$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

2022 개정 실과(기술·가정) 교육과정 시안에 대한 비판적 검토
A Critical Analysis of the Draft Proposal of 2022 Revised Practical Arts (Technology·Home Economics) Curriculum 원문보기

정보교육학회논문지 = Journal of the Korean Association of Information Education, v.26 no.5, 2022년, pp.457 - 465  

정영식 (전주교육대학교 컴퓨터교육과)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

정부는 그동안 '초등학교에서 정보교육 시수를 확대하겠다'는 다양한 정책을 제시하였다. 그러나 2022 개정 실과(기술·가정) 교육과정에서는 여전히 정보 교육을 이전과 동일하게 17시간만을 편성하고 있고, 중학교 정보교과와의 연계성을 충분히 제시하지 않고 있다. 본 연구에서는 2019년 이후 발표된 인공지능 국가 전략, 정보교육 종합 계획, 인공지능 시대의 교육 정책 방향과 핵심 과제, 디지털 인재 양성 방안 등 초등학교 정보교육 관련 정책들을 살펴보았다. 또한, 2021년에 '2022 개정 교육과정 총론 주요 사항'이 발표된 이후, 2022년부터 시작된 실과(기술·가정) 교육과정 시안과 관련된 공청회 자료집을 분석하고, 국민참여소통채널에 올라온 댓글들을 분석한 후 실과(기술·가정) 교육과정의 문제점을 살펴보았다. 끝으로, 2022 개정 실과(기술·가정) 교육과정을 중학교 정보교과와 연계하기 위한 방안을 구체적으로 제안하고, 초등학교에서의 정보 교육을 활성화기 위한 방안을 제안하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The government has proposed various policies to 'extend the time for teaching information education in elementary schools'. However, in the 2022 revised practical arts (technical·home economics) curriculum, information education is still organized for only 17 hours the same as before, and the...

주제어

참고문헌 (21)

  1. Bae, Y. G. (2022). Development of the information?curriclum in elementary school. 2022 revised practical arts(technical?home economics) curriculumdraft development research forum, 22-25. Korea?Institute of Curriculum and Evaluation. 

  2. Institute of Information and Communications?Technology Planning and Evaluation (2021). ICTTechnology Level Survey and Technical?Competitiveness Analysis Report. 

  3. Jointly related ministries (2019). National Strategy?for Artificial Intelligence. Press Release on?December 17, 2019. 

  4. Jointly related ministries (2022). A comprehensive?plan for the development of digital talent. Press release on August 22, 2022. 

  5. Kim, B. S., Kim, M. C. and Kim, M. (2022). Korea?Artificial Intelligence Market Forecast, 2021-2025.?IDC Korea. Online Available: https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerIdprAP48976622. 

  6. Kim, J. M., Ahn, S. H., Lee, M. S., and Lim, H.?J. (2017). An in-depth analysis of the level of ICT literacy for elementary and middle school students. the Korea Education and Research and Information?Service 

  7. Kim, S. H., Ban, G., and Kim, J. Y. (2020). Midto long-term manpower supply and demand forecast?2018-2028, changes in the future job world. Korea?Employment Information Service. 

  8. Lee, S. H. (2019). AI Brain Index: Analysis and?Meaning of Core Human Resources. Issue Report,?2019-10. Software Policy Research Institute. 

  9. Ministry of Education (2000). Guidelines for the operation of ICT education in 2000. 

  10. Ministry of Education (2015a). Guidelines for the?operation of software education in 2015. 

  11. Ministry of Education (2015b). Practical arts?(technology?home economics)/information?curriculum. No. 2015-74 Ministry of Education?Notice [Attachment 10]. 

  12. Ministry of Education (2020a). 19th Social?Relations Ministers' Meeting and 7th Human?Investment Talent Council held. Press Release on?November 19, 2020. 

  13. Ministry of Education (2020b). A comprehensive?plan for information education that everyone enjoys, creating a foundation for next-generation education, 2020-2024. 

  14. Ministry of Education (2021). The main points of?the 2022 revised national curriculum guidelines.?(2021. 11. 24.) 

  15. Ministry of Education (2022a). Elementary and?secondary school curriculum guidelines (draft: for?installing national communication channels).(2022.4.22.). 

  16. Ministry of Education (2022b). Elementary and?secondary school curriculum guidelines (draft: for?installing National Communication Channel).?(2022.10.8.). 

  17. Ministry of Education (2022c). Draft of 2022 revised practice arts (technology?home economics). National Communication Channel. 

  18. Ministry of Education and Human Resources?Development (2005). Guidelines for the operation?of ICT education in elementary and secondary?schools. (2005.12.). 

  19. National Curriculum Information Center (2021). the?nation's curriculum from: http://ncic.kice.re.kr. 

  20. The 20th Presidential Transition Committee?(2022). Yoon Seok-yeol's 110th National Policy?Task 

  21. Yoo, Y. G. (2022). Development of the 'World of?Technology' content in practical arts curriculum.?2022 revised practical arts(technical?home economics) curriculum draft development research?forum, 22-25. Korea Institute of Curriculum and?Evaluation. 

저자의 다른 논문 :

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

BRONZE

출판사/학술단체 등이 한시적으로 특별한 프로모션 또는 일정기간 경과 후 접근을 허용하여, 출판사/학술단체 등의 사이트에서 이용 가능한 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로