저자들은 서울 시내에 위치한 2개 초등학교 1, 3, 5학년 학생 273명과 그들의 부모를 대상으로 하여 어린이의 꿈, 공상, 장래 희망 및 평소 상태를 경험적으로 조사하여, 발달학적 관점에서 이들의 특성 변화를 알아보고, 이들간의 상호 연관성을 살펴보았다. 그리고 이를 선행 연구와 비교하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 1) 어린이의 인지 발달 및 사회화와 더불어 꿈은 발달한다. 즉, 꿈에 동물, 가족 성원, 아는 사람의 출현은 줄고 나 자신, 동성 친구, 모르는 사람의 출현이 증가하며, 보다 현실적이고 정교한 내용으로 발달하였는데 이는 선행 연구에서와 비슷한 결과로 보여진다. 2) 공상, 장래 희망, 그리고 평소 상태 역시 어린이의 학년에 따라 변화를 보였다. 즉 공상의 빈도는 학년에 따라 가하였으며, 공상 내용 및 장래 희망도 보다 자기 중심적이고 현실적인 내용으로 변화하였다. 평소 상태 역시 학년에 따라 변화하였는데, 시험이나 공부에 대한 중압감이 심한 우리 나라의 현 실정을 반영하는 소견을 보였다. 3) 꿈, 공상, 장래 희망, 그리고 평소 상태는 상호 연관성을 보였다. 즉, 기분 상태에서는 꿈과 공상, 공상과 평소 상태 사이에 유의한 연관성이 있었다. 또한 행복한 기분 및 무서운 기분은 각각의 기분과 합치되는 꿈, 공상, 장래 희망의 내용과 정적 연관성을 보였다. 내용에 있어서는 같은 내용의 꿈과 공상은 상당 부분정적 연관성을 보였다. 본 연구는 정상 어린이들의 꿈, 공상, 장래 희망의 특성 변화를 발달학적 측면에서 살펴보고자 한 국내 최초의 시도로서 의의를 가지고 있다. 본 연구 결과를 통해 저자들은 꿈과 공상은 현실-모방-놀이-공상-꿈의 연속선상에 있으며 서로 밀접한 연관성을 가지고 나타남을 입증할 수 있었다. 마지막으로 앞에서 언급한바와 같이 근래의 꿈 연구자들은 꿈의 심리적 의의에 대하여 서로 상반된 견해를 보이고 있으나, 본 연구 결과에서 꿈이 학년에 따라 특성이 변화한 점, 의미있는 감정 체험에 대한 반응성을 보인 점, 그리고 공상이나 장래 희망과 같은 각성 시의 사고 및 평소 상태와 밀접한 연관성을 보인 점 등은 꿈의 심리적 의의를 지지하는 소견으로 볼 수 있겠다.
저자들은 서울 시내에 위치한 2개 초등학교 1, 3, 5학년 학생 273명과 그들의 부모를 대상으로 하여 어린이의 꿈, 공상, 장래 희망 및 평소 상태를 경험적으로 조사하여, 발달학적 관점에서 이들의 특성 변화를 알아보고, 이들간의 상호 연관성을 살펴보았다. 그리고 이를 선행 연구와 비교하여 다음과 같은 결과를 얻었다. 1) 어린이의 인지 발달 및 사회화와 더불어 꿈은 발달한다. 즉, 꿈에 동물, 가족 성원, 아는 사람의 출현은 줄고 나 자신, 동성 친구, 모르는 사람의 출현이 증가하며, 보다 현실적이고 정교한 내용으로 발달하였는데 이는 선행 연구에서와 비슷한 결과로 보여진다. 2) 공상, 장래 희망, 그리고 평소 상태 역시 어린이의 학년에 따라 변화를 보였다. 즉 공상의 빈도는 학년에 따라 가하였으며, 공상 내용 및 장래 희망도 보다 자기 중심적이고 현실적인 내용으로 변화하였다. 평소 상태 역시 학년에 따라 변화하였는데, 시험이나 공부에 대한 중압감이 심한 우리 나라의 현 실정을 반영하는 소견을 보였다. 3) 꿈, 공상, 장래 희망, 그리고 평소 상태는 상호 연관성을 보였다. 즉, 기분 상태에서는 꿈과 공상, 공상과 평소 상태 사이에 유의한 연관성이 있었다. 또한 행복한 기분 및 무서운 기분은 각각의 기분과 합치되는 꿈, 공상, 장래 희망의 내용과 정적 연관성을 보였다. 내용에 있어서는 같은 내용의 꿈과 공상은 상당 부분정적 연관성을 보였다. 본 연구는 정상 어린이들의 꿈, 공상, 장래 희망의 특성 변화를 발달학적 측면에서 살펴보고자 한 국내 최초의 시도로서 의의를 가지고 있다. 본 연구 결과를 통해 저자들은 꿈과 공상은 현실-모방-놀이-공상-꿈의 연속선상에 있으며 서로 밀접한 연관성을 가지고 나타남을 입증할 수 있었다. 마지막으로 앞에서 언급한바와 같이 근래의 꿈 연구자들은 꿈의 심리적 의의에 대하여 서로 상반된 견해를 보이고 있으나, 본 연구 결과에서 꿈이 학년에 따라 특성이 변화한 점, 의미있는 감정 체험에 대한 반응성을 보인 점, 그리고 공상이나 장래 희망과 같은 각성 시의 사고 및 평소 상태와 밀접한 연관성을 보인 점 등은 꿈의 심리적 의의를 지지하는 소견으로 볼 수 있겠다.
We examined the developmental characteristics of dream, daydream, and hope of elementary school students in their 1st, 3rd, and 5th grades, and studied the correlation between three variables. We summarized the results of this study as follows. 1) The contents of dream developed with the cognitive d...
We examined the developmental characteristics of dream, daydream, and hope of elementary school students in their 1st, 3rd, and 5th grades, and studied the correlation between three variables. We summarized the results of this study as follows. 1) The contents of dream developed with the cognitive development and socialization process. In detail, appearance of animals, family members, and known persons gradually decreased, and appearance of self, same-sex peers, and strangers gradually increased. These results are comparable with the previous studies of dream. 2) Daydream, hope, and current state also developed with age. In detail, frequency of daydream increased, and the contents of daydream and hope changed toward more self-centered and more realistic. The changes of current state are thought to reflect the specific situation of Korea. 3) There are some correlation among dream, daydream, and hope. Especially happy mood and fearful mood had positive correlation with the relevant contents of dream, daydream, and hope. Also the contents of dream showed positive correlation with the same contents of daydream. This study is the first trial which investigate the developmental characteristics of dream, daydream, and hope of normal children in Korea. We verified that dream and daydream are on the continuous line of ‘reality-imitation-play-daydream-dream’ Finally, considering the facts that dream developed with age;responded to meaningful emotional experiences;and had the correlation with daydream, hope, and current state, the results of this study support the psychological meaning of dream.
We examined the developmental characteristics of dream, daydream, and hope of elementary school students in their 1st, 3rd, and 5th grades, and studied the correlation between three variables. We summarized the results of this study as follows. 1) The contents of dream developed with the cognitive development and socialization process. In detail, appearance of animals, family members, and known persons gradually decreased, and appearance of self, same-sex peers, and strangers gradually increased. These results are comparable with the previous studies of dream. 2) Daydream, hope, and current state also developed with age. In detail, frequency of daydream increased, and the contents of daydream and hope changed toward more self-centered and more realistic. The changes of current state are thought to reflect the specific situation of Korea. 3) There are some correlation among dream, daydream, and hope. Especially happy mood and fearful mood had positive correlation with the relevant contents of dream, daydream, and hope. Also the contents of dream showed positive correlation with the same contents of daydream. This study is the first trial which investigate the developmental characteristics of dream, daydream, and hope of normal children in Korea. We verified that dream and daydream are on the continuous line of ‘reality-imitation-play-daydream-dream’ Finally, considering the facts that dream developed with age;responded to meaningful emotional experiences;and had the correlation with daydream, hope, and current state, the results of this study support the psychological meaning of dream.
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