본 연구는 신생아 집중치료실 간호사를 위한 시뮬레이션 기반 감염관리 교육프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 검증하고 신생아 집중치료실 간호사의 감염관리 역량 강화를 위한 교육의 기초자료를 제공하고자 시행된 단일군 사전·사후 실험설계 연구이다. 교육프로그램은 ADDIE 모형의 5단계에 따라 개발되었으며, 신생아 집중치료실 간호사들의 교육요구도에 따라 시나리오를 구성하였다. 이와 같이 구성된 본 프로그램의 효과를 검증하기 위해 종합병원과 상급종합병원 신생아 집중치료실에 근무하고 있는 28명의 간호사를 대상으로 연구를 진행하였고 교육 프로그램 적용 후 감염관리 지식, 수행자신감, 비판적 사고성향, 교육만족도를 조사하였다. 자료 수집 기간은 2023년 11월 13일부터 2023년 11월 20일까지 진행하였으며 ...
본 연구는 신생아 집중치료실 간호사를 위한 시뮬레이션 기반 감염관리 교육프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 검증하고 신생아 집중치료실 간호사의 감염관리 역량 강화를 위한 교육의 기초자료를 제공하고자 시행된 단일군 사전·사후 실험설계 연구이다. 교육프로그램은 ADDIE 모형의 5단계에 따라 개발되었으며, 신생아 집중치료실 간호사들의 교육요구도에 따라 시나리오를 구성하였다. 이와 같이 구성된 본 프로그램의 효과를 검증하기 위해 종합병원과 상급종합병원 신생아 집중치료실에 근무하고 있는 28명의 간호사를 대상으로 연구를 진행하였고 교육 프로그램 적용 후 감염관리 지식, 수행자신감, 비판적 사고성향, 교육만족도를 조사하였다. 자료 수집 기간은 2023년 11월 13일부터 2023년 11월 20일까지 진행하였으며 자료 분석은 IBM SPSS Statistics 25.0을 활용하여 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 1) 신생아 집중치료실 감염관리에 대한 지식은 평균 22.29 ± 1.51점에서 24.50 ±0.84점으로 통계적으로 유의하게 증가하였다(t=-7.345, p<.001). 2) 신생아 집중치료실 수행자신감은 평균 75.61 ± 6.37점에서 82.68±3.60점으로 통계적으로 유의하게 증가하였다(t=-6.295, p<.001). 3) 신생아 집중치료실 감염관리 교육 후 비판적 사고성향은 평균 77.36± 5.81점에서 86.14 ± 8.44점으로 통계적으로 유의하게 증가하였다(t=-5.119, p<.001). 4) 감염관리 교육 후 교육 만족도는 5점 만점에 평균 점수 4.99점으로나타났다.
본 연구 결과, 시뮬레이션 기반 신생아집중치료실 감염관리 교육프로그램이 신생아 집중치료실 간호사의 감염관리 지식, 수행자신감, 비판적 사고성향에 효과적인 교육임을 확인하였다. 따라서 본 연구의 감염관리 교육프로그램은 신생아 집중치료실 간호사들의 감염관리 역량을 증진시켜 감염 예방 및 환자안전에 기여할 수 있을 것이며, 감염관리 교육의 기초자료로써 활용될 것이다.
본 연구는 신생아 집중치료실 간호사를 위한 시뮬레이션 기반 감염관리 교육프로그램을 개발하고 적용하여 그 효과를 검증하고 신생아 집중치료실 간호사의 감염관리 역량 강화를 위한 교육의 기초자료를 제공하고자 시행된 단일군 사전·사후 실험설계 연구이다. 교육프로그램은 ADDIE 모형의 5단계에 따라 개발되었으며, 신생아 집중치료실 간호사들의 교육요구도에 따라 시나리오를 구성하였다. 이와 같이 구성된 본 프로그램의 효과를 검증하기 위해 종합병원과 상급종합병원 신생아 집중치료실에 근무하고 있는 28명의 간호사를 대상으로 연구를 진행하였고 교육 프로그램 적용 후 감염관리 지식, 수행자신감, 비판적 사고성향, 교육만족도를 조사하였다. 자료 수집 기간은 2023년 11월 13일부터 2023년 11월 20일까지 진행하였으며 자료 분석은 IBM SPSS Statistics 25.0을 활용하여 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 1) 신생아 집중치료실 감염관리에 대한 지식은 평균 22.29 ± 1.51점에서 24.50 ±0.84점으로 통계적으로 유의하게 증가하였다(t=-7.345, p<.001). 2) 신생아 집중치료실 수행자신감은 평균 75.61 ± 6.37점에서 82.68±3.60점으로 통계적으로 유의하게 증가하였다(t=-6.295, p<.001). 3) 신생아 집중치료실 감염관리 교육 후 비판적 사고성향은 평균 77.36± 5.81점에서 86.14 ± 8.44점으로 통계적으로 유의하게 증가하였다(t=-5.119, p<.001). 4) 감염관리 교육 후 교육 만족도는 5점 만점에 평균 점수 4.99점으로나타났다.
본 연구 결과, 시뮬레이션 기반 신생아집중치료실 감염관리 교육프로그램이 신생아 집중치료실 간호사의 감염관리 지식, 수행자신감, 비판적 사고성향에 효과적인 교육임을 확인하였다. 따라서 본 연구의 감염관리 교육프로그램은 신생아 집중치료실 간호사들의 감염관리 역량을 증진시켜 감염 예방 및 환자안전에 기여할 수 있을 것이며, 감염관리 교육의 기초자료로써 활용될 것이다.
This study is a single-group pre-post experimental design research conducted to develop and apply a simulation-based infection control education program for neonatal intensive care unit (NICU) nurses to verify its effectiveness and to provide baseline educational materials to strengthen NICU nurses’...
This study is a single-group pre-post experimental design research conducted to develop and apply a simulation-based infection control education program for neonatal intensive care unit (NICU) nurses to verify its effectiveness and to provide baseline educational materials to strengthen NICU nurses’ infection control competencies. The education program was developed according to the five phases of the Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate model, with scenarios based on the education needs of NICU nurses. To verify the effectiveness of the program structured in such a way, a study was conducted on 28 nurses working in the NICUs of general and tertiary hospitals, and their infection control knowledge, performance confidence, critical thinking disposition, and satisfaction with the education were surveyed after applying the education program. The data collection period was from November 13, 2023 to November 20, 2023, and the data were analyzed using IBM SPSS Statistics 25.0.
Here are the results of the study: 1) Knowledge of NICU infection control increased statistically significantly from a mean of 22.29 ± 1.51 to 24.50 ± 0.84 points (t = −7.345, p < 0.001). 2) NICU performance confidence increased statistically significantly from a mean of 75.61 ± 6.37 to 82.68 ± 3.60 points (t = −6.295, p < 0.001). 3) Critical thinking disposition increased statistically significantly from a mean of 77.36 ± 5.81 to 86.14 ± 8.44 points after NICU infection control education (t = −5.119, p < 0.001). 4) Satisfaction with the education after the infection control education showed a mean score of 4.99 out of 5.
The results of this study confirmed that a simulation-based NICU infection control education program was effective for NICU nurses’ infection control knowledge, performance confidence, and critical thinking disposition. Therefore, the infection control education program of this study can contribute to infection prevention and patient safety by improving the infection control competencies of NICU nurses, and it will be used as baseline educational materials for infection control education.
This study is a single-group pre-post experimental design research conducted to develop and apply a simulation-based infection control education program for neonatal intensive care unit (NICU) nurses to verify its effectiveness and to provide baseline educational materials to strengthen NICU nurses’ infection control competencies. The education program was developed according to the five phases of the Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate model, with scenarios based on the education needs of NICU nurses. To verify the effectiveness of the program structured in such a way, a study was conducted on 28 nurses working in the NICUs of general and tertiary hospitals, and their infection control knowledge, performance confidence, critical thinking disposition, and satisfaction with the education were surveyed after applying the education program. The data collection period was from November 13, 2023 to November 20, 2023, and the data were analyzed using IBM SPSS Statistics 25.0.
Here are the results of the study: 1) Knowledge of NICU infection control increased statistically significantly from a mean of 22.29 ± 1.51 to 24.50 ± 0.84 points (t = −7.345, p < 0.001). 2) NICU performance confidence increased statistically significantly from a mean of 75.61 ± 6.37 to 82.68 ± 3.60 points (t = −6.295, p < 0.001). 3) Critical thinking disposition increased statistically significantly from a mean of 77.36 ± 5.81 to 86.14 ± 8.44 points after NICU infection control education (t = −5.119, p < 0.001). 4) Satisfaction with the education after the infection control education showed a mean score of 4.99 out of 5.
The results of this study confirmed that a simulation-based NICU infection control education program was effective for NICU nurses’ infection control knowledge, performance confidence, and critical thinking disposition. Therefore, the infection control education program of this study can contribute to infection prevention and patient safety by improving the infection control competencies of NICU nurses, and it will be used as baseline educational materials for infection control education.
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