The purpose of this study was to be of use for more successful prediction of possible Prevailing aesthetic characteristics in the future, by reviewing how decadent features have actually been unfolded in fashion and make-up since the end of 20th century, as we are now in the new 21st century. The de...
The purpose of this study was to be of use for more successful prediction of possible Prevailing aesthetic characteristics in the future, by reviewing how decadent features have actually been unfolded in fashion and make-up since the end of 20th century, as we are now in the new 21st century. The decadent traits of modern fashion and make-up since the late'90s could be listed as follows : first, the fashion has intentionally been designed to look disgusting, where realistic and imaginary images coexist, by using a half-man, half-machine image or vividly describing detestable animal skin, There have also been disgusting features in the make-up, which are so extremely weird that we can created by adding vinyl or pieces of textiles like Patch of the 17th century. Second, the satanic character of the fashion seems to be meant to keep in harmony with evil image such as Dracula, witch, skeleton or warrior of the evil, in order to charge the unnatural, inhuman and fin-de-siecle Phenomenon and find out what It really means for the inner world of men. And the demonic expressions of the make-up chiefly use white or black color or blue color of low saturation or low lightness, and part of facial features is exaggerated or shortchanged. Third, the decadent characteristics are expressed in the fashion by attaching sensational ornament to the human bode or using sexual exposure. So they give unnatural, unsound and extremely erotic impressions. The decadent features in the make-up are generated by excessively using a gay red color or sensational, exciting colors. Fourth, the exoticism of the fashion is largely affected by China's Chipaoh, Japan's Kimono or primitive motives from Africa, as there are increasing interests in Asia. And that of the make-up leans toward the East, as Kabuki make-up from Japan, Kyongkeuk make-up from China or the primitive features from Africa are employed.
The purpose of this study was to be of use for more successful prediction of possible Prevailing aesthetic characteristics in the future, by reviewing how decadent features have actually been unfolded in fashion and make-up since the end of 20th century, as we are now in the new 21st century. The decadent traits of modern fashion and make-up since the late'90s could be listed as follows : first, the fashion has intentionally been designed to look disgusting, where realistic and imaginary images coexist, by using a half-man, half-machine image or vividly describing detestable animal skin, There have also been disgusting features in the make-up, which are so extremely weird that we can created by adding vinyl or pieces of textiles like Patch of the 17th century. Second, the satanic character of the fashion seems to be meant to keep in harmony with evil image such as Dracula, witch, skeleton or warrior of the evil, in order to charge the unnatural, inhuman and fin-de-siecle Phenomenon and find out what It really means for the inner world of men. And the demonic expressions of the make-up chiefly use white or black color or blue color of low saturation or low lightness, and part of facial features is exaggerated or shortchanged. Third, the decadent characteristics are expressed in the fashion by attaching sensational ornament to the human bode or using sexual exposure. So they give unnatural, unsound and extremely erotic impressions. The decadent features in the make-up are generated by excessively using a gay red color or sensational, exciting colors. Fourth, the exoticism of the fashion is largely affected by China's Chipaoh, Japan's Kimono or primitive motives from Africa, as there are increasing interests in Asia. And that of the make-up leans toward the East, as Kabuki make-up from Japan, Kyongkeuk make-up from China or the primitive features from Africa are employed.
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문제 정의
이루어지지 않고 있는 실정이다. 따라서 본 연구목적은 지난 세기말부터 부상되었던 데카당스 현상을 발생배경과 예술적 특성에 관련시켜 패션 및 메이크업에 표현된 데카당스적 특성이 어떻게 전개되어 표현되고 있는지를 고찰함로써 미래패션에 새로운 아이디어창출의 근원이 될 수 있는 표현기법을 정립하고자 하는 데 있다.
세기의 전환과 밀레니움의 전환을 동시에 맞이하고 있는 현상황에서 사회, 문화 예술전반에 나타나고 있는 데카당스는 새로운 시대를 맞이하기 위한 연속선상으로 파악되고 있다. 본 연구는 현대패션 및 메이크업에 있어서 데카당스적 특성이 어떻게 전개되어 표현되고 있는지를 파악, 고찰함으로써 21세기를 향한 현시점에서 미래의 미적 특성을 예견할 수 있는 응용자료가 될 수 있도록 그 목표를 두었다
유겐트양식은 특수한 시대정신을 반영하여 현실을 도피하고 외부세계를 개인의 내면적 고뇌로 표현하고자 하는 상징주의와 유미주의 등 초현실주의적인 경향과 밀접한 관련을 가지면 전개되었다. 이들 예술가들은 미의 새로운 이상과 가치를 추구하는 자유로운 개성의 예술을 위해 반복이나 모방을 거부하고 자연의 모든 유기적 생명체 속에 존재하는 보다 근본적인 조건으로 돌아가고자 하였다. 유겐트양식의 시각적 특징은 식물형태의 유기적인 곡선, 평면성, 비대칭성 등으로 요약할 수 있으며 장식적인 형태, 선, 색채 등과 더불어 풍부한 상징성을 가졌다.
제안 방법
연구방법은 데카당스에 대한 관련학위논문과 패션 및 메이크업에 관련분야서적 등의 문헌 연구를 통해 이루어졌고, 패션 및 메이크업에 관련된 실증적 분석을 위한 자료는 1990년대이후의 패션 잡지 및 패션사진, 슬라이드자료 등을 이용하여 본 연구의 이론적 바탕을 고찰하였다.
대상 데이터
둘째, 패션에 표현된 악마성은 드라큘라, 마녀. 해골, 악의 전사 등의 악마적인 이미지와 조화를 이루어 부자연스럽고 비인간적인 세기말적 현상을 고발하고 인간내면에 대한 참뜻을 찾고자 하는 의미로 분석되고 있다.
성능/효과
넷째, 패션에 표현된 이국성은 1990년대를 접어들면서 인위적이고 획일화된 디자인에 거부감을 느끼게 되면서 민족주의적 경향이 동양에 대한 관심이 고조되면서 주로 중국의 치파오. 일본의 기모노, 아프리카의 원시적인 모티브 등에서 영향을 받은 것이 많이 나타났다.
셋째, 패션에 나타난 퇴폐성은 자연스러운 인체에 자극적인 장식을 하거나 성적으로 노출화으로써 부자연스럽고 불건전한 양상을 보이며, 극도의 에로틱한 이미지를 나타냄으로써 현대문명속에서 파괴되어 가는 인간의 모습을 가시적으로 인공적으로 표현하고 있다. 그리고 메이크업에 표현된 퇴폐성은 이목구비에다 강렬한 붉은색이나 또는 자극적인 색상 등을 많이 사용하는 전형적인 메이크업에서 볼 수 없는 요염하고 선정적인 색채사용으로 선정적이고 퇴폐적인 분위기를 표현하고 있다.
이들 예술가들은 미의 새로운 이상과 가치를 추구하는 자유로운 개성의 예술을 위해 반복이나 모방을 거부하고 자연의 모든 유기적 생명체 속에 존재하는 보다 근본적인 조건으로 돌아가고자 하였다. 유겐트양식의 시각적 특징은 식물형태의 유기적인 곡선, 평면성, 비대칭성 등으로 요약할 수 있으며 장식적인 형태, 선, 색채 등과 더불어 풍부한 상징성을 가졌다. 이러한 상징적이고 유미적인 경향은 자연계의 식물이나 동물의 모티브에 인간의 신체가 일체되어 나타나기도 하는 데 공상적 생물이나 반인반수(伴人半數), 반남반녀(半男半女) 등의 형태는 신화적이고 공상적으로 유겐트 양식의 자기 도취적 경향을 잘 표현하였다.
첫째, 패션에 표현된 혐오성은 현실적인 이미지와 공상적인 이미지의 상호공존은 주로 반인간. 반기계 이미지의 도입, 혐오스러운 동물껍질의 리얼한 묘사 등으로 나타나고 있다.
이러한 추세는 1990년대를 접어들면서 인위적이고 획일화된 디자인에 거부감을 느끼게 되면서 동양적이면서 이국적인 취향을 지닌 특성들을 선호하게 되었다17). 패션에 나타나는 이국적인 경향은 동양에 대한 관심이 고조되면서 주로 중국의 치파오, 일본의 기모노, 아프리카의 원시적인 모티브 등에서 영향을 받은 것이 많이 나타났다
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