디지털 매체 활용에 대한 만 3세반 유아교사들의 경험과 의미 탐색 Exploring the experiences and meanings of early childhood teachers’ digital media uses in three-year-old classrooms원문보기
본 연구를 통해 디지털 매체를 사용하는데 있어서 유아교사들이 가지는 인식의 중요성과 교육적 의미를 탐색하고, 디지털 매체를 사용함으로써 유아들이 학습하는 과정에서 더욱 주도적이며 적극적이고 참여적인 태도를 갖도록 유도하는 효과를 발견할 수 있을 것으로 예상한다. 더불어 만 3세반 유아교사들이 다양한 디지털 매체를 사용하여 유아들의 창의력과 상호작용 능력을 촉진시키고, 학습 동기 부여를 높이는 데에 성공적으로 활용하고 있음을 보여줄 것으로 기대한다. 연구문제 1. 만 3세반 유아교사는 유아들과 함께 디지털 매체를 어떻게 활용하고 있는가? 연구문제 2. 만 3세반 유아들과 함께 디지털 매체를 활용한 경험이 유아교사에게 주는 의미는 무엇인가? 본 연구는 2023년 7월 1일부터 2023년 7월 28일까지 디지털 매체를 활용한 놀이를 경험한 만 3세 담임교사들과의 개별 면담과 질문지에 대한 대화체 형식의 글 작성을 통해 자료가 수집되었다. 연구참여자들과는 개별적으로 면담을 진행하여 개인의 경험과 관점을 알아보고, 연구참여자들의 경험과 의미를 탐색할 수 있는 기회를 제공하고자 하였다. 또한 면담 중에는 오픈 질문을 사용하여 유아교사들이 디지털 매체를 어떻게 활용하고 있는지, 어떤 경험을 하고 있는지에 대해 자유롭게 이야기할 수 있도록 유도하고, 열린마음으로 편견이나 선입견 없이 연구참여자들의 이야기를 수용하고 존중하는 자세로 들으면서 연구참여자들의 경험과 의미를 더 깊이 탐색하고자 하였다. 수집된 데이터를 전사 후 반복읽기를 통해 키워드를 추출하고, 실용적 절충주의(김영천, 2017)를 바탕으로 코딩과정을 거쳐 연구문제에 따라 상위범주를 ‘디지털 매체의 활용에 따른 교사의 역할’, ‘디지털 매체의 활용의 교육적 가치와 한계에 대한 인식’, ‘교육적 효과의 불확실성으로 인한 질문과 배움의 연속’, ‘유아 놀이 지원을 위한 자발적인 디지털 역량 강화’, ‘디지털 매체 활용에 대한 균형 잡힌 시각 형성’으로 설정하고, 하위범주로 면담질문지에 따른 연구참여자들의 이야기를 분석하였다. 본 연구에서는 만 3세 유아들과 디지털 매체를 활용한 놀이를 경험한 유아교사들의 경험과 의미탐색으로, 연구에 참여한 유아교사들은 디지털 매체에 대한 높은 관심을 가지고 있고, 유아들의 교육과 놀이에 디지털 매체를 적극 활용하려는 노력을 보이고 있었다. 디지털 매체가 유아교육 현장에서의 유아들의 놀이에 새로운 경험을 제공하면서 다양한 상호작용을 통해 즉각적인 반응과 놀이의 확장으로 긍정적인 영향을 제공한다는 것을 알 수 있으며, 유아교사들의 디지털 매체에 대한 긍정적 인식, 자기반성과 교육을 통한 연구 및 시도, 놀이환경 지원은 유아들의 놀이와 학습의 질을 높이는데 크게 기여한다고 본다. 유아들의 놀이에 디지털 매체를 지원해주는 것은 다양한 경험과 놀이 확장을 통한 유아의 성장과 발달에 긍정적인 영향을 주고, 교사의 적극적인 지원 및 안내자, ...
본 연구를 통해 디지털 매체를 사용하는데 있어서 유아교사들이 가지는 인식의 중요성과 교육적 의미를 탐색하고, 디지털 매체를 사용함으로써 유아들이 학습하는 과정에서 더욱 주도적이며 적극적이고 참여적인 태도를 갖도록 유도하는 효과를 발견할 수 있을 것으로 예상한다. 더불어 만 3세반 유아교사들이 다양한 디지털 매체를 사용하여 유아들의 창의력과 상호작용 능력을 촉진시키고, 학습 동기 부여를 높이는 데에 성공적으로 활용하고 있음을 보여줄 것으로 기대한다. 연구문제 1. 만 3세반 유아교사는 유아들과 함께 디지털 매체를 어떻게 활용하고 있는가? 연구문제 2. 만 3세반 유아들과 함께 디지털 매체를 활용한 경험이 유아교사에게 주는 의미는 무엇인가? 본 연구는 2023년 7월 1일부터 2023년 7월 28일까지 디지털 매체를 활용한 놀이를 경험한 만 3세 담임교사들과의 개별 면담과 질문지에 대한 대화체 형식의 글 작성을 통해 자료가 수집되었다. 연구참여자들과는 개별적으로 면담을 진행하여 개인의 경험과 관점을 알아보고, 연구참여자들의 경험과 의미를 탐색할 수 있는 기회를 제공하고자 하였다. 또한 면담 중에는 오픈 질문을 사용하여 유아교사들이 디지털 매체를 어떻게 활용하고 있는지, 어떤 경험을 하고 있는지에 대해 자유롭게 이야기할 수 있도록 유도하고, 열린마음으로 편견이나 선입견 없이 연구참여자들의 이야기를 수용하고 존중하는 자세로 들으면서 연구참여자들의 경험과 의미를 더 깊이 탐색하고자 하였다. 수집된 데이터를 전사 후 반복읽기를 통해 키워드를 추출하고, 실용적 절충주의(김영천, 2017)를 바탕으로 코딩과정을 거쳐 연구문제에 따라 상위범주를 ‘디지털 매체의 활용에 따른 교사의 역할’, ‘디지털 매체의 활용의 교육적 가치와 한계에 대한 인식’, ‘교육적 효과의 불확실성으로 인한 질문과 배움의 연속’, ‘유아 놀이 지원을 위한 자발적인 디지털 역량 강화’, ‘디지털 매체 활용에 대한 균형 잡힌 시각 형성’으로 설정하고, 하위범주로 면담질문지에 따른 연구참여자들의 이야기를 분석하였다. 본 연구에서는 만 3세 유아들과 디지털 매체를 활용한 놀이를 경험한 유아교사들의 경험과 의미탐색으로, 연구에 참여한 유아교사들은 디지털 매체에 대한 높은 관심을 가지고 있고, 유아들의 교육과 놀이에 디지털 매체를 적극 활용하려는 노력을 보이고 있었다. 디지털 매체가 유아교육 현장에서의 유아들의 놀이에 새로운 경험을 제공하면서 다양한 상호작용을 통해 즉각적인 반응과 놀이의 확장으로 긍정적인 영향을 제공한다는 것을 알 수 있으며, 유아교사들의 디지털 매체에 대한 긍정적 인식, 자기반성과 교육을 통한 연구 및 시도, 놀이환경 지원은 유아들의 놀이와 학습의 질을 높이는데 크게 기여한다고 본다. 유아들의 놀이에 디지털 매체를 지원해주는 것은 다양한 경험과 놀이 확장을 통한 유아의 성장과 발달에 긍정적인 영향을 주고, 교사의 적극적인 지원 및 안내자, 모델링 역할의 중요성이 강조되고 필요하다는 것을 알 수 있다. 또한 디지털 매체 활용의 중요성 인식하고, 유아교사로서 디지털 역량강화 및 자기계 및 놀이와 학습을 통한 유아 발달 지원을 통해 만 3세반 유아들과의 디지털 매체 활용 놀이 경험의 긍정적 인식은 디지털 매체 활용에 고민이 되는 유아교사에게 동기부여를 주고 방향성을 제시하는 기준이 될 것이다.
본 연구를 통해 디지털 매체를 사용하는데 있어서 유아교사들이 가지는 인식의 중요성과 교육적 의미를 탐색하고, 디지털 매체를 사용함으로써 유아들이 학습하는 과정에서 더욱 주도적이며 적극적이고 참여적인 태도를 갖도록 유도하는 효과를 발견할 수 있을 것으로 예상한다. 더불어 만 3세반 유아교사들이 다양한 디지털 매체를 사용하여 유아들의 창의력과 상호작용 능력을 촉진시키고, 학습 동기 부여를 높이는 데에 성공적으로 활용하고 있음을 보여줄 것으로 기대한다. 연구문제 1. 만 3세반 유아교사는 유아들과 함께 디지털 매체를 어떻게 활용하고 있는가? 연구문제 2. 만 3세반 유아들과 함께 디지털 매체를 활용한 경험이 유아교사에게 주는 의미는 무엇인가? 본 연구는 2023년 7월 1일부터 2023년 7월 28일까지 디지털 매체를 활용한 놀이를 경험한 만 3세 담임교사들과의 개별 면담과 질문지에 대한 대화체 형식의 글 작성을 통해 자료가 수집되었다. 연구참여자들과는 개별적으로 면담을 진행하여 개인의 경험과 관점을 알아보고, 연구참여자들의 경험과 의미를 탐색할 수 있는 기회를 제공하고자 하였다. 또한 면담 중에는 오픈 질문을 사용하여 유아교사들이 디지털 매체를 어떻게 활용하고 있는지, 어떤 경험을 하고 있는지에 대해 자유롭게 이야기할 수 있도록 유도하고, 열린마음으로 편견이나 선입견 없이 연구참여자들의 이야기를 수용하고 존중하는 자세로 들으면서 연구참여자들의 경험과 의미를 더 깊이 탐색하고자 하였다. 수집된 데이터를 전사 후 반복읽기를 통해 키워드를 추출하고, 실용적 절충주의(김영천, 2017)를 바탕으로 코딩과정을 거쳐 연구문제에 따라 상위범주를 ‘디지털 매체의 활용에 따른 교사의 역할’, ‘디지털 매체의 활용의 교육적 가치와 한계에 대한 인식’, ‘교육적 효과의 불확실성으로 인한 질문과 배움의 연속’, ‘유아 놀이 지원을 위한 자발적인 디지털 역량 강화’, ‘디지털 매체 활용에 대한 균형 잡힌 시각 형성’으로 설정하고, 하위범주로 면담질문지에 따른 연구참여자들의 이야기를 분석하였다. 본 연구에서는 만 3세 유아들과 디지털 매체를 활용한 놀이를 경험한 유아교사들의 경험과 의미탐색으로, 연구에 참여한 유아교사들은 디지털 매체에 대한 높은 관심을 가지고 있고, 유아들의 교육과 놀이에 디지털 매체를 적극 활용하려는 노력을 보이고 있었다. 디지털 매체가 유아교육 현장에서의 유아들의 놀이에 새로운 경험을 제공하면서 다양한 상호작용을 통해 즉각적인 반응과 놀이의 확장으로 긍정적인 영향을 제공한다는 것을 알 수 있으며, 유아교사들의 디지털 매체에 대한 긍정적 인식, 자기반성과 교육을 통한 연구 및 시도, 놀이환경 지원은 유아들의 놀이와 학습의 질을 높이는데 크게 기여한다고 본다. 유아들의 놀이에 디지털 매체를 지원해주는 것은 다양한 경험과 놀이 확장을 통한 유아의 성장과 발달에 긍정적인 영향을 주고, 교사의 적극적인 지원 및 안내자, 모델링 역할의 중요성이 강조되고 필요하다는 것을 알 수 있다. 또한 디지털 매체 활용의 중요성 인식하고, 유아교사로서 디지털 역량강화 및 자기계 및 놀이와 학습을 통한 유아 발달 지원을 통해 만 3세반 유아들과의 디지털 매체 활용 놀이 경험의 긍정적 인식은 디지털 매체 활용에 고민이 되는 유아교사에게 동기부여를 주고 방향성을 제시하는 기준이 될 것이다.
Through this study, we explored the importance and educational meaning of early childhood teachers' perception in using digital media, and discovered the effect of encouraging children to have a more proactive, active, and participatory attitude in the learning process by using digital media. I expe...
Through this study, we explored the importance and educational meaning of early childhood teachers' perception in using digital media, and discovered the effect of encouraging children to have a more proactive, active, and participatory attitude in the learning process by using digital media. I expect it can be done. In addition, it is expected to show that teachers of 3-year-old classes are successfully using various digital media to promote children's creativity and interaction skills and increase learning motivation. Research question. 1. How do early childhood teachers of 3-year-old classes use digital media with young children? Research question. 2. What does the experience of using digital media with 3-year-old children mean to early childhood teachers?
This study collected data from July 1, 2023 to July 28, 2023 through individual interviews with homeroom teachers of 3-year-olds who experienced play using digital media and writing questionnaires in a conversational format. It has been done. We conducted individual interviews with research participants to learn about their individual experiences and perspectives, and to provide an opportunity to explore their experiences and meanings. In addition, we used open questions during the interviews to encourage early childhood teachers to talk freely about how they use digital media and what experiences they have, and to accept and respect the stories of research participants without prejudice or prejudice with an open mind. By listening carefully, we sought to explore more deeply the experiences and meanings of the research participants. After transcribing the collected data, keywords were extracted through repeated reading, and through a coding process based on pragmatic eclecticism (Kim Young-cheon, 2017), high-level categories were categorized into 'teacher's role according to the use of digital media' and 'digital media' according to the research question. ‘Awareness of the educational value and limitations of media use’, ‘Continuity of questions and learning due to uncertainty of educational effectiveness’, ‘Voluntary strengthening of digital capabilities to support children’s play’, ‘Formation of a balanced perspective on the use of digital media’ and analyzed the stories of research participants according to the interview questionnaire into subcategories. In this study, the experiences and meanings of early childhood teachers who experienced play using digital media with 3-year-old children were explored. The early childhood teachers who participated in the study had a high interest in digital media and found that digital media were involved in children's education and play. Efforts were being made to actively utilize the media. As technology develops, smartphones, tablets, and YouTube are proposed. It can be seen that digital media provides new experiences for children's play in early childhood education, and has a positive impact through immediate response and expansion of play through various interactions. Early childhood teachers' positive perception of digital media, Research and trials through self-reflection and education, and support for play environments are believed to greatly contribute to improving the quality of children's play and learning. Supporting digital media for children's play has a positive impact on children's growth and development through diverse experiences and expansion of play, and the importance of teachers' active support, guidance, and modeling roles is emphasized and necessary. In addition, we recognize the importance of using digital media, and as an early childhood teacher, we strengthen digital capabilities and support early childhood development through magnetometers, play, and learning, and the positive perception of play experiences using digital media with children in the 3-year-old class is concerned about the use of digital media. It will become a standard that motivates and provides direction to early childhood teachers.
Through this study, we explored the importance and educational meaning of early childhood teachers' perception in using digital media, and discovered the effect of encouraging children to have a more proactive, active, and participatory attitude in the learning process by using digital media. I expect it can be done. In addition, it is expected to show that teachers of 3-year-old classes are successfully using various digital media to promote children's creativity and interaction skills and increase learning motivation. Research question. 1. How do early childhood teachers of 3-year-old classes use digital media with young children? Research question. 2. What does the experience of using digital media with 3-year-old children mean to early childhood teachers?
This study collected data from July 1, 2023 to July 28, 2023 through individual interviews with homeroom teachers of 3-year-olds who experienced play using digital media and writing questionnaires in a conversational format. It has been done. We conducted individual interviews with research participants to learn about their individual experiences and perspectives, and to provide an opportunity to explore their experiences and meanings. In addition, we used open questions during the interviews to encourage early childhood teachers to talk freely about how they use digital media and what experiences they have, and to accept and respect the stories of research participants without prejudice or prejudice with an open mind. By listening carefully, we sought to explore more deeply the experiences and meanings of the research participants. After transcribing the collected data, keywords were extracted through repeated reading, and through a coding process based on pragmatic eclecticism (Kim Young-cheon, 2017), high-level categories were categorized into 'teacher's role according to the use of digital media' and 'digital media' according to the research question. ‘Awareness of the educational value and limitations of media use’, ‘Continuity of questions and learning due to uncertainty of educational effectiveness’, ‘Voluntary strengthening of digital capabilities to support children’s play’, ‘Formation of a balanced perspective on the use of digital media’ and analyzed the stories of research participants according to the interview questionnaire into subcategories. In this study, the experiences and meanings of early childhood teachers who experienced play using digital media with 3-year-old children were explored. The early childhood teachers who participated in the study had a high interest in digital media and found that digital media were involved in children's education and play. Efforts were being made to actively utilize the media. As technology develops, smartphones, tablets, and YouTube are proposed. It can be seen that digital media provides new experiences for children's play in early childhood education, and has a positive impact through immediate response and expansion of play through various interactions. Early childhood teachers' positive perception of digital media, Research and trials through self-reflection and education, and support for play environments are believed to greatly contribute to improving the quality of children's play and learning. Supporting digital media for children's play has a positive impact on children's growth and development through diverse experiences and expansion of play, and the importance of teachers' active support, guidance, and modeling roles is emphasized and necessary. In addition, we recognize the importance of using digital media, and as an early childhood teacher, we strengthen digital capabilities and support early childhood development through magnetometers, play, and learning, and the positive perception of play experiences using digital media with children in the 3-year-old class is concerned about the use of digital media. It will become a standard that motivates and provides direction to early childhood teachers.
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