[학위논문]슬로건 메시지 유형이 광고효과에 미치는 영향 : - 소비자의 가치관, 연령을 중심으로 - Impact of slogan message type on advertising effectiveness - Focusing on consumer values ??and age -
슬로건은 기업이나 브랜드의 메시지를 전달하는 중요한 요소로, 슬로건이 기업이나 브랜드의 마케팅에 미치는 영향에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 본 연구에는 슬로건 메시지 유형에 따른 광고효과에 영향을 어떻게 다른지를 파악하고 이 과정에서는 소비자 가치관과 소비자의 실제 연령 요인들 광고효과 (브랜드 태도, 구매의도)에 조절작용할 것인지를 살펴보고자 한다. 측, 브랜드가 사용하는 슬로건 메시지 유형이 소비자의 브랜드 태도, 구매의도에 영향을 어떻게 미치는지에 대한 연구의 목표로 한다. 목적에 따라서 연구 문제 중심으로 분석한 결과는 다음과 같다: 첫 번째, 광고 슬로건 메시지 유형은 소비자의 브랜드 태도와 구매의도에 어떠한 영향을 미치는가? 슬로건 메시지 유형에 따라 소비자의 브랜드 태도에는 차이가 없다고 할 수 있음을 알 수 있다. 슬로건 메시지 유형에 따라 구매의도에 차이가 있을 것이라는 차이가 있는 것으로 나타났다. 측, 슬로건 메시지 미래가치 제시형, 감성소구형, 동반관계인식형에 따라 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
두 번째, 광고 슬로건 메시지 유형이 소비자의 브랜드 태도와 구매의도에 미치는 영향에 있어서 소비자의 내적 가치관과 외적 가치관은 어떠한 조절작용을 하는가? 슬로건 메시지 유형에 따른 브랜드 태도 및 구매의도와 소비자의 가치관 (내적 가치관과 외적 가치관) ...
슬로건은 기업이나 브랜드의 메시지를 전달하는 중요한 요소로, 슬로건이 기업이나 브랜드의 마케팅에 미치는 영향에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 본 연구에는 슬로건 메시지 유형에 따른 광고효과에 영향을 어떻게 다른지를 파악하고 이 과정에서는 소비자 가치관과 소비자의 실제 연령 요인들 광고효과 (브랜드 태도, 구매의도)에 조절작용할 것인지를 살펴보고자 한다. 측, 브랜드가 사용하는 슬로건 메시지 유형이 소비자의 브랜드 태도, 구매의도에 영향을 어떻게 미치는지에 대한 연구의 목표로 한다. 목적에 따라서 연구 문제 중심으로 분석한 결과는 다음과 같다: 첫 번째, 광고 슬로건 메시지 유형은 소비자의 브랜드 태도와 구매의도에 어떠한 영향을 미치는가? 슬로건 메시지 유형에 따라 소비자의 브랜드 태도에는 차이가 없다고 할 수 있음을 알 수 있다. 슬로건 메시지 유형에 따라 구매의도에 차이가 있을 것이라는 차이가 있는 것으로 나타났다. 측, 슬로건 메시지 미래가치 제시형, 감성소구형, 동반관계인식형에 따라 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
두 번째, 광고 슬로건 메시지 유형이 소비자의 브랜드 태도와 구매의도에 미치는 영향에 있어서 소비자의 내적 가치관과 외적 가치관은 어떠한 조절작용을 하는가? 슬로건 메시지 유형에 따른 브랜드 태도 및 구매의도와 소비자의 가치관 (내적 가치관과 외적 가치관) 조절효과가 없는 것을 확인되었다. 소비자의 외적 가치관에 따라 소비자의 구매의도에 차이가 없지만 소비자의 내적 가치관에 따라 소비자의 구매의도에 차이가 있는 것이다. 또한, 소비자의 가치관 (내적 가치관 외적 가치관)의 차이에 따라 소비자의 브랜드 태도에 차이가 있는 것이다. 이 결과는 이전연구의 결과와 동일한다고 할 수 있음 알 수 있다.
세 번째, 광고 슬로건 메시지 유형이 소비자의 브랜드 태도와 구매의도에 미치는 영향에 있어서 소비자의 연령은 어떠한 조절작용을 하는가? 슬로건 메시지 유형에 따라 브랜드 태도가 집단 간에 차이가 없는 것으로 나타나는 것을 알 수 있다. 그러나, 슬로건 메시지 유형에 따라 구매의도가 집단 간에 차이가 있는 것으로 나타났다. 측, 연령의 주 효과에서 연령에 따라 구매의도가 다르게 나타났다.
본 연구는 여러 측면에서 실무에 중요한 시사점을 갖는다. 첫 번째, 슬로건 메시지 유형이 소비자의 브랜드 태도에 영향을 미치지 않았지만, 소비자의 구매의도에 미치는 것이다. 슬로건 메시지를 제작할 때 적절한 유형을 이용한다면 소비자가 브랜드의 제품을 구매의도를 자극할 수 있을 것이다. 또한 개인의 실제 연령을 고려하여 타겟 별로 다르게 제작되어 배포하면 구매의도에 높은 효과를 가져올 것이다. 두 번째, 슬로건 메시지 유형에 따른 브랜드 태도와 소비자의 가치관 (내적 가치관과 외적 가치관) 조절작용 효과가 없지만 소비자의 가치관 (내적 가치관과 외적 가치관)에 따라 소비자의 브랜드 태도에 차이가 있는 것이다. 그러므로 소비자의 극정적 브랜드 태도를 불러일으키는 것은 소비자의 가치관을 파악하여 중요한 요인이라고 할 수 있다는 것이다. 본 연구는 3가지 슬로건 메시지 유형이 연구에 집중하여 포함되어 후속 연구에서는 더 다양한 슬로건 메시지 유형을 대상으로 연구는 추가적 논의가 필요하다.
슬로건은 기업이나 브랜드의 메시지를 전달하는 중요한 요소로, 슬로건이 기업이나 브랜드의 마케팅에 미치는 영향에 대한 연구가 활발히 진행되고 있다. 본 연구에는 슬로건 메시지 유형에 따른 광고효과에 영향을 어떻게 다른지를 파악하고 이 과정에서는 소비자 가치관과 소비자의 실제 연령 요인들 광고효과 (브랜드 태도, 구매의도)에 조절작용할 것인지를 살펴보고자 한다. 측, 브랜드가 사용하는 슬로건 메시지 유형이 소비자의 브랜드 태도, 구매의도에 영향을 어떻게 미치는지에 대한 연구의 목표로 한다. 목적에 따라서 연구 문제 중심으로 분석한 결과는 다음과 같다: 첫 번째, 광고 슬로건 메시지 유형은 소비자의 브랜드 태도와 구매의도에 어떠한 영향을 미치는가? 슬로건 메시지 유형에 따라 소비자의 브랜드 태도에는 차이가 없다고 할 수 있음을 알 수 있다. 슬로건 메시지 유형에 따라 구매의도에 차이가 있을 것이라는 차이가 있는 것으로 나타났다. 측, 슬로건 메시지 미래가치 제시형, 감성소구형, 동반관계인식형에 따라 구매의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
두 번째, 광고 슬로건 메시지 유형이 소비자의 브랜드 태도와 구매의도에 미치는 영향에 있어서 소비자의 내적 가치관과 외적 가치관은 어떠한 조절작용을 하는가? 슬로건 메시지 유형에 따른 브랜드 태도 및 구매의도와 소비자의 가치관 (내적 가치관과 외적 가치관) 조절효과가 없는 것을 확인되었다. 소비자의 외적 가치관에 따라 소비자의 구매의도에 차이가 없지만 소비자의 내적 가치관에 따라 소비자의 구매의도에 차이가 있는 것이다. 또한, 소비자의 가치관 (내적 가치관 외적 가치관)의 차이에 따라 소비자의 브랜드 태도에 차이가 있는 것이다. 이 결과는 이전연구의 결과와 동일한다고 할 수 있음 알 수 있다.
세 번째, 광고 슬로건 메시지 유형이 소비자의 브랜드 태도와 구매의도에 미치는 영향에 있어서 소비자의 연령은 어떠한 조절작용을 하는가? 슬로건 메시지 유형에 따라 브랜드 태도가 집단 간에 차이가 없는 것으로 나타나는 것을 알 수 있다. 그러나, 슬로건 메시지 유형에 따라 구매의도가 집단 간에 차이가 있는 것으로 나타났다. 측, 연령의 주 효과에서 연령에 따라 구매의도가 다르게 나타났다.
본 연구는 여러 측면에서 실무에 중요한 시사점을 갖는다. 첫 번째, 슬로건 메시지 유형이 소비자의 브랜드 태도에 영향을 미치지 않았지만, 소비자의 구매의도에 미치는 것이다. 슬로건 메시지를 제작할 때 적절한 유형을 이용한다면 소비자가 브랜드의 제품을 구매의도를 자극할 수 있을 것이다. 또한 개인의 실제 연령을 고려하여 타겟 별로 다르게 제작되어 배포하면 구매의도에 높은 효과를 가져올 것이다. 두 번째, 슬로건 메시지 유형에 따른 브랜드 태도와 소비자의 가치관 (내적 가치관과 외적 가치관) 조절작용 효과가 없지만 소비자의 가치관 (내적 가치관과 외적 가치관)에 따라 소비자의 브랜드 태도에 차이가 있는 것이다. 그러므로 소비자의 극정적 브랜드 태도를 불러일으키는 것은 소비자의 가치관을 파악하여 중요한 요인이라고 할 수 있다는 것이다. 본 연구는 3가지 슬로건 메시지 유형이 연구에 집중하여 포함되어 후속 연구에서는 더 다양한 슬로건 메시지 유형을 대상으로 연구는 추가적 논의가 필요하다.
Slogan is a significantly important element to convey the message of a company or a brand; thus, various researches are being actively conducted on the impact of slogans on the marketing of a business firm. This study aims to comprehend how different types of slogan message can have an influence on ...
Slogan is a significantly important element to convey the message of a company or a brand; thus, various researches are being actively conducted on the impact of slogans on the marketing of a business firm. This study aims to comprehend how different types of slogan message can have an influence on advertising effectiveness while examining whether factors namely consumer values and their age will have a controlling impact on advertising effectiveness (brand attitude, purchase intention) as well. The goal of this study is to gain understanding about how the use of slogan message affects consumers' brand attitude and purchase intention. The results of the analysis will center on the following concerns: First, how does the type of advertising slogan content affect consumers' brand attitude and purchase intention? It is evident that there is no distinction in consumers' brand attitude depending on the type of slogan message. It was found that there was a difference in purchase intention depending on the type of slogan message. Research has found that if the slogan message indicates future value, emotional appeal, or companion relationship, they will have a considerable effect on purchase intention.
Second, what moderating effect do consumers' internal and external values have on the impact of advertising slogan message types on consumers' brand attitude and purchase intention? It was widely confirmed that type of slogan message had no moderating effect on brand attitude, purchase intention, and consumer values ( internal values and external values). While there is hardly any difference in the consumer's purchase intention depending on the consumer's external values, consumer's internal values may cause changes in the consumer's purchase intention. In addition, consumers' brand attitudes may depend on the difference of consumers' values (internal values and external values). It is clear that the result of this study share similarities to that of the previous.
Third, what moderating effect does the consumer have on the impact of the advertising slogan message type on the consumer's brand attitude and purchase intention? It is hardly deniable that there appears to be no difference in brand attitude between age groups depending on the type of slogan message. However, it was found that purchase intention can differ between groups depending on the type of slogan message. In terms of the main effect of age, purchase intention was discovered to vary depending on age.
This study has important implications for practice in several aspects. First, although the type of slogan message did not affect consumers' brand attitude, it did have an effect on consumers' purchase intention. If you use the appropriate type when creating a slogan message, you will be able to stimulate consumers' intention to purchase the brand's products. Additionally, if a product is developed and distributed differently for each targeted age group, it will have a high effect on purchase intention. Secondly, there is no moderating effect between brand attitude and consumer values (internal values and external values) according to the type of slogan message, but there is a difference in consumers' brand attitude depending on the consumer's values (internal values and external values). Therefore, it can be said that evoking consumers' positive brand attitude is an essential factor in understanding consumers' values. This study focused and included on three types of slogan messages, so further discussion is required on diverse types of slogan messages in follow-up research.
Slogan is a significantly important element to convey the message of a company or a brand; thus, various researches are being actively conducted on the impact of slogans on the marketing of a business firm. This study aims to comprehend how different types of slogan message can have an influence on advertising effectiveness while examining whether factors namely consumer values and their age will have a controlling impact on advertising effectiveness (brand attitude, purchase intention) as well. The goal of this study is to gain understanding about how the use of slogan message affects consumers' brand attitude and purchase intention. The results of the analysis will center on the following concerns: First, how does the type of advertising slogan content affect consumers' brand attitude and purchase intention? It is evident that there is no distinction in consumers' brand attitude depending on the type of slogan message. It was found that there was a difference in purchase intention depending on the type of slogan message. Research has found that if the slogan message indicates future value, emotional appeal, or companion relationship, they will have a considerable effect on purchase intention.
Second, what moderating effect do consumers' internal and external values have on the impact of advertising slogan message types on consumers' brand attitude and purchase intention? It was widely confirmed that type of slogan message had no moderating effect on brand attitude, purchase intention, and consumer values ( internal values and external values). While there is hardly any difference in the consumer's purchase intention depending on the consumer's external values, consumer's internal values may cause changes in the consumer's purchase intention. In addition, consumers' brand attitudes may depend on the difference of consumers' values (internal values and external values). It is clear that the result of this study share similarities to that of the previous.
Third, what moderating effect does the consumer have on the impact of the advertising slogan message type on the consumer's brand attitude and purchase intention? It is hardly deniable that there appears to be no difference in brand attitude between age groups depending on the type of slogan message. However, it was found that purchase intention can differ between groups depending on the type of slogan message. In terms of the main effect of age, purchase intention was discovered to vary depending on age.
This study has important implications for practice in several aspects. First, although the type of slogan message did not affect consumers' brand attitude, it did have an effect on consumers' purchase intention. If you use the appropriate type when creating a slogan message, you will be able to stimulate consumers' intention to purchase the brand's products. Additionally, if a product is developed and distributed differently for each targeted age group, it will have a high effect on purchase intention. Secondly, there is no moderating effect between brand attitude and consumer values (internal values and external values) according to the type of slogan message, but there is a difference in consumers' brand attitude depending on the consumer's values (internal values and external values). Therefore, it can be said that evoking consumers' positive brand attitude is an essential factor in understanding consumers' values. This study focused and included on three types of slogan messages, so further discussion is required on diverse types of slogan messages in follow-up research.
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