코로나 19 팬데믹 이후 전 세계적으로 비대면이 일상화됨에 따라, ‘메타버스가 주목받기 시작하였고, 우리의 일상 속에도 메타버스가 스며들게 되었다. 문화산업에서도 버추얼 아이돌이 등장하면서 하나의 문화 패러다임으로 자리 잡게 되었다. 이러한 환경적 변화에 따라 특색 있는 버추얼 아이돌과 다양한 플랫폼들이 생겨나고, 이용자들이 급격하게 늘어나고 있는 만큼, 향후 메타버스에서 활동하는 버추얼 아이돌에 대한 연구의 필요성은 증대한다. 본 연구에서는 메타버스의 5가지 특징인 이른바 ‘5C’(Canon/세계관, Creator/창작자, Currency/디지털 통화, Continuity/일상의 연속, Connectivity/연결) 개념을 버추얼 아이돌에 적용하여 분석하였다. 분석 대상으로는 최근 활발하게 활동 중인 이세계아이돌, 사공이호, 플레이브를 선택하였다. 메타버스 5C를 통해 분석하는 버추얼 캐릭터 아이돌에 대한 연구결과 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다. 첫째, 이세계아이돌의 세계관은 팬들에 의해 만들어진 콘텐츠들로 형성되고, 참여문화를 활성화 시킨다. 이세계아이돌의 창작자 부분에서는 구성원과 팬이 함께 공동창작을 통해 ...
코로나 19 팬데믹 이후 전 세계적으로 비대면이 일상화됨에 따라, ‘메타버스가 주목받기 시작하였고, 우리의 일상 속에도 메타버스가 스며들게 되었다. 문화산업에서도 버추얼 아이돌이 등장하면서 하나의 문화 패러다임으로 자리 잡게 되었다. 이러한 환경적 변화에 따라 특색 있는 버추얼 아이돌과 다양한 플랫폼들이 생겨나고, 이용자들이 급격하게 늘어나고 있는 만큼, 향후 메타버스에서 활동하는 버추얼 아이돌에 대한 연구의 필요성은 증대한다. 본 연구에서는 메타버스의 5가지 특징인 이른바 ‘5C’(Canon/세계관, Creator/창작자, Currency/디지털 통화, Continuity/일상의 연속, Connectivity/연결) 개념을 버추얼 아이돌에 적용하여 분석하였다. 분석 대상으로는 최근 활발하게 활동 중인 이세계아이돌, 사공이호, 플레이브를 선택하였다. 메타버스 5C를 통해 분석하는 버추얼 캐릭터 아이돌에 대한 연구결과 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다. 첫째, 이세계아이돌의 세계관은 팬들에 의해 만들어진 콘텐츠들로 형성되고, 참여문화를 활성화 시킨다. 이세계아이돌의 창작자 부분에서는 구성원과 팬이 함께 공동창작을 통해 가상세계를 만들어 나간다는 특징이 있다. 디지털 통화 쪽은 아직 안정적이지 않은 활동으로 바라보고 있으며, 일상의 연속에서는 이세계아이돌과 팬들의 상호 커뮤니케이션이 잘 이루어지고 있다. 연결에서는 이세계아이돌은 IP를 통해 세계와 세계를 연결하고, 팬들이 능동적으로 콘텐츠 생산 및 주체적으로 프로젝트에 참여하면서 사용자들(팬들)과 다른 사용자들(팬 또는 이세계아이돌)을 연결하여 정보와 지식을 공유한다. 이러한 연결의 특징에는 팬덤의 주체성과 자발성이 있다. 둘째, 사공이호의 세계관은 영상을 통해 ‘디프로마 유니버스’라는 세계관을 중심으로 언더독 스토리를 가지고 있다. 창작자 부분에서는 시각적 프로그램을 활용해 만들어진 창작물들이 더 몰입적이고 현실보다 더 생생한 경험을 제공하며, 멤버들의 특성을 적나라하게 만들어주는 효과를 가진다. 디지털 통화 부분에서 활발한 가상화폐 거래는 온라인에서 새로운 커뮤니케이션 환경을 구성하고 가상세계와 현실 세계 각각의 세계에서 소통할 수 있는 공간을 형성한다. 사공이호는 자신들의 다양한 IP활동을 통해 우리의 일상 속 곳곳에 자리 잡고 있다. 메타버스의 연결 부분에서는 버추얼 아이돌을 통해 가상세계와 현실 세계를 연결하여 일상을 영위하고, 거부감이 덜한 PPL(간접광고)을 이용하며 새로운 세대들의 마케팅 트렌드로 확대한다. 마지막으로, 플레이브는 자신들의 노래와 뮤직비디오에 세계관을 담아 활동하고 있다. 플레이브 멤버들은 춤·노래·작곡이 모두 가능한 창작자인 동시에 누군가에 의해 창작의 대상이 되는 당사자이기도 하다. 디지털 통화 부분에서는 아직 NFT활동 이력을 찾아볼 수 없지만, 다양한 성과를 통해 투자를 받은 것으로 확인된다. 플레이브는 IP활동을 기반으로 팬들과의 유대감 형성 및 상호 커뮤니케이션을 통해 우리 일상 속에 존재한다. 플레이브는 가상세계를 현실 세계로 확장하는 등 시공간, 사용자간, 세계와 세계를 연결하며 사회적, 문화적, 경제적 활동을 한다. 이러한 활동은 팬들과의 적극적인 소통창구로서 역할을 한다. 현재 버추얼 캐릭터 아이돌의 활동은 강점과 한계를 동시에 안고 있다. 특히 기술적 한계, 가상자산 거래활동, 대중성 등에서의 한계는 당연히 보완되어야 한다. 그러나 이러한 한계를 잘 풀어낸다면 버추얼 캐릭터 아이돌 산업의 성장 또한 충분히 기대할 수 있을 것이다.
코로나 19 팬데믹 이후 전 세계적으로 비대면이 일상화됨에 따라, ‘메타버스가 주목받기 시작하였고, 우리의 일상 속에도 메타버스가 스며들게 되었다. 문화산업에서도 버추얼 아이돌이 등장하면서 하나의 문화 패러다임으로 자리 잡게 되었다. 이러한 환경적 변화에 따라 특색 있는 버추얼 아이돌과 다양한 플랫폼들이 생겨나고, 이용자들이 급격하게 늘어나고 있는 만큼, 향후 메타버스에서 활동하는 버추얼 아이돌에 대한 연구의 필요성은 증대한다. 본 연구에서는 메타버스의 5가지 특징인 이른바 ‘5C’(Canon/세계관, Creator/창작자, Currency/디지털 통화, Continuity/일상의 연속, Connectivity/연결) 개념을 버추얼 아이돌에 적용하여 분석하였다. 분석 대상으로는 최근 활발하게 활동 중인 이세계아이돌, 사공이호, 플레이브를 선택하였다. 메타버스 5C를 통해 분석하는 버추얼 캐릭터 아이돌에 대한 연구결과 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다. 첫째, 이세계아이돌의 세계관은 팬들에 의해 만들어진 콘텐츠들로 형성되고, 참여문화를 활성화 시킨다. 이세계아이돌의 창작자 부분에서는 구성원과 팬이 함께 공동창작을 통해 가상세계를 만들어 나간다는 특징이 있다. 디지털 통화 쪽은 아직 안정적이지 않은 활동으로 바라보고 있으며, 일상의 연속에서는 이세계아이돌과 팬들의 상호 커뮤니케이션이 잘 이루어지고 있다. 연결에서는 이세계아이돌은 IP를 통해 세계와 세계를 연결하고, 팬들이 능동적으로 콘텐츠 생산 및 주체적으로 프로젝트에 참여하면서 사용자들(팬들)과 다른 사용자들(팬 또는 이세계아이돌)을 연결하여 정보와 지식을 공유한다. 이러한 연결의 특징에는 팬덤의 주체성과 자발성이 있다. 둘째, 사공이호의 세계관은 영상을 통해 ‘디프로마 유니버스’라는 세계관을 중심으로 언더독 스토리를 가지고 있다. 창작자 부분에서는 시각적 프로그램을 활용해 만들어진 창작물들이 더 몰입적이고 현실보다 더 생생한 경험을 제공하며, 멤버들의 특성을 적나라하게 만들어주는 효과를 가진다. 디지털 통화 부분에서 활발한 가상화폐 거래는 온라인에서 새로운 커뮤니케이션 환경을 구성하고 가상세계와 현실 세계 각각의 세계에서 소통할 수 있는 공간을 형성한다. 사공이호는 자신들의 다양한 IP활동을 통해 우리의 일상 속 곳곳에 자리 잡고 있다. 메타버스의 연결 부분에서는 버추얼 아이돌을 통해 가상세계와 현실 세계를 연결하여 일상을 영위하고, 거부감이 덜한 PPL(간접광고)을 이용하며 새로운 세대들의 마케팅 트렌드로 확대한다. 마지막으로, 플레이브는 자신들의 노래와 뮤직비디오에 세계관을 담아 활동하고 있다. 플레이브 멤버들은 춤·노래·작곡이 모두 가능한 창작자인 동시에 누군가에 의해 창작의 대상이 되는 당사자이기도 하다. 디지털 통화 부분에서는 아직 NFT활동 이력을 찾아볼 수 없지만, 다양한 성과를 통해 투자를 받은 것으로 확인된다. 플레이브는 IP활동을 기반으로 팬들과의 유대감 형성 및 상호 커뮤니케이션을 통해 우리 일상 속에 존재한다. 플레이브는 가상세계를 현실 세계로 확장하는 등 시공간, 사용자간, 세계와 세계를 연결하며 사회적, 문화적, 경제적 활동을 한다. 이러한 활동은 팬들과의 적극적인 소통창구로서 역할을 한다. 현재 버추얼 캐릭터 아이돌의 활동은 강점과 한계를 동시에 안고 있다. 특히 기술적 한계, 가상자산 거래활동, 대중성 등에서의 한계는 당연히 보완되어야 한다. 그러나 이러한 한계를 잘 풀어낸다면 버추얼 캐릭터 아이돌 산업의 성장 또한 충분히 기대할 수 있을 것이다.
As non-face-to-face became commonplace around the world after the COVID-19 pandemic, the metaverse began to attract attention, and the metaverse permeated our daily lives. With the emergence of virtual idols in the cultural industry, it has established itself as a cultural paradigm. As unique virtua...
As non-face-to-face became commonplace around the world after the COVID-19 pandemic, the metaverse began to attract attention, and the metaverse permeated our daily lives. With the emergence of virtual idols in the cultural industry, it has established itself as a cultural paradigm. As unique virtual idols and various platforms are created and the number of users is rapidly increasing due to these environmental changes, the need for research on virtual idols active in the metaverse in the future increases. In this study, the concept of so-called '5C' (Canon/Creator/Currency, Continuity/Connectivity), which are the five characteristics of the metaverse, was applied to virtual idols. As the analysis targets, ISEGYEIDOL, SAGONG_EE_HO, and PLAVE, which have been actively active recently, were selected. As a result of research on virtual character idols analyzed through the metaverse 5C, the following conclusions could be drawn. First, the worldview of ISEGYEIDOLl is formed with contents created by fans and activates participation culture. In the creator part of ISEGYEIDOL, members and fans create a virtual world together through joint creation. The digital currency side is viewed as an activity that is not yet stable, and in the continuity of daily life, mutual communication between ISEGYEIDOLl and fans is well established. In connection, ISEGYEIDOL connects the world and the world through IP, and fans actively produce content and participate in projects, connecting users (fans) and other users (fans or ISEGYEIDOL) to share information and knowledge. The characteristics of this connection are the subjectivity and spontaneity of the fandom. Second, SAGONG_EE_HO's worldview has an underdog story centered on the worldview of the "Diffroma Universe" through the video. In the creator part, creations made using visual programs provide more immersive and vivid experiences than reality, and have the effect of making the characteristics of the members stark. Active cryptocurrency transactions in the digital currency sector constitute a new communication environment online and form a space for communication in the virtual and real worlds. SAGONG_EE_HO is located throughout our daily lives through their various IP activities. In the connection part of the metaverse, the virtual world and the real world are connected through virtual idols to lead their daily lives, use PPL (indirect advertising), which is less repulsive, and expand into new generations of marketing trends. Finally, Pleave is performing with a world view in their songs and music videos. The members of the Pleave are creators who can dance, sing, and compose all, and at the same time are parties who are subject to creation by someone. In the currency sector, the history of NFT activities has not yet been found, but it is confirmed that investments have been made through various achievements. The Pleave exists in our daily lives through bonding with fans and mutual communication based on IP activities. Pleave extends the virtual world to the real world and engages in social, cultural, and economic activities in space-time, between users, and between the world and the world. These activities serve as active communication channels with fans. Currently, the activities of virtual character idols have both strengths and limitations. In particular, limitations in technical limitations, virtual asset trading activities, and popularity must be supplemented. However, if these limitations are solved well, the growth of the virtual character idol industry can also be expected.
As non-face-to-face became commonplace around the world after the COVID-19 pandemic, the metaverse began to attract attention, and the metaverse permeated our daily lives. With the emergence of virtual idols in the cultural industry, it has established itself as a cultural paradigm. As unique virtual idols and various platforms are created and the number of users is rapidly increasing due to these environmental changes, the need for research on virtual idols active in the metaverse in the future increases. In this study, the concept of so-called '5C' (Canon/Creator/Currency, Continuity/Connectivity), which are the five characteristics of the metaverse, was applied to virtual idols. As the analysis targets, ISEGYEIDOL, SAGONG_EE_HO, and PLAVE, which have been actively active recently, were selected. As a result of research on virtual character idols analyzed through the metaverse 5C, the following conclusions could be drawn. First, the worldview of ISEGYEIDOLl is formed with contents created by fans and activates participation culture. In the creator part of ISEGYEIDOL, members and fans create a virtual world together through joint creation. The digital currency side is viewed as an activity that is not yet stable, and in the continuity of daily life, mutual communication between ISEGYEIDOLl and fans is well established. In connection, ISEGYEIDOL connects the world and the world through IP, and fans actively produce content and participate in projects, connecting users (fans) and other users (fans or ISEGYEIDOL) to share information and knowledge. The characteristics of this connection are the subjectivity and spontaneity of the fandom. Second, SAGONG_EE_HO's worldview has an underdog story centered on the worldview of the "Diffroma Universe" through the video. In the creator part, creations made using visual programs provide more immersive and vivid experiences than reality, and have the effect of making the characteristics of the members stark. Active cryptocurrency transactions in the digital currency sector constitute a new communication environment online and form a space for communication in the virtual and real worlds. SAGONG_EE_HO is located throughout our daily lives through their various IP activities. In the connection part of the metaverse, the virtual world and the real world are connected through virtual idols to lead their daily lives, use PPL (indirect advertising), which is less repulsive, and expand into new generations of marketing trends. Finally, Pleave is performing with a world view in their songs and music videos. The members of the Pleave are creators who can dance, sing, and compose all, and at the same time are parties who are subject to creation by someone. In the currency sector, the history of NFT activities has not yet been found, but it is confirmed that investments have been made through various achievements. The Pleave exists in our daily lives through bonding with fans and mutual communication based on IP activities. Pleave extends the virtual world to the real world and engages in social, cultural, and economic activities in space-time, between users, and between the world and the world. These activities serve as active communication channels with fans. Currently, the activities of virtual character idols have both strengths and limitations. In particular, limitations in technical limitations, virtual asset trading activities, and popularity must be supplemented. However, if these limitations are solved well, the growth of the virtual character idol industry can also be expected.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.