디지털매체 활용교육에 대한 유아교사의 교육요구조사 김은주 유아교육전공 숭실대학교 교육대학원 본 연구에서는 교사들이 디지털매체를 효과적으로 활용하는데 필요한 역량과 지식에 대한 요구를 확인하고, 교육방안 및 교사 역량강화에 대 한 교사의 필요성을 명확히 파악 하고 현실적으로 필요한 교육을 지원하 는데 목적을 두었다. 이에 ‘디지털매체 활용교육에 대한 유아교사의 요구’를 조사하기 위한 설문지를 구성한 후, 수도권의 유아교사 300명을 대상으로 요구조사를 실시하였다. 설문지는 유아교육전문가의 자문을 통해 수정 및 보완하였 으며 수집된 자료는 통계 분석으로 빈도와 백분율을 산출하였다. 더불어 대응표본 ...
디지털매체 활용교육에 대한 유아교사의 교육요구조사 김은주 유아교육전공 숭실대학교 교육대학원 본 연구에서는 교사들이 디지털매체를 효과적으로 활용하는데 필요한 역량과 지식에 대한 요구를 확인하고, 교육방안 및 교사 역량강화에 대 한 교사의 필요성을 명확히 파악 하고 현실적으로 필요한 교육을 지원하 는데 목적을 두었다. 이에 ‘디지털매체 활용교육에 대한 유아교사의 요구’를 조사하기 위한 설문지를 구성한 후, 수도권의 유아교사 300명을 대상으로 요구조사를 실시하였다. 설문지는 유아교육전문가의 자문을 통해 수정 및 보완하였 으며 수집된 자료는 통계 분석으로 빈도와 백분율을 산출하였다. 더불어 대응표본 t검증과 Borich 요구도와, The Locus for Focus Model를 사용 하여 우선순위를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교육에서의 디지털 매체활용 교수학습방법으로 ‘교사에게 디지털매체 활용교육 지침서를 통 해 디지털매체를 활용한 교육을 제공한다.’ 에 대해 현재수준과 중요수준 차이값이 평균보다 높은 지표 및 가장 높은 요구로 확인되었다. 둘째, 디지털매체활용을 유아가 안전하게 이용하기 위해서는 ‘유아는 올바른 방법(시간, 장소, 태도)으로 디지털 매체를 사용할 수 있도록 지 원’의 요구도 두 번째 우선순위로 확인되었다. 셋째, 유아교육에서의 디지털매체 활용교육자료 및 환경에서 ‘교사에게 디지털매체 활용교육지침서(누리과정교사용지도서, 유치원 교사용 현장 지원자료 등)를 통해 디지털매체를 활용한 교육을 제공한다’, 유아교육 현장교육자로서 교사교육을 통해 지침서활용 및 안전하게 사용하기 등 유아교사의 전문적인 교육의 필요성을 강조한 것이다. 결론적으로 유아교사들은 디지털매체활용교육에 지침서 개발과 교사 교육을 중요하게 생각하고 있으며, 이를 위해 명확하고 현실적인 교사 연수계획 및 교육지침이 구성되어야 할 것을 시사한다.
디지털매체 활용교육에 대한 유아교사의 교육요구조사 김은주 유아교육전공 숭실대학교 교육대학원 본 연구에서는 교사들이 디지털매체를 효과적으로 활용하는데 필요한 역량과 지식에 대한 요구를 확인하고, 교육방안 및 교사 역량강화에 대 한 교사의 필요성을 명확히 파악 하고 현실적으로 필요한 교육을 지원하 는데 목적을 두었다. 이에 ‘디지털매체 활용교육에 대한 유아교사의 요구’를 조사하기 위한 설문지를 구성한 후, 수도권의 유아교사 300명을 대상으로 요구조사를 실시하였다. 설문지는 유아교육전문가의 자문을 통해 수정 및 보완하였 으며 수집된 자료는 통계 분석으로 빈도와 백분율을 산출하였다. 더불어 대응표본 t검증과 Borich 요구도와, The Locus for Focus Model를 사용 하여 우선순위를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교육에서의 디지털 매체활용 교수학습방법으로 ‘교사에게 디지털매체 활용교육 지침서를 통 해 디지털매체를 활용한 교육을 제공한다.’ 에 대해 현재수준과 중요수준 차이값이 평균보다 높은 지표 및 가장 높은 요구로 확인되었다. 둘째, 디지털매체활용을 유아가 안전하게 이용하기 위해서는 ‘유아는 올바른 방법(시간, 장소, 태도)으로 디지털 매체를 사용할 수 있도록 지 원’의 요구도 두 번째 우선순위로 확인되었다. 셋째, 유아교육에서의 디지털매체 활용교육자료 및 환경에서 ‘교사에게 디지털매체 활용교육지침서(누리과정교사용지도서, 유치원 교사용 현장 지원자료 등)를 통해 디지털매체를 활용한 교육을 제공한다’, 유아교육 현장교육자로서 교사교육을 통해 지침서활용 및 안전하게 사용하기 등 유아교사의 전문적인 교육의 필요성을 강조한 것이다. 결론적으로 유아교사들은 디지털매체활용교육에 지침서 개발과 교사 교육을 중요하게 생각하고 있으며, 이를 위해 명확하고 현실적인 교사 연수계획 및 교육지침이 구성되어야 할 것을 시사한다.
Teachers' Educational Needs for Digital Media Utilization Education Kim Eun Ju Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Soongsil University The purpose of this study was to identify the needs of teachers for competencies and knowledge to effectively utilize digital media, to c...
Teachers' Educational Needs for Digital Media Utilization Education Kim Eun Ju Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Soongsil University The purpose of this study was to identify the needs of teachers for competencies and knowledge to effectively utilize digital media, to clearly identify the needs of teachers for educational methods and teacher capacity building, and to support realistic education. Therefore, a questionnaire was constructed to investigate the needs of early childhood teachers for education utilizing digital media, and a needs survey was conducted on 300 early childhood teachers in the Seoul metropolitan area. The questionnaire was revised and supplemented through consultation with early childhood education experts, and the collected data were statistically analyzed to calculate frequencies and percentages. In addition, priorities were analyzed using paired sample t-tests, the Borich Needs Chart, and The Locus for Focus Model. The results of this study are summarized as follows. First, the difference between the current level and the critical level was identified as a higher-than-average indicator and the highest need for "Provide teachers with education using digital media through digital media education guidelines" as a teaching and learning method for utilizing digital media in early childhood education. Second, in order to ensure the safe use of digital media by young children, the need to "support young children to use digital media in the right way (time, place, attitude)" was identified as the second priority. Third, in terms of educational materials and environments for the use of digital media in early childhood education, the researchers emphasized the need for professional education of early childhood teachers, such as 'providing teachers with education on the use of digital media through digital media education guidelines (Nuri Course Teacher's Guide, Kindergarten Teacher's Field Support Materials, etc.)' and teacher education as early childhood education field educators to use the guidelines and use them safely. In conclusion, early childhood teachers value the development of guidelines and teacher education for early childhood digital media utilization education, and suggest that clear and realistic teacher training plans and educational guidelines should be organized for this purpose. It suggests that clear and realistic teacher training plans and educational guidelines should be organized.
Teachers' Educational Needs for Digital Media Utilization Education Kim Eun Ju Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Soongsil University The purpose of this study was to identify the needs of teachers for competencies and knowledge to effectively utilize digital media, to clearly identify the needs of teachers for educational methods and teacher capacity building, and to support realistic education. Therefore, a questionnaire was constructed to investigate the needs of early childhood teachers for education utilizing digital media, and a needs survey was conducted on 300 early childhood teachers in the Seoul metropolitan area. The questionnaire was revised and supplemented through consultation with early childhood education experts, and the collected data were statistically analyzed to calculate frequencies and percentages. In addition, priorities were analyzed using paired sample t-tests, the Borich Needs Chart, and The Locus for Focus Model. The results of this study are summarized as follows. First, the difference between the current level and the critical level was identified as a higher-than-average indicator and the highest need for "Provide teachers with education using digital media through digital media education guidelines" as a teaching and learning method for utilizing digital media in early childhood education. Second, in order to ensure the safe use of digital media by young children, the need to "support young children to use digital media in the right way (time, place, attitude)" was identified as the second priority. Third, in terms of educational materials and environments for the use of digital media in early childhood education, the researchers emphasized the need for professional education of early childhood teachers, such as 'providing teachers with education on the use of digital media through digital media education guidelines (Nuri Course Teacher's Guide, Kindergarten Teacher's Field Support Materials, etc.)' and teacher education as early childhood education field educators to use the guidelines and use them safely. In conclusion, early childhood teachers value the development of guidelines and teacher education for early childhood digital media utilization education, and suggest that clear and realistic teacher training plans and educational guidelines should be organized for this purpose. It suggests that clear and realistic teacher training plans and educational guidelines should be organized.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.