이 연구의 목적은 2022 개정 중학교 기술·가정과 교육과정에서 ‘정보통신과 인공지능 기술’ 내용 요소를 위한 챗봇 만들기 체험활동과제를 개발하고 수업에 적용함으로써 중학생의 인공지능 기술에 대한 이해와 흥미를 향상하는 것이다. 이 연구에서는 중학교 기술 교육과정 중 ‘정보통신과 인공지능 기술’ 내용 요소에 대한 요구분석을 시행하였으며, 인공지능 이해하기, 인공지능 활용, 인공지능과 ...
이 연구의 목적은 2022 개정 중학교 기술·가정과 교육과정에서 ‘정보통신과 인공지능 기술’ 내용 요소를 위한 챗봇 만들기 체험활동과제를 개발하고 수업에 적용함으로써 중학생의 인공지능 기술에 대한 이해와 흥미를 향상하는 것이다. 이 연구에서는 중학교 기술 교육과정 중 ‘정보통신과 인공지능 기술’ 내용 요소에 대한 요구분석을 시행하였으며, 인공지능 이해하기, 인공지능 활용, 인공지능과 자연어 처리, 나만의 인공지능 챗봇 만들기에 대한 총 5차시 분량의 체험활동과제를 개발하였다. 이 연구에서 개발된 ‘챗봇 만들기’ 체험활동과제는 전문가 검증을 통해 타당도를 확인하고 중학교 학생을 대상으로 현장시험을 실시하여 그 결과를 토대로 최종 수정·보완하였다. 이에 따른 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 체험활동과제 개발을 위해 교육 분야에서 챗봇을 활용한 선행연구를 분석해본 결과, 인공지능 교육에 있어 챗봇은 다양한 인공지능을 경험하는 데 도움을 줄 수 있으나, 대부분 연구가 사전 제작된 챗봇의 기능을 이용하는 단순한 도구 활용 수준에 편향된 것을 확인하였다. 둘째, 이 연구에서는 국내 외 교육과정 및 관련 문헌 분석을 통해 ‘정보통신과 인공지능 기술’ 내용 요소를 위한 챗봇 만들기 체험활동과제의 교육목표를 설정하고 체험활동과제를 구성하였다. 셋째, 이 연구에서 개발된 체험활동과제는 자연어 처리를 비롯한 챗봇에 활용되는 인공지능 기술을 학생들이 이해하고 흥미를 느낄 수 있도록 교수·학습 과정안, 교사용 수업자료, 학생용 포트폴리오를 포함하여 총 5차시로 개발되었고, 전문가를 통해 타당도를 확인하였다. 넷째, 이 연구의 체험활동과제를 교육 현장에 적용한 결과, 학생들의 만족도가 높은 것으로 나타났다.
이 연구의 목적은 2022 개정 중학교 기술·가정과 교육과정에서 ‘정보통신과 인공지능 기술’ 내용 요소를 위한 챗봇 만들기 체험활동과제를 개발하고 수업에 적용함으로써 중학생의 인공지능 기술에 대한 이해와 흥미를 향상하는 것이다. 이 연구에서는 중학교 기술 교육과정 중 ‘정보통신과 인공지능 기술’ 내용 요소에 대한 요구분석을 시행하였으며, 인공지능 이해하기, 인공지능 활용, 인공지능과 자연어 처리, 나만의 인공지능 챗봇 만들기에 대한 총 5차시 분량의 체험활동과제를 개발하였다. 이 연구에서 개발된 ‘챗봇 만들기’ 체험활동과제는 전문가 검증을 통해 타당도를 확인하고 중학교 학생을 대상으로 현장시험을 실시하여 그 결과를 토대로 최종 수정·보완하였다. 이에 따른 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 체험활동과제 개발을 위해 교육 분야에서 챗봇을 활용한 선행연구를 분석해본 결과, 인공지능 교육에 있어 챗봇은 다양한 인공지능을 경험하는 데 도움을 줄 수 있으나, 대부분 연구가 사전 제작된 챗봇의 기능을 이용하는 단순한 도구 활용 수준에 편향된 것을 확인하였다. 둘째, 이 연구에서는 국내 외 교육과정 및 관련 문헌 분석을 통해 ‘정보통신과 인공지능 기술’ 내용 요소를 위한 챗봇 만들기 체험활동과제의 교육목표를 설정하고 체험활동과제를 구성하였다. 셋째, 이 연구에서 개발된 체험활동과제는 자연어 처리를 비롯한 챗봇에 활용되는 인공지능 기술을 학생들이 이해하고 흥미를 느낄 수 있도록 교수·학습 과정안, 교사용 수업자료, 학생용 포트폴리오를 포함하여 총 5차시로 개발되었고, 전문가를 통해 타당도를 확인하였다. 넷째, 이 연구의 체험활동과제를 교육 현장에 적용한 결과, 학생들의 만족도가 높은 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to improve middle school students' understanding of and interest in Artificial Intelligence technology by developing a chatbot making hands-on activity task for the ‘Information and Communication Technology and Artificial Intelligence Technology’ content element of the 2...
The purpose of this study is to improve middle school students' understanding of and interest in Artificial Intelligence technology by developing a chatbot making hands-on activity task for the ‘Information and Communication Technology and Artificial Intelligence Technology’ content element of the 2022 revised middle school technology and home-economics subject and applying it to a class. This study conducted a needs analysis of the content element ‘Information and Communication and Artificial Intelligence Technology’ of middle school ‘technology’ subject and developed a hands-on activity task for five class periods on the topics of understanding AI, utilizing AI, AI and natural language processing, and creating own AI chatbot. The validity of the chatbot making hands-on activity task was verified by experts. A field test was conducted with middle school students, and the final revision and supplementation was made based on the results. The results of the study are summarized as follows. First, we analyzed previous studies on the use of chatbots in education to develop a hands-on activity task and found that chatbots can help students experience a variety of AI technologies in AI education. But most studies focused on utilizing on AI tool such as using the functions of a pre-made chatbot. Second, this study analyzed domestic and foreign curriculum and related literature to set educational objectives of a chatbot making activity task for the‘Information and Communication and Artificial Intelligence Technology’ content element and organize the task. Third, the hands-on activity task were developed for five class periods, including a teaching and learning curriculum, teaching materials for teachers, and portfolios for students to help students understand and be interested in AI technologies utilized in chatbots such as natural language processing. The task was later validated by experts. Fourth, when the hands-on activity task was applied to an actual class, it was found that students’satisfaction was high.
The purpose of this study is to improve middle school students' understanding of and interest in Artificial Intelligence technology by developing a chatbot making hands-on activity task for the ‘Information and Communication Technology and Artificial Intelligence Technology’ content element of the 2022 revised middle school technology and home-economics subject and applying it to a class. This study conducted a needs analysis of the content element ‘Information and Communication and Artificial Intelligence Technology’ of middle school ‘technology’ subject and developed a hands-on activity task for five class periods on the topics of understanding AI, utilizing AI, AI and natural language processing, and creating own AI chatbot. The validity of the chatbot making hands-on activity task was verified by experts. A field test was conducted with middle school students, and the final revision and supplementation was made based on the results. The results of the study are summarized as follows. First, we analyzed previous studies on the use of chatbots in education to develop a hands-on activity task and found that chatbots can help students experience a variety of AI technologies in AI education. But most studies focused on utilizing on AI tool such as using the functions of a pre-made chatbot. Second, this study analyzed domestic and foreign curriculum and related literature to set educational objectives of a chatbot making activity task for the‘Information and Communication and Artificial Intelligence Technology’ content element and organize the task. Third, the hands-on activity task were developed for five class periods, including a teaching and learning curriculum, teaching materials for teachers, and portfolios for students to help students understand and be interested in AI technologies utilized in chatbots such as natural language processing. The task was later validated by experts. Fourth, when the hands-on activity task was applied to an actual class, it was found that students’satisfaction was high.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.