미디어를 활용한 지역경제 활성화 방안에 관한 연구 : 양재동 말죽거리 상권을 중심으로 The Study on Ways to Reitalize the Local Economy Using Media : Focusing on the Commercial area of Maljukgeori in Yangjae-dong원문보기
본격적인 지방자치제의 실시 이후 자치단체는 물론 지역주민들이 지역개발에 대한 인식 변화와 더불어 지역경제의 역할 및 활성화에 대한 관심이 갈수록 높아지고 있다. 이 같은 현상은 그동안 우리나라의 경제정책이 양적 경제성장을 목표로 중앙정부가 주도하면서 지방의 경제 후진성을 탈피시키지 못하고 수도권 집중 현상만 야기시킬 수밖에 없었던 점과 이제 전반적인 사회 여건이 지역경제 활성화 방안에 관심을 보이지 않을 수 없을 만큼 사회가 성숙 되어 가고 있다는 점을 반영하고 있는 것이라 하겠다. 지역 상권은 지방에만 국한되는 문제가 아니다. 서울시 양재동에 있는 말죽거리도 역시 지방자치제의 실시 이후 ...
본격적인 지방자치제의 실시 이후 자치단체는 물론 지역주민들이 지역개발에 대한 인식 변화와 더불어 지역경제의 역할 및 활성화에 대한 관심이 갈수록 높아지고 있다. 이 같은 현상은 그동안 우리나라의 경제정책이 양적 경제성장을 목표로 중앙정부가 주도하면서 지방의 경제 후진성을 탈피시키지 못하고 수도권 집중 현상만 야기시킬 수밖에 없었던 점과 이제 전반적인 사회 여건이 지역경제 활성화 방안에 관심을 보이지 않을 수 없을 만큼 사회가 성숙 되어 가고 있다는 점을 반영하고 있는 것이라 하겠다. 지역 상권은 지방에만 국한되는 문제가 아니다. 서울시 양재동에 있는 말죽거리도 역시 지방자치제의 실시 이후 지역사회의 정치, 경제, 사회, 문화적 변화를 가져오고 있으며, 그만큼 이에 따른 책임과 역할 또한 증대되고 있다. 양재동 말죽거리는 서울 강남권에 위치하고 있지만 골목상권은 대형 백화점이나 쇼핑몰의 증가 등 주변 환경 변화로 많은 변화를 경험하고 있다. 서울시에 위치하고 있지만 골목상권의 어려움과 그늘에서 벗어나지 못하고 있는 양재동 말죽거리는 유동 인구 감소, 젊은 층들의 유입 감소는 상권에 의존하고 있는 경제환경에 어려움을 미치고 있다. 또 하나의 주력인 서울시 관광산업도 관광 성수기에 일시적인 호황을 보이기도 하지만 관광객의 여행경비 지출감소 등으로 전반적인 어려움을 겪으면서 실물경제 전 분야가 침체 일로를 겪고 있다. 따라서 서울시 양재동 골목상권 입장에서는 전반적인 지역경제의 침체에 따른 원인 규명과 조속한 해결책이 마련이 최대 과제가 되고 있다. 이에 본 연구에서는 서초구 양재동 말죽거리 상점가의 지역경제 활성화와 지역주민들의 참여도와 만족도를 향상시키기 위하여 미디어를 기반으로 한 정책적인 지원이 필요하다고 인식하였다. 연구 결과를 통해 미디어 활용이 지역 상권에 미치는 영향과 지역경제 활성화를 향상시킬 수 있는 방안을 모색하고 지역경제 활성화 정책 수립에 기초적 자료를 제공하고자 한다. 연구결과를 도출하기 위하여 서울시 양재동 말죽거리 상점가를 중심으로 주민 및 소상공인을 대상으로 설문조사를 실시하여 실증분석을 하였다. 신뢰도가 있는 설문지 110부를 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 미디어 활용은 지역경제 활성화에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 SNS는 지역상점 홍보 및 매출에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 로칼노믹스 효과로는 말죽거리 홍보, 말죽거리 역사적 배경에 대한 관심, 젊은 세대 유입, 골목상점가 활성화 등으로 나타났다. 셋째, 미디어 교육은 미디어 활용과 로칼노믹스 효과 관계에서 조절효과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 주제인 미디어를 활용한 지역경제 활성화 방안으로는 첫째, 말죽거리 이야기를 내용과 형식에 맞게 재구성하여 조형물을 설치하고 홍보를 해야한다. 둘째, 젊은 층들이 말죽거리 축제에서 참여하고 공감하는 프로그램을 만들어야 한다. 셋째, 연중행사가 아닌 한 달에 한번이나 단기적이면서 지속적인 프로그램으로 만들어야한다. 넷째, 말죽거리 축제의 모든 것을 사진과 영상으로 아카이브하고 서초구 디지털미디어 공간에 전시를 한다. 다섯째, 양재동 말죽거리 소상공인과 지역주민들에게 미디어 활용과 역량강화 교육을 제공한다. 본 연구는 서울시 양재동 말죽거리 상점가의 상권 활성화를 위해 미디어 활용 정도에 따라 로칼노믹스 효과를 분석하여 지역경제 활성화 방안 및 정책개발에 있어 객관적인 기초자료를 제공할 수 있다는 점에 의의가 있다.
본격적인 지방자치제의 실시 이후 자치단체는 물론 지역주민들이 지역개발에 대한 인식 변화와 더불어 지역경제의 역할 및 활성화에 대한 관심이 갈수록 높아지고 있다. 이 같은 현상은 그동안 우리나라의 경제정책이 양적 경제성장을 목표로 중앙정부가 주도하면서 지방의 경제 후진성을 탈피시키지 못하고 수도권 집중 현상만 야기시킬 수밖에 없었던 점과 이제 전반적인 사회 여건이 지역경제 활성화 방안에 관심을 보이지 않을 수 없을 만큼 사회가 성숙 되어 가고 있다는 점을 반영하고 있는 것이라 하겠다. 지역 상권은 지방에만 국한되는 문제가 아니다. 서울시 양재동에 있는 말죽거리도 역시 지방자치제의 실시 이후 지역사회의 정치, 경제, 사회, 문화적 변화를 가져오고 있으며, 그만큼 이에 따른 책임과 역할 또한 증대되고 있다. 양재동 말죽거리는 서울 강남권에 위치하고 있지만 골목상권은 대형 백화점이나 쇼핑몰의 증가 등 주변 환경 변화로 많은 변화를 경험하고 있다. 서울시에 위치하고 있지만 골목상권의 어려움과 그늘에서 벗어나지 못하고 있는 양재동 말죽거리는 유동 인구 감소, 젊은 층들의 유입 감소는 상권에 의존하고 있는 경제환경에 어려움을 미치고 있다. 또 하나의 주력인 서울시 관광산업도 관광 성수기에 일시적인 호황을 보이기도 하지만 관광객의 여행경비 지출감소 등으로 전반적인 어려움을 겪으면서 실물경제 전 분야가 침체 일로를 겪고 있다. 따라서 서울시 양재동 골목상권 입장에서는 전반적인 지역경제의 침체에 따른 원인 규명과 조속한 해결책이 마련이 최대 과제가 되고 있다. 이에 본 연구에서는 서초구 양재동 말죽거리 상점가의 지역경제 활성화와 지역주민들의 참여도와 만족도를 향상시키기 위하여 미디어를 기반으로 한 정책적인 지원이 필요하다고 인식하였다. 연구 결과를 통해 미디어 활용이 지역 상권에 미치는 영향과 지역경제 활성화를 향상시킬 수 있는 방안을 모색하고 지역경제 활성화 정책 수립에 기초적 자료를 제공하고자 한다. 연구결과를 도출하기 위하여 서울시 양재동 말죽거리 상점가를 중심으로 주민 및 소상공인을 대상으로 설문조사를 실시하여 실증분석을 하였다. 신뢰도가 있는 설문지 110부를 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 미디어 활용은 지역경제 활성화에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 SNS는 지역상점 홍보 및 매출에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 로칼노믹스 효과로는 말죽거리 홍보, 말죽거리 역사적 배경에 대한 관심, 젊은 세대 유입, 골목상점가 활성화 등으로 나타났다. 셋째, 미디어 교육은 미디어 활용과 로칼노믹스 효과 관계에서 조절효과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 주제인 미디어를 활용한 지역경제 활성화 방안으로는 첫째, 말죽거리 이야기를 내용과 형식에 맞게 재구성하여 조형물을 설치하고 홍보를 해야한다. 둘째, 젊은 층들이 말죽거리 축제에서 참여하고 공감하는 프로그램을 만들어야 한다. 셋째, 연중행사가 아닌 한 달에 한번이나 단기적이면서 지속적인 프로그램으로 만들어야한다. 넷째, 말죽거리 축제의 모든 것을 사진과 영상으로 아카이브하고 서초구 디지털미디어 공간에 전시를 한다. 다섯째, 양재동 말죽거리 소상공인과 지역주민들에게 미디어 활용과 역량강화 교육을 제공한다. 본 연구는 서울시 양재동 말죽거리 상점가의 상권 활성화를 위해 미디어 활용 정도에 따라 로칼노믹스 효과를 분석하여 지역경제 활성화 방안 및 정책개발에 있어 객관적인 기초자료를 제공할 수 있다는 점에 의의가 있다.
Since the implementation of the full-fledged local autonomy system, interest in the role and revitalization of the local economy has been increasing among local governments as well as local residents, along with changes in their perception of regional development. This phenomenon is due to the fact ...
Since the implementation of the full-fledged local autonomy system, interest in the role and revitalization of the local economy has been increasing among local governments as well as local residents, along with changes in their perception of regional development. This phenomenon is due to the fact that Korea's economic policy has been led by the central government with the goal of quantitative economic growth, but has not been able to break away from the economic backwardness of local regions and has only caused concentration in the metropolitan area, and now the overall social conditions are leading to interest in ways to revitalize the local economy. This can be said to reflect the fact that society is maturing to the extent that it is impossible not to see it. Local commerce is not a problem limited to local areas. Maljukgeori, located in Yangjae-dong, Seoul, has also brought about political, economic, social, and cultural changes in the local community since the implementation of the local autonomy system, and its responsibilities and roles are also increasing accordingly. Yangjae-dong Maljuk Street is located in the Gangnam area of Seoul, but the alley commercial district has experienced many changes due to changes in the surrounding environment, such as the increase in large department stores and shopping malls. Although it is located in Seoul, Yangjae-dong is unable to escape from the difficulties and shadows of the alley commercial district. The decline in the floating population and the decrease in the inflow of the younger generation are causing difficulties for the economic environment that depends on the commercial district. Seoul's tourism industry, another mainstay, also shows a temporary boom during the peak tourism season, but as it experiences overall difficulties due to a decrease in travel expenses by tourists, all sectors of the real economy are experiencing a recession. Therefore, from the perspective of the alley commercial district of Yangjae-dong in Seoul, the biggest challenge is to identify the cause of the overall local economic downturn and come up with a prompt solution. Accordingly, this study recognized the need for media-based policy support in order to revitalize the local economy of the Maljukgeori shopping district in Yangjae-dong, Seocho-gu, and improve the participation and satisfaction of local residents. Through the research results, we seek ways to improve the impact of media usage on local commercial districts and revitalization of the local economy and provide basic data for establishing policies to revitalize the local economy. In order to derive research results, an empirical analysis was conducted by conducting a survey targeting residents and small business owners centered on the Maljukgeori shopping district in Yangjae-dong, Seoul. 110 reliable questionnaires were analyzed. The research results are as follows. First, media usage was found to have an effect on revitalizing the local economy. In particular, SNS was found to have a direct impact on local store promotion and sales. Second, localnomics effects included the promotion of Maljukgeori, interest in the historical background of Maljukgeori, influx of younger generations, and revitalization of alley shopping districts. Third, media education was found to have an effect on the moderating effect in the relationship between media usage and localomics effects. As a plan to revitalize the local economy using media, which is the subject of this study, first, the story of Maljukgeori should be reconstructed according to the content and format, install a sculpture, and promote it. Second, we need to create a program that allows young people to participate in and sympathize with the Maljukgeori Festival. Third, it should be made into a short-term, continuous program once a month rather than an annual event. Fourth, everything about the Maljukgeori Festival will be archived in photos and videos and displayed at the Seocho-gu digital media space. Fifth, providing education on media usage and capacity building to small business owners and local residents in Maljukgeori, Yangjae-dong. This study is significant in that it can provide objective basic data for regional economic revitalization plans and policy development by analyzing the effect of localomics according to the degree of media usage to revitalize the commercial district of Maljukgeori shopping district in Yangjae-dong, Seoul.
Since the implementation of the full-fledged local autonomy system, interest in the role and revitalization of the local economy has been increasing among local governments as well as local residents, along with changes in their perception of regional development. This phenomenon is due to the fact that Korea's economic policy has been led by the central government with the goal of quantitative economic growth, but has not been able to break away from the economic backwardness of local regions and has only caused concentration in the metropolitan area, and now the overall social conditions are leading to interest in ways to revitalize the local economy. This can be said to reflect the fact that society is maturing to the extent that it is impossible not to see it. Local commerce is not a problem limited to local areas. Maljukgeori, located in Yangjae-dong, Seoul, has also brought about political, economic, social, and cultural changes in the local community since the implementation of the local autonomy system, and its responsibilities and roles are also increasing accordingly. Yangjae-dong Maljuk Street is located in the Gangnam area of Seoul, but the alley commercial district has experienced many changes due to changes in the surrounding environment, such as the increase in large department stores and shopping malls. Although it is located in Seoul, Yangjae-dong is unable to escape from the difficulties and shadows of the alley commercial district. The decline in the floating population and the decrease in the inflow of the younger generation are causing difficulties for the economic environment that depends on the commercial district. Seoul's tourism industry, another mainstay, also shows a temporary boom during the peak tourism season, but as it experiences overall difficulties due to a decrease in travel expenses by tourists, all sectors of the real economy are experiencing a recession. Therefore, from the perspective of the alley commercial district of Yangjae-dong in Seoul, the biggest challenge is to identify the cause of the overall local economic downturn and come up with a prompt solution. Accordingly, this study recognized the need for media-based policy support in order to revitalize the local economy of the Maljukgeori shopping district in Yangjae-dong, Seocho-gu, and improve the participation and satisfaction of local residents. Through the research results, we seek ways to improve the impact of media usage on local commercial districts and revitalization of the local economy and provide basic data for establishing policies to revitalize the local economy. In order to derive research results, an empirical analysis was conducted by conducting a survey targeting residents and small business owners centered on the Maljukgeori shopping district in Yangjae-dong, Seoul. 110 reliable questionnaires were analyzed. The research results are as follows. First, media usage was found to have an effect on revitalizing the local economy. In particular, SNS was found to have a direct impact on local store promotion and sales. Second, localnomics effects included the promotion of Maljukgeori, interest in the historical background of Maljukgeori, influx of younger generations, and revitalization of alley shopping districts. Third, media education was found to have an effect on the moderating effect in the relationship between media usage and localomics effects. As a plan to revitalize the local economy using media, which is the subject of this study, first, the story of Maljukgeori should be reconstructed according to the content and format, install a sculpture, and promote it. Second, we need to create a program that allows young people to participate in and sympathize with the Maljukgeori Festival. Third, it should be made into a short-term, continuous program once a month rather than an annual event. Fourth, everything about the Maljukgeori Festival will be archived in photos and videos and displayed at the Seocho-gu digital media space. Fifth, providing education on media usage and capacity building to small business owners and local residents in Maljukgeori, Yangjae-dong. This study is significant in that it can provide objective basic data for regional economic revitalization plans and policy development by analyzing the effect of localomics according to the degree of media usage to revitalize the commercial district of Maljukgeori shopping district in Yangjae-dong, Seoul.
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