본 연구는 만 5세 유아들의 놀이를 디지털 매체로 지원하는 과정에서의 교사 고민을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 목적에 따라 아래와 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제. 디지털 매체로 만 5세 유아의 놀이를 지원하는 과정에서 나타난 교사의 고민은 무엇인가?
본 연구는 서울특별시 양천구에 위치한 M유치원 파랑새반에 재원 중인 만 5세 유아 30명을 대상으로 진행되었다. 연구자는 2023년 4월 10일부터 2023년 7월 14일까지 약 14주간 유아의 디지털 매체 활용 놀이를 관찰하고 사진, 동영상, 전사본, 교사 성찰 일지 등의 자료를 수집하였다. 연구 과정에서 유아들의 놀이는 건축 놀이 – ...
본 연구는 만 5세 유아들의 놀이를 디지털 매체로 지원하는 과정에서의 교사 고민을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 목적에 따라 아래와 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제. 디지털 매체로 만 5세 유아의 놀이를 지원하는 과정에서 나타난 교사의 고민은 무엇인가?
본 연구는 서울특별시 양천구에 위치한 M유치원 파랑새반에 재원 중인 만 5세 유아 30명을 대상으로 진행되었다. 연구자는 2023년 4월 10일부터 2023년 7월 14일까지 약 14주간 유아의 디지털 매체 활용 놀이를 관찰하고 사진, 동영상, 전사본, 교사 성찰 일지 등의 자료를 수집하였다. 연구 과정에서 유아들의 놀이는 건축 놀이 – 크로마키 놀이 – 영화 놀이 – 종이 인형 놀이의 흐름으로 진행되었다. 연구 기간에 수집된 자료는 반복적 비교분석법의 개방 코딩, 범주화, 범주 확인 단계에 따라 분석하였다. 연구 결과를 요약한 내용은 다음과 같다. 첫째, 디지털 매체 활용 놀이에서 연구자는 디지털 매체와 유아의 놀이가 만나는 과정에서 여러 고민을 거쳤다. 먼저 디지털 매체로 놀이를 확장할 수 있을 것인가에 대해 고민하였고, 각 놀이의 특성을 확장하기 위한 디지털 매체 및 기능을 선정하여 놀이 지원에 활용하였다. 또한, 디지털 매체의 내용뿐만 아니라 유아의 발달 수준에 적합한 기능에 대해서도 고민하는 과정이 있었다. 유아들이 앱을 사용할 때 각 기능을 쉽게 구별하고 조작할 수 있도록 적합한 앱을 탐색하는 과정 끝에 놀이를 지원할 수 있었다. 디지털 매체로 유아의 놀이 확장을 돕는 동시에, 이를 보호적인 시선으로 바라볼 수 있는 학부모의 이해를 돕기 위한 노력도 동반되었다. 둘째, 유아가 디지털 매체를 탐색하는 과정에서 고민을 거쳤다. 이는 디지털 매체 활용 놀이에 적합한 환경을 어떻게 구성할지 탐색하는 것부터 시작되었다. 교사는 안전한 놀이 환경을 위해 교실 영역의 배치를 바꾸기도 하고, 놀이가 원활하게 진행될 수 있도록 새로운 환경을 만들어 제공하기도 하였다. 또한, 유아들이 디지털 매체를 탐색하는 중에 발생하는 갈등 상황을 중재하고 해결하기 위해 고민하며, 공동의 약속을 합의하기도 하였다. 이에 더하여, 디지털 매체 앞을 떠나지 않는 유아나 놀이와 장난의 경계를 오가는 유아를 관찰하고 어디서부터 놀이로 보아야 할지 동료 교사와 함께 고민하는 과정도 있었다. 셋째, 놀이와 디지털 매체와의 공존을 위한 고민의 과정을 거쳤다. 이를 위해 디지털 매체 활용 놀이의 가치를 끊임없이 탐구했으며, 유아들이 디지털 매체 활용 놀이를 통해 친구와 상호작용하고, 문제해결력을 기르고 있음을 발견하였다. 반대로 디지털 매체 활용 놀이의 한계점도 찾을 수 있었는데, 유아 간 접근성의 차이와 부적절한 콘텐츠 차단의 어려움이었다. 가정에서 각 유아가 디지털 매체를 접하는 정도가 달라 기관에서 접근성의 차이를 줄일 수 있을 것이라 추측했지만, 아예 놀이에 참여조차 하지 않거나 교사가 어려움을 미처 파악하지 못한 유아가 관찰된 것이다. 또한, 유아가 디지털 매체에서 볼 수 있는 부적절한 콘텐츠를 차단하기 위한 고민의 과정도 거쳤으며, 근본적으로 차단하는 방법을 찾지 못 해 결국은 사용하지 못 한 디지털 매체도 있었다. 디지털 매체 활용 놀이 지원 과정에서 디지털 매체 활용 놀이의 가치를 인식함으로써 유아의 놀이를 더욱 적극적으로 지원할 수 있었고, 한계점을 느끼고 보완하고자 노력하며 디지털 매체와 놀이가 공존할 수 있는 방향을 모색해 나갔다. 본 연구의 목적은 디지털 매체 활용 놀이 지원 과정에서의 교사 고민을 질적으로 알아보는 것이었다. 연구 결과, 교사는 디지털 매체와 놀이가 만나는 과정에서, 유아가 디지털 매체를 탐색하는 과정에서, 놀이와 디지털 매체와의 공존을 위해서 고민하였고, 유아에게 유의미한 방향을 찾기 위해 노력하였다. 고민의 과정을 통해 놀이 지원은 더욱 정교해졌으며, 유아의 놀이는 지속되고 확장되었다. 본 연구를 통해 디지털 매체 활용 놀이 지원 과정에서 어려움을 겪을 현장의 교사들에게 도움이 될 것을 기대한다.
본 연구는 만 5세 유아들의 놀이를 디지털 매체로 지원하는 과정에서의 교사 고민을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 본 연구의 목적에 따라 아래와 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제. 디지털 매체로 만 5세 유아의 놀이를 지원하는 과정에서 나타난 교사의 고민은 무엇인가?
본 연구는 서울특별시 양천구에 위치한 M유치원 파랑새반에 재원 중인 만 5세 유아 30명을 대상으로 진행되었다. 연구자는 2023년 4월 10일부터 2023년 7월 14일까지 약 14주간 유아의 디지털 매체 활용 놀이를 관찰하고 사진, 동영상, 전사본, 교사 성찰 일지 등의 자료를 수집하였다. 연구 과정에서 유아들의 놀이는 건축 놀이 – 크로마키 놀이 – 영화 놀이 – 종이 인형 놀이의 흐름으로 진행되었다. 연구 기간에 수집된 자료는 반복적 비교분석법의 개방 코딩, 범주화, 범주 확인 단계에 따라 분석하였다. 연구 결과를 요약한 내용은 다음과 같다. 첫째, 디지털 매체 활용 놀이에서 연구자는 디지털 매체와 유아의 놀이가 만나는 과정에서 여러 고민을 거쳤다. 먼저 디지털 매체로 놀이를 확장할 수 있을 것인가에 대해 고민하였고, 각 놀이의 특성을 확장하기 위한 디지털 매체 및 기능을 선정하여 놀이 지원에 활용하였다. 또한, 디지털 매체의 내용뿐만 아니라 유아의 발달 수준에 적합한 기능에 대해서도 고민하는 과정이 있었다. 유아들이 앱을 사용할 때 각 기능을 쉽게 구별하고 조작할 수 있도록 적합한 앱을 탐색하는 과정 끝에 놀이를 지원할 수 있었다. 디지털 매체로 유아의 놀이 확장을 돕는 동시에, 이를 보호적인 시선으로 바라볼 수 있는 학부모의 이해를 돕기 위한 노력도 동반되었다. 둘째, 유아가 디지털 매체를 탐색하는 과정에서 고민을 거쳤다. 이는 디지털 매체 활용 놀이에 적합한 환경을 어떻게 구성할지 탐색하는 것부터 시작되었다. 교사는 안전한 놀이 환경을 위해 교실 영역의 배치를 바꾸기도 하고, 놀이가 원활하게 진행될 수 있도록 새로운 환경을 만들어 제공하기도 하였다. 또한, 유아들이 디지털 매체를 탐색하는 중에 발생하는 갈등 상황을 중재하고 해결하기 위해 고민하며, 공동의 약속을 합의하기도 하였다. 이에 더하여, 디지털 매체 앞을 떠나지 않는 유아나 놀이와 장난의 경계를 오가는 유아를 관찰하고 어디서부터 놀이로 보아야 할지 동료 교사와 함께 고민하는 과정도 있었다. 셋째, 놀이와 디지털 매체와의 공존을 위한 고민의 과정을 거쳤다. 이를 위해 디지털 매체 활용 놀이의 가치를 끊임없이 탐구했으며, 유아들이 디지털 매체 활용 놀이를 통해 친구와 상호작용하고, 문제해결력을 기르고 있음을 발견하였다. 반대로 디지털 매체 활용 놀이의 한계점도 찾을 수 있었는데, 유아 간 접근성의 차이와 부적절한 콘텐츠 차단의 어려움이었다. 가정에서 각 유아가 디지털 매체를 접하는 정도가 달라 기관에서 접근성의 차이를 줄일 수 있을 것이라 추측했지만, 아예 놀이에 참여조차 하지 않거나 교사가 어려움을 미처 파악하지 못한 유아가 관찰된 것이다. 또한, 유아가 디지털 매체에서 볼 수 있는 부적절한 콘텐츠를 차단하기 위한 고민의 과정도 거쳤으며, 근본적으로 차단하는 방법을 찾지 못 해 결국은 사용하지 못 한 디지털 매체도 있었다. 디지털 매체 활용 놀이 지원 과정에서 디지털 매체 활용 놀이의 가치를 인식함으로써 유아의 놀이를 더욱 적극적으로 지원할 수 있었고, 한계점을 느끼고 보완하고자 노력하며 디지털 매체와 놀이가 공존할 수 있는 방향을 모색해 나갔다. 본 연구의 목적은 디지털 매체 활용 놀이 지원 과정에서의 교사 고민을 질적으로 알아보는 것이었다. 연구 결과, 교사는 디지털 매체와 놀이가 만나는 과정에서, 유아가 디지털 매체를 탐색하는 과정에서, 놀이와 디지털 매체와의 공존을 위해서 고민하였고, 유아에게 유의미한 방향을 찾기 위해 노력하였다. 고민의 과정을 통해 놀이 지원은 더욱 정교해졌으며, 유아의 놀이는 지속되고 확장되었다. 본 연구를 통해 디지털 매체 활용 놀이 지원 과정에서 어려움을 겪을 현장의 교사들에게 도움이 될 것을 기대한다.
This study aims to explore the teacher’s concerns in the process of supporting the play of 5-year-old children with digital media. According to the purpose of this study, the research question was as follows.
Research question. What are the concerns of teachers that emerged in the process o...
This study aims to explore the teacher’s concerns in the process of supporting the play of 5-year-old children with digital media. According to the purpose of this study, the research question was as follows.
Research question. What are the concerns of teachers that emerged in the process of supporting 5-year-old children's play with digital media?
This study was conducted with 30 children aged 5 who are attending M kindergarten in Yangcheon-gu, Seoul. The researcher collected data such as photos, videos, transcripts, and teacher reflection logs by observing children's play using digital media for about 14 weeks from April 10, 2023 to July 14, 2023. During the research process, the children's play proceeded in the flow of building play - chroma key play - movie play - paper doll play. The data collected during the research period were analyzed according to the open coding, categorization, and category confirmation stages of repetitive comparative analysis method. The summary of the research results is as follows. First, in the play using digital media, the researcher went through several concerns in the process where digital media and children's play meet. First, they pondered whether play could be expanded with digital media, and selected digital media and functions to expand the characteristics of each play and utilized them for play support. Also, there was a process of worrying about not only the content of the digital media but also the function suitable for the developmental level of the child. At the end of the process of exploring apps suitable for children to easily distinguish and operate each function when using the app, they were able to support play. Alongside helping to expand children's play with digital media, efforts were made to help parents understand this from a protective perspective. Second, the child went through concerns in the process of exploring digital media. This started with exploring how to create an environment suitable for play using digital media. For a safe play environment, the teacher changed the arrangement of the classroom area and provided a new environment so that the play could proceed smoothly. Also, they mediated and resolved conflicts that occurred while children were exploring digital media, and agreed on common promises. In addition to this, there was a process of observing children who did not leave the front of the digital media or children who went back and forth between play and pranks with fellow teachers and pondering where to start seeing it as play. Third, they went through a process of concern for the coexistence of play and digital media. To this end, they constantly explored the value of playing with digital media and discovered that children were interacting with friends and building problem-solving skills through playing with digital media. On the contrary, they were also able to find the limitations of playing with digital media, which were the difference in accessibility between children and the difficulty of blocking inappropriate content. It was speculated that the difference in accessibility could be reduced at the institution as each child's access to digital media at home varied, but there were observations of children who did not even participate in play or children who had difficulties that the teacher failed to notice. In addition, there was a process of worrying about how to block inappropriate content that children could see in digital media, and there were digital media that could not be used because they could not find a fundamental way to block it. Recognizing the value of playing with digital media in the process of supporting play using digital media, they were able to more actively support children's play, and they sought a direction in which play and digital media could coexist by feeling the limitations and striving to supplement them. The purpose of this study was to qualitatively understand the concerns of teachers in the process of supporting play using digital media. As a result of the research, the teacher worried in the process where digital media and play meet, in the process where children explore digital media, and for the coexistence of play and digital media, and strived to find a meaningful direction for the child. Through the process of concern, the support for play became more sophisticated, and the children's play continued and expanded. It is expected that this study will help teachers in the field who are struggling in the process of supporting play using digital media.
This study aims to explore the teacher’s concerns in the process of supporting the play of 5-year-old children with digital media. According to the purpose of this study, the research question was as follows.
Research question. What are the concerns of teachers that emerged in the process of supporting 5-year-old children's play with digital media?
This study was conducted with 30 children aged 5 who are attending M kindergarten in Yangcheon-gu, Seoul. The researcher collected data such as photos, videos, transcripts, and teacher reflection logs by observing children's play using digital media for about 14 weeks from April 10, 2023 to July 14, 2023. During the research process, the children's play proceeded in the flow of building play - chroma key play - movie play - paper doll play. The data collected during the research period were analyzed according to the open coding, categorization, and category confirmation stages of repetitive comparative analysis method. The summary of the research results is as follows. First, in the play using digital media, the researcher went through several concerns in the process where digital media and children's play meet. First, they pondered whether play could be expanded with digital media, and selected digital media and functions to expand the characteristics of each play and utilized them for play support. Also, there was a process of worrying about not only the content of the digital media but also the function suitable for the developmental level of the child. At the end of the process of exploring apps suitable for children to easily distinguish and operate each function when using the app, they were able to support play. Alongside helping to expand children's play with digital media, efforts were made to help parents understand this from a protective perspective. Second, the child went through concerns in the process of exploring digital media. This started with exploring how to create an environment suitable for play using digital media. For a safe play environment, the teacher changed the arrangement of the classroom area and provided a new environment so that the play could proceed smoothly. Also, they mediated and resolved conflicts that occurred while children were exploring digital media, and agreed on common promises. In addition to this, there was a process of observing children who did not leave the front of the digital media or children who went back and forth between play and pranks with fellow teachers and pondering where to start seeing it as play. Third, they went through a process of concern for the coexistence of play and digital media. To this end, they constantly explored the value of playing with digital media and discovered that children were interacting with friends and building problem-solving skills through playing with digital media. On the contrary, they were also able to find the limitations of playing with digital media, which were the difference in accessibility between children and the difficulty of blocking inappropriate content. It was speculated that the difference in accessibility could be reduced at the institution as each child's access to digital media at home varied, but there were observations of children who did not even participate in play or children who had difficulties that the teacher failed to notice. In addition, there was a process of worrying about how to block inappropriate content that children could see in digital media, and there were digital media that could not be used because they could not find a fundamental way to block it. Recognizing the value of playing with digital media in the process of supporting play using digital media, they were able to more actively support children's play, and they sought a direction in which play and digital media could coexist by feeling the limitations and striving to supplement them. The purpose of this study was to qualitatively understand the concerns of teachers in the process of supporting play using digital media. As a result of the research, the teacher worried in the process where digital media and play meet, in the process where children explore digital media, and for the coexistence of play and digital media, and strived to find a meaningful direction for the child. Through the process of concern, the support for play became more sophisticated, and the children's play continued and expanded. It is expected that this study will help teachers in the field who are struggling in the process of supporting play using digital media.
주제어
#유아교육 디지털 매체 놀이 지원 2019 개정 누리과정 디지털 놀이 디지털 매체 활용 놀이
학위논문 정보
저자
문지인
학위수여기관
중앙대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과(유아교육) 유아교육
지도교수
김낙흥
발행연도
2024
총페이지
139 p.
키워드
유아교육 디지털 매체 놀이 지원 2019 개정 누리과정 디지털 놀이 디지털 매체 활용 놀이
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.