진로교육은 시대의 변화 흐름에 따라 과정 선택 교육과정에서 과목 선택 중심의 교육과정으로 바뀌었다. 즉, 표준화된 틀에 맞춘 인재를 양성하는 것이 아닌, 다양성을 존중하고 개개인의 흥미와 적성에 맞는 진로와 직업을 선택할 수 있도록 교육을 제공하는 방향으로 변화하게 되었다. 정부는 학생의 자기주도학습 역량을 강화하여 스스로 흥미와 적성에 따라 진로를 결정하고, 그에 맞는 맞춤형 교육과정을 제공할 필요가 있다고 보았다. 이를 위해 2022 개정 교육과정과 고교학점제의 단계적 도입을 준비하였다. 2022 개정 교육과정과 고교학점제가 고등학교 현장에 성공적으로 안착하기 위해서는 교사에게 일반 교과와 진로교육을 연계하여 수업할 수 있는 역량과 진로와 학업을 연계하여 진로지도와 상담을 수행할 수 있는 능력이 요구된다. 또한, 진로교육 관련 업무를 수행하기 위해서는 2022 개정 교육과정과 고교학점제에 대한 이해, 진로교육과 학업 설계에 대한 이해, 변화하는 직업 세계에 대한 이해가 선행되어야 한다. 나아가, 많은 진로정보 중에서 유용한 자료를 선별하여 학생에게 안내하는 능력이 필요하다. 고등학생은 진로 및 학업을 설계하기 위해 자신의 진로준비 수준에 대한 파악과 자신에 대한 이해가 필요하다. 변화하는 직업 세계에 대한 이해와 관심 있는 직업과 관련된 정보를 탐색하고, 많은 진로정보 속에서 자신에게 유의미한 정보를 선별하는 능력이 요구된다. 교사와 학생이 진로 및 학업 설계와 관련한 능력을 기르기 위해서는 무엇보다 이들이 참고하고, 흥미를 느낄 수 있는 진로 자료 제공이 필요하다. 제공되는 자료는 진로와 학업의 관계에 대해 이해할 수 있도록 내용 간 연계가 잘 되어 있어야 한다. 시의성 있는 자료를 제공하여 속해 있는 지역에 상관없이 관심 있는 교육 프로그램을 검색하고, 참여할 수 있도록 지원해야 한다. 나아가, 진로준비 수준에 상관없이 모두가 진로와 학업을 설계할 수 있도록 진로 설계 방법을 단계적이고, 체계적으로 제공해야 한다. 정부, 시도교육청, 공공기관은 진로와 관련된 다양한 정보를 제공하기 위해 진로정보망을 운영하고 있다. 그러나, 진로교육 내용별로 여러 사이트로 분리되어 운영되고 있어 인식도와 활용도가 떨어지고, 정보 간 연계가 어려운 문제가 발생하였다. 또한, 지역 간 제공되는 자료의 제공 범위와 학업 설계 지원 내용이 상이한 것으로 나타나, 진로정보 격차로 이어질 수 있다는 문제가 제기되었다. 더불어, 제공되는 자료의 양은 방대하지만, 어느 순서로, 어떤 자료를 참고해야 하는지에 대한 안내가 부족하여 진로에 대한 지식이 없는 사용자의 경우 자료를 검색하고, 활용하는 데 어려움을 느끼는 것으로 나타났다. 진로정보와 관련하여 발생하는 문제를 해결하기 위해서는 통합 진로정보망 구축이 필요하다. 여러 개로 분리되어 있는 진로교육 사이트를 진로교육 내용별로 안내해야 한다. 진로와 학업을 설계하기 위해 필요로 하는 진로교육 정보를 유기적이고, 체계적으로 연계하여 제공할 필요가 있다. 이를 통해 진로와 학업 간 관계를 이해하고, 진로를 설계하는 방법을 터득할 수 있도록 지원해야 한다. 또한, 진로교육 정보를 학습자의 진로준비 수준에 따라 단계적, 체계적으로 제공해야 한다. 일반 교사와 진로전담교사가 고교학점제와 2022 개정 교육과정에 대한 이해를 바탕으로 진로교육 업무를 수행할 수 있도록 다양한 자료를 제공하는 시스템이 필요하다. 본 연구에서는 맞춤형 진로교육 실현을 위해 학생의 진로준비 수준에 따라 진로 및 학업 설계를 지원하는 맞춤형 진로교육 지원시스템을 개발하였다. 이를 위해 맞춤형 진로교육 지원시스템의 개발 방향과 설계 원리는 무엇인지, 시스템에 포함되어야 하는 학습 내용과 화면 구성은 어떠해야 하는지 규명하였다. 나아가, 도출한 개발 방향과 설계원리를 반영하여 시스템을 개발하고, 개발한 시스템에 대한 사용자의 반응은 어떠한지, 개선 방안은 무엇인지를 탐구하였다. 선행연구 검토, 학습자 분석, 환경 분석, 사용자 의견 조사를 통해 도출한 맞춤형 진로교육 지원시스템의 개발 방향은 4개 영역으로 도출하였다. 설계 원리는 6개 영역, 43개 문항으로 구성되었다. 개발 방향으로는 1) 웹사이트 주요 메뉴 구성 및 재구조화 2) 진로준비 유형별 지원 방안 도출 및 학습 경로 제시 3) 화면 구성, 자료 내용 제시 방법 4) 시스템 내 상호작용, 구성적 학습 요소를 적용한 학습 활동 설계로 구성되었다. 설계 원리는 메뉴 구조화 관련 설계 원리 7개, 디자인 관련 설계 원리 4개, 자료 내용 관련 설계 원리 12개, 자료 유형 관련 설계 원리 5개, 기술 관련 설계 원리 8개, 기타 설계 원리 2개가 도출되었다. 분석 및 설계 단계에서 도출한 개발 방향과 설계 원리를 적용하여 ...
진로교육은 시대의 변화 흐름에 따라 과정 선택 교육과정에서 과목 선택 중심의 교육과정으로 바뀌었다. 즉, 표준화된 틀에 맞춘 인재를 양성하는 것이 아닌, 다양성을 존중하고 개개인의 흥미와 적성에 맞는 진로와 직업을 선택할 수 있도록 교육을 제공하는 방향으로 변화하게 되었다. 정부는 학생의 자기주도학습 역량을 강화하여 스스로 흥미와 적성에 따라 진로를 결정하고, 그에 맞는 맞춤형 교육과정을 제공할 필요가 있다고 보았다. 이를 위해 2022 개정 교육과정과 고교학점제의 단계적 도입을 준비하였다. 2022 개정 교육과정과 고교학점제가 고등학교 현장에 성공적으로 안착하기 위해서는 교사에게 일반 교과와 진로교육을 연계하여 수업할 수 있는 역량과 진로와 학업을 연계하여 진로지도와 상담을 수행할 수 있는 능력이 요구된다. 또한, 진로교육 관련 업무를 수행하기 위해서는 2022 개정 교육과정과 고교학점제에 대한 이해, 진로교육과 학업 설계에 대한 이해, 변화하는 직업 세계에 대한 이해가 선행되어야 한다. 나아가, 많은 진로정보 중에서 유용한 자료를 선별하여 학생에게 안내하는 능력이 필요하다. 고등학생은 진로 및 학업을 설계하기 위해 자신의 진로준비 수준에 대한 파악과 자신에 대한 이해가 필요하다. 변화하는 직업 세계에 대한 이해와 관심 있는 직업과 관련된 정보를 탐색하고, 많은 진로정보 속에서 자신에게 유의미한 정보를 선별하는 능력이 요구된다. 교사와 학생이 진로 및 학업 설계와 관련한 능력을 기르기 위해서는 무엇보다 이들이 참고하고, 흥미를 느낄 수 있는 진로 자료 제공이 필요하다. 제공되는 자료는 진로와 학업의 관계에 대해 이해할 수 있도록 내용 간 연계가 잘 되어 있어야 한다. 시의성 있는 자료를 제공하여 속해 있는 지역에 상관없이 관심 있는 교육 프로그램을 검색하고, 참여할 수 있도록 지원해야 한다. 나아가, 진로준비 수준에 상관없이 모두가 진로와 학업을 설계할 수 있도록 진로 설계 방법을 단계적이고, 체계적으로 제공해야 한다. 정부, 시도교육청, 공공기관은 진로와 관련된 다양한 정보를 제공하기 위해 진로정보망을 운영하고 있다. 그러나, 진로교육 내용별로 여러 사이트로 분리되어 운영되고 있어 인식도와 활용도가 떨어지고, 정보 간 연계가 어려운 문제가 발생하였다. 또한, 지역 간 제공되는 자료의 제공 범위와 학업 설계 지원 내용이 상이한 것으로 나타나, 진로정보 격차로 이어질 수 있다는 문제가 제기되었다. 더불어, 제공되는 자료의 양은 방대하지만, 어느 순서로, 어떤 자료를 참고해야 하는지에 대한 안내가 부족하여 진로에 대한 지식이 없는 사용자의 경우 자료를 검색하고, 활용하는 데 어려움을 느끼는 것으로 나타났다. 진로정보와 관련하여 발생하는 문제를 해결하기 위해서는 통합 진로정보망 구축이 필요하다. 여러 개로 분리되어 있는 진로교육 사이트를 진로교육 내용별로 안내해야 한다. 진로와 학업을 설계하기 위해 필요로 하는 진로교육 정보를 유기적이고, 체계적으로 연계하여 제공할 필요가 있다. 이를 통해 진로와 학업 간 관계를 이해하고, 진로를 설계하는 방법을 터득할 수 있도록 지원해야 한다. 또한, 진로교육 정보를 학습자의 진로준비 수준에 따라 단계적, 체계적으로 제공해야 한다. 일반 교사와 진로전담교사가 고교학점제와 2022 개정 교육과정에 대한 이해를 바탕으로 진로교육 업무를 수행할 수 있도록 다양한 자료를 제공하는 시스템이 필요하다. 본 연구에서는 맞춤형 진로교육 실현을 위해 학생의 진로준비 수준에 따라 진로 및 학업 설계를 지원하는 맞춤형 진로교육 지원시스템을 개발하였다. 이를 위해 맞춤형 진로교육 지원시스템의 개발 방향과 설계 원리는 무엇인지, 시스템에 포함되어야 하는 학습 내용과 화면 구성은 어떠해야 하는지 규명하였다. 나아가, 도출한 개발 방향과 설계원리를 반영하여 시스템을 개발하고, 개발한 시스템에 대한 사용자의 반응은 어떠한지, 개선 방안은 무엇인지를 탐구하였다. 선행연구 검토, 학습자 분석, 환경 분석, 사용자 의견 조사를 통해 도출한 맞춤형 진로교육 지원시스템의 개발 방향은 4개 영역으로 도출하였다. 설계 원리는 6개 영역, 43개 문항으로 구성되었다. 개발 방향으로는 1) 웹사이트 주요 메뉴 구성 및 재구조화 2) 진로준비 유형별 지원 방안 도출 및 학습 경로 제시 3) 화면 구성, 자료 내용 제시 방법 4) 시스템 내 상호작용, 구성적 학습 요소를 적용한 학습 활동 설계로 구성되었다. 설계 원리는 메뉴 구조화 관련 설계 원리 7개, 디자인 관련 설계 원리 4개, 자료 내용 관련 설계 원리 12개, 자료 유형 관련 설계 원리 5개, 기술 관련 설계 원리 8개, 기타 설계 원리 2개가 도출되었다. 분석 및 설계 단계에서 도출한 개발 방향과 설계 원리를 적용하여 스토리보드를 제작하고, 스토리보드 내용을 반영하여 맞춤형 진로교육 지원시스템을 개발하였다. 개발한 시스템에 대해 평가를 수행하여 사용자의 반응을 살펴보았다. 개발물에 대한 평가 결과, 교사와 학생은 진로교육 지원시스템의 단계별 정보와 활동 제시, 진로준비 유형별 정보 제공 기능에 대해 긍정적 반응을 보이는 것으로 나타났다. 또한, 진로준비 수준에 상관없이 사용할 수 있는 시스템의 범용성에 대해 높게 평가하였다. 시스템은 진로정보망에 대한 인식 증진, 진로에 대한 관심도 향상, 진로 방향성 수립, 자기주도적 진로 및 학업 설계 수행 능력 향상, 교사의 진로 상담 업무에 긍정적인 영향을 주었다. 그러나, 개인 활동 데이터의 수집 및 저장, 회원과 비회원별 정보 제공, 단어의 개념과 설명 보충, 학습 내용의 분량 조정, 시스템 내 화면/영상/문장 배열 등에 대한 재점검이 필요한 것으로 분석되었다. 본 연구는 체계적 연구 절차를 통해 맞춤형 진로교육 지원시스템 개발 방향과 설계 원리를 도출하고, 설계 원리를 반영하여 시스템을 개발하였다. 또한, 맞춤형 진로교육 실현을 위해 진로준비도와 같은 개인적 요인을 고려하여 사용자 유형을 구분하고, 유형별로 필요한 진로교육 지원 내용을 제안하였다. 나아가, 지원 영역에 따라 필요로 하는 진로 설계 활동을 단계적이고 체계적으로 제시하여, 진로준비 수준에 상관없이 누구나 진로 설계를 할 수 있도록 지원하였다. 그러나, 진로준비도 문항이 2022 개정 교육과정과 고교학점제 맥락과 부합하지 않은 한계가 있어, 향후 진로 및 학업 설계 맥락에 맞는 진로준비도 문항 개발과 학습자 유형을 세밀하게 구분하는 양적연구가 필요하다. 또한, 개발물에 대한 타당성 검토와 사용성 평가에서 제안한 의견을 고려하여 시스템을 수정하고, 2022 개정 교육과정과 고교학점제가 도입되었을 때 학교 현장에 맞춤형 진로교육 지원시스템을 적용하고, 양적 효과를 검증하는 연구 수행이 요구된다. 본 연구가 맞춤형 진로교육의 실현과 이를 위한 시스템 개발에 있어 실제적이고 유용한 도움이 되기를 기대한다.
진로교육은 시대의 변화 흐름에 따라 과정 선택 교육과정에서 과목 선택 중심의 교육과정으로 바뀌었다. 즉, 표준화된 틀에 맞춘 인재를 양성하는 것이 아닌, 다양성을 존중하고 개개인의 흥미와 적성에 맞는 진로와 직업을 선택할 수 있도록 교육을 제공하는 방향으로 변화하게 되었다. 정부는 학생의 자기주도학습 역량을 강화하여 스스로 흥미와 적성에 따라 진로를 결정하고, 그에 맞는 맞춤형 교육과정을 제공할 필요가 있다고 보았다. 이를 위해 2022 개정 교육과정과 고교학점제의 단계적 도입을 준비하였다. 2022 개정 교육과정과 고교학점제가 고등학교 현장에 성공적으로 안착하기 위해서는 교사에게 일반 교과와 진로교육을 연계하여 수업할 수 있는 역량과 진로와 학업을 연계하여 진로지도와 상담을 수행할 수 있는 능력이 요구된다. 또한, 진로교육 관련 업무를 수행하기 위해서는 2022 개정 교육과정과 고교학점제에 대한 이해, 진로교육과 학업 설계에 대한 이해, 변화하는 직업 세계에 대한 이해가 선행되어야 한다. 나아가, 많은 진로정보 중에서 유용한 자료를 선별하여 학생에게 안내하는 능력이 필요하다. 고등학생은 진로 및 학업을 설계하기 위해 자신의 진로준비 수준에 대한 파악과 자신에 대한 이해가 필요하다. 변화하는 직업 세계에 대한 이해와 관심 있는 직업과 관련된 정보를 탐색하고, 많은 진로정보 속에서 자신에게 유의미한 정보를 선별하는 능력이 요구된다. 교사와 학생이 진로 및 학업 설계와 관련한 능력을 기르기 위해서는 무엇보다 이들이 참고하고, 흥미를 느낄 수 있는 진로 자료 제공이 필요하다. 제공되는 자료는 진로와 학업의 관계에 대해 이해할 수 있도록 내용 간 연계가 잘 되어 있어야 한다. 시의성 있는 자료를 제공하여 속해 있는 지역에 상관없이 관심 있는 교육 프로그램을 검색하고, 참여할 수 있도록 지원해야 한다. 나아가, 진로준비 수준에 상관없이 모두가 진로와 학업을 설계할 수 있도록 진로 설계 방법을 단계적이고, 체계적으로 제공해야 한다. 정부, 시도교육청, 공공기관은 진로와 관련된 다양한 정보를 제공하기 위해 진로정보망을 운영하고 있다. 그러나, 진로교육 내용별로 여러 사이트로 분리되어 운영되고 있어 인식도와 활용도가 떨어지고, 정보 간 연계가 어려운 문제가 발생하였다. 또한, 지역 간 제공되는 자료의 제공 범위와 학업 설계 지원 내용이 상이한 것으로 나타나, 진로정보 격차로 이어질 수 있다는 문제가 제기되었다. 더불어, 제공되는 자료의 양은 방대하지만, 어느 순서로, 어떤 자료를 참고해야 하는지에 대한 안내가 부족하여 진로에 대한 지식이 없는 사용자의 경우 자료를 검색하고, 활용하는 데 어려움을 느끼는 것으로 나타났다. 진로정보와 관련하여 발생하는 문제를 해결하기 위해서는 통합 진로정보망 구축이 필요하다. 여러 개로 분리되어 있는 진로교육 사이트를 진로교육 내용별로 안내해야 한다. 진로와 학업을 설계하기 위해 필요로 하는 진로교육 정보를 유기적이고, 체계적으로 연계하여 제공할 필요가 있다. 이를 통해 진로와 학업 간 관계를 이해하고, 진로를 설계하는 방법을 터득할 수 있도록 지원해야 한다. 또한, 진로교육 정보를 학습자의 진로준비 수준에 따라 단계적, 체계적으로 제공해야 한다. 일반 교사와 진로전담교사가 고교학점제와 2022 개정 교육과정에 대한 이해를 바탕으로 진로교육 업무를 수행할 수 있도록 다양한 자료를 제공하는 시스템이 필요하다. 본 연구에서는 맞춤형 진로교육 실현을 위해 학생의 진로준비 수준에 따라 진로 및 학업 설계를 지원하는 맞춤형 진로교육 지원시스템을 개발하였다. 이를 위해 맞춤형 진로교육 지원시스템의 개발 방향과 설계 원리는 무엇인지, 시스템에 포함되어야 하는 학습 내용과 화면 구성은 어떠해야 하는지 규명하였다. 나아가, 도출한 개발 방향과 설계원리를 반영하여 시스템을 개발하고, 개발한 시스템에 대한 사용자의 반응은 어떠한지, 개선 방안은 무엇인지를 탐구하였다. 선행연구 검토, 학습자 분석, 환경 분석, 사용자 의견 조사를 통해 도출한 맞춤형 진로교육 지원시스템의 개발 방향은 4개 영역으로 도출하였다. 설계 원리는 6개 영역, 43개 문항으로 구성되었다. 개발 방향으로는 1) 웹사이트 주요 메뉴 구성 및 재구조화 2) 진로준비 유형별 지원 방안 도출 및 학습 경로 제시 3) 화면 구성, 자료 내용 제시 방법 4) 시스템 내 상호작용, 구성적 학습 요소를 적용한 학습 활동 설계로 구성되었다. 설계 원리는 메뉴 구조화 관련 설계 원리 7개, 디자인 관련 설계 원리 4개, 자료 내용 관련 설계 원리 12개, 자료 유형 관련 설계 원리 5개, 기술 관련 설계 원리 8개, 기타 설계 원리 2개가 도출되었다. 분석 및 설계 단계에서 도출한 개발 방향과 설계 원리를 적용하여 스토리보드를 제작하고, 스토리보드 내용을 반영하여 맞춤형 진로교육 지원시스템을 개발하였다. 개발한 시스템에 대해 평가를 수행하여 사용자의 반응을 살펴보았다. 개발물에 대한 평가 결과, 교사와 학생은 진로교육 지원시스템의 단계별 정보와 활동 제시, 진로준비 유형별 정보 제공 기능에 대해 긍정적 반응을 보이는 것으로 나타났다. 또한, 진로준비 수준에 상관없이 사용할 수 있는 시스템의 범용성에 대해 높게 평가하였다. 시스템은 진로정보망에 대한 인식 증진, 진로에 대한 관심도 향상, 진로 방향성 수립, 자기주도적 진로 및 학업 설계 수행 능력 향상, 교사의 진로 상담 업무에 긍정적인 영향을 주었다. 그러나, 개인 활동 데이터의 수집 및 저장, 회원과 비회원별 정보 제공, 단어의 개념과 설명 보충, 학습 내용의 분량 조정, 시스템 내 화면/영상/문장 배열 등에 대한 재점검이 필요한 것으로 분석되었다. 본 연구는 체계적 연구 절차를 통해 맞춤형 진로교육 지원시스템 개발 방향과 설계 원리를 도출하고, 설계 원리를 반영하여 시스템을 개발하였다. 또한, 맞춤형 진로교육 실현을 위해 진로준비도와 같은 개인적 요인을 고려하여 사용자 유형을 구분하고, 유형별로 필요한 진로교육 지원 내용을 제안하였다. 나아가, 지원 영역에 따라 필요로 하는 진로 설계 활동을 단계적이고 체계적으로 제시하여, 진로준비 수준에 상관없이 누구나 진로 설계를 할 수 있도록 지원하였다. 그러나, 진로준비도 문항이 2022 개정 교육과정과 고교학점제 맥락과 부합하지 않은 한계가 있어, 향후 진로 및 학업 설계 맥락에 맞는 진로준비도 문항 개발과 학습자 유형을 세밀하게 구분하는 양적연구가 필요하다. 또한, 개발물에 대한 타당성 검토와 사용성 평가에서 제안한 의견을 고려하여 시스템을 수정하고, 2022 개정 교육과정과 고교학점제가 도입되었을 때 학교 현장에 맞춤형 진로교육 지원시스템을 적용하고, 양적 효과를 검증하는 연구 수행이 요구된다. 본 연구가 맞춤형 진로교육의 실현과 이를 위한 시스템 개발에 있어 실제적이고 유용한 도움이 되기를 기대한다.
The landscape of career education has shifted in response to the ever-evolving currents of change, transitioning from a curriculum focused on course selection to an education paradigm that respects diversity and empowers individuals to select careers and vocations aligned with their unique interests...
The landscape of career education has shifted in response to the ever-evolving currents of change, transitioning from a curriculum focused on course selection to an education paradigm that respects diversity and empowers individuals to select careers and vocations aligned with their unique interests and aptitudes.
Recognizing the necessity of enhancing students' self-directed learning competencies and to offer customized educational pathways that enable them to make career decisions in alignment with their interests and aptitudes, the government has undertaken preparations for the phased introduction of the 2022 revised curriculum and the high school credit system.
For the successful integration of the 2022 revised curriculum and the high school credit system at the school level, teachers are required to possess the competence to seamlessly intertwine general subjects with career education. This encompasses the vital role of career guidance and counseling that aligns with students' career and academic pursuits. Moreover, the performance of career-related tasks necessitates a prior comprehension of the 2022 revised curriculum, the high school credit system, an understanding of career education, and insights into the dynamic job market. Furthermore, the ability to sift through the wealth of career information and guide students towards relevant and meaningful resources is imperative.
To embark on their journey of career and academic planning, students need a profound understanding of their career readiness levels, self-awareness, and the capacity to explore information about the evolving job market, seek information about careers of interest, and skillfully select pertinent data from the abundance of career resources.
To nurture the abilities of teachers and students in the realms of career and academic planning, the provision of reference materials that resonate with them and spark their interest is indispensable. These materials should elucidate the interrelationship between career choices and academics, offer timely access to educational programs of interest regardless of geographical constraints, and present a systematic, step-by-step approach to career planning that caters to all, regardless of their career readiness levels.
While the government, regional education authorities, and public institutions operate career information networks offering a plethora of information, their fragmented and disjointed operation has resulted in diminished user perception and utilization. Furthermore, differences in the scope of data provided and academic planning support between regions have the potential to exacerbate disparities in career information access. In addition, despite the vast amount of available information, users lacking knowledge of career education may find it challenging to search for and utilize data due to the absence of clear guidance.
To address the challenges stemming from career information, the establishment of an integrated career information network is imperative. This network should guide users to career education sites organized by content and dynamically connect essential career education information to facilitate a comprehensive understanding of the relationship between career and academics and to master career planning techniques. Additionally, career education information should be systematically disseminated based on learners' career readiness levels. A system that offers diverse materials to both general teachers and career guidance teachers, considering their comprehension of the high school credit system and the 2022 revised curriculum, becomes a necessity.
In pursuit of customized career education, we have developed a customized career education support system that facilitates career and academic planning based on students' career readiness levels. This research elucidates the development direction and design principles underpinning this customized career education support system, specifying the necessary learning content and screen configurations. Subsequently, we developed the system in adherence to these principles and directions, followed by an investigation of user responses to the developed system and exploration of potential improvements.
Through the review of previous research, learner analysis, environmental analysis, and user opinion surveys, four development directions were identified for the tailored career education support system, comprising 43 design principles distributed across six areas. The development directions included 1) restructuring the main menu of the website, 2) deriving support methods based on career readiness types and presenting learning paths, 3) configuring screens and presenting content, and 4) designing learning activities that incorporate interaction and constructive learning elements within the system. The design principles include seven principles related to menu structuring, four design-related principles, twelve principles related to content, five principles related to data types, eight technology-related principles, and two miscellaneous principles.
By applying the development directions and design principles derived from the analysis and design phases, we created storyboards and developed the customized career education support system. User evaluations of the developed product revealed that both teachers and students positively responded to the system's step-by-step information and activity guidance, as well as its provision of information based on career readiness types. The system's versatility, suitable for users across the spectrum of career readiness levels, was highly praised. The system had a significant impact on enhancing awareness of the career information network, increasing interest in career education, establishing career directions, enhancing self-directed career and academic planning abilities, and improving the effectiveness of teachers' career counseling. However, it was also identified that a review of data collection and storage for individual activities, differentiation of information provided to members and non-members, clarification of key concepts, content adjustments, and refinements in screen layout and text arrangement within the system required further attention.
This study systematically derived and validated the development direction and design principles for a personalized career education support system. By conducting a comprehensive review of prior research, analyzing learners, and assessing the environment, initial design principles were introduced. Subsequently, through three rounds of user opinion surveys, the principles underwent revisions, culminating in the final design principles. Furthermore, by incorporating the input from key users, teachers, and students, these design principles were utilized to construct a tailored career education support system suitable for application in educational institutions.
In the pursuit of personalized career education, considerations were made for individual factors, such as career readiness, to differentiate between user types and propose relevant career education support content for each type. Moreover, a systematic, step-by-step approach to career development activities was presented based on specific support areas, allowing anyone, regardless of their career readiness level, to engage in career planning.
Nonetheless, quantitative research is essential for developing career readiness assessment items aligned with career and academic planning contexts and for finely distinguishing between learner types. Additionally, the implementation of the personalized career education support system in educational settings, especially in light of the introduction of the 2022 revised curriculum and the high school credit system, necessitates validation of its quantitative effectiveness. This study aspires to provide tangible and valuable assistance in the realization of personalized career education and the development of systems to facilitate it.
The landscape of career education has shifted in response to the ever-evolving currents of change, transitioning from a curriculum focused on course selection to an education paradigm that respects diversity and empowers individuals to select careers and vocations aligned with their unique interests and aptitudes.
Recognizing the necessity of enhancing students' self-directed learning competencies and to offer customized educational pathways that enable them to make career decisions in alignment with their interests and aptitudes, the government has undertaken preparations for the phased introduction of the 2022 revised curriculum and the high school credit system.
For the successful integration of the 2022 revised curriculum and the high school credit system at the school level, teachers are required to possess the competence to seamlessly intertwine general subjects with career education. This encompasses the vital role of career guidance and counseling that aligns with students' career and academic pursuits. Moreover, the performance of career-related tasks necessitates a prior comprehension of the 2022 revised curriculum, the high school credit system, an understanding of career education, and insights into the dynamic job market. Furthermore, the ability to sift through the wealth of career information and guide students towards relevant and meaningful resources is imperative.
To embark on their journey of career and academic planning, students need a profound understanding of their career readiness levels, self-awareness, and the capacity to explore information about the evolving job market, seek information about careers of interest, and skillfully select pertinent data from the abundance of career resources.
To nurture the abilities of teachers and students in the realms of career and academic planning, the provision of reference materials that resonate with them and spark their interest is indispensable. These materials should elucidate the interrelationship between career choices and academics, offer timely access to educational programs of interest regardless of geographical constraints, and present a systematic, step-by-step approach to career planning that caters to all, regardless of their career readiness levels.
While the government, regional education authorities, and public institutions operate career information networks offering a plethora of information, their fragmented and disjointed operation has resulted in diminished user perception and utilization. Furthermore, differences in the scope of data provided and academic planning support between regions have the potential to exacerbate disparities in career information access. In addition, despite the vast amount of available information, users lacking knowledge of career education may find it challenging to search for and utilize data due to the absence of clear guidance.
To address the challenges stemming from career information, the establishment of an integrated career information network is imperative. This network should guide users to career education sites organized by content and dynamically connect essential career education information to facilitate a comprehensive understanding of the relationship between career and academics and to master career planning techniques. Additionally, career education information should be systematically disseminated based on learners' career readiness levels. A system that offers diverse materials to both general teachers and career guidance teachers, considering their comprehension of the high school credit system and the 2022 revised curriculum, becomes a necessity.
In pursuit of customized career education, we have developed a customized career education support system that facilitates career and academic planning based on students' career readiness levels. This research elucidates the development direction and design principles underpinning this customized career education support system, specifying the necessary learning content and screen configurations. Subsequently, we developed the system in adherence to these principles and directions, followed by an investigation of user responses to the developed system and exploration of potential improvements.
Through the review of previous research, learner analysis, environmental analysis, and user opinion surveys, four development directions were identified for the tailored career education support system, comprising 43 design principles distributed across six areas. The development directions included 1) restructuring the main menu of the website, 2) deriving support methods based on career readiness types and presenting learning paths, 3) configuring screens and presenting content, and 4) designing learning activities that incorporate interaction and constructive learning elements within the system. The design principles include seven principles related to menu structuring, four design-related principles, twelve principles related to content, five principles related to data types, eight technology-related principles, and two miscellaneous principles.
By applying the development directions and design principles derived from the analysis and design phases, we created storyboards and developed the customized career education support system. User evaluations of the developed product revealed that both teachers and students positively responded to the system's step-by-step information and activity guidance, as well as its provision of information based on career readiness types. The system's versatility, suitable for users across the spectrum of career readiness levels, was highly praised. The system had a significant impact on enhancing awareness of the career information network, increasing interest in career education, establishing career directions, enhancing self-directed career and academic planning abilities, and improving the effectiveness of teachers' career counseling. However, it was also identified that a review of data collection and storage for individual activities, differentiation of information provided to members and non-members, clarification of key concepts, content adjustments, and refinements in screen layout and text arrangement within the system required further attention.
This study systematically derived and validated the development direction and design principles for a personalized career education support system. By conducting a comprehensive review of prior research, analyzing learners, and assessing the environment, initial design principles were introduced. Subsequently, through three rounds of user opinion surveys, the principles underwent revisions, culminating in the final design principles. Furthermore, by incorporating the input from key users, teachers, and students, these design principles were utilized to construct a tailored career education support system suitable for application in educational institutions.
In the pursuit of personalized career education, considerations were made for individual factors, such as career readiness, to differentiate between user types and propose relevant career education support content for each type. Moreover, a systematic, step-by-step approach to career development activities was presented based on specific support areas, allowing anyone, regardless of their career readiness level, to engage in career planning.
Nonetheless, quantitative research is essential for developing career readiness assessment items aligned with career and academic planning contexts and for finely distinguishing between learner types. Additionally, the implementation of the personalized career education support system in educational settings, especially in light of the introduction of the 2022 revised curriculum and the high school credit system, necessitates validation of its quantitative effectiveness. This study aspires to provide tangible and valuable assistance in the realization of personalized career education and the development of systems to facilitate it.
주제어
#진로 및 학업 설계 지원 맞춤형 진로교육 지원시스템 학습자 유형 분류 진로준비도 개발연구
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.