어들 것으로 예상되면서 노동인구의 갑작스런 감소로 중국경제를 떠받치던 청·장년층의 인구가 눈에 띄게 감소하였다. 이에 2010년 후반에 들어서는 ‘두 자녀 정책’, ‘세 자녀 정책’으로 변화하고 있는 추세이다. 하지만, 여전히 출산제한 정책에는 변함이 없다. 인구감소로 인한 ‘신인구정책’에서 두드러지는 것은 기존의 ‘한 자녀 정책’을 완화한 ‘두 자녀’, ‘세 자녀’로 바뀌었고, 남성은 60세, 여성은 55세였던 정년정책을 연장함으로써 부족한 노동인구를 채우고 있다. 인구문제는 ‘혼인-출산-육아-일과 가정-사회보장’으로 이어지기에 국민적 관심도 매우 높다. 한편으로 인구문제는 단순한 정책의 결과가 아니다. 인구문제는 매우 복잡한 사회문제와 관련되기 때문이다. 사람은 출생하는 순간부터 사망에 이르기까지 가족, 국가, 문화, 경제, 정치 등의 사회적 관계를 맺게 된다. 또 사회가 발전하는 과정에서 경제활동의 주체가 되고, 정부의 정책이나 행정시스템에 따라 많은 영향을 받기 때문에 한 국가의 인구정책은 개인의 발전에 영향을 미칠 뿐만 아니라, 과학·문화·체육·예술 등의 인적자원에도 많은 영향을 끼친다. 즉, 인구정책은 사회의 지속가능한 발전을 고려한 매우 중요한 국가적 결단이다. 한편, 한국의 경우를 보면, 1950년 한국전쟁이 끝나고, 그동안 농업중심의 경제구도에서 인구부족으로 인한 노동력 감소로 1960년 전후로 자연스레 베이비붐이 일었다. 이에 한국정부는 국가경제성장에 비해 급격히 증가하는 인구수를 조절하기 위해 ‘2자녀 정책’에서 ‘1자녀 정책’으로 출산정책을 전개하였다. 하지만, 이때 한국의 출산정책은 중국과 달리 ‘강제성’이 없는 ‘권고성’ 정책이라는 차이가 있다. 중국도 신중국 이후 그동안 내전으로 인구감소와 국가재건을 위해 노동력의 필요성으로 건국초기 출산장려정책을 잠시 폈지만, 1960년대 이후 급격한 인구증가로 줄곧 ‘1자녀 출산 정책’을 견지해왔다. 앞서 언급한 바와 같이, 중국의 인구정책이 국민들에게 이슈가 되어 영향이 끼치는 것은 정부의 출산정책에 ‘강제성’을 가지기 때문이다. 즉, 한국과 달리 ‘1자녀 권고’가 아닌 강한 강제성을 가지기 때문에 2자녀 이상의 출산인 경우에는 ‘벌금’과 ‘사회보장혜택’에서 배제되는가 하면, 심지어는 ‘호적(户口)’을 가지지 못하여 국민으로 인정을 받지 못하게 된다. 이로 인해 농촌에서는 남아를 선호하는 관습으로 1자녀가 딸인 경우 아들을 매매하여 양자로 들이는 등의 인신매매도 자주 발생하였다. 현재 중국은 ‘세 자녀 정책’으로 인구정책을 실시하고 있다. 그럼에도 불구하고 실질적으로 세 자녀를 출산하는 가정이 많지 않다. 이에는 다양한 이유가 있지만, 가장 큰 이유로는 경제적 빈곤과 출산 및 자녀관의 변화에 있다. 그러므로 중국의 새로운 인구정책이 실현되면서 발생할 수 있는 다양한 제도의 문제점을 한국의 인구정책과 비교하여 발전할 방안을 마련할 필요가 있을 것이다. 이에 본 연구는 1949년 이후부터 현재에 이르기까지 중국이나 한국에서 인구정책 관련 연구문헌을 기초자료로 하여 분석하였다. 이는 양국의 인구정책 당시의 주요 현안을 분석하는데 있어 유리할 것이다. 양국의 통계청과 기타 행정기관의 통계자료를 통해 그동안의 인구정책 및 출산장려제도의 효과를 알아보고 이러한 결과에 대한 원인이 무엇인지 구체적으로 분석한다. 이러한 분석을 통해 한국의 선진적 출산장려제도가 주는 시사점을 기초로 중국의 현행 인구정책에 내재하는 문제점에 대한 개선방안을 제시하였다.
중국이 ‘대국(大国)’이라는 이미지는 ‘국토’와 ‘인구’에서 형성되었다. 인구와 관련하여 중국은 1949년 신중국이 설립된 이래 꾸준히 다양한 인구정책을 통해 인구증가 억제정책을 실시해 왔음에도 불구하고, 2022년인 오늘날 중국의 인구는 14억을 넘어섰다. 전세계 인구가 70억이라고 보면, 약 20%를 차지한다. 그동안 중국의 인구정책은 줄곧 ‘늦게 혼인하여, 늦게 출산하고, 1명의 자녀 양육’을 견지해왔다. 하지만, 2000년 중국은 고령화 사회에 접어들었고, 2021년에는 고령사회, 2029년 초고령 사회에 접어들 것으로 예상되면서 노동인구의 갑작스런 감소로 중국경제를 떠받치던 청·장년층의 인구가 눈에 띄게 감소하였다. 이에 2010년 후반에 들어서는 ‘두 자녀 정책’, ‘세 자녀 정책’으로 변화하고 있는 추세이다. 하지만, 여전히 출산제한 정책에는 변함이 없다. 인구감소로 인한 ‘신인구정책’에서 두드러지는 것은 기존의 ‘한 자녀 정책’을 완화한 ‘두 자녀’, ‘세 자녀’로 바뀌었고, 남성은 60세, 여성은 55세였던 정년정책을 연장함으로써 부족한 노동인구를 채우고 있다. 인구문제는 ‘혼인-출산-육아-일과 가정-사회보장’으로 이어지기에 국민적 관심도 매우 높다. 한편으로 인구문제는 단순한 정책의 결과가 아니다. 인구문제는 매우 복잡한 사회문제와 관련되기 때문이다. 사람은 출생하는 순간부터 사망에 이르기까지 가족, 국가, 문화, 경제, 정치 등의 사회적 관계를 맺게 된다. 또 사회가 발전하는 과정에서 경제활동의 주체가 되고, 정부의 정책이나 행정시스템에 따라 많은 영향을 받기 때문에 한 국가의 인구정책은 개인의 발전에 영향을 미칠 뿐만 아니라, 과학·문화·체육·예술 등의 인적자원에도 많은 영향을 끼친다. 즉, 인구정책은 사회의 지속가능한 발전을 고려한 매우 중요한 국가적 결단이다. 한편, 한국의 경우를 보면, 1950년 한국전쟁이 끝나고, 그동안 농업중심의 경제구도에서 인구부족으로 인한 노동력 감소로 1960년 전후로 자연스레 베이비붐이 일었다. 이에 한국정부는 국가경제성장에 비해 급격히 증가하는 인구수를 조절하기 위해 ‘2자녀 정책’에서 ‘1자녀 정책’으로 출산정책을 전개하였다. 하지만, 이때 한국의 출산정책은 중국과 달리 ‘강제성’이 없는 ‘권고성’ 정책이라는 차이가 있다. 중국도 신중국 이후 그동안 내전으로 인구감소와 국가재건을 위해 노동력의 필요성으로 건국초기 출산장려정책을 잠시 폈지만, 1960년대 이후 급격한 인구증가로 줄곧 ‘1자녀 출산 정책’을 견지해왔다. 앞서 언급한 바와 같이, 중국의 인구정책이 국민들에게 이슈가 되어 영향이 끼치는 것은 정부의 출산정책에 ‘강제성’을 가지기 때문이다. 즉, 한국과 달리 ‘1자녀 권고’가 아닌 강한 강제성을 가지기 때문에 2자녀 이상의 출산인 경우에는 ‘벌금’과 ‘사회보장혜택’에서 배제되는가 하면, 심지어는 ‘호적(户口)’을 가지지 못하여 국민으로 인정을 받지 못하게 된다. 이로 인해 농촌에서는 남아를 선호하는 관습으로 1자녀가 딸인 경우 아들을 매매하여 양자로 들이는 등의 인신매매도 자주 발생하였다. 현재 중국은 ‘세 자녀 정책’으로 인구정책을 실시하고 있다. 그럼에도 불구하고 실질적으로 세 자녀를 출산하는 가정이 많지 않다. 이에는 다양한 이유가 있지만, 가장 큰 이유로는 경제적 빈곤과 출산 및 자녀관의 변화에 있다. 그러므로 중국의 새로운 인구정책이 실현되면서 발생할 수 있는 다양한 제도의 문제점을 한국의 인구정책과 비교하여 발전할 방안을 마련할 필요가 있을 것이다. 이에 본 연구는 1949년 이후부터 현재에 이르기까지 중국이나 한국에서 인구정책 관련 연구문헌을 기초자료로 하여 분석하였다. 이는 양국의 인구정책 당시의 주요 현안을 분석하는데 있어 유리할 것이다. 양국의 통계청과 기타 행정기관의 통계자료를 통해 그동안의 인구정책 및 출산장려제도의 효과를 알아보고 이러한 결과에 대한 원인이 무엇인지 구체적으로 분석한다. 이러한 분석을 통해 한국의 선진적 출산장려제도가 주는 시사점을 기초로 중국의 현행 인구정책에 내재하는 문제점에 대한 개선방안을 제시하였다.
China, often referred to as a "Great Power," owes its image to its vast territory and immense population. Since the founding of the People's Republic of China in 1949, China has implemented various population control policies aimed at suppressing population growth. Nevertheless, today, in 2022, Chin...
China, often referred to as a "Great Power," owes its image to its vast territory and immense population. Since the founding of the People's Republic of China in 1949, China has implemented various population control policies aimed at suppressing population growth. Nevertheless, today, in 2022, China's population exceeds 1.4 billion. That is about 20% of the world's population of 7 billion. Traditionally, China's population policy has encouraged "later marriage, later childbirth, and a single child." However, as China became an aging society in 2000, an elderly society in 2021, and is projected to become a super-aged society by 2029, the labor force has experienced a sharp decline, leading to a significant reduction in the young and middle-aged population, the engine of China's economy. As a result, China introduced changes such as the "two-child policy" and "three-child policy" in the second half of 2010. However, the restrictive nature of the birth control policy remains unchanged. Given the declining population, the essential aspect of the "new population policy" was to shift the benchmark from the "one-child policy" to the "two-child" and "three-child" policies and to extend the retirement age from 60 for men and 55 for women to replenish the shortfall in the labor force. Population issues are intertwined with "marriage-childbirth-childrearing-work and family-social security" and attract public attention. On the other hand, population issues are not just political outcomes but are related to complex social issues. From birth to death, people establish social relationships in family, nation, culture, economy, and politics. Therefore, a country's population policy not only affects individual development but also significantly impacts human resources in science, culture, sports, the arts, etc. This suggests that population policy is a crucial state decision regarding sustainable social development. On the other hand, the situation in South Korea after the Korean War in 1950 was different. Due to the population shortage in the agricultural economy, which led to a decrease in the labor force, a baby boom occurred around 1960. In order to regulate the rapidly growing population relative to economic growth, the South Korean government changed its birth policy from a two-child policy to a one-child policy. However, unlike China's policy, South Korea's policy was not "mandatory" but rather "recommended. After the founding of New China, a temporary policy of encouraging childbirth was introduced due to a declining population and the need for human resources for national reconstruction. However, after a drastic increase in population after the 1960s, the "one-child policy" was consistently implemented. As mentioned above, China's population policy became a national focus and had a significant impact because of its "coercive" nature. Unlike South Korea's "one-child recommendation," China's one-child policy was enforced by force. Breaking the rule by having more than two children resulted in fines, denial of social security benefits, and even denial of household registration, i.e., non-recognition as a citizen. Thus, in rural areas, male children were favored, leading to the sale of daughters and adoption of sons, a significant problem in human trafficking. China is currently implementing a "three-child policy." However, families with three children are still rare. Although various factors contribute to this, the main reasons are economic difficulties and changing attitudes toward childbirth and child-rearing. Therefore, it is necessary to compare the potential systemic problems resulting from China's new population policy with South Korea's population policy to develop a strategic plan. Therefore, this study analyzed the research literature on population policies in China and South Korea from 1949 to the present. This analysis will facilitate understanding of the significant issues facing the population policies of the two countries at that time. We evaluated the effectiveness of past population policies and fertility incentive systems using statistical data from both countries' statistical bureaus and other administrative agencies. We sought to identify the root causes of these outcomes. Based on the lessons learned from South Korea's advanced fertility incentive system, we propose recommendations for improving the problems inherent in China's current population policy.
China, often referred to as a "Great Power," owes its image to its vast territory and immense population. Since the founding of the People's Republic of China in 1949, China has implemented various population control policies aimed at suppressing population growth. Nevertheless, today, in 2022, China's population exceeds 1.4 billion. That is about 20% of the world's population of 7 billion. Traditionally, China's population policy has encouraged "later marriage, later childbirth, and a single child." However, as China became an aging society in 2000, an elderly society in 2021, and is projected to become a super-aged society by 2029, the labor force has experienced a sharp decline, leading to a significant reduction in the young and middle-aged population, the engine of China's economy. As a result, China introduced changes such as the "two-child policy" and "three-child policy" in the second half of 2010. However, the restrictive nature of the birth control policy remains unchanged. Given the declining population, the essential aspect of the "new population policy" was to shift the benchmark from the "one-child policy" to the "two-child" and "three-child" policies and to extend the retirement age from 60 for men and 55 for women to replenish the shortfall in the labor force. Population issues are intertwined with "marriage-childbirth-childrearing-work and family-social security" and attract public attention. On the other hand, population issues are not just political outcomes but are related to complex social issues. From birth to death, people establish social relationships in family, nation, culture, economy, and politics. Therefore, a country's population policy not only affects individual development but also significantly impacts human resources in science, culture, sports, the arts, etc. This suggests that population policy is a crucial state decision regarding sustainable social development. On the other hand, the situation in South Korea after the Korean War in 1950 was different. Due to the population shortage in the agricultural economy, which led to a decrease in the labor force, a baby boom occurred around 1960. In order to regulate the rapidly growing population relative to economic growth, the South Korean government changed its birth policy from a two-child policy to a one-child policy. However, unlike China's policy, South Korea's policy was not "mandatory" but rather "recommended. After the founding of New China, a temporary policy of encouraging childbirth was introduced due to a declining population and the need for human resources for national reconstruction. However, after a drastic increase in population after the 1960s, the "one-child policy" was consistently implemented. As mentioned above, China's population policy became a national focus and had a significant impact because of its "coercive" nature. Unlike South Korea's "one-child recommendation," China's one-child policy was enforced by force. Breaking the rule by having more than two children resulted in fines, denial of social security benefits, and even denial of household registration, i.e., non-recognition as a citizen. Thus, in rural areas, male children were favored, leading to the sale of daughters and adoption of sons, a significant problem in human trafficking. China is currently implementing a "three-child policy." However, families with three children are still rare. Although various factors contribute to this, the main reasons are economic difficulties and changing attitudes toward childbirth and child-rearing. Therefore, it is necessary to compare the potential systemic problems resulting from China's new population policy with South Korea's population policy to develop a strategic plan. Therefore, this study analyzed the research literature on population policies in China and South Korea from 1949 to the present. This analysis will facilitate understanding of the significant issues facing the population policies of the two countries at that time. We evaluated the effectiveness of past population policies and fertility incentive systems using statistical data from both countries' statistical bureaus and other administrative agencies. We sought to identify the root causes of these outcomes. Based on the lessons learned from South Korea's advanced fertility incentive system, we propose recommendations for improving the problems inherent in China's current population policy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.