아이돌 팝업스토어는 팝업스토어의 급속한 발전 추세에 따라 아이돌과 팝업스토어를 결합하여 K-POP만의 고유 특성을 갖게 된 새로운 마케팅 수단이며, 본 연구는 아이돌 팝업스토어 특성이 소비자의 만족도와 충성도에 미치는 영향요인에 관한 연구이다. 유사한 선행연구를 바탕으로 아이돌 팝업스토어의 특성을 도출한 후에 SPSS 26.0을 활용해서 탐색적 요인분석을 통하여 다시 규명하였다. 아이돌 팝업스토어를 방문자를 대상으로 온라인 설문지를 배포하여 실증분석을 실시하였다. 연구결과는 아이돌 팝업스토어의 특성은 단기성, 한정성, 현장상호성, 다양성, 차별성, SNS홍보성, 팬덤성 7가지로 구성되었다. 영향관계에 대한 분석결과는 단기성, 현장상호성과 팬덤성은 만족도에 정(+)의 영향을 미치고 단기성, 한정성, SNS홍보성과 팬덤성은 충성도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아이돌 팝업스토어 7가지 특성과 충성도의 영향관계에서 만족도의 ...
아이돌 팝업스토어는 팝업스토어의 급속한 발전 추세에 따라 아이돌과 팝업스토어를 결합하여 K-POP만의 고유 특성을 갖게 된 새로운 마케팅 수단이며, 본 연구는 아이돌 팝업스토어 특성이 소비자의 만족도와 충성도에 미치는 영향요인에 관한 연구이다. 유사한 선행연구를 바탕으로 아이돌 팝업스토어의 특성을 도출한 후에 SPSS 26.0을 활용해서 탐색적 요인분석을 통하여 다시 규명하였다. 아이돌 팝업스토어를 방문자를 대상으로 온라인 설문지를 배포하여 실증분석을 실시하였다. 연구결과는 아이돌 팝업스토어의 특성은 단기성, 한정성, 현장상호성, 다양성, 차별성, SNS홍보성, 팬덤성 7가지로 구성되었다. 영향관계에 대한 분석결과는 단기성, 현장상호성과 팬덤성은 만족도에 정(+)의 영향을 미치고 단기성, 한정성, SNS홍보성과 팬덤성은 충성도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아이돌 팝업스토어 7가지 특성과 충성도의 영향관계에서 만족도의 매개효과가 부분매개로 나타났다. 이러한 실증분석을 통하여 아이돌 팝업스토어의 특성이 만족도에 영향이 있는 것으로 확인하며 만족도는 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 방문자 집단별 만족도와 충성도에 미치는 특성의 영향력 차이를 살펴보기 위하여 회귀계수를 비교분석을 하였으며 집단을 구분하여 아이돌 팝업스토어에 대한 시사점을 제공하였다. 본 연구에서 도출된 아이돌 팝업스토어 특성에 따라 향후 아이돌 팝업스토어 개선 및 마케팅 기획에 기여할 뿐만 아니라 한국 K-POP 산업의 다른 팬덤 마케팅 개발과 향후 아이돌 팝업스토어 서비스 운영에 대한 전략을 제시하는 것으로 의미가 있다.
아이돌 팝업스토어는 팝업스토어의 급속한 발전 추세에 따라 아이돌과 팝업스토어를 결합하여 K-POP만의 고유 특성을 갖게 된 새로운 마케팅 수단이며, 본 연구는 아이돌 팝업스토어 특성이 소비자의 만족도와 충성도에 미치는 영향요인에 관한 연구이다. 유사한 선행연구를 바탕으로 아이돌 팝업스토어의 특성을 도출한 후에 SPSS 26.0을 활용해서 탐색적 요인분석을 통하여 다시 규명하였다. 아이돌 팝업스토어를 방문자를 대상으로 온라인 설문지를 배포하여 실증분석을 실시하였다. 연구결과는 아이돌 팝업스토어의 특성은 단기성, 한정성, 현장상호성, 다양성, 차별성, SNS홍보성, 팬덤성 7가지로 구성되었다. 영향관계에 대한 분석결과는 단기성, 현장상호성과 팬덤성은 만족도에 정(+)의 영향을 미치고 단기성, 한정성, SNS홍보성과 팬덤성은 충성도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아이돌 팝업스토어 7가지 특성과 충성도의 영향관계에서 만족도의 매개효과가 부분매개로 나타났다. 이러한 실증분석을 통하여 아이돌 팝업스토어의 특성이 만족도에 영향이 있는 것으로 확인하며 만족도는 충성도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 방문자 집단별 만족도와 충성도에 미치는 특성의 영향력 차이를 살펴보기 위하여 회귀계수를 비교분석을 하였으며 집단을 구분하여 아이돌 팝업스토어에 대한 시사점을 제공하였다. 본 연구에서 도출된 아이돌 팝업스토어 특성에 따라 향후 아이돌 팝업스토어 개선 및 마케팅 기획에 기여할 뿐만 아니라 한국 K-POP 산업의 다른 팬덤 마케팅 개발과 향후 아이돌 팝업스토어 서비스 운영에 대한 전략을 제시하는 것으로 의미가 있다.
Idol pop-up stores are a new marketing tool that has K-POP's unique social characteristics by combining idols and pop-up stores following the rapid development trend of pop-up stores. This study examines the factors influencing the characteristics of idol pop-up stores on consumer satisfaction and l...
Idol pop-up stores are a new marketing tool that has K-POP's unique social characteristics by combining idols and pop-up stores following the rapid development trend of pop-up stores. This study examines the factors influencing the characteristics of idol pop-up stores on consumer satisfaction and loyalty. This is a study on. After deriving the characteristics of idol pop-up stores through similar previous research, they were re-examined through exploratory factor analysis using SPSS 26.0. An empirical analysis was conducted by distributing an online questionnaire to visitors to the idol pop-up store. The research results showed that the characteristics of idol pop-up stores were comprised of seven characteristics: short-term nature, limited nature, on-site interactivity, diversity, differentiation, SNS promotion, and fandom. The results of the analysis of the influence relationship showed that short-term nature, on-site reciprocity, and fandom had a positive (+) effect on satisfaction, and that short-term nature, limitedness, SNS promotion, and fandom had a positive (+) effect on loyalty. In the relationship between the seven characteristics of idol pop-up stores and loyalty, the mediating effect of satisfaction was found to be partially mediated. Through this empirical analysis, it was confirmed that the characteristics of the idol pop-up store had an effect on satisfaction, and satisfaction was found to have an effect on loyalty. In addition, a comparative analysis was conducted on regression coefficients to examine the differences in the influence of characteristics on satisfaction and loyalty by visitor group, and implications for idol pop-up stores were provided by dividing groups. Based on the characteristics of idol pop-up stores derived from this study, it is meaningful in that it not only contributes to future idol pop-up store improvement and marketing planning, but also suggests strategies for developing other fandom marketing in the K-POP industry and operating idol pop-up store services in the future.
Idol pop-up stores are a new marketing tool that has K-POP's unique social characteristics by combining idols and pop-up stores following the rapid development trend of pop-up stores. This study examines the factors influencing the characteristics of idol pop-up stores on consumer satisfaction and loyalty. This is a study on. After deriving the characteristics of idol pop-up stores through similar previous research, they were re-examined through exploratory factor analysis using SPSS 26.0. An empirical analysis was conducted by distributing an online questionnaire to visitors to the idol pop-up store. The research results showed that the characteristics of idol pop-up stores were comprised of seven characteristics: short-term nature, limited nature, on-site interactivity, diversity, differentiation, SNS promotion, and fandom. The results of the analysis of the influence relationship showed that short-term nature, on-site reciprocity, and fandom had a positive (+) effect on satisfaction, and that short-term nature, limitedness, SNS promotion, and fandom had a positive (+) effect on loyalty. In the relationship between the seven characteristics of idol pop-up stores and loyalty, the mediating effect of satisfaction was found to be partially mediated. Through this empirical analysis, it was confirmed that the characteristics of the idol pop-up store had an effect on satisfaction, and satisfaction was found to have an effect on loyalty. In addition, a comparative analysis was conducted on regression coefficients to examine the differences in the influence of characteristics on satisfaction and loyalty by visitor group, and implications for idol pop-up stores were provided by dividing groups. Based on the characteristics of idol pop-up stores derived from this study, it is meaningful in that it not only contributes to future idol pop-up store improvement and marketing planning, but also suggests strategies for developing other fandom marketing in the K-POP industry and operating idol pop-up store services in the future.
주제어
#아이돌 팝업스토어 팬덤 구매 특성 만족도 충성도 Idol pop-up store fandom purchasing characteristics satisfaction loyalty
학위논문 정보
저자
서서요
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과 콘텐츠경영전공
지도교수
류승완
발행연도
2024
총페이지
iv, 115 p.
키워드
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