우리나라 학교도서관의 활용수업에 대한 관심이 높아지며 활발한 연구가 수행되고 있다. 이 시점에서 지금까지 학교도서관 활용수업에 관한 연구가 어떻게 수행되어 왔는지 살펴볼 필요가 있다. 이에 따라 본 연구는 학교도서관 활용수업 연구의 동향을 분석하고 영역별로 미비점을 점검하여 향후 연구 과제를 제안하는 것을 목적으로 수행되었다. 이를 위해 학교도서관 활용수업 연구의 생산연도별, 학회지별, 저자분석, 연구방법을 양적인 측면에서 파악하였고, 영역별로 내용분석하였다. 연구대상을 선정하기 위해 문헌정보학 학술지 4종을 대상으로 학교도서관 활용수업에 관한 논문을 검색하였고, 총 185편의 논문을 선정하여 분석하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교도서관 활용수업에 관한 연구는 1992년에 시작되어, 2003년에 급증하였고, 『학교도서관 활성화 사업』과 『학교도서관 진흥 기본계획』과 상관성을 보이며 최근까지 꾸준한 생산량을 보이고 있었다. 둘째, 학회지별 연구 동향은 『한국도서관·정보학회지』, 『한국문헌정보학회지』, 『한국비블리아학회지』, 『정보관리학회지』 순으로 논문을 생산하였다. 셋째, 저자분석은 교수가 수행한 개인 연구가 41.1%, 사서교사의 단독 연구가 21.1% 순으로 나타났으며, 소수의 주요 저자가 전체 연구에서 차지하는 비중이 상당히 높은 것으로 조사되었다. 또한 저자의 신분 변화에 따른 주제의 변화를 확인할 수 있었다. 넷째, 학교도서관 활용수업 연구의 영역별로 내용을 분석한 결과 수업 영역에 속한 논문이 86편으로 전체 논문 중 46%에 해당했다. 그중 ...
우리나라 학교도서관의 활용수업에 대한 관심이 높아지며 활발한 연구가 수행되고 있다. 이 시점에서 지금까지 학교도서관 활용수업에 관한 연구가 어떻게 수행되어 왔는지 살펴볼 필요가 있다. 이에 따라 본 연구는 학교도서관 활용수업 연구의 동향을 분석하고 영역별로 미비점을 점검하여 향후 연구 과제를 제안하는 것을 목적으로 수행되었다. 이를 위해 학교도서관 활용수업 연구의 생산연도별, 학회지별, 저자분석, 연구방법을 양적인 측면에서 파악하였고, 영역별로 내용분석하였다. 연구대상을 선정하기 위해 문헌정보학 학술지 4종을 대상으로 학교도서관 활용수업에 관한 논문을 검색하였고, 총 185편의 논문을 선정하여 분석하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교도서관 활용수업에 관한 연구는 1992년에 시작되어, 2003년에 급증하였고, 『학교도서관 활성화 사업』과 『학교도서관 진흥 기본계획』과 상관성을 보이며 최근까지 꾸준한 생산량을 보이고 있었다. 둘째, 학회지별 연구 동향은 『한국도서관·정보학회지』, 『한국문헌정보학회지』, 『한국비블리아학회지』, 『정보관리학회지』 순으로 논문을 생산하였다. 셋째, 저자분석은 교수가 수행한 개인 연구가 41.1%, 사서교사의 단독 연구가 21.1% 순으로 나타났으며, 소수의 주요 저자가 전체 연구에서 차지하는 비중이 상당히 높은 것으로 조사되었다. 또한 저자의 신분 변화에 따른 주제의 변화를 확인할 수 있었다. 넷째, 학교도서관 활용수업 연구의 영역별로 내용을 분석한 결과 수업 영역에 속한 논문이 86편으로 전체 논문 중 46%에 해당했다. 그중 수업 설계 및 모형 영역과 교수학습 매체 영역 모두 2015년 이후부터 특정 교과와 관련된 수업 연구가 시작되고 있는 것으로 조사되었다. 한편 수업 평가도구 및 방법에 관한 연구와 체제·행정 영역의 연구량이 저조한 것으로 나타났다. 이와 같은 연구 동향 분석을 통해 본 연구는 학교도서관 활용수업의 연구가 이론적인 내용보다는 실제 수업에서 활용할 수 있는 내용의 연구가 더 많아져야 하며, 높은 협력 수준의 학교도서관 활용수업 연구가 심화될 것과 학교도서관 활용수업 영역의 균형 있는 연구 활동의 필요성을 제안하였다.
우리나라 학교도서관의 활용수업에 대한 관심이 높아지며 활발한 연구가 수행되고 있다. 이 시점에서 지금까지 학교도서관 활용수업에 관한 연구가 어떻게 수행되어 왔는지 살펴볼 필요가 있다. 이에 따라 본 연구는 학교도서관 활용수업 연구의 동향을 분석하고 영역별로 미비점을 점검하여 향후 연구 과제를 제안하는 것을 목적으로 수행되었다. 이를 위해 학교도서관 활용수업 연구의 생산연도별, 학회지별, 저자분석, 연구방법을 양적인 측면에서 파악하였고, 영역별로 내용분석하였다. 연구대상을 선정하기 위해 문헌정보학 학술지 4종을 대상으로 학교도서관 활용수업에 관한 논문을 검색하였고, 총 185편의 논문을 선정하여 분석하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교도서관 활용수업에 관한 연구는 1992년에 시작되어, 2003년에 급증하였고, 『학교도서관 활성화 사업』과 『학교도서관 진흥 기본계획』과 상관성을 보이며 최근까지 꾸준한 생산량을 보이고 있었다. 둘째, 학회지별 연구 동향은 『한국도서관·정보학회지』, 『한국문헌정보학회지』, 『한국비블리아학회지』, 『정보관리학회지』 순으로 논문을 생산하였다. 셋째, 저자분석은 교수가 수행한 개인 연구가 41.1%, 사서교사의 단독 연구가 21.1% 순으로 나타났으며, 소수의 주요 저자가 전체 연구에서 차지하는 비중이 상당히 높은 것으로 조사되었다. 또한 저자의 신분 변화에 따른 주제의 변화를 확인할 수 있었다. 넷째, 학교도서관 활용수업 연구의 영역별로 내용을 분석한 결과 수업 영역에 속한 논문이 86편으로 전체 논문 중 46%에 해당했다. 그중 수업 설계 및 모형 영역과 교수학습 매체 영역 모두 2015년 이후부터 특정 교과와 관련된 수업 연구가 시작되고 있는 것으로 조사되었다. 한편 수업 평가도구 및 방법에 관한 연구와 체제·행정 영역의 연구량이 저조한 것으로 나타났다. 이와 같은 연구 동향 분석을 통해 본 연구는 학교도서관 활용수업의 연구가 이론적인 내용보다는 실제 수업에서 활용할 수 있는 내용의 연구가 더 많아져야 하며, 높은 협력 수준의 학교도서관 활용수업 연구가 심화될 것과 학교도서관 활용수업 영역의 균형 있는 연구 활동의 필요성을 제안하였다.
As interest in school library assisted instruction in Korea increases, active research is being conducted. At this point, it is necessary to look at how research has been conducted on school library assisted instruction so far. Therefore, this study was conducted for the purpose of analysis of r...
As interest in school library assisted instruction in Korea increases, active research is being conducted. At this point, it is necessary to look at how research has been conducted on school library assisted instruction so far. Therefore, this study was conducted for the purpose of analysis of research trends of school library assisted instruction research, examining the deficiencies in each area, and proposing future research tasks. Thus, this study quantitatively examined the period, journals, authors, and research methods, and conducted content analysis by research area. In order to select the research subjects, papers on school library assisted instruction were searched for four journals of library and information science and a total of 185 papers were selected and analyzed. The results of this study are summarized as follows. First, research on school library assisted instruction began in 1992 and increased rapidly in 2003, which correlates with the School Library Revitalization Project and the School Library Promotion Basic Plan. Additionally, it has shown steady production until recently. Second, research trends by journal produced papers in the order of 『Journal of Korean Library and Information Science Society』, 『Journal of the Korean Society for Library and Information Science』, 『Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science』, and 『Journal of the Korean Society for Information Management』. Third, in the author analysis, 41.1% of the research were conducted by individual professors and followed by individual school librarians at 21.1%, and a small number of major authors accounted for a significantly high proportion of the entire study. In addition, it was possible to confirm the change in the subject according to the change in the author's status. Fourth, upon analyzing the content of each area of school library assisted instruction, it was found that 86 papers pertain to the class area, constituting 46% of the total papers. Among them, it was found that instructional research related to a specific subject has been initiated since 2015 in both the instructional design and model areas, as well as the teaching-learning media areas. On the other hand, there was a lack of research in the areas of evaluation tools and methods for instruction, as well as in the areas of organizational and administrative. Based on the trend analysis, this study suggests the need for an increase in practical content research that can be applied in real classrooms, rather than focusing solely on theory. It also emphasizes the importance of conducting further in-depth research on highly collaborative school library assisted instruction and the balanced research in the research field of school library assisted instruction.
As interest in school library assisted instruction in Korea increases, active research is being conducted. At this point, it is necessary to look at how research has been conducted on school library assisted instruction so far. Therefore, this study was conducted for the purpose of analysis of research trends of school library assisted instruction research, examining the deficiencies in each area, and proposing future research tasks. Thus, this study quantitatively examined the period, journals, authors, and research methods, and conducted content analysis by research area. In order to select the research subjects, papers on school library assisted instruction were searched for four journals of library and information science and a total of 185 papers were selected and analyzed. The results of this study are summarized as follows. First, research on school library assisted instruction began in 1992 and increased rapidly in 2003, which correlates with the School Library Revitalization Project and the School Library Promotion Basic Plan. Additionally, it has shown steady production until recently. Second, research trends by journal produced papers in the order of 『Journal of Korean Library and Information Science Society』, 『Journal of the Korean Society for Library and Information Science』, 『Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science』, and 『Journal of the Korean Society for Information Management』. Third, in the author analysis, 41.1% of the research were conducted by individual professors and followed by individual school librarians at 21.1%, and a small number of major authors accounted for a significantly high proportion of the entire study. In addition, it was possible to confirm the change in the subject according to the change in the author's status. Fourth, upon analyzing the content of each area of school library assisted instruction, it was found that 86 papers pertain to the class area, constituting 46% of the total papers. Among them, it was found that instructional research related to a specific subject has been initiated since 2015 in both the instructional design and model areas, as well as the teaching-learning media areas. On the other hand, there was a lack of research in the areas of evaluation tools and methods for instruction, as well as in the areas of organizational and administrative. Based on the trend analysis, this study suggests the need for an increase in practical content research that can be applied in real classrooms, rather than focusing solely on theory. It also emphasizes the importance of conducting further in-depth research on highly collaborative school library assisted instruction and the balanced research in the research field of school library assisted instruction.
주제어
#학교도서관 활용수업 연구동향 내용분석 school library assisted instruction research trends content analysis
학위논문 정보
저자
한찬미
학위수여기관
중앙대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 문헌정보교육전공
지도교수
김성희
발행연도
2024
총페이지
v, 91 p.
키워드
학교도서관 활용수업 연구동향 내용분석 school library assisted instruction research trends content analysis
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