사회복지시설 종사자의 긍정적 심리자본이 대인관계기술에 미치는 영향 : 사회적 지지의 매개효과 Effect of Positive Psychological Capital on Interpersonal Relationship Skills of Workers in Social Welfare Facilities : Mediating Effects of Social Support원문보기
본 연구는 사회복지시설 종사자의 긍정적 심리자본이 대인관계기술에 미치는 영향 및 사회적 지지의 매개효과를 살펴보기 위한 목적으로 수행되었다. 연구대상자는 수도권(S시, K도)소재 보건복지부 및 장기요양기관 소속 사회복지관, 사회복지 생활시설, 사회복지단체, 공공기관, 기타(요양시설 등) 사회복지시설에 종사하는 종사자들을 대상으로 2022년 5월 1일부터 2022년 8월 31일까지 4개월간에 걸쳐 조사하였다. 설문에 응답한 대상자들은 정확한 측정을 위해 근무 기간이 최소 1년 이상 종사자를 대상으로 선정하였다. 자료조사 방법은 비확률표집인 의도적 표집을 적용하여 네이버 ...
본 연구는 사회복지시설 종사자의 긍정적 심리자본이 대인관계기술에 미치는 영향 및 사회적 지지의 매개효과를 살펴보기 위한 목적으로 수행되었다. 연구대상자는 수도권(S시, K도)소재 보건복지부 및 장기요양기관 소속 사회복지관, 사회복지 생활시설, 사회복지단체, 공공기관, 기타(요양시설 등) 사회복지시설에 종사하는 종사자들을 대상으로 2022년 5월 1일부터 2022년 8월 31일까지 4개월간에 걸쳐 조사하였다. 설문에 응답한 대상자들은 정확한 측정을 위해 근무 기간이 최소 1년 이상 종사자를 대상으로 선정하였다. 자료조사 방법은 비확률표집인 의도적 표집을 적용하여 네이버 클라우드에서 설문지를 만들고 SNS에 활용해 400부를 배포하여 미회수 23부를 제외한 377부를 회수하였다. 수거된 설문지 377부 중에서 무응답 및 불성실한 응답 40부는 제외한 후, 337부를 최종 분석에 사용하였다. 자료 분석을 위한 조사 도구는 명목척도 및 5점 리커트 척도로 제작된 측정도구를 활용하였다. 연구 도구는 긍정적 심리자본, 사회적 지지, 대인관계기술 변수를 활용하였다. 긍정적 심리자본의 하위요인은 자기효능감, 희망, 탄력성, 낙관주의로 구성되었고 총 21문항으로 이루어졌다. 사회적 지지의 하위요인은 평가적 지지, 정보적 지지, 물질적 지지, 정서적 지지로 이루어졌으며 총 21문항으로 구성되었다. 대인관계기술 하위요인은 민감성, 의사소통, 친근감, 개방성, 신뢰감, 이해성으로 구성되었고 총 14문항으로 이루어졌다. 인구사회학적 특성은 총 8문항의 지표로 되어있다. 분석 방법은 SPSSWIN 25.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석을 통해 타당도 검증과 신뢰도 분석, 기술통계, t-Test, ANOVA, 상관분석, 회귀분석을 실행하였다. 사회복지시설 종사자의 긍정적 심리자본과 대인관계기술의 관계와 사회적 지지의 매개효과를 검증하였다. 주요 연구 결과와 논의는 다음과 같다. 첫째, 사회복지시설 종사자의 긍정적 심리자본이 대인관계기술에 미치는 영향을 분석한 결과, 긍정적 심리자본이 높을수록 대인관계기술이 높아지는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 사회복지시설 종사자의 긍정적 심리자본을 높이는 것이 대인관계기술을 높이는데 주요한 과제이며, 이들의 긍정적 심리자본을 통해 대인관계기술을 높이는 등의 사회적 노력이 시급함을 시사해 준다. 둘째, 사회복지시설 종사자의 긍정적 심리자본과 대인관계기술에 있어 사회적 지지의 매개효과를 분석한 결과, 긍정적 심리자본과 대인관계기술 간의 관계에서 사회적 지지가 매개효과가 나타났다. 이러한 결과는 사회복지시설 종사자의 긍정적 심리자본이 대인관계기술의 향상으로 이어지는 것을 높여주기 위하여 사회적 지지 요인을 중요하게 고려해야 함을 시사해 주고, 사회복지시설 종사자의 긍정적인 사회적 지지가 실천 현장에 적용이 이루어질 수 있도록 지원하는 것이 필요함을 알 수 있다. 본 연구는 사회복지시설 종사자에 초점을 두고 긍정적 심리자본이 대인관계기술에 영향을 미치는 데 있어서 사회적 지지의 매개효과를 검증한 결과에 근거하여 대인관계기술을 향상하기 위해서 개인 내적, 사회 관계적 실천 및 정책적 개입 방안을 제공하였다는 데에 의의가 있다. 특히, 사회복지시설 종사자에 초점을 두고 대인관계기술 증진을 위한 워크숍, 경청과 공감 연습, 감정코칭 교육, 클라이언트와 함께하는 체육대회, 팀 노래자랑 등의 실천적 프로그램을 제시하였다는 점에서 의의가 있다. 또한, 지역 사회 공청회나 포럼을 주기별로 개최하여 지역주민과 클라이언트의 욕구를 파악하고, 지역 사회 주민과 함께 마을 가꾸기, 사회복지시설 종사자의 일과를 지역 사회에 홍보 마케팅 등의 정책적 대안을 제시하였다는 점에서 높이 평가할 수 있다. 따라서, 본 연구의 결과를 통해 사회복지시설 종사자의 대인관계기술을 높이기 위해서 긍정적 심리자본을 증진하고, 사회적 지지의 긍정적인 측면을 활용한 정책 및 프로그램 개발에 대한 지속적인 관심과 연구가 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 사회복지시설 종사자의 긍정적 심리자본이 대인관계기술에 미치는 영향 및 사회적 지지의 매개효과를 살펴보기 위한 목적으로 수행되었다. 연구대상자는 수도권(S시, K도)소재 보건복지부 및 장기요양기관 소속 사회복지관, 사회복지 생활시설, 사회복지단체, 공공기관, 기타(요양시설 등) 사회복지시설에 종사하는 종사자들을 대상으로 2022년 5월 1일부터 2022년 8월 31일까지 4개월간에 걸쳐 조사하였다. 설문에 응답한 대상자들은 정확한 측정을 위해 근무 기간이 최소 1년 이상 종사자를 대상으로 선정하였다. 자료조사 방법은 비확률표집인 의도적 표집을 적용하여 네이버 클라우드에서 설문지를 만들고 SNS에 활용해 400부를 배포하여 미회수 23부를 제외한 377부를 회수하였다. 수거된 설문지 377부 중에서 무응답 및 불성실한 응답 40부는 제외한 후, 337부를 최종 분석에 사용하였다. 자료 분석을 위한 조사 도구는 명목척도 및 5점 리커트 척도로 제작된 측정도구를 활용하였다. 연구 도구는 긍정적 심리자본, 사회적 지지, 대인관계기술 변수를 활용하였다. 긍정적 심리자본의 하위요인은 자기효능감, 희망, 탄력성, 낙관주의로 구성되었고 총 21문항으로 이루어졌다. 사회적 지지의 하위요인은 평가적 지지, 정보적 지지, 물질적 지지, 정서적 지지로 이루어졌으며 총 21문항으로 구성되었다. 대인관계기술 하위요인은 민감성, 의사소통, 친근감, 개방성, 신뢰감, 이해성으로 구성되었고 총 14문항으로 이루어졌다. 인구사회학적 특성은 총 8문항의 지표로 되어있다. 분석 방법은 SPSS WIN 25.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석을 통해 타당도 검증과 신뢰도 분석, 기술통계, t-Test, ANOVA, 상관분석, 회귀분석을 실행하였다. 사회복지시설 종사자의 긍정적 심리자본과 대인관계기술의 관계와 사회적 지지의 매개효과를 검증하였다. 주요 연구 결과와 논의는 다음과 같다. 첫째, 사회복지시설 종사자의 긍정적 심리자본이 대인관계기술에 미치는 영향을 분석한 결과, 긍정적 심리자본이 높을수록 대인관계기술이 높아지는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 사회복지시설 종사자의 긍정적 심리자본을 높이는 것이 대인관계기술을 높이는데 주요한 과제이며, 이들의 긍정적 심리자본을 통해 대인관계기술을 높이는 등의 사회적 노력이 시급함을 시사해 준다. 둘째, 사회복지시설 종사자의 긍정적 심리자본과 대인관계기술에 있어 사회적 지지의 매개효과를 분석한 결과, 긍정적 심리자본과 대인관계기술 간의 관계에서 사회적 지지가 매개효과가 나타났다. 이러한 결과는 사회복지시설 종사자의 긍정적 심리자본이 대인관계기술의 향상으로 이어지는 것을 높여주기 위하여 사회적 지지 요인을 중요하게 고려해야 함을 시사해 주고, 사회복지시설 종사자의 긍정적인 사회적 지지가 실천 현장에 적용이 이루어질 수 있도록 지원하는 것이 필요함을 알 수 있다. 본 연구는 사회복지시설 종사자에 초점을 두고 긍정적 심리자본이 대인관계기술에 영향을 미치는 데 있어서 사회적 지지의 매개효과를 검증한 결과에 근거하여 대인관계기술을 향상하기 위해서 개인 내적, 사회 관계적 실천 및 정책적 개입 방안을 제공하였다는 데에 의의가 있다. 특히, 사회복지시설 종사자에 초점을 두고 대인관계기술 증진을 위한 워크숍, 경청과 공감 연습, 감정코칭 교육, 클라이언트와 함께하는 체육대회, 팀 노래자랑 등의 실천적 프로그램을 제시하였다는 점에서 의의가 있다. 또한, 지역 사회 공청회나 포럼을 주기별로 개최하여 지역주민과 클라이언트의 욕구를 파악하고, 지역 사회 주민과 함께 마을 가꾸기, 사회복지시설 종사자의 일과를 지역 사회에 홍보 마케팅 등의 정책적 대안을 제시하였다는 점에서 높이 평가할 수 있다. 따라서, 본 연구의 결과를 통해 사회복지시설 종사자의 대인관계기술을 높이기 위해서 긍정적 심리자본을 증진하고, 사회적 지지의 긍정적인 측면을 활용한 정책 및 프로그램 개발에 대한 지속적인 관심과 연구가 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study was to examine the effect of positive psychological capital of workers in social welfare facilities on interpersonal skills and the mediating effect of social support. The subjects of the study were workers in social welfare centers, social welfare facilities, social w...
The purpose of this study was to examine the effect of positive psychological capital of workers in social welfare facilities on interpersonal skills and the mediating effect of social support. The subjects of the study were workers in social welfare centers, social welfare facilities, social welfare organizations, public institutions, and other social welfare facilities in the metropolitan area (S city, K province) for four months from May 1, 2022 to August 31, 2022. The subjects who responded to the survey were selected for workers who worked for at least one year for accurate measurement. The subjects who responded to the survey were selected for workers who worked for at least one year for accurate measurement. As a data research method, a questionnaire was made in Naver Cloud by applying intentional sampling, which is a non-probability sampling, and 400 copies were distributed using SNS, and 377 copies were collected except 23 copies that were not collected.,Of the 377 questionnaires collected, 40 were excluded from non-response and insincere responses, and 337 were used for the final analysis. The survey tool for data analysis was a measurement tool made on a nominal scale and a 5-point Likert scale. The research tools used positive psychological capital, social support, and interpersonal skills variables. The sub-factors of positive psychological capital consisted of self-efficacy, hope, resilience, and optimism, and consisted of a total of 21 items. The sub-factors of social support consisted of evaluative support, material support, informational support, and emotional support, and consisted of a total of 21 items. The interpersonal skills ranking factor consisted of sensitivity, communication, friendliness, openness, trustworthiness, and understanding, and consisted of a total of 14 items. Demographic and sociological characteristics consist of a total of 8 indicators. As for the analysis method, validity verification, reliability analysis, descriptive statistics, t-test, ANOVA, correlation analysis, and regression analysis were performed through frequency analysis and exploratory factor analysis using SPSS WIN 25.0 program. In order to verify the relationship between positive psychological capital and interpersonal skills and the mediating effect of social support in social welfare facility workers, the Model number 4 technique of PROCESS MACRO developed by Hayes (2012) was used. When analyzing with PROCESS MACRO, the effect of positive psychological capital on interpersonal skills was verified in Model 1, the effect of social support on interpersonal skills was verified in Model 2, and the effect of positive psychological capital on social support was verified in Model 3. The main findings and discussions are as follows. First, as a result of analyzing the effect of positive psychological capital on interpersonal skills of social welfare facility workers, it was found that the higher the positive psychological capital, the higher the interpersonal skills. These results suggest that increasing the positive psychological capital of social welfare facility workers is a major task in improving interpersonal skills, and that social efforts such as improving interpersonal skills through their positive psychological capital are urgently needed. Second, as a result of analyzing the mediating effect of social support on positive psychological capital and interpersonal skills of social welfare facility workers, it was found that social support has a mediating effect in the relationship between positive psychological capital and interpersonal skills. These results suggest that social support factors should be considered as important in order to increase the positive psychological capital of social welfare facility workers leading to an increase in interpersonal skills, and it is necessary to support the application of positive social support of social welfare facility workers in practice. This study is meaningful in that it provided an individual internal, social-relational practice and policy intervention plan to improve interpersonal skills based on the results of verifying the mediating effect of social support in the influence of positive psychological capital on interpersonal skills, focusing on workers in social welfare facilities. In particular, this study is significant in that it presents practical programs such as workshops for improving interpersonal skills, listening and empathy exercises, emotional coaching education, athletic competitions with clients, and team singing booths, focusing on workers in social welfare facilities. In addition, community public hearings and forums were held on a regular basis to identify the needs of local residents and clients, and to provide policy alternatives such as promoting villages with local residents and promoting daily activities of social welfare workers to local communities. It can be appreciated. Therefore, through the results of this study, it is necessary to promote positive psychological capital in order to improve the interpersonal skills of workers in social welfare facilities, and to continue the interest and research on the development of policies and programs utilizing the positive aspects of social support.
The purpose of this study was to examine the effect of positive psychological capital of workers in social welfare facilities on interpersonal skills and the mediating effect of social support. The subjects of the study were workers in social welfare centers, social welfare facilities, social welfare organizations, public institutions, and other social welfare facilities in the metropolitan area (S city, K province) for four months from May 1, 2022 to August 31, 2022. The subjects who responded to the survey were selected for workers who worked for at least one year for accurate measurement. The subjects who responded to the survey were selected for workers who worked for at least one year for accurate measurement. As a data research method, a questionnaire was made in Naver Cloud by applying intentional sampling, which is a non-probability sampling, and 400 copies were distributed using SNS, and 377 copies were collected except 23 copies that were not collected.,Of the 377 questionnaires collected, 40 were excluded from non-response and insincere responses, and 337 were used for the final analysis. The survey tool for data analysis was a measurement tool made on a nominal scale and a 5-point Likert scale. The research tools used positive psychological capital, social support, and interpersonal skills variables. The sub-factors of positive psychological capital consisted of self-efficacy, hope, resilience, and optimism, and consisted of a total of 21 items. The sub-factors of social support consisted of evaluative support, material support, informational support, and emotional support, and consisted of a total of 21 items. The interpersonal skills ranking factor consisted of sensitivity, communication, friendliness, openness, trustworthiness, and understanding, and consisted of a total of 14 items. Demographic and sociological characteristics consist of a total of 8 indicators. As for the analysis method, validity verification, reliability analysis, descriptive statistics, t-test, ANOVA, correlation analysis, and regression analysis were performed through frequency analysis and exploratory factor analysis using SPSS WIN 25.0 program. In order to verify the relationship between positive psychological capital and interpersonal skills and the mediating effect of social support in social welfare facility workers, the Model number 4 technique of PROCESS MACRO developed by Hayes (2012) was used. When analyzing with PROCESS MACRO, the effect of positive psychological capital on interpersonal skills was verified in Model 1, the effect of social support on interpersonal skills was verified in Model 2, and the effect of positive psychological capital on social support was verified in Model 3. The main findings and discussions are as follows. First, as a result of analyzing the effect of positive psychological capital on interpersonal skills of social welfare facility workers, it was found that the higher the positive psychological capital, the higher the interpersonal skills. These results suggest that increasing the positive psychological capital of social welfare facility workers is a major task in improving interpersonal skills, and that social efforts such as improving interpersonal skills through their positive psychological capital are urgently needed. Second, as a result of analyzing the mediating effect of social support on positive psychological capital and interpersonal skills of social welfare facility workers, it was found that social support has a mediating effect in the relationship between positive psychological capital and interpersonal skills. These results suggest that social support factors should be considered as important in order to increase the positive psychological capital of social welfare facility workers leading to an increase in interpersonal skills, and it is necessary to support the application of positive social support of social welfare facility workers in practice. This study is meaningful in that it provided an individual internal, social-relational practice and policy intervention plan to improve interpersonal skills based on the results of verifying the mediating effect of social support in the influence of positive psychological capital on interpersonal skills, focusing on workers in social welfare facilities. In particular, this study is significant in that it presents practical programs such as workshops for improving interpersonal skills, listening and empathy exercises, emotional coaching education, athletic competitions with clients, and team singing booths, focusing on workers in social welfare facilities. In addition, community public hearings and forums were held on a regular basis to identify the needs of local residents and clients, and to provide policy alternatives such as promoting villages with local residents and promoting daily activities of social welfare workers to local communities. It can be appreciated. Therefore, through the results of this study, it is necessary to promote positive psychological capital in order to improve the interpersonal skills of workers in social welfare facilities, and to continue the interest and research on the development of policies and programs utilizing the positive aspects of social support.
주제어
#사회복지시설 시설종사자 긍정적 심리자본 대인관계기술 사회적 지지 Social Welfare Facilities Facility Workers Positive Psychological Capital Interpersonal Skills Social Support
학위논문 정보
저자
유지후
학위수여기관
동방문화대학원대학교
학위구분
국내박사
학과
문화예술콘텐츠학과 사회복지전공
지도교수
조성제
발행연도
2024
총페이지
xvi, 114 p.
키워드
사회복지시설 시설종사자 긍정적 심리자본 대인관계기술 사회적 지지 Social Welfare Facilities Facility Workers Positive Psychological Capital Interpersonal Skills Social Support
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