이 연구는 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이가 영아의 놀이성과 창의성에 미치는 효과가 어떠한지 알아보고자 하는 데 목적이 있다. 연구의 대상은 M시에 위치한 S어린이집 만2세 영아 12명(실험집단)과 Y군에 위치한 S어린이집 만2세반 영아 12명(통제집단)으로 총 24명으로 하였다. 연구대상 중 실험집단은 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이를 실시하였고, 통제집단은 표준보육과정 생활주제에 따른 활동을 실시하였다. 실험처치는 2023년 11월 1일부터 2023년 12월 7일까지 6주 동안 총 12회에 걸쳐 이루어졌으며 예비조사, 실험집단 교사교육, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 이를 기반으로 이 연구에서는 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이 프로그램 실시 여부에 따라 영아의 놀이성과 창의성에 어떤 차이를 보이는지 확인하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이를 6주간 실시한 후 실험집단과 통제집단 간의 놀이성과 하위요인인 신체적 자발성, ...
이 연구는 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이가 영아의 놀이성과 창의성에 미치는 효과가 어떠한지 알아보고자 하는 데 목적이 있다. 연구의 대상은 M시에 위치한 S어린이집 만2세 영아 12명(실험집단)과 Y군에 위치한 S어린이집 만2세반 영아 12명(통제집단)으로 총 24명으로 하였다. 연구대상 중 실험집단은 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이를 실시하였고, 통제집단은 표준보육과정 생활주제에 따른 활동을 실시하였다. 실험처치는 2023년 11월 1일부터 2023년 12월 7일까지 6주 동안 총 12회에 걸쳐 이루어졌으며 예비조사, 실험집단 교사교육, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 이를 기반으로 이 연구에서는 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이 프로그램 실시 여부에 따라 영아의 놀이성과 창의성에 어떤 차이를 보이는지 확인하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이를 6주간 실시한 후 실험집단과 통제집단 간의 놀이성과 하위요인인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각에 차이를 살펴본 결과 실험집단의 평균이 통제집단의 평균보다 높았고 이는 통계적으로 유의미한 차이를 나타냈다. 둘째, 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이를 6주간 실시한 후 실험집단과 통제집단 간의 창의성과 하위요인인 확산적 사고, 호기심, 몰입, 탈규범성, 독립성에 차이를 살펴본 결과 창의성 전체 평균은 유의미한 차이를 보였고 독립성을 제외한 하위요인에서는 유의미한 차이를 나타냈다. 셋째, 실험집단의 영아들을 대상으로 놀이성과 창의성에 대한 질적 변화를 살펴보고자 영아관찰기록 및 비디오 촬영, 교사들의 인터뷰를 실시하였고, 그 결과 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이에 참여한 영아들은 매 회기마다 적극적인 놀이 과정과 다양하고 새로운 창의적 활동을 나타냈다. 이상의 연구 결과를 종합해 보면, 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이가 영아의 놀이성과 창의성 향상에 긍정적으로 도움이 됨을 알 수 있다. 따라서 유아교육·보육 현장에서는 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이의 교육적 가치와 중요성을 인식하고 다양한 주제의 푸드아트 오감놀이 세부 교육 활동들을 개발·활용할 필요가 있을 것이다. 또한, 보육현장과 가정이 연계된 푸드아트 프로그램 역시 활용된다면 더 좋은 효과를 기대할 수 있을 것이다.
이 연구는 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이가 영아의 놀이성과 창의성에 미치는 효과가 어떠한지 알아보고자 하는 데 목적이 있다. 연구의 대상은 M시에 위치한 S어린이집 만2세 영아 12명(실험집단)과 Y군에 위치한 S어린이집 만2세반 영아 12명(통제집단)으로 총 24명으로 하였다. 연구대상 중 실험집단은 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이를 실시하였고, 통제집단은 표준보육과정 생활주제에 따른 활동을 실시하였다. 실험처치는 2023년 11월 1일부터 2023년 12월 7일까지 6주 동안 총 12회에 걸쳐 이루어졌으며 예비조사, 실험집단 교사교육, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 이를 기반으로 이 연구에서는 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이 프로그램 실시 여부에 따라 영아의 놀이성과 창의성에 어떤 차이를 보이는지 확인하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이를 6주간 실시한 후 실험집단과 통제집단 간의 놀이성과 하위요인인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각에 차이를 살펴본 결과 실험집단의 평균이 통제집단의 평균보다 높았고 이는 통계적으로 유의미한 차이를 나타냈다. 둘째, 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이를 6주간 실시한 후 실험집단과 통제집단 간의 창의성과 하위요인인 확산적 사고, 호기심, 몰입, 탈규범성, 독립성에 차이를 살펴본 결과 창의성 전체 평균은 유의미한 차이를 보였고 독립성을 제외한 하위요인에서는 유의미한 차이를 나타냈다. 셋째, 실험집단의 영아들을 대상으로 놀이성과 창의성에 대한 질적 변화를 살펴보고자 영아관찰기록 및 비디오 촬영, 교사들의 인터뷰를 실시하였고, 그 결과 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이에 참여한 영아들은 매 회기마다 적극적인 놀이 과정과 다양하고 새로운 창의적 활동을 나타냈다. 이상의 연구 결과를 종합해 보면, 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이가 영아의 놀이성과 창의성 향상에 긍정적으로 도움이 됨을 알 수 있다. 따라서 유아교육·보육 현장에서는 그림책을 활용한 푸드아트 오감놀이의 교육적 가치와 중요성을 인식하고 다양한 주제의 푸드아트 오감놀이 세부 교육 활동들을 개발·활용할 필요가 있을 것이다. 또한, 보육현장과 가정이 연계된 푸드아트 프로그램 역시 활용된다면 더 좋은 효과를 기대할 수 있을 것이다.
The study aims to investigate the effects of food art sensory play utilizing picture books on playfulness and creativity in infants. The study targeted 24 infants: 12 from a daycare center in M city (experimental group) and 12 from a daycare center in Y county (control group), all aged 2. The e...
The study aims to investigate the effects of food art sensory play utilizing picture books on playfulness and creativity in infants. The study targeted 24 infants: 12 from a daycare center in M city (experimental group) and 12 from a daycare center in Y county (control group), all aged 2. The experimental group engaged in food art sensory play using picture books, while the control group participated in activities based on the standard childcare curriculum. The experimental treatment took place over six weeks, from November 1, 2023, to December 7, 2023, comprising 12 sessions. The treatment included preliminary investigation, teacher training for the experimental group, pre-testing, experimental treatment, and post-testing. Based on this, the study looked at how infants’ playfulness and creativity differed depending on the implementation of a food art sensory play utilizing picture books. The results of the study can be summarized as follows. First, following six weeks of conducting food art sensory play with picture books, the experimental and control groups were compared to assess variations in a level of playfulness and its subcomponents, such as physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, expression of joy, and sense of humor. The average scores of the experimental group surpassed those of the control group, indicating statistically significant differences. Second, after six weeks of food art sensory play using picture books, the experimental and control groups were evaluated for differences in creativity and its subcomponents, such as divergent thinking, curiosity, immersion, nonconformity, and independence. Individual subfactors, except independence, showed significant variations, the same as in the overall average for creativity. Third, qualitative changes in playfulness and creativity among infants in the experimental group were noted through child observation records, video recordings, and teacher interviews. The findings revealed that infants engaged in food art sensory play through picture books demonstrated active play processes and various creative activities in each session. In conclusion, the findings indicate that food art sensory play utilizing picture books contributes positively to enhancing infants’ playfulness and creativity. Early childhood education and care providers need to understand the educational value and significance of food art sensory play using picture books. There is a need to develop and use diverse themed activities in this regard. Furthermore, integrating food art programs across childcare facilities and households has the potential to produce even more favorable results.
The study aims to investigate the effects of food art sensory play utilizing picture books on playfulness and creativity in infants. The study targeted 24 infants: 12 from a daycare center in M city (experimental group) and 12 from a daycare center in Y county (control group), all aged 2. The experimental group engaged in food art sensory play using picture books, while the control group participated in activities based on the standard childcare curriculum. The experimental treatment took place over six weeks, from November 1, 2023, to December 7, 2023, comprising 12 sessions. The treatment included preliminary investigation, teacher training for the experimental group, pre-testing, experimental treatment, and post-testing. Based on this, the study looked at how infants’ playfulness and creativity differed depending on the implementation of a food art sensory play utilizing picture books. The results of the study can be summarized as follows. First, following six weeks of conducting food art sensory play with picture books, the experimental and control groups were compared to assess variations in a level of playfulness and its subcomponents, such as physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, expression of joy, and sense of humor. The average scores of the experimental group surpassed those of the control group, indicating statistically significant differences. Second, after six weeks of food art sensory play using picture books, the experimental and control groups were evaluated for differences in creativity and its subcomponents, such as divergent thinking, curiosity, immersion, nonconformity, and independence. Individual subfactors, except independence, showed significant variations, the same as in the overall average for creativity. Third, qualitative changes in playfulness and creativity among infants in the experimental group were noted through child observation records, video recordings, and teacher interviews. The findings revealed that infants engaged in food art sensory play through picture books demonstrated active play processes and various creative activities in each session. In conclusion, the findings indicate that food art sensory play utilizing picture books contributes positively to enhancing infants’ playfulness and creativity. Early childhood education and care providers need to understand the educational value and significance of food art sensory play using picture books. There is a need to develop and use diverse themed activities in this regard. Furthermore, integrating food art programs across childcare facilities and households has the potential to produce even more favorable results.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.