본 연구의 목적은 통일신라시대의 해상왕 장보고의 해상항로를 추정하기 위하여 우리나라 고대부터 통일신라시대까지의 해상활동, 그리고 당시의 중국과 일본의 해상활동을 우리나라와 중국의 고대 문헌, 그리고 9세기 초 아랍의 지리학자인 Ibn Khurdahbih와 Al-Biruni, Al-Idrisi의 문헌 등을 고찰하고, 이를 근거로 하여 통일신라시대의 해상왕 장보고의 해상항로를 추정하는데 있다. 연구의 결과 해상왕 장보고는 우리나라 고대부터 축적된 조선술과 항해술을 이용하여 노철산 항로, 황해 횡단항로, 동지나 횡단항로, 황해와 남지나해를 연결하는 해상항로, 황해$\longrightarrow$남해$\longrightarrow$대마도를 연결하는 대마도 항로, 신라$\longrightarrow$울릉도 가느이 동해 항로, 발해와 일본을 연결하는 동해 직항로, 그리고 중국의 주산군도를 기점으로 하여 북쪽을 향하는 해상항로와 남쪽으로 가는 해상항로를 이용하여 중국, 일본 등과 교류를 하였고, 당나라의 연안을 따라 광주$\longrightarrow$남지나해$\longrightarrow$베트남$\longrightarrow$싱가포르 해협$\longrightarrow$말라가 해협$\longrightarrow$스리랑카$\longrightarrow$인도$\longrightarrow$인도양$\longrightarrow$페르시아만의 아랍국가$\longrightarrow$아프리카 동쪽 해안을 연결하는 서방 해상항로, 그리고 당나라의 광주$\longrightarrow$유구$\longrightarrow$통일신라$\longrightarrow$통일신라를 연결하는 해상항로를 이용하여 중국, 일본뿐만 아니라 베트남, 인도네시아, 말레이시아, 스리랑카, 인도, 페르시아만의 아랍-이슬람 제국과도 해상항로를 개설하여 활발한 해상활동을 하였던 것으로 추정이 된다.
본 연구의 목적은 통일신라시대의 해상왕 장보고의 해상항로를 추정하기 위하여 우리나라 고대부터 통일신라시대까지의 해상활동, 그리고 당시의 중국과 일본의 해상활동을 우리나라와 중국의 고대 문헌, 그리고 9세기 초 아랍의 지리학자인 Ibn Khurdahbih와 Al-Biruni, Al-Idrisi의 문헌 등을 고찰하고, 이를 근거로 하여 통일신라시대의 해상왕 장보고의 해상항로를 추정하는데 있다. 연구의 결과 해상왕 장보고는 우리나라 고대부터 축적된 조선술과 항해술을 이용하여 노철산 항로, 황해 횡단항로, 동지나 횡단항로, 황해와 남지나해를 연결하는 해상항로, 황해$\longrightarrow$남해$\longrightarrow$대마도를 연결하는 대마도 항로, 신라$\longrightarrow$울릉도 가느이 동해 항로, 발해와 일본을 연결하는 동해 직항로, 그리고 중국의 주산군도를 기점으로 하여 북쪽을 향하는 해상항로와 남쪽으로 가는 해상항로를 이용하여 중국, 일본 등과 교류를 하였고, 당나라의 연안을 따라 광주$\longrightarrow$남지나해$\longrightarrow$베트남$\longrightarrow$싱가포르 해협$\longrightarrow$말라가 해협$\longrightarrow$스리랑카$\longrightarrow$인도$\longrightarrow$인도양$\longrightarrow$페르시아만의 아랍국가$\longrightarrow$아프리카 동쪽 해안을 연결하는 서방 해상항로, 그리고 당나라의 광주$\longrightarrow$유구$\longrightarrow$통일신라$\longrightarrow$통일신라를 연결하는 해상항로를 이용하여 중국, 일본뿐만 아니라 베트남, 인도네시아, 말레이시아, 스리랑카, 인도, 페르시아만의 아랍-이슬람 제국과도 해상항로를 개설하여 활발한 해상활동을 하였던 것으로 추정이 된다.
According to the many ancient literatures, it is said to be that Merchant Prince, Chang Pogo in unification Silla had traded with not only China, Japan but also Arab-Islam Countries, but unfortunately there is no definite records about this. Therefore in this study the writer would like to presume t...
According to the many ancient literatures, it is said to be that Merchant Prince, Chang Pogo in unification Silla had traded with not only China, Japan but also Arab-Islam Countries, but unfortunately there is no definite records about this. Therefore in this study the writer would like to presume the sea routes of Merchant Prince, Chang Pogo in a unification Silla. For the purpose of this study the writer would like to study the reference books and materials regarding to the sea routes of prehistoric age and ancient three countries of Kingdoms and unification Silla. Especially the writer consider “The Work of Routes and Kingdoms” of Ibn Khurdarhbih regarding to the ancient sea routes of Korea, China, Arab-Islam Countries, and also the writer consider the ancient sea routes of Tang Dynasty in China and Ryukyu Kingdom in Japan. About this methodology of this study, the writer believe that the sea routes of today is the results of ancient sea routes, and this ancient sea routes could not be changed forever except special circumstance. According in this study the writer would like to persume the sea routes of Merchant Prince, Chang Pogo using like this methodologies. This presumption of the writer is originated on the basis of The Work of Routes and Kingdoms written by ancient Arabian Geographer, Ibn Khurdadhbih in the early years of 9th century. The Work of Routes and Kingdoms is geography, and the principal contents of this geography are the activities of Arab-Islam merchants and Chinese Merchants between Arab-Islam countries and China from 9th century to 11th century by ancient sea routes. But surprisingly in this geography, Silla was marked, and another ancient Arabian geogrpher, Al-Biruni marked Silla on his map, Qanun Al-mas'udi in the 9th century, and also another ancient Arabian geographer, Al-Idrisi marked Silla on his map in the 11th century. Especially Al-Biruni expressed the longitude and latitude of Silla on his map, he expressed Silla as following. “at the extreme end of China toward the East and few people travelled to it by sea”. Therefore the writer would like to presume that Arab-Islam merchants had traded with unification Silla in the 9th century, and also Merchant Prince, Chang Pogo had traded with not only China, Japan but also Arab-Islam Countries using above ancient sea routes in the 9th century.
According to the many ancient literatures, it is said to be that Merchant Prince, Chang Pogo in unification Silla had traded with not only China, Japan but also Arab-Islam Countries, but unfortunately there is no definite records about this. Therefore in this study the writer would like to presume the sea routes of Merchant Prince, Chang Pogo in a unification Silla. For the purpose of this study the writer would like to study the reference books and materials regarding to the sea routes of prehistoric age and ancient three countries of Kingdoms and unification Silla. Especially the writer consider “The Work of Routes and Kingdoms” of Ibn Khurdarhbih regarding to the ancient sea routes of Korea, China, Arab-Islam Countries, and also the writer consider the ancient sea routes of Tang Dynasty in China and Ryukyu Kingdom in Japan. About this methodology of this study, the writer believe that the sea routes of today is the results of ancient sea routes, and this ancient sea routes could not be changed forever except special circumstance. According in this study the writer would like to persume the sea routes of Merchant Prince, Chang Pogo using like this methodologies. This presumption of the writer is originated on the basis of The Work of Routes and Kingdoms written by ancient Arabian Geographer, Ibn Khurdadhbih in the early years of 9th century. The Work of Routes and Kingdoms is geography, and the principal contents of this geography are the activities of Arab-Islam merchants and Chinese Merchants between Arab-Islam countries and China from 9th century to 11th century by ancient sea routes. But surprisingly in this geography, Silla was marked, and another ancient Arabian geogrpher, Al-Biruni marked Silla on his map, Qanun Al-mas'udi in the 9th century, and also another ancient Arabian geographer, Al-Idrisi marked Silla on his map in the 11th century. Especially Al-Biruni expressed the longitude and latitude of Silla on his map, he expressed Silla as following. “at the extreme end of China toward the East and few people travelled to it by sea”. Therefore the writer would like to presume that Arab-Islam merchants had traded with unification Silla in the 9th century, and also Merchant Prince, Chang Pogo had traded with not only China, Japan but also Arab-Islam Countries using above ancient sea routes in the 9th century.
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문제 정의
따라서 본 연구에서는 해상왕 장보고 시대의 해상항로를 추정하기 위하여 범선의 항해에 영향을 미치는 바람, 해류 등의 해상여건과 우리나라 주변국인 중국과 일본을 비롯한 고대 해양국가의 해상항로 자료, 그리고 미흡하지만 우리나라의 자료를 통하여 해상왕 장보고 시대의 해상항로를 추정하고자 한다.
따라서 본 장에서는 한반도 주변의 바람과 해류 등의 해상여건을 분석하여 해상왕 장보고 시대의 해상항로 추정을 하고자 한다.
본 연구에서는 통일신라시대 해상왕 장보고의 해상항로를 추정하기 위하여 범선의 항해에 영향을 미치는 바람과 계절풍, 해류 등에 대한 자료, 그리고 우리나라의 선사시대 및 고대 해상항로, 그리고 중국의 고대 해상항로 특히, 당나라의 해상항로와 일본의 고대 해상항로를 중국, 일본, 서양의 문헌을 통하여 고찰하여, 이들을 근거로 하여 통일신라 시대 해상왕 장보고의 해상항로를 추정하였으며 연구의 결과는 다음과 같이 요약할 수 있다.
본 절에서는 중국의 주요 고대 해상 항로 중에서 특히, 당나라의 해상항로를 조명하여 통일신라 시대의 해상왕 장보고의 해상항로 추정을 하고자 한다.
이에 본 연구에서는 한반도에서 본격적인 해상항로를 이용한 해상교역이 이루어진 통일신라 시대의 해상왕 장보고 시대의 해상항로 특히 통일신라, 아랍-이슬람사이의 해상항로를 추정하여 고대에 있어서 우리나라의 해상활동의 영역을 추정하고자 한다.
대상 데이터
본연구에서 이를 뒷 받침 할 수 있는 연구자의 이러한 주장에 대한 이론적 근거는 "조선무역사”와 “Ennin's Travels in T'ang China”의 내용을 근거로 한 것인데 조선무역사에서는 통일신라는 당나라와 일본과 상품교역을 하였는데, 상품교역으로 통일신라는 당나라에 금, 은, 동, 우황, 細布, 말 (馬), 인삼, 견직물, 장신구 등을 수출하고, 당나라로부터는 금사(金絲), 포대(袍帶), 금은세공물, 금은대(金銀帶), 차(茶), 서적 등을 수입하였다. 또한 통일신라는 일본에 옥류(玉類), 금은동철(金銀銅鐵), 출석소도(出石小刀), 견물(絹物), 불상, 금견포피(錦 絹布皮), 녹피(鹿皮), 약물(藥物), 병풍(屛風) 등을 수출하고, 일본으로부터는 견(絹), 금(錦), 사(絲), 미농지(美濃紙), 선박 등을 수입하였다.6)
성능/효과
따라서 본 연구자는 Al-Biruni가 표시한 당시의 Khanfu, KSandju를 포함한 통일신라의 경도, 위도가 1, 200여년전이기 때문에 지금과 같이 정확하지는 않지만, Sila를 11 at the extreme end of China toward the East”으로 표시한 점과 “Khanfu”와 “Khandju”의 경도보다 통일신라의 경도가 ”동쪽으로 10° 정도“ 떨어져 있는 점으로 보아, “Ibn KSurdahbih"와 ”Al-Biruni”가 표시한대로 “Sila”는 분명히 "한반도의 통일신라“인 것으로 확신한다.
(2) 해상왕 장보고 시대에 있어서 한반도 주변의 해상항로는 겨울철에는 북서내지 북동 계절풍을 타고 당나라의 북쪽지방인 산동반도 등에서 통일신라 또는 일본으로 해상항로를 이용하였고, 여름철에는 남동내지 남서 계절풍을 타고 당나라의 남쪽 지방인 주산군도 등에서 통일신라 또는 일본으로의 해상항로 추정이 가능하며, 또한 한반도 북쪽인 연해주(발해)에서 북서 계절풍을 이용한 일본의 북쪽 해상항로 추정이 가능하다.
(3) 한반도 주변의 가장 큰 해류인 Kuroshio라는 해류는 남쪽의 수마트라, 당나라의 남쪽에서 당나라의 북쪽 또는 통일신라, 그리고 류큐(오키나와) 쪽으로 항해하는 범선에게 많은 영향을 주었으리라고 생각이 된다.
(9) 당나라와 일본사이에는 주산군도를 기점으로 하여 북쪽을 향하는 해상항로와 주산군도를 기점으로 하는 해상항로가 있었으며, 당나라와 서방의 해상항로는, 당나라의 연안을 따라 廣州-남지나해—베 트남-싱 가포르 해 협 —말라가 해 협 T 스리랑카—인도—인도양—페르시아만의 아랍국가-아프리카 동쪽 해안을 연결하는 해상항로가 있었다.
따라서 본 연구에서는 琉球의 이러한 중계무역이 14세기초에서 16세기에 이르는 시기에 이루어졌다고 하지만, 이러한 琉球의 해상항로는 이미 수 세기 전부터 이용하였을 것으로 판단된다.
후속연구
또한 향후 통일신라시대 해상왕 장보고의 해상항로를 구체적으로 검증하기 위해서는 고대 중국의 문헌과 아랍의 문헌 등을 깊이 있게 연구하여 추정된 항로를 검중이 더욱 필요하다고 생각된다.
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