2022 개정 교육과정에 따른 그린스마트 초등학교 계획 : 놀이와 참여의 공간을 중심으로 According to the 2022 revised curriculum Green Smart Elementary School Plan - Focusing on the space of play and participation -
제 목 : 2022 개정 교육과정에 따른 초등학교 설계 연구 본 연구는 2022년 개정 교육과정에 따라 요구되는 그린스마트스쿨 공간 계획에 주된 목적을 둔다. 교육과정은 계속하여 변화하며 시대에 맞는 인재육성과 교육을 추구하고 있다. 하지만 학교 건축의 경우는 그렇지 않으며 변화되는 교육에 맞춰 이에 유리한 학교시설이 요구되고 있다. 2022년 개정 교육과정은 놀이와 체험중심 의 자율적이며 창의적인 교육이 핵심으로 놀이활동을 더욱 강화하며 토의, 토론이 나 실험, 실습 등의 학생 주도적인 수업 활동이 더욱 많아졌다. 하지만 초등학교 공 간 구성에 관한 연구는 아직 학습공간의 측면에 집중되어 있다. 하지만 2022년 개 정 교육과정에 따른 수업활동에 맞춰 놀이와 교육은 연계된 형태로 나타나야 할 것 이며 이를 위해 학교 공간부터 변화되어야 한다. 이러한 과정에서 교실과 도서관 그리고 외부 놀이공간이 핵심적인 공간으로 떠올랐다. 현재 이러한 학교 공간의 변화에 맞춰서 그린스마트스쿨 사업이 진행되고 있다. 초등학교 공간혁신 사업으로는 초등 꿈담교실, 학교 도서관, 외부공간 모델개발, 틈 새 공간 키우기 등이 진행되고 있다. 각 우수사례의 비교 분석을 통해 교실 공간은 내부의 유휴공간을 활용해 다양한 가구를 배치하고 교실 내부에 학생들이 독립적으 로 시간을 보내거나 휴식할 수 있는 ...
제 목 : 2022 개정 교육과정에 따른 초등학교 설계 연구 본 연구는 2022년 개정 교육과정에 따라 요구되는 그린스마트스쿨 공간 계획에 주된 목적을 둔다. 교육과정은 계속하여 변화하며 시대에 맞는 인재육성과 교육을 추구하고 있다. 하지만 학교 건축의 경우는 그렇지 않으며 변화되는 교육에 맞춰 이에 유리한 학교시설이 요구되고 있다. 2022년 개정 교육과정은 놀이와 체험중심 의 자율적이며 창의적인 교육이 핵심으로 놀이활동을 더욱 강화하며 토의, 토론이 나 실험, 실습 등의 학생 주도적인 수업 활동이 더욱 많아졌다. 하지만 초등학교 공 간 구성에 관한 연구는 아직 학습공간의 측면에 집중되어 있다. 하지만 2022년 개 정 교육과정에 따른 수업활동에 맞춰 놀이와 교육은 연계된 형태로 나타나야 할 것 이며 이를 위해 학교 공간부터 변화되어야 한다. 이러한 과정에서 교실과 도서관 그리고 외부 놀이공간이 핵심적인 공간으로 떠올랐다. 현재 이러한 학교 공간의 변화에 맞춰서 그린스마트스쿨 사업이 진행되고 있다. 초등학교 공간혁신 사업으로는 초등 꿈담교실, 학교 도서관, 외부공간 모델개발, 틈 새 공간 키우기 등이 진행되고 있다. 각 우수사례의 비교 분석을 통해 교실 공간은 내부의 유휴공간을 활용해 다양한 가구를 배치하고 교실 내부에 학생들이 독립적으 로 시간을 보내거나 휴식할 수 있는 포켓 공간도 만들었으며 여유 공간이 많지 않 으면 두 개의 교실 사이의 교실을 공유 교실로 배치하여 가변형 벽체를 이용하여 공간을 확장하거나 복도 방향으로의 폴딩도어의 배치로 공간의 확장을 이뤄냈다. 변화된 도서관은 다목적 수업을 위한 무대 공간 및 특별교실의 확보와 학생들이 자 유롭게 독서와 그룹 토의가 가능한 소규모 공간의 배치 그리고 복도로의 공간이나 시야의 확장을 통한 접근성을 높이는 것을 특징으로 볼 수 있으며 외부공간은 접근 성을 높이며 수업에 활용되는 생태체험 학습공간을 개별 배치가 아닌 연계 활용하 여 외부공간의 활용을 높혔다. 본 연구의 놀이와 참여공간을 중심으로 한 그린스마트스쿨 초등학교 계획 연구는 그린스마트스쿨 사업을 통한 초등학교 공간 계획에서 학생들에게 적합한 건축환경 을 구성하기 위한 자료로 유용하게 사용될 것으로 기대된다.
제 목 : 2022 개정 교육과정에 따른 초등학교 설계 연구 본 연구는 2022년 개정 교육과정에 따라 요구되는 그린스마트스쿨 공간 계획에 주된 목적을 둔다. 교육과정은 계속하여 변화하며 시대에 맞는 인재육성과 교육을 추구하고 있다. 하지만 학교 건축의 경우는 그렇지 않으며 변화되는 교육에 맞춰 이에 유리한 학교시설이 요구되고 있다. 2022년 개정 교육과정은 놀이와 체험중심 의 자율적이며 창의적인 교육이 핵심으로 놀이활동을 더욱 강화하며 토의, 토론이 나 실험, 실습 등의 학생 주도적인 수업 활동이 더욱 많아졌다. 하지만 초등학교 공 간 구성에 관한 연구는 아직 학습공간의 측면에 집중되어 있다. 하지만 2022년 개 정 교육과정에 따른 수업활동에 맞춰 놀이와 교육은 연계된 형태로 나타나야 할 것 이며 이를 위해 학교 공간부터 변화되어야 한다. 이러한 과정에서 교실과 도서관 그리고 외부 놀이공간이 핵심적인 공간으로 떠올랐다. 현재 이러한 학교 공간의 변화에 맞춰서 그린스마트스쿨 사업이 진행되고 있다. 초등학교 공간혁신 사업으로는 초등 꿈담교실, 학교 도서관, 외부공간 모델개발, 틈 새 공간 키우기 등이 진행되고 있다. 각 우수사례의 비교 분석을 통해 교실 공간은 내부의 유휴공간을 활용해 다양한 가구를 배치하고 교실 내부에 학생들이 독립적으 로 시간을 보내거나 휴식할 수 있는 포켓 공간도 만들었으며 여유 공간이 많지 않 으면 두 개의 교실 사이의 교실을 공유 교실로 배치하여 가변형 벽체를 이용하여 공간을 확장하거나 복도 방향으로의 폴딩도어의 배치로 공간의 확장을 이뤄냈다. 변화된 도서관은 다목적 수업을 위한 무대 공간 및 특별교실의 확보와 학생들이 자 유롭게 독서와 그룹 토의가 가능한 소규모 공간의 배치 그리고 복도로의 공간이나 시야의 확장을 통한 접근성을 높이는 것을 특징으로 볼 수 있으며 외부공간은 접근 성을 높이며 수업에 활용되는 생태체험 학습공간을 개별 배치가 아닌 연계 활용하 여 외부공간의 활용을 높혔다. 본 연구의 놀이와 참여공간을 중심으로 한 그린스마트스쿨 초등학교 계획 연구는 그린스마트스쿨 사업을 통한 초등학교 공간 계획에서 학생들에게 적합한 건축환경 을 구성하기 위한 자료로 유용하게 사용될 것으로 기대된다.
The main purpose of this study is to plan the green smart school space required according to the 2022 revised curriculum. The curriculum is constantly changing and pursues human resource development and education that fits the times. However, this is not the case in school architecture, and school f...
The main purpose of this study is to plan the green smart school space required according to the 2022 revised curriculum. The curriculum is constantly changing and pursues human resource development and education that fits the times. However, this is not the case in school architecture, and school facilities that are advantageous for this are required in line with the changing education. The 2022 revised curriculum reinforces play activities further with play and experience-oriented autonomous and creative education as the core, and student-led class activities such as discussion, discussion, experimentation, and practice increase. However, research on the composition of elementary school spaces is still focused on the aspect of learning spaces. However, in accordance with the class activities according to the 2022 revised curriculum, play and education should appear in a linked form, and for this purpose, the school space must be changed. Classrooms, libraries, and external play spaces have emerged as key spaces in this process. Currently, the green smart school project is underway in line with these changes in school space. Elementary school space innovation projects include elementary school dream classrooms, school libraries, external space models, and niche space development. Through comparative analysis of each best case, the classroom space utilizes idle space inside to arrange various furniture, and to create a pocket space inside the classroom where students can spend time or rest independently. If there is not much free space, the classroom between the two classrooms was arranged as a shared classroom to expand the space using variable walls or the arrangement of folding doors in the corridor direction. The changed library can be seen as securing stage spaces and special classrooms for multipurpose classes, arranging small spaces where students can read and discuss freely, and increasing accessibility through the expansion of space or view into corridors. External spaces are more accessible, and ecological experience learning spaces used for classes are linked rather than individual arrangements to increase the use of external spaces. The green smart school elementary school planning study, which focuses on play and participation spaces in this study, is expected to be useful as data for constructing an architectural environment suitable for students in elementary school space planning through the green smart school project.
The main purpose of this study is to plan the green smart school space required according to the 2022 revised curriculum. The curriculum is constantly changing and pursues human resource development and education that fits the times. However, this is not the case in school architecture, and school facilities that are advantageous for this are required in line with the changing education. The 2022 revised curriculum reinforces play activities further with play and experience-oriented autonomous and creative education as the core, and student-led class activities such as discussion, discussion, experimentation, and practice increase. However, research on the composition of elementary school spaces is still focused on the aspect of learning spaces. However, in accordance with the class activities according to the 2022 revised curriculum, play and education should appear in a linked form, and for this purpose, the school space must be changed. Classrooms, libraries, and external play spaces have emerged as key spaces in this process. Currently, the green smart school project is underway in line with these changes in school space. Elementary school space innovation projects include elementary school dream classrooms, school libraries, external space models, and niche space development. Through comparative analysis of each best case, the classroom space utilizes idle space inside to arrange various furniture, and to create a pocket space inside the classroom where students can spend time or rest independently. If there is not much free space, the classroom between the two classrooms was arranged as a shared classroom to expand the space using variable walls or the arrangement of folding doors in the corridor direction. The changed library can be seen as securing stage spaces and special classrooms for multipurpose classes, arranging small spaces where students can read and discuss freely, and increasing accessibility through the expansion of space or view into corridors. External spaces are more accessible, and ecological experience learning spaces used for classes are linked rather than individual arrangements to increase the use of external spaces. The green smart school elementary school planning study, which focuses on play and participation spaces in this study, is expected to be useful as data for constructing an architectural environment suitable for students in elementary school space planning through the green smart school project.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.