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헬리콥터 회전날개깃의 안정성 해석과 제어
Aeromechanical stability analysis and control of helicopter rotor blades 원문보기

한국항공운항학회지 = Journal of the Korean Society for Aviation and Aeronautics, v.9 no.1, 2001년, pp.59 - 69  

김종선 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학부)

초록
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복합재로 된 회전날개깃을 상자보로 모델링하고 수동/능동 감쇠를 주기 위해 ACL(Active Constrained Damping Layer)을 상하양면에 부착하고 복합변위이론에 기초한 유한요소방법을 이용하여 구조해석을 수행하였다. 이 이론은 ACL내의 복합재와 점탄성층 그리고 압전층의 전단변형효과를 정확하게 모델링하는데 효과적이다. Hankel 의 특이값을 이용해 축차모델을 유도하였으며 축차모델과 측정된 출력에 기초한 LQG 제어기를 설계하였다. 그러나 LQG 제어기는 공칭 운전속도에서는 좋은 성능을 보여주었으나 운전속도가 변하는 상황에 대해서는 강인안정성을 보여주지 못했다. 이 LQG제어기의 강인안정성을 개선하기 위하여 루프전달회복을 통한 강인한 제어기를 설계하였다. 수치 예를 통해 제시된 제어기가 회전날개깃의 공기역학적인 안정성을 개선하는데 효과적이며 동체모드와 연계된 리드-래그 모드감쇠를 증가시켜 회전날개깃의 진동을 효과적으로 억제하는 것을 보였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

The rotor blade is modeled using a composite box beam with arbitrary wall. The active constrained damping layers are bonded to the upper and lower surfaces of the box beam to provide active and passive damping. A finite element model, based on a hybrid displacement theory, is used in the structural ...

AI 본문요약
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문제 정의

  • The objective of this paper is to investigate the robustness of the reduced order controller by taking into account some of the associated uncertainties, based on Ref. [7], for a smart rotor blade built around a composite box beam with segmented active constrained layers.
  • [2]. The study indicates that significant improvement in lead lag damping can be achieved through the use of this type of damping treatment.
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