만 4세 유아의 문해력 증진을 위한 언어 놀이 실행연구 : 환경인쇄물을 중심으로 A Study on the Implementation of Language Play to Improve Literacy of 4-year-old Infants : Focusing on environmental prints원문보기
본 연구는 만 4세 유아의 언어 놀이 실행연구를 통해 유아의 문해력 증진과정을 알아보기 위함이다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 환경인쇄물을 이용한 언어 놀이 과정에서 만4세 유아의 문해 증진 과정은 어떻게 이루어지는가?
연구 문제를 설정한 후, 연구 결과를 알아보기 위하여 경기도 S시에 위치한 E초등학교병설유치원 만 4세 유아(남아 6명, 여아 9명)를 대상으로 언어 놀이를 실시하였다. 연구 참여자인 유아들은 2023년 6~8월 3개월 동안 여러 가지 환경인쇄물을 접하게 되었다. 유아들에게 친숙하고 관심 있는 것을 중심으로, 캐릭터 환경인쇄물, ...
본 연구는 만 4세 유아의 언어 놀이 실행연구를 통해 유아의 문해력 증진과정을 알아보기 위함이다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 환경인쇄물을 이용한 언어 놀이 과정에서 만4세 유아의 문해 증진 과정은 어떻게 이루어지는가?
연구 문제를 설정한 후, 연구 결과를 알아보기 위하여 경기도 S시에 위치한 E초등학교병설유치원 만 4세 유아(남아 6명, 여아 9명)를 대상으로 언어 놀이를 실시하였다. 연구 참여자인 유아들은 2023년 6~8월 3개월 동안 여러 가지 환경인쇄물을 접하게 되었다. 유아들에게 친숙하고 관심 있는 것을 중심으로, 캐릭터 환경인쇄물, 지역사회 환경인쇄물, 간식 환경인쇄물, 유아교육기관 관련 환경인쇄물, 주제 관련 환경인쇄물을 제시해 주었다. 유아들은 매일 아침 인사 시간에 출석 카드를 부를 때 또는 매주 1회씩 대소집단 대형으로 교사가 계획한 환경인쇄물을 중심으로 한 언어 놀이에 참여하였다. 또한 개별 집단으로 자유 놀이 시간 때나 전이 활동 시간에 환경인쇄물을 접하면서 자연스럽게 교사와 1:1 언어적 상호작용을 하였으며, 교사가 계획한 언어 놀이 시간 이외에 유아들이 등원~하원까지 언어 관련하여 나타내는 문해 관련 반응과 유아 작품 등을 면밀하게 관찰하였다. 연구의 자료 수집은 어떤 특정 상황을 정해 놓지 않았으며 사진, 동영상, 유아 관찰 일지, 학부모 상담 자료 등을 이용하여 유아들의 문해 발달증진 과정의 결과를 알아보았다. 수집된 많은 자료들은 질적 연구자료 분석 방법 중 하나인 ‘반복적 비교분석법’을 사용하여 개방 코딩범주화범주 확인 이라는 단계로 자료들을 정리해 나갔다. 정리된 자료들을 분석하고 나타낸 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 환경인쇄물을 이용한 다양한 언어 놀이를 통해 유아들은 주변의 글자에 관심을 기울이게 되었다. 환경인쇄물은 유아들에게 글자 읽기를 시도하는데 자신감을 주었다. 환경인쇄물에서 성공적으로 읽기를 시도해 본 경험은 유아들이 이후 주변에서 마주하게 되는 여러 글자들을 한번씩 더 들여다보고 읽어 보려 하는 노력을 제공하였다. 교실 내에 있는 여러 물건뿐만 아니라 교사가 게시해주는 주제 관련 환경인쇄물, 친구들의 작품 또한 유아들의 문해 발달을 증진할 수 있는 좋은 환경인쇄물이 되었다. 교실에서 문자 언어에 대한 관심은 교실 밖에서도 이어져, 교실 밖에서 여러 글자를 읽고 찾아보는 과정을 즐거워하였다. 둘째, 유아들은 글자의 기능과 형태를 이해하기 시작하였다. 이전에 자모음의 명칭을 이해하지 못하고, 형태도 정확하게 인지하지 못하였는데 지속적으로 환경인쇄물을 이용한 언어 놀이를 경험하자 낱말은 음절로 이루어져 있으며, 음절은 다시 언어의 최소 단위인 음소로 나눌 수 있다는 것을 알게 되었다. 각 자모음별로 소리값이 달라져, 낱말의 뜻이 완전히 변화된다는 것을 알고, 친구 이름 글자 안에서 자음 한 개를 다른 자음으로 바꿨을 때 어떤 소리가 나는지 끊임없이 궁금해하였다. 지속적으로 눈으로 환경인쇄물을 익힌 결과, 이제 더 이상 사진이나 그림에 의존하여 글자를 읽는 것이 아니라 글자 단독으로 놓여있어도 낱말을 한 글자씩 읽는 것을 볼 수 있었다. 유아들은 신체와 미술 재료를 이용하여 다양한 방법으로 글자를 표현해내는 것을 즐겼다. 셋째, 유아들은 글자를 활용한 놀이 속에서 즐거움을 느꼈다. 좋아하는 영화 캐릭터 주인공이 되어 놀이하는 과정에서 여러 가지 다른 캐릭터 명칭을 알게 되었고, 캐릭터 역할분담을 하기 위해 이름표를 제작해 보았다. 유아들은 이 과정에서 글자를 놀이에 활용하였을 때, 각자 친구들이 어떤 역할을 맡았는지 더 잘 알아볼 수 있고, 편리하다는 것을 느끼게 되었다. 또한 즐겨 보았던 동화책 줄거리를 친구들과 함께 다시 그림을 그리고, 내용을 만들어서 새로운 동화의 줄거리를 만들어 낼 수 있고, 이전의 동화책보다 더 재미있는 내용이 만들어질 수 있다는 것을 알게 되었다. 또한 미술 활동과 역할 놀이에서 여러 가지 글자를 첨가하여 놀이를 하는 것을 볼 수가 있었다. 넷째, 유아들은 자발적으로 글자를 쓰려는 모습을 보여주었다. 유아들의 쓰기 흥미를 자극하기 위해 교실에 마련한 편지쓰기 영역은 캐릭터 환경인쇄물로 구성되어있었다. 유아들은 친구, 선생님에게 자발적으로 편지를 쓰며 글쓰기를 즐기는 모습을 보여주었다. 또한 유아들은 교실 곳곳에 부착되어있는 환경인쇄물에 관심을 가지고 스스로 자기가 글자를 따라 써보려는 시도를 보여주었다. 반복적으로 같은 문장 편지쓰기를 자발적으로 하였던 유아는 도움 카드가 없어도 스스로 문장을 적어내었으며, 자기 이름글자를 쓰는 것을 어려워했던 유아들은 이름을 글자로 인식하는 것이 아니라 그림 형태로 인식하는 것을 볼 수 있었다. 그러나 지속적인 환경인쇄물을 이용한 다양한 언어 놀이를 접하면서 문해 발달이 느렸던 유아도 음절 안에서 음소 하나하나씩을 분리해서 인식할 수 있게 되었다. 본 연구의 목적은 만 4세 유아의 언어 놀이 실행연구를 통해 유아의 문해력 증진과정을 알아보기 위함이다. 연구 결과 유아들은 이전에 관심이 없었던 주변의 글자에 관심을 기울이게 되었고, 글자의 명칭과 형태를 이해하고, 글자는 다른 사람과 소통하고 나의 마음을 표현하기 위해 필요한 수단이라는 것을 알게 되었다. 놀이 속에서 글자를 활용하려고 적극적인 모습을 보였으며, 글자를 활용한 놀이 속에서 유아들은 몰입도가 높았다. 이후 자발적인 글쓰기를 하려는 모습도 보이며, 여러 가지 도구를 활용하여 교실에서 보이는 환경인쇄물을 따라 써 보려는 시도를 하였다. 이렇게 본 연구는 환경인쇄물을 이용한 언어 놀이가 만 4세 유아의 문해 증진과정에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 밝혀내었다. 따라서 현장에서 교사들이 환경인쇄물을 이용한 문해 활동을 계획하고 마련하는데 도움을 줄것이라 생각 된다.
본 연구는 만 4세 유아의 언어 놀이 실행연구를 통해 유아의 문해력 증진과정을 알아보기 위함이다. 본 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 환경인쇄물을 이용한 언어 놀이 과정에서 만4세 유아의 문해 증진 과정은 어떻게 이루어지는가?
연구 문제를 설정한 후, 연구 결과를 알아보기 위하여 경기도 S시에 위치한 E초등학교병설유치원 만 4세 유아(남아 6명, 여아 9명)를 대상으로 언어 놀이를 실시하였다. 연구 참여자인 유아들은 2023년 6~8월 3개월 동안 여러 가지 환경인쇄물을 접하게 되었다. 유아들에게 친숙하고 관심 있는 것을 중심으로, 캐릭터 환경인쇄물, 지역사회 환경인쇄물, 간식 환경인쇄물, 유아교육기관 관련 환경인쇄물, 주제 관련 환경인쇄물을 제시해 주었다. 유아들은 매일 아침 인사 시간에 출석 카드를 부를 때 또는 매주 1회씩 대소집단 대형으로 교사가 계획한 환경인쇄물을 중심으로 한 언어 놀이에 참여하였다. 또한 개별 집단으로 자유 놀이 시간 때나 전이 활동 시간에 환경인쇄물을 접하면서 자연스럽게 교사와 1:1 언어적 상호작용을 하였으며, 교사가 계획한 언어 놀이 시간 이외에 유아들이 등원~하원까지 언어 관련하여 나타내는 문해 관련 반응과 유아 작품 등을 면밀하게 관찰하였다. 연구의 자료 수집은 어떤 특정 상황을 정해 놓지 않았으며 사진, 동영상, 유아 관찰 일지, 학부모 상담 자료 등을 이용하여 유아들의 문해 발달증진 과정의 결과를 알아보았다. 수집된 많은 자료들은 질적 연구 자료 분석 방법 중 하나인 ‘반복적 비교분석법’을 사용하여 개방 코딩범주화범주 확인 이라는 단계로 자료들을 정리해 나갔다. 정리된 자료들을 분석하고 나타낸 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 환경인쇄물을 이용한 다양한 언어 놀이를 통해 유아들은 주변의 글자에 관심을 기울이게 되었다. 환경인쇄물은 유아들에게 글자 읽기를 시도하는데 자신감을 주었다. 환경인쇄물에서 성공적으로 읽기를 시도해 본 경험은 유아들이 이후 주변에서 마주하게 되는 여러 글자들을 한번씩 더 들여다보고 읽어 보려 하는 노력을 제공하였다. 교실 내에 있는 여러 물건뿐만 아니라 교사가 게시해주는 주제 관련 환경인쇄물, 친구들의 작품 또한 유아들의 문해 발달을 증진할 수 있는 좋은 환경인쇄물이 되었다. 교실에서 문자 언어에 대한 관심은 교실 밖에서도 이어져, 교실 밖에서 여러 글자를 읽고 찾아보는 과정을 즐거워하였다. 둘째, 유아들은 글자의 기능과 형태를 이해하기 시작하였다. 이전에 자모음의 명칭을 이해하지 못하고, 형태도 정확하게 인지하지 못하였는데 지속적으로 환경인쇄물을 이용한 언어 놀이를 경험하자 낱말은 음절로 이루어져 있으며, 음절은 다시 언어의 최소 단위인 음소로 나눌 수 있다는 것을 알게 되었다. 각 자모음별로 소리값이 달라져, 낱말의 뜻이 완전히 변화된다는 것을 알고, 친구 이름 글자 안에서 자음 한 개를 다른 자음으로 바꿨을 때 어떤 소리가 나는지 끊임없이 궁금해하였다. 지속적으로 눈으로 환경인쇄물을 익힌 결과, 이제 더 이상 사진이나 그림에 의존하여 글자를 읽는 것이 아니라 글자 단독으로 놓여있어도 낱말을 한 글자씩 읽는 것을 볼 수 있었다. 유아들은 신체와 미술 재료를 이용하여 다양한 방법으로 글자를 표현해내는 것을 즐겼다. 셋째, 유아들은 글자를 활용한 놀이 속에서 즐거움을 느꼈다. 좋아하는 영화 캐릭터 주인공이 되어 놀이하는 과정에서 여러 가지 다른 캐릭터 명칭을 알게 되었고, 캐릭터 역할분담을 하기 위해 이름표를 제작해 보았다. 유아들은 이 과정에서 글자를 놀이에 활용하였을 때, 각자 친구들이 어떤 역할을 맡았는지 더 잘 알아볼 수 있고, 편리하다는 것을 느끼게 되었다. 또한 즐겨 보았던 동화책 줄거리를 친구들과 함께 다시 그림을 그리고, 내용을 만들어서 새로운 동화의 줄거리를 만들어 낼 수 있고, 이전의 동화책보다 더 재미있는 내용이 만들어질 수 있다는 것을 알게 되었다. 또한 미술 활동과 역할 놀이에서 여러 가지 글자를 첨가하여 놀이를 하는 것을 볼 수가 있었다. 넷째, 유아들은 자발적으로 글자를 쓰려는 모습을 보여주었다. 유아들의 쓰기 흥미를 자극하기 위해 교실에 마련한 편지쓰기 영역은 캐릭터 환경인쇄물로 구성되어있었다. 유아들은 친구, 선생님에게 자발적으로 편지를 쓰며 글쓰기를 즐기는 모습을 보여주었다. 또한 유아들은 교실 곳곳에 부착되어있는 환경인쇄물에 관심을 가지고 스스로 자기가 글자를 따라 써보려는 시도를 보여주었다. 반복적으로 같은 문장 편지쓰기를 자발적으로 하였던 유아는 도움 카드가 없어도 스스로 문장을 적어내었으며, 자기 이름글자를 쓰는 것을 어려워했던 유아들은 이름을 글자로 인식하는 것이 아니라 그림 형태로 인식하는 것을 볼 수 있었다. 그러나 지속적인 환경인쇄물을 이용한 다양한 언어 놀이를 접하면서 문해 발달이 느렸던 유아도 음절 안에서 음소 하나하나씩을 분리해서 인식할 수 있게 되었다. 본 연구의 목적은 만 4세 유아의 언어 놀이 실행연구를 통해 유아의 문해력 증진과정을 알아보기 위함이다. 연구 결과 유아들은 이전에 관심이 없었던 주변의 글자에 관심을 기울이게 되었고, 글자의 명칭과 형태를 이해하고, 글자는 다른 사람과 소통하고 나의 마음을 표현하기 위해 필요한 수단이라는 것을 알게 되었다. 놀이 속에서 글자를 활용하려고 적극적인 모습을 보였으며, 글자를 활용한 놀이 속에서 유아들은 몰입도가 높았다. 이후 자발적인 글쓰기를 하려는 모습도 보이며, 여러 가지 도구를 활용하여 교실에서 보이는 환경인쇄물을 따라 써 보려는 시도를 하였다. 이렇게 본 연구는 환경인쇄물을 이용한 언어 놀이가 만 4세 유아의 문해 증진과정에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 밝혀내었다. 따라서 현장에서 교사들이 환경인쇄물을 이용한 문해 활동을 계획하고 마련하는데 도움을 줄것이라 생각 된다.
The purpose of this study is to qualitatively understand the process of improving literacy skills in 4-year-old children when engaging in various language games centered on environmental printed materials.
1. Promoting literacy in 4-year-old children through language play using environment...
The purpose of this study is to qualitatively understand the process of improving literacy skills in 4-year-old children when engaging in various language games centered on environmental printed materials.
1. Promoting literacy in 4-year-old children through language play using environmental printed materials How does the process work?
language play was conducted with 4-year-old children (6 boys, 9 girls) at the kindergarten attached to E Elementary School located in S-si, Gyeonggi-do to find out the research results. The infants who participated in the study were exposed to various environmental printed materials over a three-month period from June to August 2023. Focusing on things that are familiar and interesting to children, we presented character environmental prints, community environmental prints, snack environmental prints, environmental prints related to early childhood education institutions, and topic-related environmental prints. Children participated in language play centered on environmental printed material planned by the teacher when calling attendance cards during greeting every morning or in large or small groups once a week. individual groups naturally had one-on-one verbal interaction with the teacher while accessing environmental printed material during free play time or transition activity time, and in addition to the language play time planned by the teacher, the children expressed their language-related literacy skills from school to school. Reactions and children's work were closely observed. The data collection for the study did not set out any specific situation, and the results of the process of improving children's literacy development were investigated using photos, videos, infant observation logs, and parent consultation data. Much of the collected data was organized in the following steps: open coding, categorization, and category confirmation using the ‘iterative comparative analysis method,’ which is one of the qualitative research data analysis methods. The results of this study, which analyzed and presented the organized data, are summarized as follows. First, through various language games using environmental printed materials, children began to pay attention to letters around them. Environmental printed material gave children confidence in attempting to read letters. The experience of successfully attempting to read from environmental printed materials encouraged children to look one more time at the various letters they encounter around them and try to read them. Not only various objects in the classroom, but also topic-related environmental prints posted by teachers and friends' works became good environmental print materials that could promote children's literacy development. The interest in written language in the classroom continued outside the classroom, and students enjoyed the process of reading and looking up various letters outside of the classroom. Second, children began to understand the function and form of letters. Previously, I did not understand the names of consonants and vowels and did not recognize their shapes accurately, but as I continued to experience language play using environmental print materials, I realized that words are made up of syllables, and that syllables can be further divided into phonemes, which are the smallest units of language. I found out. Knowing that the sound value of each consonant and vowel is different, completely changing the meaning of the word, I was constantly curious about what the sound would be like when I replaced one consonant with another consonant in the letters of my friend's name. As a result of continuously learning environmental print materials by eye, I was able to see that I was no longer relying on photos or pictures to read letters, but was reading words one by one even if the letters were placed alone. Children enjoyed expressing letters in a variety of ways using their bodies and art materials. Third, children felt joy in play using letters. In the process of playing as the protagonist of my favorite movie character, I learned the names of many different characters, and I made a name tag to assign character roles. When children used letters in play during this process, they were able to better recognize the roles each of their friends played and felt that it was convenient. I also learned that I could create a new plot of a fairy tale by redrawing the plot of a storybook I enjoyed with my friends and creating the content, and that the content could be more interesting than previous fairy tale books. In addition, we were able to see people playing by adding various letters in art activities and role plays. Fourth, infants showed willingness to write letters. The letter-writing area set up in the classroom to stimulate children's interest in writing was composed of character environment printed materials. Children voluntarily wrote letters to their friends and teachers and showed that they enjoyed writing. the children showed interest in the environmental printed materials posted throughout the classroom and attempted to trace and write the letters themselves. Infants who voluntarily wrote the same sentence letters repeatedly wrote sentences on their own even without a help card, and infants who had difficulty writing their own names recognized their names in the form of pictures rather than letters. However, through continuous exposure to various language games using environmental print materials, even infants with slow literacy development were able to recognize each phoneme separately within a syllable. The study, children began to pay attention to letters around them that they had not been interested in before, understood the names and shapes of letters, and learned that letters are a necessary means of communicating with others and expressing their feelings. Children showed an active attitude toward using letters in play, and children were highly immersed in play using letters. Afterwards, he appeared to be willing to write voluntarily, and attempted to use various tools to write according to the environmental printed material shown in the classroom. this study found that language play using environmental printed materials had a positive effect on the literacy development process of 4-year-old children.
The purpose of this study is to qualitatively understand the process of improving literacy skills in 4-year-old children when engaging in various language games centered on environmental printed materials.
1. Promoting literacy in 4-year-old children through language play using environmental printed materials How does the process work?
language play was conducted with 4-year-old children (6 boys, 9 girls) at the kindergarten attached to E Elementary School located in S-si, Gyeonggi-do to find out the research results. The infants who participated in the study were exposed to various environmental printed materials over a three-month period from June to August 2023. Focusing on things that are familiar and interesting to children, we presented character environmental prints, community environmental prints, snack environmental prints, environmental prints related to early childhood education institutions, and topic-related environmental prints. Children participated in language play centered on environmental printed material planned by the teacher when calling attendance cards during greeting every morning or in large or small groups once a week. individual groups naturally had one-on-one verbal interaction with the teacher while accessing environmental printed material during free play time or transition activity time, and in addition to the language play time planned by the teacher, the children expressed their language-related literacy skills from school to school. Reactions and children's work were closely observed. The data collection for the study did not set out any specific situation, and the results of the process of improving children's literacy development were investigated using photos, videos, infant observation logs, and parent consultation data. Much of the collected data was organized in the following steps: open coding, categorization, and category confirmation using the ‘iterative comparative analysis method,’ which is one of the qualitative research data analysis methods. The results of this study, which analyzed and presented the organized data, are summarized as follows. First, through various language games using environmental printed materials, children began to pay attention to letters around them. Environmental printed material gave children confidence in attempting to read letters. The experience of successfully attempting to read from environmental printed materials encouraged children to look one more time at the various letters they encounter around them and try to read them. Not only various objects in the classroom, but also topic-related environmental prints posted by teachers and friends' works became good environmental print materials that could promote children's literacy development. The interest in written language in the classroom continued outside the classroom, and students enjoyed the process of reading and looking up various letters outside of the classroom. Second, children began to understand the function and form of letters. Previously, I did not understand the names of consonants and vowels and did not recognize their shapes accurately, but as I continued to experience language play using environmental print materials, I realized that words are made up of syllables, and that syllables can be further divided into phonemes, which are the smallest units of language. I found out. Knowing that the sound value of each consonant and vowel is different, completely changing the meaning of the word, I was constantly curious about what the sound would be like when I replaced one consonant with another consonant in the letters of my friend's name. As a result of continuously learning environmental print materials by eye, I was able to see that I was no longer relying on photos or pictures to read letters, but was reading words one by one even if the letters were placed alone. Children enjoyed expressing letters in a variety of ways using their bodies and art materials. Third, children felt joy in play using letters. In the process of playing as the protagonist of my favorite movie character, I learned the names of many different characters, and I made a name tag to assign character roles. When children used letters in play during this process, they were able to better recognize the roles each of their friends played and felt that it was convenient. I also learned that I could create a new plot of a fairy tale by redrawing the plot of a storybook I enjoyed with my friends and creating the content, and that the content could be more interesting than previous fairy tale books. In addition, we were able to see people playing by adding various letters in art activities and role plays. Fourth, infants showed willingness to write letters. The letter-writing area set up in the classroom to stimulate children's interest in writing was composed of character environment printed materials. Children voluntarily wrote letters to their friends and teachers and showed that they enjoyed writing. the children showed interest in the environmental printed materials posted throughout the classroom and attempted to trace and write the letters themselves. Infants who voluntarily wrote the same sentence letters repeatedly wrote sentences on their own even without a help card, and infants who had difficulty writing their own names recognized their names in the form of pictures rather than letters. However, through continuous exposure to various language games using environmental print materials, even infants with slow literacy development were able to recognize each phoneme separately within a syllable. The study, children began to pay attention to letters around them that they had not been interested in before, understood the names and shapes of letters, and learned that letters are a necessary means of communicating with others and expressing their feelings. Children showed an active attitude toward using letters in play, and children were highly immersed in play using letters. Afterwards, he appeared to be willing to write voluntarily, and attempted to use various tools to write according to the environmental printed material shown in the classroom. this study found that language play using environmental printed materials had a positive effect on the literacy development process of 4-year-old children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.